Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bellatrix schreef:Ik heb het gelezen, verschrikkelijk idd!
Ik heb 5 sept een shoot staan op de heide, ik zal erg goed opletten!
capopjekop schreef:Mss stomme vraag maar je mag toch niet van de paden af? Althans ik zie boswachters op social media verzoeken dat vooral niet te doen omdat je kwetsbare vegetatie kunt vertrappen
8nnemiek schreef:Ik denk dat je dan toch door een bij bent gestoken. Bijen hebben ook een smal lijfje. Die dikke dat zijn hommels.
Gewone wespen laten nooit een angel achter.
Grondwespen zijn geen bestaande soort. Wel heb je graafwespen, maar die leven solitair en zijn niet agressief.
8nnemiek schreef:Ik zag het inderdaad, brr! Verschrikkelijk..
Goed dat ervoor gewaarschuwd wordt. Zoiets verwacht je niet.
Wel heb ik het idee dat het bijen zijn op de foto ipv wespen, ook omdat er schijnbaar nog angels in de huid zaten, en wespen hebben geen weerhaakjes aan de angel.
capopjekop schreef:Mss stomme vraag maar je mag toch niet van de paden af? Althans ik zie boswachters op social media verzoeken dat vooral niet te doen omdat je kwetsbare vegetatie kunt vertrappen
oomens schreef:8nnemiek schreef:Ik denk dat je dan toch door een bij bent gestoken. Bijen hebben ook een smal lijfje. Die dikke dat zijn hommels.
Gewone wespen laten nooit een angel achter.
Grondwespen zijn geen bestaande soort. Wel heb je graafwespen, maar die leven solitair en zijn niet agressief.
Foto's laten weldegelijk wespen zien. Je ziet de in lengterichting geplooide vleugels die kenmerkend zijn voor plooivleugelwespen (Vespidae).
Laatste opmerking klopt overigens wel. 'Grondwespen' als soort(groep) bestaan niet.
Graafwespen (Crabronidae) zijn allemaal solitair, maar meerdere sociale soorten Vespidae bouwen (ook) nesten in de grond.
Meest waarschijnlijk is hier Gewone wesp of Duitse wesp, al zijn enkele andere soorten ook mogelijk.
hoefnageltje schreef:Er zijn ook bijen die heel veel op wespen lijken; zandbijen, en daarvan bestaan 75 verschillende soorten:
https://www.bestuivers.nl/wilde-bijen/b ... /zandbijen
En die maken, zoals de naam het al doet vermoeden, een nest in de bodem.