[TEK][DIGI] Haflinger veulen (Moos van Jackyline)

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Xyris

[TEK][DIGI] Haflinger veulen (Moos van Jackyline)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 16:57

Deze keer was Moos aan de beurt van Jackyline. Foto is met toestemming van haar gedeeld.

Deze serie heeft als doel om de anatomie van het paard beter te leren begrijpen en een nieuwe wat lossere stijl toe te passen. Ik controleer dan ook nauwkeurig of de lineart goed overeen komt voordat ik verder ga met het inkleuren van de illustratie. Zoals je hieronder kan zien gaat daar vaak 2 a 3 keer overheen.

Afbeelding

Afbeelding

De basiskleuren en de eerste lichtwaardes (values).

Afbeelding

Daarna is het nog een kwestie van details, zachte overgangen, harde overgangen, schaduw, licht, highlights, rimlight... Ja, een hele hoop eigenlijk :p. Als de lineart eenmaal staat gaat het ineens heel erg snel, maar daarna komen de spiergroepen aan bod, de belichting, alle elementen zoals de manen, staart, ogen, neus etc etc, dit vind ik persoonlijk het leukste deel om te doen, het komt dan echt tot leven.

Afbeelding

En de foto:

Afbeelding

Heel erg bedankt voor het kijken!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:37

Wauw leuk zeg die foto heb ik toen genomen heel gaaf om zo deze foto omgetoverd naar Dig. tekening te zien.

Wat een gave/talent heb je!! Mooi hoor.
Laatst bijgewerkt door Maris_ op 13-08-20 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Re: [TEK][DIGI] Haflinger veulen (Moos van Jackyline)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:42

Super gaaf weer deze! Ik vind vooral het neusje heel erg mooi om te zien. Daar krijgt het echt een soort 3D/sim-achtig (ik weet niet goed het woord er voor :')) effect :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 19:17

@Maris, wat leuk! Sorry, als ik geweten had dat jij de foto had geschoten had ik het je persoonlijk ook even gevraagd, maar ik ben blij dat je enthousiast bent, als je wilt kan ik je wel het grote formaat toesturen? Laat me maar weten :D.

@Nadja, thanks! Het neusje was erg moeilijk maar ben wel erg blij met het resultaat!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:02

Echt prachtig weer. Leuk ook om het proces te lezen!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:59

Wow, mooi, zeg !
Ik lees dat dit digitaal getekend is ?! Daar ken ik absoluut niets van, ben ook niet creatief aangelegd, dus zelfs gewoon op papier breng ik er niets van terecht :D
Maar dit is wel erg mooi gedaan, vooral het hoofd en dan met name het neusje !

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-20 13:19

@__Sanne, dank je wel! Als je vragen hebt ofzo, stel ze gerust dan zal ik bij een volgende illustratie daar wat over uitweiden :D.

@Marilu, klopt inderdaad, ik heb zegmaar een beeldscherm (tekentablet) dat functioneert als een vervanging voor een canvas. Hier zit een speciale drukgevoelige pen bij waar ik direct mee op het scherm teken. Dit, in mijn geval met behulp van het programma Photoshop.

Photoshop was ooit bedoelt voor fotobewerking maar is vandaag de dag eigenlijk meer een tekenprogramma. Fotografen gebruiken meestal de lightweight versie van photoshop, genaamd photoshop lightroom.

Ik illustreer dus alles zelf, het heeft voordelen, het heeft nadelen. Ik bedoel, echt fouten kan je niet maken want alles is uit te wissen en opnieuw te maken. Je kan ook in lagen werken waarbij je onderliggende lagen makkelijk aan kan passen. Als je klaar bent kan je altijd nog schuiven met kleuren en contrasten, maar zonder basiskennis over wat werkt en wat niet bij een illustratie kom je nergens. Daarnaast zijn er zo oneindig veel mogelijkheden dat ze eerder een probleem vormen dan wat anders. Je moet ook aardig wat technische kennis hebben en leren hoe het programma werkt en het is gewoon een compleet andere wereld, andere doelgroep en in veel gevallen ook een andere manier van geld verdienen als dat de intentie is.

We weten allemaal dat kunst een luxeproduct is, weggelegd voor maar weinig mensen. Vandaag de dag is dat zeker binnen de traditionele kunst heel erg goed te merken. Dit was vroeger ook al zo, maar door internet komt dat wat meer aan het licht. Je moet tot de top behoren en in galerijen hangen wil je er je brood mee kunnen verdienen. Dat werkt anders voor digitale kunt.

