Paarden blacklight fotografie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiter1997

Paarden blacklight fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 19:59

Sinds kort ben ik wat serieuzer begonnen met fotograferen. Ik vind het geweldig als ik gave foto's kan geven aan iemand die graag van of met zijn of haar paard foto's wil. Een bepaald soort 'categorie' waar veel vraag naar is, is de zogenoemde blacklight fotografie (paard met donkere achtergrond).
Heel benieuwd ben ik naar hoe jullie blacklight foto's maken van een paard (eventueel (heel erg graag) met als voorbeeld een door jou gemaakte foto :) ).
Maken jullie daarbij puur gebruik van het zonlicht, gebruik van een (fotografie)lamp of op een andere manier om zo het paard mooi op de foto te krijgen (qua kleuren en schaduwen; dus dat de foto soort van 3D is in plaats van plat. Dit laatste zie je nog wel vaak. Misschien dat we op deze manier dan wat van elkaar kunnen leren en inspiraties op kunnen doen

Ben heel benieuwd naar jullie reacties :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:03

Blacklight fotografie is volgens mij wel gemaakt met flitsers. Jij bedoelt de gewone blackfoto's van een paard.
Ik zelf maak alleen gebruik van zonlicht, als je op youtube gaat zoeken op ''blackfoto paard'' kom je al een hele hoop tegen.

Door mij zelf gemaakt
Afbeelding

gemaakt door absolutely fotografie (dustinlover op bokt).
Maar wel mijn pony :p

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Paarden blacklight fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:11

Ik vind black foto's altijd iets magisch hebben.

Deze heb ik vorige week gemaakt, nog onbewerkt en dus zo uit de camera. Zonsondergang licht direct op de IJslander en de bosrand lag in de schaduw en werd daardoor vrijwel helemaal zwart.

Afbeelding

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:27

Ik gok ook dat je Blackphoto bedoelt, bij deze:
Deze is gemaakt in de stal gang, alle lichten uit, puur het licht van buiten. (Een licht zonnetje werkt wel fijner voor mij maar dit ging nog net)
Heel klein beetje contrast toegevoegd en klaar.
Afbeelding

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 21:38

Ja ik bedoel inderdaad een blacklight foto zoals jullie hierboven hebben gestuurd :D

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:01

Dat wordt eigenlijk een blackfoto, of in het engels black background photo genoemd. Dan kun je misschien gerichter zoeken met die termen! Ik heb een uitleg online staan op mijn website, hij wordt binnenkort nog uitgebreid met wat tips voor de nabewerking, maar misschien heb je hier alvast wat aan :) ? :

https://www.fotogenikki.nl/tutorial-bla ... ard-maken/

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:10

Ik dacht dat je een nieuwe vorm van fotografie had uitgewerkt gezien de naam van dit topic
Blacklight is namelijk zo'n blauwe lamp die bepaalde kleuren fluorescerend op laat lichten in het donker en heeft weinig met fotografie te maken.

Maar je hebt het over black fotografie.

Het is eigenlijk heel simpel, door een paard in de zon te zetten met een donkere achtergrond (vaak de ingang van een gebouw) bouw je een groot contrast tussen voor en achtergrond op, op de foto wordt die donkere achtergrond dan zwart.
Ik ben nog geen fotograaf tegengekomen die met lampen werkt om dit voor elkaar te krijgen, het is meer een kwestie van de juiste plek met het juiste licht.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:33

Mij lijkt een wit paard in het echt blacklight best vet *\%/* en wellicht wel een coole aanvulling op blackfoto's... ik heb het nog nooit gezien.. helaas is mijn witje overleden... anders mocht je die wel gebruiken als test :D

Ik vermoed dat er nog wel ergens een bokker rondloopt met een witte die het ziet zitten /3

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:30

2 weken terug heb ik ook blackfoto's gemaakt, dit was gewoon door paard in de ingang van een gebouw te zetten (donkere stalgang of binnenbak bijvoorbeeld). Bij mij scheen de zon niet echt, maar er was wel mooi zacht licht buiten. Dan krijg je dus dit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de foto's overigens achteraf nog wel iets bewerkt door de achtergrond nog zwarter te maken, maar over het algemeen waren de meeste stukken al wel goed zwart :)

