[TEK] Overleden Jack Russel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[TEK] Overleden Jack Russel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 17:06

22 november heb ik helaas uiteindelijk alsnog vrij plots mijn jack russel moeten laten in slapen. Ze was al wat ouder en een beetje op de sukkel. Maar toen ik zondag morgen op stond had ik nooit gedacht dat ik haar 's avonds kwijt zou zijn.
De jack in kwestie was nagenoeg 24/7 bij me al 14 jaar lang. Ik mis haar dus ook nog steeds verschrikkelijk. Zondag ochtend was ik begonnen aan een tekening van haar in getint houtskool. Wat overigens vrij apart werkt. Ik ben verschillende keren opnieuw begonnen inmiddels en nog steeds lijkt het gewoon niet te kloppen maar goed. :)
Het resultaat is nu ook weer niet verschrikkelijk.

referentie foto:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vrees dat ik op korte termijn (zeg maar straks. :') opnieuw ga beginnen want zeker nu ik ze onder elkaar zie is het gewoon niet goed genoeg. :o

Wat ik zo snel zie is dat de ogen kleiner gemoeten hadden (waardoor ze ook wat verder uit elkaar zouden gestaan hebben voor het oog.) en de snuit nog ietsje meer "getild".
Overgang naar de hals links (vanuit de kijker) zit ook een foutje in. Maar getint houtskool laat zich erg slecht corrigeren dus dat was niet meer te redden toen ik het zag. :=

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:41

Ik denk dat je te streng bent voor jezelf.
Ik vind het een mooi gelukt portret, en duidelijk jouw stijl.
Het is altijd gevaarlijk de referentie naast je werk te leggen en jezelf af te kammen over details die niet precies hetzelfde zijn. Tenslotte als je exact hetzelfde plaatje wilde had je ook je referentiefoto aan de muur kunnen hangen... :D

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:43

Een mooie manier om bezig tezijn met het gemis vind ik dat altijd, veel sterkte.

Het gaat idd mis met de verhoudingen, ook van het kopje t.o.v. het lichaam en o.a. de grootte van de oren
Ik zou een schets opzetten met behulp van een raster, dat geeft je wat houvast.

Gekleurd houtskool ken ik niet, maar het ziet er qua kleur mooi uit iig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 17:47

:+: Dankje Kuggur. Heb een moeilijke week deze week (Jack missen, broer in het ziekenhuis die ik door corona maatregelen niet mag gaan bezoeken enz.) en dan word ik vaak idd erg kritisch. :o En nog het meeste op mezelf. :o
Heb van mijn man gisteren zwart papier gekregen. Wil het toch nog een keer proberen met een raster. :j Ben bovendien ook benieuwd wat dit materiaal op zwart papier doet. :j Het is iets tussen houtskool en pastel in kwa manier van werken. :=

Zover ik gevonden heb is de enige met gekleurd houtskool zoals dit Derwent. Het is een blik van 24 potloden. Op de drie geel tinten na (waarvan het gele eerder beige is dan geel.) zijn het allemaal heel erg "muted" kleuren. Als je echt een fel witte basis legt met het wit, dan kan je de tint meer naar voren brengen. Dus hoe "witter" je de ondergrond maakt. Hoe meer de tint die je gebruikt te zien is. :) Er zijn nog wel merken die bv de "sepia" tint wel heeft. Maar Derwent heeft dus verschillende paarstinten en groentinten ook er in. Ik denk dat het technisch gezien ook geen echt houtskool is maar ze noemen het zelf "tinted charcoal".

Heb net op a4 een raster op gezet. Ben benieuwd of dat deze keer wel gaat lukken. :o Ik heb nogal eens ruzie met rasters maar met Gimp is het blijkbaar heel handig digitaal een raster op te zetten zodat je enkel op je "tekenpapier" eentje moet zetten. (dan kan het dus maar 1 keer mis gaan in mijn geval. :o ).

katybug

Re: [TEK] Overleden Jack Russel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:50

Eens met Kuggur. Ik vind het goed gelukt!

Sterkte met alles. :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 13:44

:= ik raak altijd afgeleid door de hoeveelheid lijnen. :x waardoor het beste hulpmiddel voor verhoudingen dus nog steeds moeilijk is voor mij. _O-
Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:29

Wanneer ik met een raster wil werken doe ik meestal alleen de buitenranden markeren, zodat ik in het midden niet dat raster heb en het daar ook niet weg hoef te gummen. Dat is iets lastiger om dan alle afstanden te bepalen, maar als je er een klad papiertje, potlood of liniaal naast legt wanneer je met zo'n blokje bezit bent om het gebied af te bakenen dan kom je ook een eind.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:56

Persoonlijk vind ik het raster niet het beste hulpmiddel voor verhoudingen, ik vermijd die methode zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 15:04

Welke methode gebruik jij Kuggur?

