Proloog van mijn YA boek die ik aan het schrijven ben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Proloog van mijn YA boek die ik aan het schrijven ben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 14:26

Hoi bokkers!
Ik ben bezig met een YA boek te schrijven.
Het gaat over drie meiden (vriendinnen), die alle drie op een ander moment, op een andere manier ontvoerd worden. Op de plek waar ze naartoe gebracht worden, worden ze misbruikt en gebruikt. Komen ze ooit nog vrij?

Hoe ik het exact wil schrijven, weet ik niet. Ik heb alleen de grote lijn in mijn hoofd en de manier waarop de ontvoeringen plaatsvinden. Verder wil ik graag schrijvend ontdekken. Dus voor mij is het ook een verrassing hoe het af gaat lopen haha :P

Ik ben niet van plan om alles te delen, ik wil hem namelijk heel graag ook uiteindelijk laten uitgeven, maar ik plaats hier de proloog die ik nu al heb. Wellicht dat ik deze proloog wat uitgebreider ga schrijven en het misschien niet als proloog gebruik, maar dat het dan gewoon hoofdstuk 1 wordt (ik denk dat ik daar pas uit ben als het hele verhaal af is). Het moet een soort novelle worden, dus een niet al te dik boek. Dus ik moet ook niet te lang wachten met spanning opbouwen. Maar voor nu is het een proloog

Natuurlijk zal ik nog een paar keer moeten herschrijven, zeker qua zinsopbouw en misschien ook spelling, toch ben ik echt mega tevreden met wat ik nu al heb.
Hieronder kunnen jullie de proloog lezen, hierna weet ik niet wat voor stukken ik wel/niet zal plaatsen, maar ik zal jullie wel op de hoogte houden hoe mijn schrijfproces gaat, bijvoorbeeld hoeveel woorden ik geschreven heb etc. En natuurlijk vermeld ik het als ik mijn verhaal ga opsturen naar de uitgever!

Nou hier komt ie:

Met mijn hockeystick in mijn hand loop ik het veld af, richting de kleedkamers. Het was een pittige training vanavond, we zijn echt afgemat gewoon. Ik zweet behoorlijk en ik ben moe. Snel kleed ik mij om en ik ben dan ook als eerste klaar. Ik zeg tegen mijn vriendinnen dat ik alvast naar buiten loop, terwijl ik mijn sporttas over mijn rechterschouder hang.
Als ik buiten kom bij mijn fiets, merk ik dat het al een stuk frisser is geworden. Of het lijkt zo, omdat ik nu alweer een aantal minuten niet meer fanatiek aan het bewegen ben. Ik haal mijn fleecevest uit mijn sporttas en trek hem aan.
Ik kijk naar de deur van de kleedkamer maar die is nog steeds dicht. Als het nog veel langer duurt voordat Amber en Tess naar buiten komen, dan ga ik naar huis, denk ik. Ik moet wel op tijd zijn voor mijn date straks.
Plotseling krijg ik trek in een sigaret, terwijl ik eigenlijk al een hele tijd ben gestopt. Ik vraag mij af waarom ik er nu weer trek in krijg, terwijl ik er eigenlijk na het stoppen geen behoefte aan heb gehad. Is het omdat de training zo vreselijk pittig was, of omdat ik zenuwachtig ben voor mijn date van vanavond? Misschien is het wel een combinatie van beide, denk ik en ik zoek haastig in mijn zakken naar een sigaret. Ik heb dit vest al bijna een jaar niet aan gehad, dus misschien vind ik nog een verdwaalde zitten. Ik heb geluk. Meteen haal ik de sigaret uit mijn zak en stop hem in mijn mond. Dan bedenk ik mij dat ik nog een aansteker nodig heb. Ik voelde hem niet in mijn zakken zitten, dus zoek gefrustreerd in mijn sporttas. Ook niet! Ik kijk om mij heen en zie dan in de verte wat glinsterends liggen, een meter of twintig bij mij vandaan. Het lijkt op een aansteker als de laagstaande zon er zo op schijnt. Nieuwsgierig loop ik er naartoe. Als ik dichterbij kom, zie ik dat ik gelijk heb. Mijn hart begint te kloppen van opwinding en mijn laatste passen loop ik wat sneller.
Ik pak de aansteker op en schud er voorzichtig mee, maar hij blijkt leeg. Ik vloek binnensmonds , waarna ik hem woedend meters ver van mij af gooi. De sigaret, die nog steeds uit mijn mond bungelt, breek ik doormidden, waarna ik hem fijnstamp op de grond. Ik weet dat ik daar spijt van ga krijgen de komende paar uur. Gefrustreerd en chagrijnig loop ik terug naar mijn fiets, terwijl ik de deur van de kleedkamer in de gaten hou. De deur is nog steeds dicht. Ik besluit Tess een appje te sturen en ik zeg dat ik ga, omdat ik vanavond nog een afspraak heb. Zonder op een appje terug te wachten, stap ik op mijn fiets en vertrek naar huis.

