Tips en ervaringen plotter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Kellyy

Tips en ervaringen plotter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 17:02

Hoi bokt!

Al een tijdje spookt het door mijn hoofd om een plotter aan te schaffen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer geloof ik.

Welke plotter zou voor mij het beste zijn? Ik zou het fijn vinden als ik stickers zou kunnen maken (zowel ronde stickers als bijvoorbeeld zelfgemaakte wijnetiketten), eventueel tekst kan printen en dit op een shirt/romper kan bedrukken/strijken.

En is het aan te raden om bijvoorbeeld wijnetiketten op vinyl te printen of of stickerpapier, waarna deze natuurlijk wordt uitgesneden met een plotter?

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Cricut, maar eigenlijk meer omdat het ontwerpdesign mij meer aanspreekt dan die van de Brother, maar zoals ik al zei raak ik een beetje het overzicht kwijt...

Wie heeft er voor mij ervaringen en/of tips? :D

Groetjes,
Kelly

Thats_Me

Re: Tips en ervaringen plotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:12

Ik heb een cameo silhouette 4. Vanwege de gebruiksvriendelijke software deze gekozen. Ben nog een beginner maar maak vooral opdrukken voor shirtjes op dit moment en raamstickers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:43

Ik heb een heel oud model, maar hij werkt nog perfect :D Leuk ding, maar ik gebruik em alleen voor belettering, kleding bedrukken en heel soms voor glas etchen.
Wijn etiketten zou ik met melk plakken als je de flessen wil kunnen hergebruiken. Dat werkt fantastisch.
Ik print mijn wijn etiketten op HR papier, en daarna met de laserprinter wat details erbij om met hittefolie te bedrukken.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:02

Ik heb een Cricut Joy, achteraf had ik beter een wat beter model kunnen kopen want hij kan niet zo heel fijntjes snijden. Verder is het wel een heel fijn en makkelijk ding :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:46

Ik heb een Silhouette Curio, met de bijbehorende software Silhouette Studio (die is overigens gratis te downloaden, mocht je het interessant vinden om te testen of het wat voor je is).
Ik weet niet of alle Silhouette modellen de fuctie 'print & cut' hebben, maar dat is in elk geval dus een functie van Silhouette waarmee je je ontwerp in het programma kunt maken, en ook vanuit het programma kunt printen. Het programma maakt er dan zelf herkenningspunten bij, wanneer je de print dan door het apparaat haalt dan 'ziet' het apparaat deze herkenningstekens en dan weet die waar en op welke lijnen hij moet snijden. Vraag mij maar niet hoe, maar het werkt! Deze functie gebruik ik zelf vaker voor het maken van stickers voor in mijn bullet journal.
Misschien dat de andere merken ook een soortgelijke functie hebben? Dan zou je dat nog kunnen meenemen in je keuze :)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:53

Oeh ik was al laatst aan het denken voor een topic te maken.

Ik ben nu een kleine 2 weken in het zit van een cricut maker.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:39

Maar ehm.. Nu ben ik toch nieuwsgierig geworden door dit topic, wat doen jullie zoal met jullie plotters? En voor wie er (nog) geen heeft, wat heb je voor leuke plannen? Misschien hebben we nog leuke ideeen voor elkaar, creativiteit werkt imo altijd wel een beetje aanstekelijk :D

Ik gebruik hem onder andere voor:
- het maken van stencils om mee te airbrushen, ik maak ook mijn eigen bullet journal stencils. Hiervoor gebruik ik lamineerfolie, even door de lamineermachine halen en je hebt een vel dun hard plastic.
- mijn borstels en poetskoffer zijn voorzien van stickers met de naam van paardlief :D
- een tekening van paardlief + haar naam zit op mijn scooter (ik heb geen auto, anders zou ik die ook vol plakken, lol. Af en toe voel ik mij net een klein kind... ).
- print & cut (dus samen met een printer) waarbij ik eigen ontwerpenmaak, print en snij om als stickers te dienen voor in mijn bullet journal/agenda. Bijvoorbeeld de dagen van de week, labels, icoontjes, leuke plaatjes
- het maken van kartonnen doosjes en ander 3D spul van cardstock. Ik heb gerbils als huisdier, die kicken op zulk kartonnen speelgoed :')

Ik heb in het verleden ook pogingen gedaan om leer te bewerken ermee, maar dat werd echt een zooitje :')
En voor de toekomst zou ik graag nog willen leren om ermee te etsen, dus om bijvoorbeeld ook nametags van metaal te kunnen voorzien van een naam