[TEK][WIP]Sam in inkwash

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

[TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 17:21

Vorig jaar oktober ontdekte ik via inktober dat ik inkt echt heel leuk vind en dat, wat ik doe, ‘inkwash’. Noemt. Ook al is mijn werkwijze nog iets anders dan ik op de filmpjes zie.
Vorig jaar maakte ik deze foto in kleurpotloden en nu, na een paar vogels te proberen besloot ik hem in inkwash te doen.
Ik dacht dat dat niet zou lukken dus helaas is mijn papier niet helemaal geschikt en golft het wat maar dat mag de pret niet drukken. :D ik ben voor het eerst best tevreden dus ik wil graag showen! _O-

Afbeelding
Zo ver zitten we dus. :j
Een en ander moet nog gebeuren maar het moet eerst wat drogen want anders loopt mijn inkt naar plekken waar het niet heen moet op het vochtige papier. Én hij ligt ook even tussen een stel boeken in de hoop dat de golven in het papier wat minder worden. :=

vikawiek

Berichten: 1556
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:50

Goed geslaagd! Ik vind de schaduw en lichtpunten goed gelukt, super knap wat jij met inkt kan

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:15

Heel mooi Kath! :j

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat :D

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:21

Wow wat een mooie techniek en ik vind vooral het oog echt mooi helder en sprekend! :j

Telpeva

Berichten: 14925
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:23

Ziet er al heel gaaf uit zo!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 20:35

:D Thx!
Heb de hals nu ook "afgewerkt". Hij ligt terug tussen de boeken. Morgen even kijken hoe ie is als ie volledig droog is. Als ie een paar uur tussen de boeken ligt dan wordt ie gelukkig wel een stuk minder golvend merkte ik daarnet dus dat kan mee vallen.
Dit is 'm iig nu:
Afbeelding
Misschien dat ik de ader nog terug weg werk (die wat naar het oog loopt.)
Donkerder maken is gelukkig geen probleem me inkwash. :))

Steefz

Berichten: 2082
Geregistreerd: 26-10-13

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:52

Mooi! Ik heb nog nooit van de term inkwash gehoord, maar ik vind het er leuk uit zien! Dit is gemaakt met enkel zwart? Oost-Indische inkt o. i. d.?
Mijn aandacht gaat ook steeds naar het oog; erg knap!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 20:58

De meesten doen het inderdaad met oost indische inkt die ze aanlengen met water om de gewenste grijstint te krijgen en verven dan rechtstreeks met een penseel zoals je met aquarel ook doet/kan doen.. Ik heb een brush pen met wateroplosbare inkt. :) Ik zet dus lijnen en ga vervolgens met een nat penseel er overheen tot de gewenste tint bereikt is. Het nadeel daarvan is dat het moeilijk inschatten is hoe veel "lijnen" je mag zetten. :+ Het donkere stuk boven zijn oog is bv eigenlijk te donker maar dat oplichten is gewoon geen beginnen aan helaas.

Dit is dus een zwarte brush pen en een witte ball point voor een paar stukjes op te lichten. Iets oplichten kan nl wel maar wit-wit krijg je het niet meer eens er inkt gezeten heeft. :) Deze inkt heeft een wat "blauwgrijze" schijn als je hem aan lengt (zoals payne's grey) en dat vind ik wel leuk. :j Of oost indische inkt dat ook heeft weet ik eigenlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:13

Mooi <3 Oog is ook mooi levendig!

Het schijnt dat je bobbelig papier kunt strijken, maar dat zou ik eerst even uittesten. En niet veel water gebruiken bij het strijken :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 21:16

Ik durf het haast niet te zeggen maar... Ik heb geen strijkijzer.... _O- _O-

Ik laat hem er een nachtje onder liggen. Hopelijk is ie morgen weer mooi vlak. De bobbels ter hoogte van het hoofd zijn er iig uit gegaan. :=

jokari

Berichten: 8783
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:46

inkt is echt uw ding zeg, echt schoon.

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:11

Kath, het papier een heel klein beetje vochtig maken aan de achterkant en dan onder een zwaar boek.

Maar echt heel, heel licht vochtig maken ivm het dunne papier, anders ga je er doorheen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 22:16

Hij was nog iets vochtig toen ik het boek er op legde maar als het er niet uit is maak ik het morgen zoals jij zegt wat vochtig desnoods met een doek die goed uit geknepen is en doen we nog een poging. :D

Jokari: vind het ook super leuk om mee te werken. :D en het effect heeft gewoon wel iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:49

Ayasha schreef:
Ik durf het haast niet te zeggen maar... Ik heb geen strijkijzer.... _O- _O-

Dikke boks! Daarom kan ik mijn tip ook niet zelf testen :D

mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:45

Lekker bezig! Ondanks dat het oog misschien iets te donker is vangt het wel direct de aandacht.
Of een strijkijzer werkt hangt een beetje van je papier af. Leg er in elk geval ongekleurd vloeipapier tussen. Enkele dagen verzwaard met een aantal boeken wegleggen is ook zeker een optie. Maar heel eerlijk, als ik jou was zou ik gewoon investeren in beter papier en het leren opspannen van dat papier :j Canson bijvoorbeeld heeft heel prima aquarelpapier voor “studentenprijzen”.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 09:19

Ik heb goed papier hoor mar_fay. :D Ik had alleen niket gedacht dat dit ook daadwerkelijk wat ging worden, daarom zit ie in mijn schetsboekje. :')

mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:10

Oh dat soort tekeningen heb ik ook een heel aantal ja :’) . Ik kies dan meestal maar voor de “volgende keer beter”-tactiek.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 10:47

Zo, met de hond gespeeld, paarden buiten gezet. :') Dus net even gekeken wat het verdict is en hij is uit de kreukels geraakt. :j

Mar_fay: ik meestal ook idd. :j De volgende is de hond maar ook die gaat weer in dit boekje zijn. :+ De bedoeling was eigenlijk om een boekje vol inkwash te maken dus :')

Afbeelding
En hij lijkt prima uit te deuken als ik er een nacht iets zwaar op leg.

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:36

Mooie techniek, die je ook steeds meer in de vingers krijgt duidelijk! Prachtige oogopslag heeft dit portret, heel mooi. :j
Ik schilder ook in schetsboeken en heb het bobbelen gewoon geaccepteerd. Het heeft zelfs wel iets vind ik. Als je zo'n heel boek vol hebt geschilderd en het zo'n heerlijk dik pakket is geworden. :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK][WIP]Sam in inkwash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 13:26

Jij kan het zo gezellig omschrijven! In feite heeft het inderdaad wel wat. :+: Heb de rooie ook geprobeerd inmiddels maar die is iets minder uitgevallen. :=