Ik heb normaal nogal een onorthodoxe manier van werken, maar de laatste maanden heb ik de lol van het schetsen weer gevonden en doe ik dat dus vaker. Naast een opdracht waar ik aan werk, ben ik begonnen met één van mijn favoriete vogeltjes: een ijsvogel.
Deze keer heb ik wat studies gemaakt voor ik begonnen ben aan de daadwerkelijke kleurplaat. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om het proces te zien:

Deze schets is gemaakt in ca. 15/20 minuten, voor deze schets gebruikte ik een HB potlood van Koh-I-Noor op een dun schetspapier van 50 gram van Canson op A4 formaat.
Na de schets heb ik een eenvoudige kleurenstudie gemaakt:

Deze studie is gemaakt in ca. 30 minuten, voor deze studie gebruikte ik een zwarte fineliner, witte gelpen en mijn Derwent coloursoft kleurpotloden Blue, Indigo en Bright Orange, op dik bruin papier uit een blok van de Action, A4 formaat, ik gok ca 300 gram.

Omdat ik al twee studies gemaakt heb, heb ik vals gespeeld en heb de omlijning van meneer IJsvogel overgetrokken.
De schets staat op Hahnemuhle britannia satine papier van A4 formaat, 300 gram. De omlijning maakte ik met het HB potlood van Koh-I-Noor, voor mij het meest ideale potlood om mee te schetsen/uitlijnen, het grafiet is niet te zacht, maar ook niet te hard en maakt mooie strakke lijnen.

En een beginnetje met kleuren. Voor dit werk gebruik ik mijn toverstokjes, de Coloursoft potloden van Derwent. De kleuren die ik tot nu toe gebruikt heb:
White
White Grey
Persian Grey
Steel Grey
Grey Lavender
Blue
Indigo
Pale Peach
Peach
Cadmium Yellow
Bright Orange
Red
Bright Terracotta
Mid Brown
Earth Brown
Brown Black
Black
Referentiefoto: Colourful World Photography, Maaike van Tol.