[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:49

Ah top, dan bestel ik dat gewoon mee.
Sowieso vind ik het erg mooi als de stiksels goed zichtbaar zijn <3

Ik hoop dat ik ooit net zo'n mooie dingen kan maken als wat hier voorbij komt. Dat riemtasje, geweldig! En die onderlegde neusriem, echt knap!

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:19

Mag ik iets vragen hier? voor mensen die met een naaimachine werken met tuigleer, is een vrije arm machine aan te raden of een tafelmodel machine voor het maken van paardenspul? Alles behale zadels. Ik ben me aan het orienteren op een goede machine en hier zitten vast meer mensen met machines.

tot nu toe doe ik alles met de hand maar dat kost zo veel tijd.

Alvast enorm bedankt!

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:53

Hoe zijn jullie begonnen met toolen? Ik heb mijn stempels nog steeds niet binnen.
Ik heb een paar oude stukjes leer om wat op te oefenen (ik heb gewoon de flappen bij de stoten van een zadel gehaald). Het liefst maak ik gewoon een mooie bloem ofzo. Ik heb dus nu de hamer, de gutsjes, mocht ik willen naaien heb ik garen en van die dingen om gaten te maken en een leernaald moet ik nog wel hebben omdat ik ook wel eens zadels opgevuld heb. Maar de stempels zijn er nog steeds niet. Ergens zou ik wel willen beginnen met wat simpels nu ;)

Een mooie riem vind ik ook wel wat om mee te beginnen. Dat lijkt me ook niet al te moeilijk, maar waar koop je dan een goede strook leer?

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:33

"Oud" leer kun je niet toolen. Het leer is ingevet en daardoor veerkrachtig. Als je daar een stempel in zet, veert het leer weer terug en is er nauwelijks iets van te zien. Alleen blank, ongevet, plantaardig gelooid leer is geschikt voor tooling.

_Hedi

Berichten: 1699
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 15:44

germie schreef:
Hoe zijn jullie begonnen met toolen? Ik heb mijn stempels nog steeds niet binnen.
Ik heb een paar oude stukjes leer om wat op te oefenen (ik heb gewoon de flappen bij de stoten van een zadel gehaald). Het liefst maak ik gewoon een mooie bloem ofzo. Ik heb dus nu de hamer, de gutsjes, mocht ik willen naaien heb ik garen en van die dingen om gaten te maken en een leernaald moet ik nog wel hebben omdat ik ook wel eens zadels opgevuld heb. Maar de stempels zijn er nog steeds niet. Ergens zou ik wel willen beginnen met wat simpels nu ;)

Een mooie riem vind ik ook wel wat om mee te beginnen. Dat lijkt me ook niet al te moeilijk, maar waar koop je dan een goede strook leer?


Ik ben begonnen met een sleutelhanger tijdens een workshop :D
Dat is iets heel kleins, maar je gebruikt wel dezelfde technieken als om een riem te maken bijvoorbeeld. Zonder dat je meteen een groter stuk leer verprutst als het niet gaat zoals gehoopt :o

vierspan

Berichten: 297
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:24

_Hedi schreef:
Maflinger_S schreef:
Kwestie van stukje aan de andere kant netjes uithalen en bovenkant 2 gaatjes breed inkorten?


Zal er morgen eens naar kijken, maar ben een beetje bang dat de rest van het patroon dan niet meer uit komt..



Waar kun je patronen van een leren tas vinden?

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:25

Je hebt heel veel patronen die je oine kunt kopen of zelf ontwerpen.
Hangt af van wat soort tas je wil.
Dieselpunk.ro heeft wel wat patronen ook voor beginners

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:21

Heb de eerste stempels binnen. In oud leer gaat het beter dan in nieuw leer. Je moet erg hard rammen met een hamer. Zijn de buren vast niet blij mee.

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:57

Wat bedoel je met nieuw en oud leer. Vegetabiel gelooid blankleer maak je wat vochtig met water en dan kun je er makkelijk in stempelen. Heel hard rammen was bij mij nog nooit nodig.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 08:51

Ik heb het getest op een oude stijgbeugelriem, daar ging het redelijk gemakkelijk op. Daarna op een stuk nieuw leer, een stuk ongebruikte teugels (had ooit een stuk leer nodig voor een keelriem en een teugel was goedkoper dan alleen het losse stukje leer kopen en dan hou je natuurlijk flink wat over) en daar kreeg ik niet de gehele afdruk in het leer. Het natmaken ken ik, maar het lukte nog niet mooi.

