Vanavond ben ik begonnen aan een retro-jurkje voor een van mijn vriendinnen. Ze weet van niks, het wordt dus echt een verrassingskadootje. Ik heb met een smoesje een paar maand geleden haar maten opgenomen, en ik hoop dat het straks allemaal past, want haar even laten passen gaat dus niet...
De vriendin in kwestie heeft het niet makkelijk en kan wel een opkikker gebruiken. Ze is gek op Disney en gaat heel graag met haar vriend naar Disneyland. De Haunted Mansion is haar favoriet, en ze heeft o.a. een handtas met de wallpaper print. Toen ik deze stof tegenkwam online (die er verdacht veel op lijkt) heb ik dus meteen een flink stuk besteld (stiekem).
Doel is dus om voor haar een leuke jurk te maken, zodat ze kan 'disneybounden' (= je kleding die je in Disneyland aanhebt aanpassen aan een film of attractie die je leuk vindt). Mogelijk maak ik er ook nog een paar Mickey-oren bij van de restjes.
De stof die ik gekocht heb, hij is in het echt wat feller paars dan op de foto. Gelukkig is hij elastisch zodat de corona-kilo's hopelijk niet zo'n punt zijn

Als je op Google zoekt op 'Haunted Mansion wallpaper Disney' krijg je nogal wat verschillende tinten paars voorgeschoteld. Het patroon van de enge poppetjes lijkt me wel elke keer hetzelfde. Mijn stofje lijkt er best op, wellicht dat ik er ergens nog een paar ogen op borduur als finishing touch

De achterkant van de stof heeft duizeligmakende kleine zwart-witte streepjes, heel fijn met spelden

Ik heb gekozen voor dit patroon, uit Burda 10 van 2010. Ik vind het zelf echt een leuk jurkje, en hij heeft zakken en ook nog een tule onderrok. Ik hoop dat hij in de Haunted-Mansion stof ook gaaf gaat zijn!
Zoals de meeste naaiprojecten ben ik begonnen met de patroondelen overtrekken en uitknippen.
Toen kon het grote puzzelen beginnen, want het patroon liep niet tot in haar maat. Ik kwam bij de buste 12 cm tekort en bij de taille 7. Ik moest dus eea aanpassen en toevoegen. Hier een foto van VOOR het grote rekenwerk.
Na wat hersengymnastiek kon ik gaan knippen. Ik heb er voor gekozen om de voorste delen uit een enkele laag stof te knippen, zodat ik het patroon precies kan laten doorlopen. Dat kost wel iets meer stof en een flinke bak tijd, maar het resultaat is er (hopelijk) ook naar. Op de foto de zijkanten en de achterkant van het lijfje.
Alle delen die ik uit de lila stof moest knippen zijn nu uitgeknipt. Hopelijk komen morgen de tule en de voeringstof binnen, zodat ik verder kan. Het lijfje wordt helemaal gevoerd met een zwarte, elastische voering. De rokbanen blijven enkel, en de tule onderrok is los. Alle stukjes liggen te wachten met de patroondelen er nog op, zodat ik de voeringdelen precies even groot kan knippen.

Wordt vervolgd dus!