Anderhalf uur later zit ik helemaal klaar om naar café De Appelboom te vertrekken. Eigenlijk hoef ik over tien minuten pas weg, maar ik ben zo gespannen, dat ik niet meer kan wachten. Ik ga maar, denk ik. Misschien is Floris ook wel te vroeg. Ik pak mijn sleutels van het rek en ik stap de deur uit. Hoe dichterbij ik bij het café kom, hoe zenuwachtiger ik word.
Als ik na een kwartier fietsen bij De Appelboom aankom, zie ik hem al zitten. Het café zit helemaal vol, maar Floris valt gewoon op. Hem kan je gewoon niet over het hoofd zien. Ik zag hem ook als eerste, daarna zag ik pas dat het café vol zat.
Ik duw de deur open en hij kijkt direct op. Als hij mij ziet, staat hij op en komt naar mij toe. Ik begin nog zenuwachtiger te worden en denk dat hij mij gat zoenen. Dat hoop ik.
Maar dat gebeurt niet. Hij zegt dat hij het hier te druk vindt en vraagt of ik met hem mee ga naar zijn huis.
Ik kijk hem verward, en ook een beetje angstig, aan. Er gaat van alles door mij heen. Kan ik hem vertrouwen? Ik ken hem nog helemaal niet zo goed. Hij hangt altijd rond voor de school, maar ik heb nog nooit echt met hem gepraat, alleen oogcontact gehad. Heel vaak oogcontact. Ik vind hem al heel lang knap. En gister vroeg hij mij plotseling mee op date! Ik stond vlak voor hem en stotterde dat ik heel graag wilde.
Blijkbaar was ik te lang in gedachten. Hij keek mij vragend aan of ik nog met hem mee wilde. Anders zou hij alleen naar huis gaan, zonder mij en dan zou het ook klaar zijn met de date. Beduusd van zijn plotselinge reactie, stemde ik ermee in om mee te gaan.
We liepen naar zijn auto en toen we waren ingestapt, hoorde ik hem de autodeuren op slot doen. Tenminste, dat dacht ik te horen, maar ik dacht er verder niet over na. Ik hoor wel vaker geluiden die er niet zijn.
De autorit duurt langer dan ik voor ogen had. We zitten al bijna een uur in de auto. We hadden toch al lang bij zijn huis kunnen zijn? Hij woonde toch niet zo ver weg?
Woont hij dan helemaal hier? Of was zijn aanbod van net een valstrik? Ineens word ik heel bang. Floris stuurt de auto een verlaten terrein op. Dat maakt mij nog angstiger. Ik zie in de hoek van het terrein een gebouw staan, zwak verlicht door twee lantaarnpalen. Ik kan niet geloven dat hij hier woont, in dat krot, en begin steeds meer de gedachte te geloven dat het een valstrik is geweest.
Zodra Floris zijn auto tot stilstand brengt, probeer ik uit zijn auto te ontsnappen. Maar de deuren zitten op slot. Ik kan er dus écht niet meer uit. Ik wil gaan gillen, maar er komt geen geluid uit mijn strot. Dan word de autodeur aan mijn kant vanaf de buitenkant van het slot gehaald. De deur wordt opengetrokken en ik zie twee mannen met bivakmutsen op. Ik knijp mijn ogen dicht, bang voor wat er gaat gebeuren. Ik voel dat ik ruw uit de auto wordt getrokken. Ik wordt meters ver meegesleurd. Ik denk dat ze mij naar het gebouw brengen die ik net heb gezien. Ik doe mijn ogen open, omdat ik stiekem hoop dat dit maar één grote nare droom is. Maar helaas is dit echt. Als ik nog eens beter kijk, zie ik dat Floris met zijn auto is verdwenen. En dan begin ik te vrezen voor mijn leven….

Ik hoop dat ik jullie een beetje vermaakt heb. Mochten jullie tips hebben of een ernstig foutje spotten qua spelling oid, hoor ik het graag!

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:37

Leuk dat je van plan bent om een boek te schrijven, succes!

Ik heb even geen tijd voor uitgebreide feedback, maar wat mij stoort is het veelvoudig gebruik van korte zinnen. Deze worden vaak achter elkaar geschreven en dan krijg je een monotoon staccato effect als je het leest. Probeer te variëren in zin lengte.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:54

Mij stoort meteen het begin al. Als je moe bent en veel hebt gezweet dan ga je niet snel even omkleden, maar dan stap je toch liever even uitgebreid onder de douche. _O-
Je verhaal is wat tegenstrijdig daarin. Ook mis ik wat omschrijving van de omgeving. Daarnaast mag je wat meer aan karakteromschrijving gaan doen, wat voor een meid is onze hoofdpersoon, is ze normaal altijd heel voorzichtig of gaat ze zoals nu nogal snel en naïef mee met iemand die ze eigenlijk niet kent zoals ze doet in dit stuk. Misschien ook een beetje meer achtergrond met de vriendinnen dat ze hun verteld over dat die leuke hunk voor school in de kleedkamer en dat ze daar een date mee heeft.