Natuurlijk, er zijn mensen die nog steeds op die manier werken, Joseph Klibansky is daar een goed voorbeeld van (al doet hij tegenwoordig meer dan alleen digitale werken en/of digitale versies van traditionele werken). Maar met digitale kunst kan je gewoon veel meer kanten op. Dit soort werken (die oefening zijn voor mijzelf, ik maak de eigenaar er blij mee, maar ik verdien er niks aan) zet ik bijvoorbeeld op www.displate.com/tessageniets, per verkoop houd ik er een paar euro aan over, maar het kan wel eindeloos verkocht worden. Maw: Dit soort werken leveren hun geld op door herhaaldelijk verkoop (passief inkomen noemen ze dat). Zo zijn er ook pakketten met enorm veel illustraties, vaak props (zoals een collectie van bomen, rotsen, trinkets, dat soort dingen) waar maanden werk in zit maar die voor bijvoorbeeld 6 euro per stuk verkocht worden.
Natuurlijk zijn er ook altijd prive opdrachten, ik doe regelmatig dierportretten of landschappen die ik ook af laat drukken (volledige service) maar omdat dit persoonlijke opdrachten betreft zet ik die niet in de herverkoop, dus de prijzen hiervan zijn aanzienlijk hoger (rond de 200,- inclusief low budget materiaal afdruk voor 1 dier, zoiets is dan wel iets meer gedetailleerd dan bovenstaande illustratie). Dat is zegmaar het snelle dubbeltje, waar passief inkomen het langzame kwartje is.
Een andere stroming is NSFW, ook dit verkoopt goed als enkele verkopen, (in mijn geval gaat het om mild NSFW, classy categorie, willen ze extremer werk dan moeten ze daar ook flink voor betalen en ik bied dat ook niet actief aan). Vroeger zag je dat niet veel, nu is't echt booming business als je de juiste mensen weet te bereiken.
Een andere benadering is abonnementen via bijvoorbeeld www.patreon.com. Mensen abonneren zich op jouw product (in mijn geval dus illustraties) en in ruil daarvoor krijgen ze unieke werken die elders niet te krijgen zijn, extra hoge kwaliteit zijn, premium tutorials, dat soort dingen. Tis maar net hoe je het zelf invult.

Lang verhaal kort, want ik kan eeuwig door gaan en je vroeg helemaal niet om deze uitleg haha, het proces van het maken van een illustratie is in grote lijnen hetzelfde, er zijn geen shortcuts die je niet zou kunnen toepassen op traditionele werken, het is alleen vaak wel sneller als je eenmaal doorhebt hoe alles werkt.

Misschien helpt het als je ziet hoe ik te werk ga: https://www.youtube.com/channel/UCfXuqV ... JJz9wzNnUg je kan zelf uitkiezen welke je graag ziet :p. In de toekomst komen er meer video's, maar mijn focus ligt nu even op het minder kunnen werken bij mijn vaste baan zodat ik meer kan illustreren.

Als je vragen hebt hoor ik het graag!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:45

Bedankt voor de nadere uitleg, Xyris. Al blijft het voor mij wel wat Latijn ;)

Ik heb enkele van je filmpjes bekeken. Lijkt me wel dat je er oneindig veel mee kan doen, met deze manier van tekenen. Maar je moet dus duidelijk niet alleen creatief aangelegd zijn, maar ook nog dat computerprogramma volledig kunnen doorgronden.

Het lijkt me wel niet simpel om deze tekeningen verkocht te krijgen. Want met een digitale tekening kan je toch niet zoveel ? Drukken de kopers die dan zelf af ? Of worden die dan gebruikt als screen saver of zo ?
Misschien domme vragen, hoor, maar ik ben nog van een bouwjaar toen 'de dieren nog spraken' ;)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 13:30

Heyy! Helemaal geen domme vragen hoor! Op zich zijn digitale werken een stuk makkelijker te verkopen dan traditionele werken. De markt is immers de hele wereld en de hele wereld is digitaal maar een klik verwijdert van iedereen. Het probleem zit hem meer in dat iedereen nu illustreert, de markt is dus aardig verzadigd en je moet echt iets unieks maken wil het verkopen (of af en toe een gelukje te hebben).

Foto's doen het inderdaad beter als digitaal medium (zoals je zegt, als screensaver ofzo) ze zijn ook relatief goedkoper daar er ook relatief minder tijd in zit dan in een illustratie. (Dit geldt natuurlijk niet voor alle foto's, maar wel voor een hoop).
Random illustraties zijn dan ook niet interessant als een digitaal product, dit soort illustraties bied ik daarom ook aan via displate.com, dat is een dropshipper die de orders aanneemt, verwerkt (afdrukt), kwaliteitscontrole doet, verstuurt en de betaling afhandelt waar ik dan een deel van krijg. Zo zijn er nog veel meer, zoals bijvoorbeeld redbubble, die drukken zelfs af op kleding, telefoonhoesjes, beddengoed, douchegordijnen... You name it. Dus 'random' werken (geen persoonlijke opdrachten) zijn ideaal voor dergelijke verkopen.