Ik heb papier issues. :roll: Poging nummer drie inmiddels. :roll: het zwarte papier is vrij glad en lijkt niet bedoelt om echt lagen op te zetten. :=

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:08

Kuggur schreef:
Persoonlijk vind ik het raster niet het beste hulpmiddel voor verhoudingen, ik vermijd die methode zelf.

Dit vind ik dan wel bijzonder, waarom niet? En wat vind jij dan wel het beste hulpmiddel voor verhoudingen?

TS, ik vind je tekening zoals hij was ook al mooi alleen ik had de indruk dat je een realistische tekening wilde maken, vandaar mijn advies om een raster te proberen. Het is niet de bedoeling dat je er ongelukkig van wordt :(:)

Welk papier heb je nu?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 15:21

Oh je maakte me niet ongelukkig hoor. Ik was zelf ook niet tevreden over de 1e. Het hoeft niet hyperrealistisch te zijn maar ik wil wel dat ze herkenbaar is en dat gevoel had ik bij de tekening uit de OP niet dus ze zou sowieso opnieuw getekend worden. :)

Ik probeer meestal eerst zonder raster omdat ik met raster om één of andere reden altijd in de knoei geraak. Moet dan echt regelmatig even stoppen en tellen.
Heb hem nu over gezet op het grijze papier dat ik in de openingspost ook gebruikt heb.
Het zwarte papier is van aurora, mij onbekend, mijn man had het meegenomen. Het is erg glad en echt "lagen" pakt er gewoon niet op. Je wrijft de onderste lagen gewoon weg.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:27

Dat klinkt inderdaad niet zo fijn, succes met het grijze papier!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:34

Wat je ook kan doen is de schets met raster op een printerpapiertje doen en deze dan met overtrekpapier op je uiteindelijke papier doen. Dan heb je op je goede papier wel de juiste verhoudingen, maar niet de afleidende rasters. Tweede ziet er wel beter uit qua verhoudingen, succes met poging 3. Een eigen dier is altijd het lastigste, sterkte met het verlies :knuffel:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 15:52

Heb nu het raster op grijs papier gemaakt met potloodlijn. Met een minder "opvallend" raster heb ik er iets minder last van blijkbaar. Mijn brein wil gewoon alles zien en blijkbaar kan ik zelfs overprikkeld raken van lijnen op papier. _O- Mijn jack had bizar brede schoudertjes. _O- :+:
Heb continu de neiging om e.e.a smaller te maken omdat het niet juist voelt maar dat is ook waar het in de 1e tekening mis gegaan is gok ik. :=
Afbeelding
De dikke lijn aan haar rechterkaak (vanuit de kijker rechts.) heb ik iets weg gegumd dat ie wat smaller is en ga de binnenkant van die lijn gebruiken want anders is de kaak wat bol.

Bedankt. Mis haar ontzettend. Ze was mijn meisje, als kind als je graag een hond wil dan heb je altijd wel "iets" voor ogen en meestal krijg je dat "iets" niet. En Don.. Don was alles waar ik als kind van droomde, kwa uiterlijk, kwa karakter. :+:
Wil voorlopig ook geen nieuwe omdat ik weet dat een nieuwe niet Don zal zijn. En ik weet niet of ik daar momenteel al mee om kan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:11

eva1969 schreef:
Kuggur schreef:

Dit vind ik dan wel bijzonder, waarom niet? En wat vind jij dan wel het beste hulpmiddel voor verhoudingen?

Ayasha schreef:
Welke methode gebruik jij Kuggur?

Ik schrijf "persoonlijk", omdat ik dat letterlijk bedoel, ik heb niets tegen de rastermethode op zich, en heb fantastisch (hyper) realistisch werk gezien, waaronder dat van jou Eva1969, dat mbv deze methode is gemaakt.

Maar ik vind het een wat starre methode, en houdt zelf van meer dynamische werkwijze, losser, met meer vrijheid van expressie voor de artiest ( lekker hoogdravend :') )
De rastermethode maakt dat je blokje voor blokje het origineel zo exact mogelijk kopieert. En als dat het doel is is dat natuurlijk prima.

Wat ik zelf doe hangt eigenlijk veel van het onderwerp af, en wat ik er mee wil. Soms gewoon een schets en grofweg schatten, soms inblokken van de grote vormen, mbv potlood en duim grofweg de verhoudingen tussen de belangrijkste aspecten van het onderwerp meten. Er zijn wat "truuks" met hoeken en parallelle lijnen die je kunt toepassen.

Maar begrijp me niet verkeerd, wat ik doe is zéker niet beter dan de rastermethode.
Net zoals de rastermethode niet "de beste" methode is ;)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:14

Kuggur ik stuur je even een pb dan vervuilen we het topic van ts niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 14:28

Geen ide of er mensen volgen maar we zijn een mini stukje verder. Ik werk traag en ik heb vrij beroerde dagen gehad. _O-
Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:44

Ik volg, en uiteraard niet ongeduldig, je hebt geen deadline dus je kunt lekker zoveel tijd en pauzes nemen als je nodig hebt.

