[VRAAG] Foto's net niet scherp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veertje99

[VRAAG] Foto's net niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 11:14

Hoi allemaal,

Aangezien er volgens mij genoeg fotografen op Bokt zitten ga ik toch de vraag hier even stellen.

Sinds een maandje heb ik een nieuwe camera body, de Sony A99 Mark II. Hiervoor had ik ook een Sony, de A58. De lens die ik erop heb zitten is een Tamon 70-200 f/2.8 (gekocht in 2018).

Het probleem is dat ik nu met mijn nieuwe camera heel veel foto's er tussen heb zitten die gewoon net niet scherp zijn. Sommige foto's (met geluk) zijn super scherp dat ik super ver kan inzoomen en de details kan zien, maar over het algemeen zijn de foto's gewoon net niet scherp. Alsof er een soort waas overheen zit en de camera net niet scherp heeft gesteld, maar dit wel aangeeft (groen blokje).

Heeft iemand een idee hoe dit kan? Heb al verschillende dingen geprobeerd
- Niet op f/2.8 foto's maken
- Scherpstellen veranderen, handmatig, automatisch mee bewegen, normaal scherpstellen (zonder dat die mee beweegt)
- Verschillende instellingen qua ISO, sluitertijd enz

Zelfs op een statief heeft de camera dit. Had foto's op vakantie gemaakt op statief met een afstandsbediening en toen was die dus ook net niet scherp. Hier had ik er wel een ander objectief op zitten, de Sony 18-200.

Kan dit liggen aan een instelling of aan de combinatie body/objectief?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Nynkster

Re: [VRAAG] Foto's net niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:18

heb je de lens/body laten calibreren? ze gaan dan alles goed afstellen dat je geen front of back focus hebt.
Of is het geheel niet scherp? Ook niet op een andere plek dan waar jij scherp gesteld hebt?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 11:21

Moet dat nog gaan doen, heb nu geen back/front focus. Had dat bij mijn vorige camera wel en toen was het weg toen ik had gekalibreerd.
Stel ik zet een paard op de foto, scherpstellen probeer ik altijd op de ogen, dan is gewoon het hele hoofd niet scherp. Echt een waas die eroverheen zit. Alsof je te snel een foto hebt gemaakt, alleen geeft mijn camera gewoon aan dat die scherp gesteld heeft

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:22

kun je hier wat voorbeelden neerzetten met sluitertijd en andere instellingen erbij?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:25

Klinkt als een typisch Tamron probleem om eerlijk te zijn....
Ik heb ook de 2.8 gehad en had hetzelfde probleem.... :=

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 11:33

Heb nu even niet de volledige instellingen beschikbaar.
Dit is een foto die als je inzoomt (zal door het uploaden wel niet zo zijn) gewoon echt haarscherp is op mijn scherm.
Afbeelding

Dit is een foto die dus gewoon niet scherp is terwijl de camera wel scherpstelt. Heb denk ik wel 5 van deze foto's met dezelfde houding. Niet doorgeklikt, telkens opnieuw scherpstellen en hij blijft zo
Afbeelding

Muurp schreef:
Klinkt als een typisch Tamron probleem om eerlijk te zijn....
Ik heb ook de 2.8 gehad en had hetzelfde probleem.... :=

Dit probleem heb ik met mijn oude Sony camera met deze lens erop nooit gehad. Had juist gehoopt met de nieuwe camera betere kwaliteit te hebben, ben bang dat als je hetzelfde probleem had ik toch over moet naar de Sony 2.8

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:34

Kan zijn dat de Tamron lens een firmware update moet krijgen om met deze body goed te samenwerken. Had ik ook met mijn Tamron 70-200 F2.8 toen ik een nieuwe Nikon body kocht. Met de oude body snoeischerp, met de nieuwe heel traag met scherpstellen en vaak niet echt tot scherp komen.
Ik zou er even mee naar een speciaalzaak gaan en vragen of dat het euvel kan zijn met de leeftijd van jouw lens en de nieuwe body.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 11:38

Dat zou ook nog kunnen inderdaad! Scherpstellen is hij dus wel echt super snel mee, veel sneller dan mijn oude.
Ga ik dat doen! Hopelijk kunnen ze er daar wat mee :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:56

Ik ben ook wel benieuwd naar de instellingen bij de voorbeeldfoto's.
Sowieso heeft de tweede van zichzelf al wat minder contrast, wat het voor de camera iets lastiger kan maken om goed scherp te stellen.
Verder lijkt die wat minder scherptediepte te hebben, wat het ook al wat lastiger maakt om precies op het juiste punt scherp te stellen.
Het lijkt ook een wat donkerdere dag, misschien daardoor een iets te lange sluitertijd?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 11:59

Kan alvast zeggen, beide zijn op 2.8 gemaakt, op dezelfde dag.
De onderste foto had denk ik een sluitertijd van 1000, daar begon het echt donker te worden en de bovenste nog iets hoger aangezien daar het zonnetje heel af en toe nog aanwezig was.