Digitale producten kan men zelf altijd voor kiezen om te laten afdrukken waar en hoe ze maar willen, zaak is dan wel om ervoor te zorgen dat de illustrator weet dat het voor een afdruk is op X formaat. Digitale illustraties zijn namelijk van een veel lagere kwaliteit (ruim 3x zo laag) als drukwerken. Beeldschermen kunnen de hoge kwaliteit niet weergeven dus dat mis je niet, maar je ziet het wel op een afdruk als het de kwaliteit heeft van een digitaal product. (Nagenoeg alle afbeeldingen op internet worden op lage kwaliteit geupload omdat de website waar het op staat dan goed snel blijft, mensen haken af als de laadtijd te lang duurt).
In de D&D wereld (dat ken je denk ik wel toch? Dungeons en Dragons? Mensen verzinnen hun eigen verhaal en karakters waar ze soms jaren met liefde mee spelen). Dit gebeurt tegenwoordig ook veel online en nu al helemaal met de coronacrisis, mensen zien graag hun karakter tot leven gebracht worden en daar betalen ze goed voor, ze krijgen dan een digitaal product (bij mij altijd op hoge kwaliteit voor ze het geval ze het willen afdrukken) en kunnen zelf bepalen of ze het digitaal houden of niet. Maar meestal zie je toch wel dat het dan in facebookgroepen of op forums gedeeld wordt als onderdeel van hun verhaallijn of ontwikkeling van hun karakter. En naar hun verhaallijn verder ontwikkelt verandert het karakter ook, sommige mensen die echt fanatiek zijn laten nagenoeg elke fase illustreren, maar laten dan niet alles afdrukken, want dat afdrukproces is niet bepaald goedkoop.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:27

Xyris schreef:
want dat afdrukproces is niet bepaald goedkoop.

Afdrukken kan je zo duur maken als je zelf wil. Bij de lokale printshop kost het een euro of twee om op mooi papier je art te printen. Afdrukken als foto kan met digi kunst ook (bijvoorbeeld bij de HEMA voor een prikkie). Voor ± een tientje kan je een oplage van 50 laten drukken bij een online printshop om vervolgens te verkopen (werk dat je niet voor iemand persoonlijk hebt gemaakt).
Daarnaast kan je natuurlijk ook je werk op canvas of iets laten drukken en dat is natuurlijk prijzig maar "het afdrukproces" op zich hoeft niet duur te zijn ;)

En als artist kan je ook zelf kiezen voor welke vorm je je kunst aan de koper geeft. Je kan het digitaal aanleveren zodat de koper het op zijn eigen manier kan gebruiken (zelf ergens nog laten drukken, als beeldscherm achtergrond, als profielfoto op Facebook, etc) of je kan je digitale werk geprint leveren aan je klant, beetje net zoals met een tekening op papier/doek +:)+

Het veulen ziet er erg zacht en aaibaar uit _/-\o_ Bijzondere manier van opbouw zit er in je tekening ook. Ik ga zo eens dat filmpje kijken van hoe je werkt, zeker die stap van line-art naar waar de lijnen verdwijnen ben ik erg benieuwd naar hoe dat er dan uiteindelijk uit ziet in de praktijk :j

the one and only
The quick brown fox jumps over the lazy dog ♪

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 14:56

Thanks Bimmerd! Je hebt inderdaad gelijk, het kan natuurlijk altijd goedkoper, maar als iemand een mep geld uitgeeft voor een illustratie willen ze het eigenlijk altijd ook op forex, metaal of canvas hebben. Daarbij heb ik zelf niet het bereik om goedkopere afdrukken lucratief te maken, vandaar de dropshippers. Maar ben wel blij dat je het even noemt, want ik zit helemaal niet meer in die modus, terwijl ik binnenkort wel op een markt sta, dan kunnen dergelijke afdrukken nog wel interessant zijn.

Volgens mij staan bij de meeste illustraties op youtube wel de fase van met lineart naar zonder, maar de lineart zelf vaak niet omdat ik altijd erg veel loop te rommelen tot het klaar is, ik kan me haar niet voorstellen dat mensen dat interessant vinden om naar te kijken haha. Maar als dat allemaal wat vlotter gaat en ik kan me weer gaan toeleggen op youtube dan ga ik het wel anders aanpakken hoor, los van de illustraties wil ik dan ook tutorials gaan maken, dus als je/jullie suggesties heb(t)(ben) dan hoor ik het graag!

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:40

Xyris schreef:
@Maris, wat leuk! Sorry, als ik geweten had dat jij de foto had geschoten had ik het je persoonlijk ook even gevraagd, maar ik ben blij dat je enthousiast bent, als je wilt kan ik je wel het grote formaat toesturen? Laat me maar weten :D.

@Nadja, thanks! Het neusje was erg moeilijk maar ben wel erg blij met het resultaat!

Oh geen probleem joh. Vind het gewoon erg leuk om te zien! Mocht je nog een projectje willen dan hebben genoeg mooie foto's van mijn fjorden en ook fjordenveulens :))

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie