[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:03

Super fijn dat je mooie korting kreeg!

Bij welke leerhandel ben je geweest?
Lijkt me zo leuk om door zo'n restjes-bak te snuffelen <3

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:15

In noord scharwoude, dat is voor zo ver ik kon vinden de enige nog redelijk in de buurt (ik woon op texel). Wilde liever niet op internet kopen maar even kijken, voelen en advies vragen.
Zit nu online te zoeken naar een makkelijk patroontje met tutorial video. Nog een aanrader voor een leuk klein startprojectje?

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:42


Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:06

Wat zou je graag willen maken? Er zijn best wel wat websites die gratis patronen hebben.

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:07

Bedankt Annemiek, daar ga ik van het weekend even tussen snuffelen!

Ik zou graag tasjes maken, of een portemonnee bijvoorbeeld.

Op pinterest had ik een patroon voor een tasje gevonden, deze heb ik kleiner uitgeprint, dan kan het doorgaan voor geldbuideltje. Klein beginnen.

Het uitsnijden is nog niet helemaal gelijk en strak en materiaal om de randen te polijsten heb ik nog niet, maar ga deze gewoon eens in elkaar proberen te zetten. Het begin is er in iedergeval :D

Afbeelding

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:21


Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:42

Bedankt! Als ik 'm redelijk netjes in elkaar krijg ga ik dat proberen! :D

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:06

Mooi begin!

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:05

De flap ben ik niet tevreden over, verder vind ik m echt best geinig.
Morgen even kijken of ik er nog wat aan ga prutsen of dat ik het zo laat en aan wat anders begin.

Afbeelding
Afbeelding

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:02

Inmiddels weer wat uitgesneden om een klein geldbuideltje te maken. De achterkant is erg ruw. Ik heb op YouTube gezocht of/hoe ik dat wat gladder kan maken maar dan heb ik een soort wax nodig en die heb ik niet :') kan ik bijenwas gebruiken?
Afbeelding

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:08

Deze net afgemaakt. Niet overal even netjes maar ik vind m toch erg leuk. Had alleen mn draad te kort afgeknipt dus moet er na 3 kwart rond een stukje aan knopen. Hoe kan ik beter inschatten hoe lang mijn draad moet zijn? Ik dacht nu al ruim voldoende te hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 22:59

Als je de zadelsteek gebruikt dan 4 tot 5keer het omtrek van je werkje.
Bij zo gevlochten, zou ik makkelijk 7x de omtrek aanhouden. Liever teveel dan te weinig.


Ik heb alle delen behalve de zool uitgesneden. Morgen gaat het aan het naaien.
Afbeelding

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 23:37

Jeetje wat veel onderdelen, dat is een aardig klusje geweest. Wel super netjes gesneden. Ben heel benieuwd hoe het wordt. Wat voor leer is dit?

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:16

Het is appel-leer. Dus niet echt leer, maar een leer alternatief. Ik vond het een grappig idee en de kleur is mooi, dus heb ik die gekozen.

Het aardige klusje komt pas nog :+

Ben nu bezig met het brogue-patroon,dan naaien, dan de binnenzool snijden, alles leesten en dat 2 keer. Een zool maken, de hak en dan is die klaar :D

Afbeelding

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:14

Wat grappig ja! Ik heb even gegoogled hoe dat gemaakt wordt, echt van appeltjes dus :D
Gaaf dat patroontje erin.

Mijn moeder vond het bruine beursje heel leuk en vroeg of zij die mocht. Ik vind m zelf ook te leuk om weg te geven haha dus ik ga er nog zo een maken.

Mijn vriend heeft gevraagd of ik een klein riemtasje wil maken voor zijn insulinepomp, daarvoor probeer ik nu zelf een patroontje op maat uit te tekenen, ben benieuwd of het gaat lukken of dat dat nog iets te hoog gegrepen is := hoop ook dat mijn leer er stevig genoeg is, anders moet ik het maar nogmaals maken in tuigleer. Heb ook nog wat dingetjes op ali expres besteld, wat ringetjes en studjes enzo.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:20

Wendy15 schreef:
Inmiddels weer wat uitgesneden om een klein geldbuideltje te maken. De achterkant is erg ruw. Ik heb op YouTube gezocht of/hoe ik dat wat gladder kan maken maar dan heb ik een soort wax nodig en die heb ik niet :') kan ik bijenwas gebruiken?
[ [url=m/SBFNBA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat je zou kunnen doen is hem even afbranden, zodat de meeste lossen flupjes weg zijn. Licht opschuren zodat de harde stukjes weg zijn, en daarna een laagje was.
Maar eigenlijk beter nog is om er een binnenvoering in te doen. Dit kan heel makkelijk door er een leuk stofje strak tegenaan te plakken. Dat maakt het eind resultaat ook ineens heel compleet.
Ik vind hem overigens erg leuk gelukt met de stikrandjes!