Ik heb er niet altijd zin in/geduld voor, maar het is altijd leerzaam meerdere versies van eenzelfde onderwerp te maken. De eerdere versies zijn dan niet "mislukt", het zijn studies ;)

Sterkte met je verlies (had eerst gemist dat het om je eigen overleen hond ging), en ik ben het met je eens dat het moeilijker is een dier (of mens) te treffen dat je heel (te) goed kent, maar ik denk dat mijn eerdere "hyperkritisch op eigen werk" daar een negatieve rol speelt.
Succes met dit project.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:44

Knap dat je ook echt opnieuw begint.
Zou het oog wellicht nog wat ronder maken aan de bovenkant, dan lijkt het qua vorm wat meer op een hondenoog. Als dat nog kan met houtskool, ik heb daar nog nooit meer gewerkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 15:52

Kuggur: dit was inderdaad mijn meisje. :+: Heb inderdaad ook wel een beetje last van dat hyper kritische en inderdaad, het dier te goed kennen helpt echt niet want uiteindelijk, al die levendige trekjes kun je niet in één beeld bevatten. :) Daarom hebben we veelal ook meer dan één foto.

Selina: Ik begin rustig opnieuw. :j Er zijn tekeningen geweest die ik tot 20 keer opnieuw gemaakt heb tot het naar mijn zin was. :') Ik heb een beetje moeite met opgeven. _O-

donkerder maken is met houtskool geen probleem. :D Terug lichter maken is een groter issue. Het laat zich op zich wel gummen met een kneedgum maar ook niet volledig (of ik heb een slechte kneedgum) dus je houdt een "schijn". Het is te doen als je dan terug met wit er over heen gaat maar niet met hele grote vlakken in mijn ervaring. Kleinere details wel. :j Dus ronder maken mag geen probleem zijn.

Houtskool is in mijn mening heel fijn spul maar ik hoor vaker dat mensen het een klucht vinden. :)) Je kan er wel veel expressievere tekeningen mee maken dan met gewoon grafiet in mijn mening. Dit werkt ook nog iets anders dan echte houtskool. De gekleurde potloden hebben kwa textuur en werking iets dat tussen pastel en houtskool in ligt. Het laat zich iets moeilijker mengen dan pastel vind ik. En echt "felle kleuren" krijg je met deze potloden niet. Omdat de tinten simpelweg allemaal "muted" zijn. :) Enkel het oranje is redelijk fel. Maar nog lang niet zoals bv oranje pastel potlood echt "knalt".
Ik weet ook niet of deze dingen echt bedoelt zijn om dieren mee te tekenen. De meeste lijken er vooral landschappen mee te maken := Ik gebruik mediums wel vaker voor dingen waar ze niet perse voor bedoelt zijn. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 21:21

Om één of andere reden doet mijn gsm iets heel gek met de kleuren. Dit was de beste die ik gemaakt kreeg. :x
Oogje rechts moet nog een beetje bijgewerkt worden denk ik. Maar tot hier zijn we dus inmiddels. :j Voor nu is de focus op om nog verder te gaan. :=
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:59

Oh wat tof dat je je eigen jack (opnieuw) gaat tekenen :D. Je moet niet te streng zijn voor jezelf, nee, niet alle verhoudingen kloppen, maar het belangrijkste is dat jij je dier herkent in wat je neer hebt gezet.

Persoonlijk zou ik ook geen raster gebruiken. Naast dat het ontiegelijk veel vervelend werk is om 'm op te zetten (vind ik), leer je er naar mijn mening de vormen en verhoudingen ook niet mee kennen. Dat lukt, wederom naar mijn mening, maar op één manier: schetsen :). Kijken en schetsen, kijken en schetsen. In je hoofd de afbeelding projecteren op het papier en dat schetsen met je potlood. Lijnen krassen, lijnen waar je tevreden over bent dikker aanzetten en zo je portret zien groeien. Een schets waar je tevreden over bent, kun je dan op papier overzetten.

Ik zou voor dit werk proberen nog eens echt goed naar de ogen te kijken, die zijn ronder dan je ze getekend hebt. Je kleurgebruik vind ik top, heel geslaagd, net als het toevoegen van meer haarstructuur in je tweede tekening +:)+.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 22:18

Nog ronder? := morgen nog eens kijken. Durf ook niet goed te veel ineens donkerder te maken. Want terug oplichten ben ik slecht in. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:21

Ayasha schreef:
Nog ronder? := morgen nog eens kijken. Durf ook niet goed te veel ineens donkerder te maken. Want terug oplichten ben ik slecht in. :=

Ja, de oogleden vooral, kijk maar eens goed :). Doen wat goed voelt, sowieso :j.