Het gaat mij persoonlijk ook te vlug, je hebt 3 verschillende scènes in 3 alinea's staan. Je mag wel met wat meer woorden gaan schrijven, bouw de spanning iets meer op, misschien een gesprek in de auto met Floris waaraan ze steeds meer gaat merken dat het niet pluis zit totdat ze daarover ruzie krijgen en zij begint aan de deur te rukken om weg te komen waarna Floris dan roept dat ze stil moet zijn en daarmee moet ophouden. Ze zitten een uur in de auto, dat zal vast niet een stil awkward ritje zijn. Oftewel werk het wat meer uit in details, het is nu een beetje een leeg verhaal.

Ik schrijf zelf nog niet, maar wil het wel graag gaan doen ooit. Maar ik heb nog geen ideeën voor onderwerpen enzo, dus ik schrijf eigenlijk voornamelijk op fora voor rollenspellen nu. :o
Laatst bijgewerkt door Jorex op 22-07-21 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:58

wat betreft de korte zinnen ben ik het eens met britt. Ook Jorex geeft een goede aanvulling. Werk meer uit, laat ons het karakter een beetje ontmoeten. (tip: lees eens boeken van Kate Cann)

Daarnaast detail-opmerking: Young Adult is 12 - 18 jaar. of 14-21. Ze staan ook wel van 18-25 jaar, maar de basis is dus in die leeftijdscategorie is het niet logisch om te spreken over roken, gestopt zijn en weer beginnen. In Nederland is het namelijk legaal om te roken vanaf 18 jaar.

Juttertje88

Re: Proloog van mijn YA boek die ik aan het schrijven ben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 15:04

Bedankt voor alle tips! Ik snap precies wat jullie bedoelen en nu ik er zo over nadenk, stoort het mijzelf nu ook. Ik ga hier zeker mee aan de slag. Ik ga de proloog nu herschrijven, want de tips die jullie nu hebben gegeven, vind ik belangrijk om nu al te verwerken om daarna de rest van het verhaal te kunnen schrijven. En wellicht dat ik het stukje over het roken ga schrappen, ook daar hebben jullie zeker een punt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:06

Top dat je een poging wil doen om een boek te schrijven en dat je dit wil/durft te delen. Typo's sluipen er altijd makkelijk in en zijn imo details.

Persoonlijk vind ik dit niet erg fijn om te lezen en voelt helemaal niet aan als een proloog. Het is eerder een opsomming van losse feiten. Wat anderen al omschreven als te korte zinnen (of de aaneenschakeling ervan met een foutieve interpunctie).
Gevoelsmatig kloppen de tijden van je werkwoordvervoegingen ook niet altijd voor mij.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:08

Het leest niet vloeiend en fijn, wat mij stoort is ik zeg, ik ben moe, ik besluit enz.

Met mijn hockeystick in mijn hand loop ik het veld af, richting de kleedkamers. Het was een pittige training vanavond, we zijn echt afgemat gewoon.

Met mijn hockeystick in m'n hand loop ik het veld af naar de kleedkamers, het was een pittige training vanavond en we zijn echt afgemat.

Je loopt naar de kleedkamer en niet richting want dan kan je nog ergens anders heen.

Zelf zou ik iets meer op de manier van het schuingedrukte schrijven met iets minder korte zinnen en overbodige woorden maar het is jouw boek dus doe het op jouw manier.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 22-07-21 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 15:10

Bedankt voor de aanvullende tips. Fijn dat het ondanks de kritiek (kan ik het zo noemen?) dat het wel opbouwend is. Erg fijn, bedankt daarvoor :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:19

Wat je waarschijnlijk gaat helpen is een profielschets te maken van de personages:
Wie is het, wat doet ze, hoe denkt ze, hoe ziet ze eruit, heeft ze kenmerken of karaktertrekjes waar je iemand aan kan herkennen? Hoe reageert iemand, hoe kleed iemand zich. Daarmee geef jij het personage voor jouzelf ook vorm en zie je het voor je.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:35

Ik sluit me aan bij bovenstaande, en vul nog even aan:
"We liepen naar zijn auto en toen we waren ingestapt, hoorde ik hem de autodeuren op slot doen. Tenminste, dat dacht ik te horen, maar ik dacht er verder niet over na. Ik hoor wel vaker geluiden die er niet zijn.
De autorit duurt langer dan ik voor ogen had. We zitten al bijna een uur in de auto. We hadden toch al lang bij zijn huis kunnen zijn? Hij woonde toch niet zo ver weg?"

