Een jaar of twee geleden maakte ik een schilderij van een Friese ruin. Dit schilderij, gemaakt met acrylverf heeft al die tijd bij mij in de hal gestaan, met het idee er nog eens aan te werken. Enkele maanden geleden ben ik er mee verder gegaan.
Ik vond het te rauw geschilderd, te weinig realistisch ook. Omdat ik wilde experimenteren met mijn acrylverf heb ik meerdere versies gefotografeerd, tot het eindresultaat van nu. Eigenlijk benik over geen enkele versie razend enthousiast, maar het heeft me wel inzichten gegeven hoe ik een schilderij aan moet pakken en me geleerd hoe acrylverf zich laat bewerken. En dat was eigenlijk het allerbelangrijkste van dit project.
Ik ben benieuwd wat jullie de meest aansprekende versie vinden en waarom. Dus, brand maar los.
Nummer 1 is mijn favoriet! Naast dat ik dat een gave stijl vind vind ik de schaduwen en definities van het paard daar het mooiste op uitkomen. De highlights van nummer 1 zijn iets meer oranje wat heel mooi staat met de blauwe achtergrond, en het blauw komt weer mooi terug door het lichaam
Ik vind de eerste ook het mooist! Deels omdat ik juist wel van die wat lossere stijl hou, maar ook vooral omdat daar veel meer contrast in zit dan in de andere versies. Echt die stukjes die heel wat lichter zijn staan naar mijn mening mooi bij zo'n donker paard. Bovendien zitten er volgens mij meer verschillende kleuren in de eerste versie, waardoor die wat interessanter is om naar te kijken.
Ik vind de eerste de mooiste qua contrast en hoe het hoofd geschilderd is; de derde vind ik het mooiste qua stijl: ik had graag de combinatie van beiden gezien
I'm gonna wash that man right out of my hair Take my hips to a man who cares Sheela na gig - you exhibitionist
Ik ga mee met de rest, de bovenste is echt heel gaaf, dat heeft voor mij niet zo zeer te maken met de stijl, meer met de contrasten. Nu valt het paard een beetje weg in de achtergrond, ik denk dat je nog heel veel winst kan halen uit uit wat extra highlights bij de hengst zelf, zoals het eerste werk en wellicht dat je de achtergrond wat interessanter kan maken door meer beweging te creeeren zoals in het 3e werk. Bedoel dan niet zo zeer de contrasten, maar meer de richtingen dat de brushstrokes gaan.
Verder, prachtig werk!
Laatst bijgewerkt door Xyris op 24-10-20 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik ga ook voor nummer 1 Daar staat het paard centraal, de achtergrond is ondersteunend. Bij de anderen treedt de achtergrond meer naar voren. Natuurlijk is dit een foto, dus het zal er in het echt iets anders uitzien.
Books, minds and umbrella's only work when they are open.
Wat een leuke reacties allemaal! Interessant dat de meesten de eerste versie het mooist vinden. Bij de laatste versie heb ik geprobeerd de contrasten wat zachter te maken, omdat ik ze in de eerste versie te hard vond.
Juist door die grote contrasten straalt hij kracht en een stukje arrogantie uit. De andere versies die je zachter hebt gemaakt is het meer een lief paardje
Wat een mooi experiment! Vergt wel wat lef om er weer overheen te gaan.
Ik vind de eerste ook het mooist. Persoonlijk is dat om de losse stijl; ik vind de andere versies teveel 'dichtgesmeerd.' Ik kan nooit zo goed onder woorden brengen wat ik daar precies mee bedoel. En dat contrast in de eerste spreekt me ook aan! Leuk om zo die verschillende versies te zien!
Nee joh, je hebt hem niet verpest! Hij is nog steeds prachtig, maar daar je er al een paar keer overheen bent gegaan, waarom niet nog een keer met de feedback die je hier krijgt?
De eerste versie vind ik ook het krachtigste! Juist de wat grovere toetsen spreken heel goed. En ik vind het contrast tussen de warme bruintinten in het paard en de koudere tinten in de achtergrond heel geslaagd Mooi hoor! En absoluut niet verpest, gewoon een proces! Leuk en leerzaam om te zien ook
Ik ga ook voor nummer 1.maar is ook smaak natuurlijj. Ik ga of voor heel realistisch of grof, meer kunstzinning.
De eerste is dat laatste. Kunstig. Nummer 3 is ook nog wat abstracter. De laatste is te soft. Alsof je hem realistis h wilt maken. Maar daar is hij niet 'scherp' genoeg voor.
Zeker niet verpest ts. Je hebt er veel van geleerd, dus hierna wordt alles nog weer mooier. Al is hij zo nog steeds mooi. En ik had er uberhaupt geen paard uitgekregen.
Voor mij is nummer 1 ook het best gelukt. Grappig dat je zo aan het experimenteren bent. In mijn gedachten heb je dat al jaren geleden gedaan en onder de knie . Ben je voor iets specifieks zo aan het oefenen met acryl?