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:22

Oude stijfbeugel leer is waarschijnlijk zachter door het onderhouden met vet etc door de tijd heen, waardoor de stempel beter erin gaat. Maar die ga je waarschijnlijk over een paar dagen/weken niet meer zien omdat het leerr door de bewerking terug veert.
Maar om te toolen heb je echt onbewerkt blank leer nodig.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:59

Germie, ik heb dit boek vorige maand besteld, en vind het echt een aanrader om mee te beginnen! KLIK
Er staat heel mooi stap voor stap uitgelegd hoe je moet beginnen, hoe je moet stempelen, alles met duidelijke foto's.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:58

Sas_Mon schreef:
Mag ik iets vragen hier? voor mensen die met een naaimachine werken met tuigleer, is een vrije arm machine aan te raden of een tafelmodel machine voor het maken van paardenspul? Alles behale zadels. Ik ben me aan het orienteren op een goede machine en hier zitten vast meer mensen met machines.

tot nu toe doe ik alles met de hand maar dat kost zo veel tijd.

Alvast enorm bedankt!



Wat wil je wel stikken aan paardenspul als het niet om zadels gaat?

Over ouder leer proberen te toolen, dan ben je het niet aan het toolen maar de vezel structuur en daarmee het leer kapot aan het maken.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:04

Welke leerdikte gebruiken jullie voor handtassen?

Ik heb gisteren mijn laatste stempels binnen gekregen. Ik wacht alleen nog op mijn japans mes en de bijenwas, al lees ik ook dat tokonole fijner is om de randen mee af te werken.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:16

Tokanole is nogal een (youtube) hipheid, maar de klassieke gum tragacant is in Nederland makkelijker te krijgen, goedkoper en werkt met tuigleer misschien wel beter of ik merk weinig verschil. Soms met bepaalde chroom leren werk het wel beter. Het verschilt per huid. Ik krijg deze vraag heel vaak, maar als je net begint en niet mega veel geld uit wilt geven zou ik voor de gum gaan. Beter leer kopen, of fatsoenlijke tools is iets waar je veeeeeel meer winst uit haalt dan Tokanole tegenover zelfs de good old polijsten met zadel zeep.

Leerdikte voor een tas zou ik af laten hangen van het ontwerp. Soepelheid verschilt per huid en nog meer per looier. Dus voelen werkt het beste. Je zal zo rond de 2mm zitten. Maar iets van 2mm kan stijf en moeilijk te vormen zijn voor een tas maar kan ook (te) soepel en slap zijn.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:45

hoefijzer schreef:
Sas_Mon schreef:
Mag ik iets vragen hier? voor mensen die met een naaimachine werken met tuigleer, is een vrije arm machine aan te raden of een tafelmodel machine voor het maken van paardenspul? Alles behale zadels. Ik ben me aan het orienteren op een goede machine en hier zitten vast meer mensen met machines.

tot nu toe doe ik alles met de hand maar dat kost zo veel tijd.

Alvast enorm bedankt!



Wat wil je wel stikken aan paardenspul als het niet om zadels gaat?

Over ouder leer proberen te toolen, dan ben je het niet aan het toolen maar de vezel structuur en daarmee het leer kapot aan het maken.


Hoofdstellen, singels, halsters etc. Ik heb 1x een hele longeersingel met de hand doorgestikt, dat ga ik niet meer doen.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:03

hoefijzer schreef:
Tokanole is nogal een (youtube) hipheid, maar de klassieke gum tragacant is in Nederland makkelijker te krijgen, goedkoper en werkt met tuigleer misschien wel beter of ik merk weinig verschil. Soms met bepaalde chroom leren werk het wel beter. Het verschilt per huid. Ik krijg deze vraag heel vaak, maar als je net begint en niet mega veel geld uit wilt geven zou ik voor de gum gaan. Beter leer kopen, of fatsoenlijke tools is iets waar je veeeeeel meer winst uit haalt dan Tokanole tegenover zelfs de good old polijsten met zadel zeep.

Leerdikte voor een tas zou ik af laten hangen van het ontwerp. Soepelheid verschilt per huid en nog meer per looier. Dus voelen werkt het beste. Je zal zo rond de 2mm zitten. Maar iets van 2mm kan stijf en moeilijk te vormen zijn voor een tas maar kan ook (te) soepel en slap zijn.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Top!
Jammer dat de leerwinkels nu dicht zijn, dus voelen wordt wat lastig, maar ik denk dat ik alvast een paar oefenstukjes online bestel en wat tuigleer voor mijn slobberstraps (waardoor ik het idee kreeg om zelf leer te gaan bewerken omdat ik 50 euro te duur vond, en inmiddels al 150 euro aan tools binnen heb :') )

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:45

Sas_Mon schreef:
Hoofdstellen, singels, halsters etc. Ik heb 1x een hele longeersingel met de hand doorgestikt, dat ga ik niet meer doen.



