[SCH] Lustitano in aquarel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

[SCH] Lustitano in aquarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:32

Afgelopen week heb ik weer lekker verder geoefend met aquarel. Ik heb inmiddels zelf aquarelverf aangeschaft (ik schilderde tot nu toe met een oud setje van mijn moeder om te kijken of ik het überhaupt iets vond), maar ik miste toch wat kleuren. Daarbij ga ik binnenkort verhuizen, dus dan wil ik gewoon mijn eigen schilderspul hebben.
Ik heb een set van Windsor&Newton aangeschaft, van hun Cotman serie, 24 kleuren. Ik kan altijd nog wat bijkopen. :)

Ik ben uiteindelijk tevreden met het resultaat, maar er zaten best wat 'let it go' en 'trust the process' momenten in. := Af en toe ben ik geneigd om te stoppen omdat ik niet zo snel kan bedenken hoe ik iets op kan lossen, maar juist door het te doen, merk ik dat ik er bij het schilderij waar ik nu mee bezig ben alweer zelfverzekerder ben.

Eerst natuurlijk weer de schets. Dit keer met gewoon HB potlood, omdat me het wel mooi leek om daar subtiel nog wat van terug te zien in de schildering. (Uiteindelijk zie je er bijna niks meer van. :') )
Afbeelding

Hier dacht ik serieus dat ik maar beter opnieuw kon beginnen.
Afbeelding

Toch doorgegaan, en langzaam maar zeker begon het me meer te bevallen. In deze set zit trouwens ook Payne's Grey, een kleur die ik vanuit acrylverf al kende, maar nog niet in aquarel had. Nu dus wel, en wat ben ik er blij mee! :D Hier gemixt met uit mijn hoofd ultramarijn.
Afbeelding

Tijd voor iets meer detail. Lekker priegelen met het oog en de vlechtjes. Het ziet er altijd nog zo anders uit met die blauwe maskeervloeistof.
Afbeelding

Maskeervloeistof eraf, nog wat meer detail erin.
Afbeelding

Het eindresultaat.
Afbeelding

Detail van het oog.
Afbeelding

Al met al ben ik er blij mee! Ik zie nu alweer dingen die ik anders kan doen, maar dat pak ik gewoon lekker mee voor volgende schilderijen. Over de oren gaan we het maar even niet hebben. De neus is iets meer rams uitgevallen dan ik in eerste instantie had geschetst, maar ik vind het niet storend. Ik hou wel van zo'n profiel.
Ook vergeet ik steeds hoe scherp de overgang wordt naar een stuk waar je maskeervloeistof hebt gebruikt. Dit probeer ik dus een beetje te minderen, want hier vind ik het stuk onder het oog bijvoorbeeld een te groot wit vlak.

Waar ik wel echt tegenaan blijf lopen, is dat de achtergrond altijd vies wordt. Niet per se heel erg, maar er zit altijd wel ergens een vlek omdat ik bijvoorbeeld met mijn hand op een nat stukje heb gelegen en die dan weer op het witte gedeelte neerleg. (Ik ben linkshandig, maar heb in 28 jaar nog steeds niet geleerd om rechts te beginnen. :Y) ) Vind ik ergens jammer, want ik wil soms ook gewoon een witte achtergrond hebben. Ik zit serieus te overwegen om de achtergrond gewoon compleet te maskeren.

Op dit moment ben ik bezig met een donkerbruin paard, waarbij ik heel erg bezig ben met goed nat-in-nat te oefenen. Een uitdaging, maar wel een hele leuke! Ik hou van dit medium. <3

Bedankt voor het kijken! Opbouwende kritiek en tips zijn altijd welkom. :j
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 18-05-21 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Anoniem

Re: [SCH] Lustitano in aquarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 00:09

Heel gaaf weer! Ik vind je kleurgebruik op het paard heel mooi! <3 De achtergrond is wat te druk en te overheersend naar mijn smaak - ik denk dat ik de verf van de bloemen wat meer verdund had gelaten, zodat ze niet zo aanwezig zouden zijn. Maar al met al een heel geslaagd werk! :D

Wat betreft de vlekken: misschien is een smudge guard aanschaffen een idee?
En troost je, ik ben rechtshandig, maar ik werk altijd kris kras over het vel. _O-

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 16:21

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! :D De achtergrond ben ik ook niet heel blij mee, maar dit was de enige manier om de vlekken een beetje te verdoezelen, en ik wilde wel eens iets van een bloesem-effect proberen. Ik ga even kijken naar zo'n smudge guard. Nooit van gehoord, maar het klinkt als zo'n half handschoentje? Die heb ik wel liggen, zat bij mijn tablet.

Goed om te weten, dat troost wat. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:27

marley93 schreef:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! :D De achtergrond ben ik ook niet heel blij mee, maar dit was de enige manier om de vlekken een beetje te verdoezelen, en ik wilde wel eens iets van een bloesem-effect proberen. Ik ga even kijken naar zo'n smudge guard. Nooit van gehoord, maar het klinkt als zo'n half handschoentje? Die heb ik wel liggen, zat bij mijn tablet.

Goed om te weten, dat troost wat. :')
O, ja, dat zijn precies die dingen! :D Ik weet niet hoe goed ze werken als ze nat worden door aquarel, maar ik weet dat er ook mensen zijn die ze gebruiken voor potloodtekeningen, dus wellicht dat ze het vlekken bij aquarel ook wat minder maken.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 16:29

Cool! Ik ga het gewoon proberen, update volgt, haha! :D

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:46

Ik vind het super goed gelukt! <3
Wat is eigenlijk maskeervloeistof? Hoe werkt dat? Ik ben echt een leek maar vind het wel interessant! :o

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 17:07

Dankjewel, Emilyslaluna! :D

Maskeervloeistof breng je aan op de delen van de tekening die je vrij wilt houden van de verf. Meestal omdat je die vlakken helemaal leeg wil laten, of een veel lichtere/hele andere kleur wil geven en/of een scherpe rand wilt creëeren. Wanneer het droog is, kan je het er voorzichtig maar makkelijk af wrijven, of eraf trekken.

Ik heb zelf een potje en een pen. Uit het potje breng ik het met een kwast aan voor grotere vlakken, en de pen gebruik ik meer voor smalle randjes, lijnen, of kleinere stippen, dat soort werk. :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 21:36

marley93 schreef:
Cool! Ik ga het gewoon proberen, update volgt, haha! :D

Update: Een smudgeguard schildert dus voor geen meter. :') Nou ja, gewoon maar voorzichtiger zijn dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:39

Mooi zeg <3.

Ik herken het hoofd, ik heb m ook eens getekend :D. Prachtig paard.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:36

Dankjewel! :D Ik vind het zo'n prachtig profiel, heel mooi paard inderdaad. <3