Beide foto's zijn bewerkt dus qua contrast is iets wat door het bewerken is gebeurt denk ik. Ik zet de sluitertijd nooit super lang doordat ik weet dat dat gewoon niet werkt. Heb de foto's liever iets donkerder.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:10

oji schreef:
Kan zijn dat de Tamron lens een firmware update moet krijgen om met deze body goed te samenwerken. Had ik ook met mijn Tamron 70-200 F2.8 toen ik een nieuwe Nikon body kocht. Met de oude body snoeischerp, met de nieuwe heel traag met scherpstellen en vaak niet echt tot scherp komen.
Ik zou er even mee naar een speciaalzaak gaan en vragen of dat het euvel kan zijn met de leeftijd van jouw lens en de nieuwe body.

Dit hoor ik ook van meerdere! Al werd mijn nieuwe Nikon camera niet ondersteund door de tamron 70-200 2.8 G1 -O-, G2 ondersteunde mijn camera wel na de firmware update.

Bij mij zag het exact zo eruit en heb dus uiteindelijk mijn lens moeten verkopen |o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:34

Ik heb de firmware update niet meer laten doen. Zaten toch opstuur kosten etc aan en was ook stiekem al aan het lonken richting een full frame systeemcamera. Ben nu dus helemaal overgestapt naar Sony met een nieuwe set lenzen. Heeeuuul blij mee <3

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 14:38

Ik ga zaterdag ochtend naar Kamera-Express, zal dan eens vragen hoe het zit.

@Oji, Hmm, ja het opsturen heb ik liever ook niet i.v.m een opdracht die eraan zit te komen. Veel plezier van je nieuwe set! Welke Sony heb je gehaald?

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:53

Oooh, wat een goed topic dit. Ik kan je niet helpen, maar ik heb precies hetzelfde euvel met mijn Tamron sinds ik een nieuwe body (Nikon) heb. Lijkt op de camera scherp, maar op groot scherm steeds nét niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:03

Sony A7 Mark II. Heel blij mee maar wel weer alles opnieuw ontdekken. Heb er ook weer een 70-200 F2.8 objectief bij, want ik vond dat echt zo'n superfijne lens.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:06

Dat is een hele fijne camera! Heb er al meerdere goede verhalen over gehoord.
Heb je er dan een Sony objectief bijgehaald of van een ander merk?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:36

Sony 50mm F1.8 en een Tamron 70-180 F2.8. Die is heel goed uit allerlei testen gekomen en ik was ook altijd super tevreden over mijn Tamron 70-200 met mijn oude body.

Ja ik heb hem ook gekocht omdat ik er zoveel goede verhalen over hoorde.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 12:26

Voor de mensen wie het interessant vinden. Ik ben vanmorgen naar Kamera-Express geweest om de vraag voor te leggen. Het probleem zit helaas in de lens nadat we een aantal foto's gemaakt hadden. De lens die ik heb is een verouderd model. Daarnaast hebben we nog een andere lens, die ik mee had, getest en deze was wel scherp. Helaas is voor de Sony weinig te vinden aangezien ze meer richting de systeem camera's gaan en dus een andere mount hebben. Ik heb de A nodig en er zijn tegenwoordig meer E mounts. We hebben een laatste occaision gevonden op de website en die zou scherp moeten zijn als we hem gaan testen. Verder is een 70-200 voor mijn camera (aangezien ik het nieuwste model heb) moeilijk te vinden en te krijgen.
Volgende week weet ik meer dan ga ik weer terug :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:25

Oei dat is wel lastig ja. Sony heeft 2 mounts. Ik heb de systeemcamera met de E(F)-mount en daar worden inderdaad op het moment wel veel objectieven voor ontwikkeld. Maar je zou toch verwachten als ze nog nieuwe modellen uitbrengen met de A-mount dat ze daar ook nog voor ontwikkelen. Het is nou niet bepaald een rits/rats/klik body die je gekocht hebt.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 21:00

Daarom is het ook erg lastig. De meneer in de winkel zei ook al van ja je hebt niet de goedkoopste camera uitgekozen en dan wil je ook die kwaliteit kunnen leveren.

Hoop enorm dat het met die andere lens wel goed gaat