"We liepen naar zijn auto en toen we waren ingestapt" leest voor mij gewoon niet lekker. Het leest.. jong? Ik ben sowieso wel iemand die fan is van beschrijvingen hoor, ik vind dit nogal kort, het lijkt heel snel geschreven, en geeft niet echt voldoening om te lezen.

En - wat hebben ze in godsnaam in dat uur gedaan dan? Daar vliég je letterlijk doorheen. Hoezo vraagt je personage niet waar die gast woont, waarom de rit zo lang duurt?

Zoals ik al zei - ik ben iemand heel erg van beschrijvingen houdt. Daar kan het ook aan liggen. Als je mij zou vragen dat stukje te herschrijven, zou het zoiets worden: "Onderweg naar zijn auto bekeek ik hem vanuit mijn ooghoeken. Hij had erg leuke kleren aan, zijn haar zat schattig in de war. Hij zwaaide zijn autosleutels heen en weer terwijl hij een deuntje floot. Nadat we waren ingestapt en de muziek door de boxen schetterde, dacht ik te horen dat de deuren vergrendelden, maar daar besteedde ik verder niet veel aandacht aan. Ik was zo nerveus voor deze date!"

En dan zal je toch echt een gesprek moeten schrijven, dat tijdens die nogal lange rit gevoerd wordt :)

Ik ben benieuwd naar je verhaal, maar ik geef eerlijk toe - als ik jouw tekst op een achterflap lees, leg ik het boek weer neer. Voor mij is het te snel en te kort geschreven. Het komt erg jong over, en ik hou doorgaans wel van een YA boek hoor! Maar ik wil wel enige diepgang, en die mist hier nog :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:35

Titel van het topic: mijn boek DAT. Het is namelijk HET boek.
Succes!

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:44

Ontzettend leuk en spannend verhaal! Wel denk ik dat je inderdaad veel uitgebreider kan schrijven, maar dat is al eens genoemd :) zie het schrijven als kleien. Je zet je eerst verhaal op, schrijf het allemaal maar lekker op, begin, maak je verhaal af. Typ zonder na te denken over spelling of grammatica of of het wel goed genoeg is. Zet een verhaal neer. Na dit eerste verhaal lees je je verhaal terug. Dan ga je stukje bij beetje je verhaal oppoetsen, boetseren. Stukjes weg, stukjes verlengen, verkorten. Misschien haal je er hele scenes uit of moeten er nog 10 scenes tussen. Dit is in een tweede fase, wacht nog even met je verhaal in hoofdstukken en proloog etc in te delen. Schrijf eerst op wat je wilt vertellen en ga daarna aan de slag met het zo goed mogelijk maken.
Daarnaast: ‘show, don’t tell’. Laat je lezer zelf ontdekken wat voor gevoel de hoofdpersoon heeft bij dingen. Geef de lezer de kans ook dingen te ontdekken, dat houdt lezers geboeid. Bijvoorbeeld:
Niet: Toen ik uit de taxi stapte zag ik een hele enge man staan. Zijn kleding was goedkoop en ik vond hem heel naar.
Wel (bijvoorbeeld): Toen ik uit de taxi stapte, stond er aan het eind van de stoep een man. Zijn blauwe jack zat vol met rafelende gaten en er zaten vreemde, bruine vegen op. Modder hoopte ik. De broek die hij droeg was aan de achterkant stuk door zijn sandalen die er op liepen. Hij keek me aan en lachte scheef. De tanden die tevoorschijn kwamen toen hij grijnsde waren bruin. De rillingen liepen over mijn rug terwijl ik probeerde weg te draaien. Te laat. De man sprak me aan …. Enz enz.

Niet dat ik een top schrijver ben hoor haha, maar een voorbeeld maakt het show dont tell wat duidelijker.

Heel veel succes en plezier gewenst!

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 16:01

noox schreef:
Ontzettend leuk en spannend verhaal! Wel denk ik dat je inderdaad veel uitgebreider kan schrijven, maar dat is al eens genoemd :) zie het schrijven als kleien. Je zet je eerst verhaal op, schrijf het allemaal maar lekker op, begin, maak je verhaal af. Typ zonder na te denken over spelling of grammatica of of het wel goed genoeg is. Zet een verhaal neer. Na dit eerste verhaal lees je je verhaal terug. Dan ga je stukje bij beetje je verhaal oppoetsen, boetseren. Stukjes weg, stukjes verlengen, verkorten. Misschien haal je er hele scenes uit of moeten er nog 10 scenes tussen. Dit is in een tweede fase, wacht nog even met je verhaal in hoofdstukken en proloog etc in te delen. Schrijf eerst op wat je wilt vertellen en ga daarna aan de slag met het zo goed mogelijk maken.
Daarnaast: ‘show, don’t tell’. Laat je lezer zelf ontdekken wat voor gevoel de hoofdpersoon heeft bij dingen. Geef de lezer de kans ook dingen te ontdekken, dat houdt lezers geboeid. Bijvoorbeeld:
Niet: Toen ik uit de taxi stapte zag ik een hele enge man staan. Zijn kleding was goedkoop en ik vond hem heel naar.
Wel (bijvoorbeeld): Toen ik uit de taxi stapte, stond er aan het eind van de stoep een man. Zijn blauwe jack zat vol met rafelende gaten en er zaten vreemde, bruine vegen op. Modder hoopte ik. De broek die hij droeg was aan de achterkant stuk door zijn sandalen die er op liepen. Hij keek me aan en lachte scheef. De tanden die tevoorschijn kwamen toen hij grijnsde waren bruin. De rillingen liepen over mijn rug terwijl ik probeerde weg te draaien. Te laat. De man sprak me aan …. Enz enz.