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:54

Bedankt voor de tips! Lijm, was en voering heb ik nog niet. Gaat op het lijstje met nog aan te schaffen spulletjes. Doe voor nu nog maar even zo dan en lijstje maken wat ik nog mis en dan binnenkort nog wat dingetjes bestellen.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:48

Voor voering stof zou je ook kunnen kijken of je zelf een oude tas hebt waar voering in zit waar je het uit kan knippen, of een oude blouse met leuk patroon. Beetje die dunne soort stof werkt goed.
Voor lijm kan je prima textiellijm gebruiken. (Juist omdat het leer zo vezelig is aan de achterzijde.) Textiellijm kan je vaak bij de meeste boekhandels als primera wel krijgen. (Of als je het in de buurt hebt een pipoos of andere crea winkel.) Textiellijm is niet het meest duurzame lijm, met meerdere jaren laat het vaak los. Maar wanneer het een oefenproject is is dat waarschijnlijk niet zo'n ramp. Contactlijm kan ook. Wel iets minder makkelijk te verwerken dan textiellijm.

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:18

Ik zal daar eens naar op zoek gaan, bedankt voor de tips!

Inmiddels nog een projectje gemaakt. De zadelsteek geoefend. Dacht er een drukkertje met van die puntjes doorheen te knijpen maar het leer is er te dik voor dus dat lukte niet. Zal wat andere drukkertjes moeten aanschaffen, deze had ik toevallig nog liggen. Ook sluiten de randen nu tegen elkaar niet exact aan. Kan ik dit nu nog wat bijwerken? Is zulk leer wat te schuren of kan dat alleen met tuigleer?

Afbeelding

Ook al een patroon uitgesneden voor een riemtasje, langzaamaan naar wat grotere projectjes. Hiervoor heb ik van die studjes en een gesp nodig, even bestellen. Waar bestellen jullie zulks?
En wederom wat moeite met het netjes en gelijk uitsnijden van de ronde hoeken. Is dat een kwestie van heel veel oefenen of zijn er handigheidjes om dat makkelijker te maken?

Afbeelding

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:34

Is gewoon een kwestie van oefenen.

Ik bestek vaak als ik iets nodig heb bij boomsma. Maar je kunt ook bij het leerkwartier kijken bv.

Ik vind ze al best netjes geworden. Benieuwd hoe het tasje eruit gaat zien.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:05

Tenzij je van die slagponsen voor riemuiteindes weet te vinden in die vorm is het inderdaad oefening baart kunst, een heel scherp mes helpt heel veel dus tussendoor veel je mes met rouge opnieuw scherpen, en niet te snel willen gaan als je aan het snijden bent.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:31

Ik vind ze er al super netjes uit zien, die hoekjes!
Soms kan het helpen om iets te zoeken met precies de goede radius. Bijvoorbeeld de dop van een tandpastatube of een muntje. Daar kun je dan langs af snijden.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:29

Voor dun leer gebruik ik meestal een stofschaar. Mijn grootmoeders draaien zich vast om in hun graf maar het werkt echt heel snel en makkelijk.

Ik heb een stofschaar van Jan Sikkes (hun huismerk) en die kan zelfs nog aardig makkelijk door tuigleer knippen. Maakt die hoekjes en randjes een stuk makkelijker :)

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:13

Zoo, eindelijk durfde ik het aan en ben begonnen met de schoenen te naaien.
Een kant is klaar. Morgen de tweede. Dan kan ik verder met de zolen en dan kan ik ze leesten.
Afbeelding
Afbeelding

Er zitten 100fouten in en met mijn ontwerp heb ik het mij ook gelijk nog moeilijker gemaakt dan voor een beginner goed is.. Maar ach, anders was het ook geen uitdaging geweest. En nu weet ik wat ik de volgende keer anders moet doen.

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:38

Wauw! Wat gaaf! Ik wil graag volgen hoe je verder gaat. Blijf je foto's posten?