Ja lastig. Een singel lukt je wel op een platte machine, halster wordt al moeilijker, maar daarbij veel met de hand afstikken als je het goed wilt doen. Hoofdstellen zijn voor het grootste gedeelte handwerk, maar als je een neusriem bv wel machinaal wilt doen komt een vrije arm wel van pas.
En dan zit je ook nog met dat draaddikte/leerdikte probleem wat ik eerder beschreven heb.

Ik zou persoonlijk altijd voor de vrije arm gaan, en dan twee machines. Maargoed, ik stik dus alles met de hand omdat ik voornamelijk hoofdstellen (vaak ook bitloos) maak en daarvoor kan je geen machine gebruiken.
Voor de kleinere zaken waarvoor ik het wel kan gebruiken is de investering er eigenlijk niet uit te halen helaas.

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:22

Ik kreeg een tip het hier eens te vragen:

Ik ben op zoek naar een speciale frontriem die er celtic, viking, medieval uit ziet.
Het liefste via een cross manier, zoals het voorbeeld hier
Afbeelding
Afbeelding

Weet hier iemand een persoon die dit kan maken/heeft liggen? Het hoeft niet eens per se zo uitgebreid als de voorbeelden, mag ook simpeler.

Het moet bij de uitrusting passen die ik voor mijn paard heb

Afbeelding

Groetjes Elke

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:44

Hoefijzer hierboven kan dat sowieso! Er staan wel linkjes in haar onderschrift 8-)

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:50

Runa schreef:
Hoefijzer hierboven kan dat sowieso! Er staan wel linkjes in haar onderschrift 8-)


Haar heb ik inderdaad al een berichtje op Instagram gestuurd. We hebben contact :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:53

Hoi dames, ik wil ook graag beginnen met leer bewerken. Om te beginnen wil ik een simpel westernhoofdstel maken. Wat zou de beste dikte van het leer zijn om mee te beginnen?

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:12

Ik heb nu 3.5mm liggen voor tuig en tassen te maken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:41

Ik kom ook even binnenvallen met een vraagje :)
Ben aan een projectje bezig dat ik nu heb afgewerkt met nepleer (een oude handtas in stukjes geknipt) maar de doorvoer van mijn naaimachine maakt het 'leer' kapot.. Ik heb skai besteld om te proberen maar wilde hier even polsen hoe haalbaar het was om met echt leer te gaan werken, mede zodat ik dan de zijkantjes mooier kan afwerken.

hier is het probleem met het nepleer (linksboven):
Afbeelding

Op wat voor soort en dikte leer moet ik hiervoor rekenen? En kan dat met een gewone naaimachine genaaid worden? Of beter met de hand?
Dit is gedaan met een andere handtas, volgens mij betere kwaliteit (nep?)leer want dit bleef wel mooi. Alleen heb ik nog steeds die zijkantjes open staan en ik zou dat graag mooier afwerken.

Afbeelding

Omdat deze twee leertjes dun genoeg waren ging dit wel met mijn gewone naaimachine dus dat zou wel fijn zijn

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:05

Ik denk dat dit staat of valt met wat voor soort leer je gebruikt. (Welk dier, maar ook wat voor soort afwerking) Een leersoort zonder afgewerkte coating zoals suède of nubuck zal je niet zo snel opentrekken met de naaimachine, maar geeft ook een andere look aan de tas. Aangezien je nu niet naar een winkel kan gaan zou ik er eentje bellen voor advies. Of je naaimachine er door komt is altijd een beetje afwachten omdat de dichtheid van de vezelstructuur verschilt per lap leer. Dus soms kom je wel door een dikkere terwijl je in een dunne blijft steken. Wanneer je voor echt soepel dun leer gaat zoals geit lukt het zeker, maar dan heb je niet de stevigheid waarvoor je het leer eigenlijk in het hengsel van de tas wilt.
(Ik weet trouwens ook niet zeker of je dunner leer noodzakelijkerwijs mooier af kan werken dan skai, ik denk niet dat dat veel verschil maakt. )

@speedfiets: Meet je favo hoofdstellen is mijn beste tip. Veel western hoofdstellen zitten boven de 5,5. 3,5mm is mijn inziens erg dun, ook voor Engels tuigage.