[WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

[WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 13:21

Ik krijg steeds meer lol in het tekenen met kleurpotloden. Mijn expertise is voornamelijk mandala’s en zentangle. Vroeger ( :)) ) tekende ik vaak realistisch, maar na een paar mislukkingen durfde ik eigenlijk niet meer. Zeker geen paarden. Ik wil het te snel af hebben, werd dan slordig.

Nu ben ik elke keer stikjaloers op die mooie aaibare harige paarden, van onder andere _San87_. En elke keer kriebelde het om dat ook eens te proberen.
Inmiddels heb ik aardig feeling met mijn nieuwe potloden en durfde ik het aan. Geen paard, maar een reebokje als experiment op simpel schetspapier. Ik gebruik een foto als referentie.

En ik durf het inmiddels ook te laten zien :))
Een WIP. En ik heb me voorgenomen dat zodra ik sneller wil, ik het aan de kant leg. Om ongeduld en afraffelen te voorkomen. Want geduld moet je wel hebben met zo’n tekening :j

Okee, genoeg intro. Mijn reebokje. Wees lief voor me. Het is lang geleden (jaar of 10?) dat ik zoiets geprobeerd heb. Overgang naar het linkeroor moet nog iets beter, het onderste deel hoort bij het hoofd, nu lijkt het alsof het bij het oor hoort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SassyMoon
Berichten: 298
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:28

Wauw, echt heel mooi. Ik vind die aaibare techniek geniaal.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:28

Wat leuk dat je eens iets heel anders probeert. Hij wordt ook hartstikke mooi, echt een Rien Poortvliet-koppie! :)

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:36

Die overgang oor komt zo te zien ook door de fluffy, dikke wintervacht en dan is die overgang logischerwijs lastiger te zien. Misschien de iets lichtere vacht binnen het oor wat beter laten contrasteren met de donkerdere vacht op het hoofd zelf? Al is er nu al wel degelijk een overgang te zien tussen die 2, alleen wat subtiel, maar dat klopt aardig met een dikke wintervacht in het echt. Ik zou er nu bij deze niet teveel aan proberen te veranderen.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 13:40

Ik zie waar het in zit. De haarrichting is hetzelfde. Ik denk dat als ik daar wat in aanpas (haren op het hoofd iets verticaler), het verschil al duidelijker is. :j
Contrast in de kleur is er al wel.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 22:44

Elanor schreef:
Wat leuk dat je eens iets heel anders probeert. Hij wordt ook hartstikke mooi, echt een Rien Poortvliet-koppie! :)

Ik las dit net pas. Vind dat wel een heel mooi compliment :oo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:23

Wat leuk *\o/*! Je bent goed bezig, al lekker aaibaar en veel kleur, me like :D.

Welk papier gebruik je?

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 23:31

Ik heb geen flauw idee. Het is een oud schetsboek wat ik gebruik voor probeersels die na experimenteren zelden het daglicht nog zien
Achteraf dan weer jammer bij deze, want deze lukt best aardig :j
Volgens mij 150gr. Het is vrij glad en kreukt snel.

Nu je hier toch bent: welke potloden heb jij? Ik heb vrij zachte potloden op oliebasis en moet echt heel veel slijpen als ik het fijn wil houden. Ergens vind ik dat weer zonde, dus is de structuur van het haar nu wat grover dan ik wilde. Maar door het zachte potlood is het al snel soft en wat dikkere lijn. Dekkend krijgen is ook vrij lastig. Ik moet veel lagen over elkaar zetten en veel blenden met wit of lichtgrijs en daarover weer een nieuwe laag met haarstructuur. Ik ben benieuwd of dat met een harder potlood wat fijner en dunner kan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:52

wordt erg mooi hoor.

Ipv steeds te slijpen kan je de punt ook scherp houden dmv een stukje schuurpapier of schuurplankje. Dat doe ik met mijn pastelpotloden ook anders moet ik die ook steeds slijpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:54

Daihyo schreef:
Ik heb geen flauw idee. Het is een oud schetsboek wat ik gebruik voor probeersels die na experimenteren zelden het daglicht nog zien
Achteraf dan weer jammer bij deze, want deze lukt best aardig :j
Volgens mij 150gr. Het is vrij glad en kreukt snel.

Nu je hier toch bent: welke potloden heb jij? Ik heb vrij zachte potloden op oliebasis en moet echt heel veel slijpen als ik het fijn wil houden. Ergens vind ik dat weer zonde, dus is de structuur van het haar nu wat grover dan ik wilde. Maar door het zachte potlood is het al snel soft en wat dikkere lijn. Dekkend krijgen is ook vrij lastig. Ik moet veel lagen over elkaar zetten en veel blenden met wit of lichtgrijs en daarover weer een nieuwe laag met haarstructuur. Ik ben benieuwd of dat met een harder potlood wat fijner en dunner kan.

Ah okay, het kreuken viel me namelijk op. 150 gram is niet heel dun, weet je zeker dat t dat is?

Ik werk met Derwent coloursoft potloden, toch ook een wat zachter potlood, maar enorm fijn, vind ik. Ik breng zelf eerst een basislaag aan met verschillende kleuren en ga dan pas de fijnere haartjes aanbrengen, wederom met verschillende kleuren. Derwent mengt/blend fantastisch. Als je niet te veel wil slijpen, kun je ook met een schuurpapier met fijne korrel je punt weer scherper maken. Het is echter wel uitstel van executie, uiteindelijk ga je toch moeten slijpen :P.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 09:45

Schuurpapier, check! Dat hebben we nog liggen. Dank voor de tip.

Papier kan ook zomaar 120gr zijn. Het is wel dikker dan het printpapier van 80gr in ieder geval. Het staat er ook niet op en ik gebruik het dus nooit. Heb zelf liever 200/250gr papier, maar dat vind ik weer zonde om te gebruiken voor experimenten :+

Derwent is ook fijn en inderdaad zacht. Ik vond de Polychromos nog vrij hard, vandaar dat ik voor de Bruynzeel Design heb gekozen. Mengt echt geweldig! Basislaag aanbrengen heb ik nu eigenlijk niet gedaan. Wel een softere laag, maar al wel wat met strepen in de haarrichting. Dat wat uitgeblend met wit/lichtgrijs/lichtgeel en daar overheen de fijnere haarstructuur. Met deze ga ik nog even zo verder, anders krijg je verschil. Maar mooi om bij een volgende toch meer eerst een onderlaag te maken en daar overheen de fijnere haartjes :j
Het smaakt wel naar meer moet ik zeggen :D

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 20:55

Weer wat verder. Meteen wat aan de overgang van het oor gedaan. Maar laat zich helaas niet zo makkelijk meer corrigeren :\
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 22:23

Jammer van het papier. Maar 1e experiment is wel geslaagd denk ik.
Op naar de volgende. Op beter papier :))
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:48

Hij is tof geworden :D! Op naar fatsoenlijk papier ;).

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [WIP]Uit mijn comfortzone: reebokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 21:50

Dat heb ik genoeg :+
Volgende dus op echt tekenpapier en niet meer in het schetsblok :D