Niet dat ik een top schrijver ben hoor haha, maar een voorbeeld maakt het show dont tell wat duidelijker.

Heel veel succes en plezier gewenst!

Bedankt! <3
Ik ben nu wel mijn proloog aan het herschrijven, met de bovenstaande tips. Die vind ik nu wel al belangrijk om te verwerken. En daarna wil ik inderdaad lekker schrijven, schrijven, schrijven. En dan neem ik meteen de tips mee die hierboven zijn gegeven in de rest van het verhaal

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:50

Ik moet zeggen, hier zit zeker potentie in! Wel ga ik met mijn voorgangers mee, het gaat nogal van de hak op de tak en wordt soms daardoor lastig te volgen. Ik zou er eerder voor kiezen om de date helemaal uit te werken. De vriendinnen kun je dan in de proloog opnemen door je personage zenuwachtig met hen te laten appen/bellen voor haar date. Het roken stoorde ik mij ook wel aan, dat klopt niet goed bij je doelgroep en de leeftijd die je personage lijkt te hebben. Let er daarnaast op dat je niet teveel bijwoorden in een zin gebruikt, het wordt daardoor onprettig om te lezen.

Sommigen haalden hierboven al aan dat ze nog geen kennis hebben gemaakt met het personage in de proloog. Ik zie dst opzich vaker voorkomen in boeken, de kennismaking gebeurd dan direct in het eerste hoofdstuk, eerste pagina/pagina's. Wel zou ik in je proloog een naam van het hoofdpersonage toevoegen (bijv door Floris haar met haar naam gedag te laten zeggen) en kort aanstippen hoe ze Floris kent. Misschien zelfs opnemen waarom ze met hem op date wil.

Heel veel succes vooral! Ben heel benieuwd naar de rest.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:13

Ook had ik nog een vraag over de globale verhaallijn. Je schrijft dat de meiden opgesloten worden, en “misbruikt en gebruikt” worden. Ik denk dat je hier seksuele handelingen mee bedoelt. Ik vraag me af of dit geschikt is voor een YA boek.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:21

Wat Britt aangeeft vroeg ik mij dus ook af. Ik lees veel YA genre en zit echt niet te wachten op verkrachtingsscenes bijv. Je beperkt je markt er heel erg mee. Ik zou het bijv. nooit kado doen aan iemand. Wie gaat dat boek kopen en lezen? Dat zal een uitgever zich ook afvragen.
Dat werkt misschien nog net in akelige thrillers en dan ook vaak niet vanuit het gezichtspunt van het slachtoffer.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 17:23

Britt_xxx schreef:
Ook had ik nog een vraag over de globale verhaallijn. Je schrijft dat de meiden opgesloten worden, en “misbruikt en gebruikt” worden. Ik denk dat je hier seksuele handelingen mee bedoelt. Ik vraag me af of dit geschikt is voor een YA boek.

Ja, dat bedoel ik ermee inderdaad. Ik denk dat het wel geschikt kan zijn voor YA, zolang het niet TE heftig beschreven gaat worden.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:27

Britt_xxx schreef:

Dirk Bracke heeft zo veel jeugdboeken geschreven over bvb. jeugdbendes, loverboys, ... Is zeker te doen! Maar ik zou, zoals eerder gezegd, niet te snel gaan. Er mag van mij best wat meer achtergrond komen, bijvoorbeeld ook een eerste gesprek tussen de twee, opbouw naar de date, gesprek in de auto, ... Nu krijg ik het idee dat je heel snel bij het 'ontvoergedeelte' zit.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 15:39

Ik heb het herschreven, dingen toegevoegd en weggelaten en heb zelf het idee dat het echt al veel beter is. Natuurlijk is het nog niet 100% goed, ik moet aan het eind zeker nog kijken naar spelling en zinsopbouw. En wellicht komt er nog een kleine scene tussen of moet er een stuk weg. Maar mijn verbeterde stuk, wat ik nu heb, vind ik goed genoeg om het aan jullie te laten lezen:

Met mijn hockeystick in mijn hand loop ik het veld af, richting de kleedkamers. Het was een pittige training vanavond, we zijn flink afgemat en ik kan echt merken dat ik moe ben. En ik moet nog even door ook vanavond, ik lig nog lang niet op bed. Gelukkig heb ik straks wel iets leuks te doen, ik heb namelijk een date. Bij die gedachten word ik meteen weer zenuwachtig. Het is voor mij de allereerste date in mijn leven, ik heb dus geen idee wat ik ervan kan verwachten. Misschien kan ik zometeen mijn vriendinnen nog even vlug om advies vragen, gaat er door mij heen.
Terwijl ik mij omkleed, komen mijn vriendinnen al bij mij zitten.
‘Heb je zometeen zin om met mij en Tess mee naar de McDonalds te gaan?’ vraagt Amber aan mij.
Mijn maag begint te rammelen als ik aan de Mac denk. Ik kijk Amber aan en antwoord: ‘Sorry, ik kan vanavond niet, een andere keer ga ik graag mee.’
Amber kijkt me teleurgesteld aan. ‘Waarom kan je niet?’ vraagt ze. Ik buig mij naar haar toe en fluister: ‘Ik heb straks een date.’
Met grote ogen kijkt Amber mij aan. ‘Een date?!’ roept ze keihard, waardoor iedereen onze kant op kijkt. Tess komt zelfs bij ons zitten. Ik voel dat ik begin te blozen en zeg tegen mijn vriendinnen dat ik het straks wel vertel, waarna ik ga verder met omkleden.
Toch blijft Amber mij vragen stellen over de date, maar ik hou mijn mond stijf dicht.
Ik ben de eerste van mijn vriendinnen die klaar is met omkleden en zeg tegen mijn vriendinnen dat ik alvast naar buiten ga, waarna ik mijn sporttas over mijn rechterschouder hang.
Als ik buiten kom, merk ik dat het al een stuk frisser is geworden. Of het lijkt maar zo, ik heb al een kwartier niet meer fanatiek gesport, dus mijn lichaam is al weer een stuk afgekoeld natuurlijk. Snel haal ik mijn fleecevest uit mijn sporttas en trek hem aan. Ik krijg het gelukkig al iets minder koud. Als ik naar de deur van de kleedkamer kijk, zie ik dat hij nog steeds dicht is. Ik hoop dat ze snel klaar zijn, ik moet mij thuis nog klaarmaken voor mijn date. En ik vind het wel gezellig als we samen naar huis kunnen fietsen.
Verveeld kijk ik om mij heen, ik ben de enige die buiten is. Plotseling zie ik een pakje sigaretten liggen. Bah! denk ik eerst. En daarna: waarom ligt het op de grond? Dit is milieuvervuiling! En dan gaat er een gedachte door mij heen wat ik van mijzelf niet had verwacht. Hoe zou een sigaret smaken? Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en raap het pakje op. Hij is niet leeg, voel ik en ik open het pakje. Er zitten nog een paar sigaretten in en zelfs een aansteker! Vlug kijk ik om mij heen, niemand te zien. Ik haal een sigaret en de aansteker uit het pakje, waarna ik de sigaret in mijn mond stop en hem aansteek. Dit lukte mij zonder te hoesten. Dan neem ik het eerste trekje, ik inhaleer diep, wacht een paar seconden terwijl ik de sigaret uit mijn mond haal en net voordat ik de rook uit wil blazen, krijg ik een mega erge hoestbui. Ik heb zelfs bijna het idee dat ik stik! Geschrokken gooi ik de sigaret op de grond en trap hem uit. Het pakje met overige sigaretten en de aansteker, gooi ik meters van mij af. Hoestend zoek ik in mijn sporttas naar mijn flesje water. Gauw drink ik een aantal slokken en ik merk dat ik mij al iets rustiger voel. Eén ding weet ik zeker: ik zal nóóit gaan roken!
‘Wat was jij aan het doen?’ hoor ik ineens achter mij. Geschrokken kijk ik om en dan kijk ik recht in ge gezichten van Amber en Tess.
‘Ik zag een pakje liggen en…’ begin ik blozend. ‘Ik werd nieuwsgierig naar hoe het zou zijn om te roken,’ maak ik mijn zin af.
‘Je weet toch dat roken slecht is voor je gezondheid? En je bent ook nog eens veel te jong! Je bent veertien!’ roept Tess.
Ik knik. ‘Ja, en ik weet nu ook dat ik nooit zal gaan roken. Het is vies en ik ga er alleen maar van hoesten. Ik heb geen zin om te stikken,’ zeg ik.
‘Misschien is het maar goed ook dat je zo schrok van het hoesten,’ zegt Amber. ‘Je hebt nu je lesje wel geleerd, toch?’
Blozend knik ik. ‘Ja,’ antwoordt ik beschaamd.
‘Zullen we maar gaan?’ vraagt Tess.
Amber en ik knikken, waarna we onze fietsen van het slot halen.

Zodra we op de fiets zitten, kijk ik nog even om mij heen of er geen andere meiden in de buurt zijn en dan begin ik mijn verhaal.
‘Nou, hij heet dus Floris. Hij is vierentwintig jaar en…’ vertel ik.
‘Vierentwintig?!’ roept Tess uit. ‘Je weet dat hij dan strafbaar is? Jij bent nog minderjarig, Loïs.’
‘Niet als ik zelf ook op date wil, toch?’ vraag ik.
‘Jawel, ook dan. Hij is volwassen en jij bent nog steeds minderjarig.’
‘Dan wil ik nog steeds met hem op date,’ bits ik.
‘Wat jij wil, Loïs,’ antwoordt Tess bot. ‘Vertel eens iets meer. Waar ken je hem van?’ Ik hoor dat Tess niet geïnteresseerd is, maar dat ze wel probeert om haar interesse te tonen.
‘Ik ken hem van internet,’ vertel ik. ‘Ik….’
‘Van internet?’ roept Tess uit. ‘Weet je wel niet hoe gevaarlijk het is om met iemand van internet af te spreken?’ Tess klinkt bezorgd en boos tegelijk, maar dat kan mij even niets schelen. Ik kan alleen maar aan mijn date denken. ‘Ik chat al een paar weken met hem hoor. Dag in dag uit. Hij heeft mij ook al foto’s gestuurd en ik hem ook en…..’
‘Een paar weken pás? Foto’s gestuurd?’ onderbreekt Amber mij. ‘Geen naaktfoto’s toch?’ vraagt ze. Ik hoor aan haar stem dat ze bezorgd is.
Ik schud mijn hoofd en ik begin te blozen. Ik weet dat ik nu niet de waarheid spreek. Ik heb wél naaktfoto’s gestuurd. Zonder dwang hoor, maar hij stuurde ook een aantal naaktfoto’s, dus heb ik er ook een paar gestuurd.
Gelukkig kunnen mijn vriendinnen niet zien dat ik bloos. Het schemert flink, dus daar heb ik mazzel mee. Wat als ze erachter zouden komen dat ik dat wel heb gedaan? En nog erger… Wat als mijn ouders er dan achter komen? gaat er door mij heen.
‘Gelukkig maar,’ zucht Amber. ‘Maar ik maak mij wel zorgen hoor. Doe alsjeblieft voorzichtig. En weet je écht zeker dat hij is wie hij zegt dat hij is?’
‘Ja, natuurlijk doe ik voorzichtig,’ antwoord ik. ‘Ik weet zeker dat hij het echt is. Ik heb toch ook foto’s van hem gezien?’
‘En heb je al bedacht dat het ook foto’s van iemand anders kunnen zijn?’ gaat Amber door.
‘Wil je alsjeblieft stoppen met zo negatief zijn?’ roep ik kwaad.
‘Gunnen jullie mij überhaupt wel een date?’
‘Natuurlijk!’ roept Tess. ‘Maar…’ ze kan haar zin niet afmaken want ik word nu echt woedend en ik onderbreek haar. ‘Wat nou maar? Steek die maar van je maar lekker in je reet!’ schreeuw ik en snel fiets ik weg.
‘App je wel als je na je date weer thuis bent?’ hoor ik Tess roepen. Ik negeer haar en besluit dat ik pas na het weekend weer met ze ga praten. Dan kan ik ze vertellen hoe de date was en hoeven ze zich voor de volgende keer geen zorgen meer te maken. Ik bedenk me dat ik ze helemaal niet meer om advies heb gevraagd, maar dat kan mij niets meer schelen. Ik zie het allemaal wel.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 15:40

het stuk waarin de loverboy voor gaat komen, komt in hoofdstuk 2 of 3

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:37

Heel goed herschreven, maar ik zou dit geen proloog noemen. Gewoon hoofdstuk 1, het trekt zeker om direct hoofdstuk 2 te lezen!

Een proloog is voor mij iets waar echt iets spannends gebeurd, eigenlijk de climax. In de rest van het boek krijg je een sprong terug in de tijd, waardoor het opbouwt naar de climax en daarna nog afrondt.

Edit: mijn betekenis is niet de daadwerkelijke betekenis kom ik nu achter.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 08:45

Freyr schreef:
Heel goed herschreven, maar ik zou dit geen proloog noemen. Gewoon hoofdstuk 1, het trekt zeker om direct hoofdstuk 2 te lezen!

Een proloog is voor mij iets waar echt iets spannends gebeurd, eigenlijk de climax. In de rest van het boek krijg je een sprong terug in de tijd, waardoor het opbouwt naar de climax en daarna nog afrondt.

