[VRAAG] Kleuren/set pastelpotloden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

[VRAAG] Kleuren/set pastelpotloden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 13:51

Hi kunstig Bokt!

Ik ben me aan het oriënteren in pastelpotloden, maar ik kom er niet zo goed uit betreft welke kleuren ik wil kopen om mee te beginnen.

Het plan is om er dierenportretten mee te tekenen, met name paarden. Nu heb ik wel al uitgevonden dat ik de Faber Castell Pitt-pastels wil kopen, maar twijfel ontzettend of ik losse kleuren moet bestellen of gewoon een set. Ik ben bang dat er in een set kleuren zitten die ik niet tot nauwelijks zal gebruiken, dus dat ik vervolgens 50 a 80 euro uitgeef aan iets waar ik een kwart niet van aanraak. Ik nijg namelijk naar gelijk de 60 potloden set, omdat daar alle tinten bruin/grijs/groen/geel etc in zitten.
Als ik losse potloden ga bestellen, ben ik bang dat ik niet de goede kleuren bestel, of dat ik weer moet gaan nabestellen, en ik dus uiteindelijk weer duurder uit ben. We hebben helaas geen winkel in de buurt waar ik ze kan halen.

Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn er mensen die wel voor een set zijn gegaan, en hoe bevalt die?

Hopelijk wordt ik er met jullie advies en ervaringen iets wijzer uit, alvast bedankt! :)

monikasweety

Re: [VRAAG] Kleuren/set pastelpotloden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:29

Ik heb de complete set van de Faber Castell Pitt Pastelpotloden.
En ik ben er super blij mee!

Je gebruikt niet in elk portret alle kleuren, maar ik moet zeggen dat ik door de werken heen die ik maak toch wel alle potloden vast heb gehad en gebruikt heb.
Uiteraard gebruik je bepaalde tinten meer dan de andere.
Maar die kan je later ook apart bijkopen als deze op zijn.
En je hebt een mooie etui waar je ze goed in kan bewaren ;) (alleen maar voordelen in mijn ogen)

Ze zijn nu in de aanbieding op:
https://www.melaniesportretten.com/webshop

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:07

Ik teken nu sinds een jaar of 3 met pastel en heb als eerste ook de grote set van Faber Castell Pitt Pastelpotloden aangeschaft. Ook teken ik vnl. dieren en ik gebruik dus denk ik zeker 1/3 helemaal niet. Wel heb ik in de tussentijd een heel aantal vnl. bruin- en grijstinten aangeschaft van andere merken, denk aan stabilo carbothello en caran d'ache. Vooral de wit en zwart van caran d'ache vind ik onmisbaar ivm hun hoge kleurafgifte, ze zijn dus witter en zwarter dan andere potloodmerken.
Leuk dat melanie haar eigen webshop aanbeveelt ;), ik bestel alles op de webshop van realisme in portret, daar staan overigens ook een boel blogs op over de keuze van potloden, papier e.d. Ben je beperkt in je budget zou je ook kunnen overwegen een speciaal samengestelde set voor het tekenen van dierenvachten aan te schaffen.

PS heb je nog geen keuze voor papier kan ik je pastelmat aanraden, daar kan je heel veel lagen op kwijt!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:52

Ik heb van de Pitt pastels de gehele set en daarnaast gebruik ik voornamelijk carbothello potloden die hebben meer kleur afgave en werken meer als krijt in potlood vorm ontzettend fijn voor de basis kleur/laag.

Daarnaast heb ik nog koh i noor ook echt heel fijne pastel potloden. Alles samen bij elkaar werk ik ook gewoon mee door elkaar en ze hebben veel kleuren die elkaar geweldig aanvullen.

Pastelmat is inderdaad geweldig papier ik kan niet meer zonder.