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:36

Neon schreef:
Mij lijkt een wit paard in het echt blacklight best vet *\%/* en wellicht wel een coole aanvulling op blackfoto's... ik heb het nog nooit gezien.. helaas is mijn witje overleden... anders mocht je die wel gebruiken als test :D

Ik vermoed dat er nog wel ergens een bokker rondloopt met een witte die het ziet zitten /3

Zullen we mijn witte schilderen met blacklight verf?
Ik ben wel in voor dat soort gekkigheid :9 :')

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:19

Hoe heb je die overgangen van paard op de donkere achtergrond zo mooi gekregen? Dus de overgang minder hard

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:24

En wel of geen flits gebruiken?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:25

Zelf heb ik geen flits gebruikt :) Paard stond in de deuropening en met hoofd en iets schouder in het licht, de rest krijgt dan schaduw van het gebouw zelf. Verder heeft Photoshop tegenwoordig fijne tools om haren enzo fijn te kunnen selecteren, daarvoor heb ik de tutorial van Marit Hilarius gebruikt. Die staat gewoon openbaar op haar website!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:39

droomy schreef:
Neon schreef:

Zullen we mijn witte schilderen met blacklight verf?
Ik ben wel in voor dat soort gekkigheid :9 :')

Oh, daar wil ik ook wel bij zijn.

Daar kun je echt maffe dingen mee doen :j
Ik ken het o.a. van spoorwegmodelbouw waarbij je dan dingen in het donker op laat lichten, zoals autolampen, zonder dat er een lampje in zit. Geeft echt waanzinnig effect.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 21:30

Hoe krijgen jullie de randen van het paard op de donkere achtergrond mooi en dus niet hard, waardoor het lijkt alsof het paard uitgeknipt is en zo op de zwarte achtergrond geplakt is, maar met diepte en mooie randen. :D

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:40

Ruiter1997 schreef:
Hoe krijgen jullie de randen van het paard op de donkere achtergrond mooi en dus niet hard, waardoor het lijkt alsof het paard uitgeknipt is en zo op de zwarte achtergrond geplakt is, maar met diepte en mooie randen. :D

De foto maken in bijv een donkere stalgang waar het half uitstaat. Daardoor heb je al een schaduw als je dan de achtergrond bijwerkt valt het bijna niet op. Als je dan langs het paard gaat je penseel op bijv op hardheid 10-15 procent zetten dan is het meer een schaduw als een penseel.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:40

Ik ben zelf ook veel bezig met blackfoto's:
Before, alleen vignetting aangezet
Afbeelding

After(hangt ook op een canvasje aan de muur <3 ):
Afbeelding

Ik begin eerst met simpel editen, touwtje etc allemaal weg en prutsen met licht(soms ook vignettering aan met zachte overloop.)
Als ik vind dat de achtergrond te licht is of je ziet er nog wat op werk ik dat weg met Color. Color is in het begin flink gepruts en je moet ook zeker geen harde penseel aanzetten maar als je het doorhebt en kunt kan je er best wat mee editen.

Deze foto had ik bijvoorbeeld volledig geedit qua achtergrond. Was een lichte muur.
Afbeelding

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 21:54

Hierbij enkele foto's die ik gemaakt heb. Heb hier nog weinig ervaring in, maar hoop door het vaker te doen en veel te blijven oefenen (en natuurlijk met tips, aandachtspunten en veel kijken en leren van anderen) uiteindelijk ook zeer mooie (black) foto's te kunnen maken.
Jullie tips/hints/opmerkingen op basis van de foto's? Zodat ze nog mooier kunnen worden, sprekender eventueel meer speelser/meer diepte? Mag eventueel ook via PB :D
Hierbij een aantal voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:16

Bij het 1e paard vind ik die teugels erg storend, bij de 2e vind ik juist dat dat het plaatje afmaakt!
Ik zou zeggen vooral blijven oefenen en dan gaat het je zeker lukken! Ziet er echt al heel mooi uit!

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:12

welke flitslamp gebruiken jullie? ik fotografeer met canon en zou graag uitbreiden met een flitslamp zodat ik zelf kan gaan experimenteren voor black foto's

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:26

Geen flitslamp.
Ik heb er zelf een aantal gemaakt en heel wat gemaakt zien worden en geen enkele met flits.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:52

Ik gebruik geen flits. Zewoon zorgen voor goed licht en de juiste instellingen. dan kom je al heel ver.

Edit: Ahww, mijn lieve spike in uitgelicht! Wat leuk!