Edit: mijn betekenis is niet de daadwerkelijke betekenis kom ik nu achter.

Bedankt :D

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:28

Eowyn3003 schreef:
Britt_xxx schreef:

Dirk Bracke heeft zo veel jeugdboeken geschreven over bvb. jeugdbendes, loverboys, ... Is zeker te doen! Maar ik zou, zoals eerder gezegd, niet te snel gaan. Er mag van mij best wat meer achtergrond komen, bijvoorbeeld ook een eerste gesprek tussen de twee, opbouw naar de date, gesprek in de auto, ... Nu krijg ik het idee dat je heel snel bij het 'ontvoergedeelte' zit.

Precies. Over the edge van Dirk Bracke en Helen Vreeswijk is ook een YA-boek. Het boek gaat over een jongen die zich door omstandigheden alleen voelt en de behoefte heeft naar seks. Dit gaat compleet de verkeerde kant op als hij op het internet naar gore filmpjes kijkt. Hij komt op het idee om meiden/vrouwen te verkrachten. Deze verkrachtingen worden door Dirk en Helen behoorlijk beeldend beschreven.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 11:56

Bovenstaand stuk heb ik nu hoofdstuk 1 van gemaakt. Ik heb er vanmorgen wel nog een stuk aan toegevoegd:

Anderhalf uur later zit ik helemaal klaar om te vertrekken naar café De Appelboom. Eigenlijk hoef ik over een kwartiertje pas op de fiets te stappen, maar ik ben zo zenuwachtig dat ik niet meer stil kan zitten en wachten. Ik besluit maar alvast te gaan. Misschien is Floris ook wel te vroeg, denk ik. Dan hoeft hij in ieder geval niet te wachten tot ik er ook ben.
Ik haal mijn fiets van het slot en rijd de lange straat uit, waarna ik rechtsaf sla.

Na tien minuten fietsen sta ik al voor het café waar ik heb afgesproken. Ik kijk op mijn horloge. Véél te vroeg. Ik werp een blik naar binnen en kijk rond. Het café lijkt leeg, maar als ik beter kijk, zie ik toch iemand zitten, helemaal in de hoek. Hij zit met zijn hoofd zowat in de krant. Hij staat meteen op als hij mij ziet en hij komt naar mij toe gelopen terwijl ik het café binnen stap.
Als hij vlak voor mij staat, voel ik mij erg ongemakkelijk. ‘Hoi,’ stamel ik verlegen.
‘Hai Loïs, wat leuk je te ontmoeten!’ zegt Floris vrolijk. Hij lijkt geen last te hebben van de spanning voor deze date. Hij ziet er wel erg ontspannen uit, maar misschien komt dat omdat hij al wat ouder is en al meerdere dates heeft gehad.
Hij pakt mijn hand vast en neemt mij mee naar het tafeltje. Hij schuift voor mij een stoel naar achteren en gebaart met zijn rechterhand dat ik plaats mag nemen op de stoel. Ik ga zitten en hij schuift mij aan, wat ik erg attent vind van hem.
Zelf gaat hij zitten op zijn eigen stoel, waar hij net ook zat.
We kijken op de kaart wat we willen drinken. Floris bestelt een biertje en ik een colaatje. Terwijl we wachten op onze bestelling, begint het café steeds voller te worden. Ik zie dat er twee jongens aan een tafeltje bij het raam gaan zitten. Ze zwaaien. Ik twijfel of ze naar mij zwaaien. Ik denk het niet, dus ik zwaai niet terug. Ik houd mij alleen nog maar bezig met Floris.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanmiddag wordt in ieder geval een schrijfmiddagje! Mijn doel is om vandaag in ieder geval hoofdstuk 2 af te schrijven. Ik heb nu veel motivatie én inspiratie, dus het zou moeten lukken!

Ik geef vanavond in ieder geval een update hoe ver ik ben gekomen vandaag!

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 16:40

Ik heb heeerlijk geschreven vandaag!

Hoofdstuk 2 is af tot nu toe en heb ook al een deel van hoofdstuk 3 geschreven.
Waar ik eerst mee begon als hoofdstuk 2, is nu hoofdstuk 3 geworden, omdat ik er nog een stuk tussen wilde schrijven.
Dat tussenstuk is nu hoofdstuk 2 geworden en bestaat uit 956 woorden (kan aan het einde met herschrijven natuurlijk nog meer worden, of als ik tussendoor bedenk dat er iets tussen gepropt moet worden).

Het eerste deel van hoofdstuk 3 wat ik nu al heb (nog niet af), bestaat tot nu toe uit 676 woorden.
Ik heb vandaag dus 1632 woorden geschreven, en ik ben er echt blij mee! Ik hoop morgen weer verder te kunnen gaan met mijn verhaal. Nu is het tijd om lekker uit te rusten :)