Hoe metagegevens toevoegen Lightroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Hoe metagegevens toevoegen Lightroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 17:48

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort Lightroom gedownload om te kijken of dat makkelijker werkt dan een combinatie van Adobe Bridge en Camera Raw. Nu lukt het me niet om metagegevens toe te voegen. Ik kan bij het exporteren wel aanvinken dat ik metagegevens toegevoegd wil hebben, maar ik kan het nergens aanpassen zoals in Bridge. Ik zou graag mijn copyright gegevens in de metagegevens willen zetten.

Alvast bedankt.

MyWishMax

Re: Hoe metagegevens toevoegen Lightroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:52

Je moet de gegevens al ingeven bij importeren. Aan de rechterkant waar je ook de map en de naam kan veranderen n aangeven staat ook een kopje metagegevens

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 17:59

MyWishMax schreef:
Je moet de gegevens al ingeven bij importeren. Aan de rechterkant waar je ook de map en de naam kan veranderen n aangeven staat ook een kopje metagegevens

Ik zie dus nergens metagegevens staan. Kun je misschien een foto sturen van waar het zou staan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:16

Ik heb het niet open staan, maar als het goed is is het het 3e dropdown menu. Toepassen tijdens importeren, daar staat een kopje met metagegevens en waar je een preset met metagegevens kan maken die bij elke foto en elke import geplakt worden.

Lees deze eens
https://www.moorfotografie.nl/adobe-lig ... a-presets/

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:28

Je kunt idd presets maken met bepaald EXIF info. Tijdens het importeren kies ik dan de preset met o.a. copyright. Als je al geïmporteerd hebt moet je volgens mij ook de EXIF info via preset of via copy to all kunnen aanpassen geloof ik.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:03

Je kunt ze vinden in het dashboard "Bibliotheek" in Lightroom. Daar zou als het goed is rechts "Trefwoorden vastleggen" en/of "Metagegevens" e.d. kunnen zien. Als je deze eerder in hebt gevuld zijn ze daar terug te zien. :j

Als je zelf EXIF data wilt toevoegen kan dat in Bridge, maar makkelijker is in Lightroom rechts bij Bibliotheek Metagegevens > Voorinstelling > voorinstelling bewerken.. Dan maak je ook meteen je eigen voorinstelling voor later die je dan in het dropdown menu zult zien na opslaan.

Afbeelding

Data die je camera heeft aangemaakt hoort Lightroom al te importeren, maar het zou kunnen zijn dat een vinkje uit staat..

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 19:12

Mijn lightroom ziet er dus compleet anders uit dan zoals hierboven.

Meer zoals dit, maar dan voor Windows
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:15

Welke variant gebruik je? Volgens mij degene die gewoon adobe lightroom heet? Ik vind die niet prettig, die lijkt meer op de app en niet echt op de normale lightroom. Windows maakt dan niet uit, ik zit ook op Windows. Die lightroom versie is ook een eenvoudige versie en heb je niet alle uitgebreide functies. Kan dus best zijn dat het daar niet kan.

Wij gebruiken blijkbaar allemaal de classic versie.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 20:08

MyWishMax schreef:
Welke variant gebruik je? Volgens mij degene die gewoon adobe lightroom heet? Ik vind die niet prettig, die lijkt meer op de app en niet echt op de normale lightroom. Windows maakt dan niet uit, ik zit ook op Windows. Die lightroom versie is ook een eenvoudige versie en heb je niet alle uitgebreide functies. Kan dus best zijn dat het daar niet kan.

Wij gebruiken blijkbaar allemaal de classic versie.

Ik heb via creative cloud gewoon lightroom gedownload. Zou daar ook een andere versie tussen moeten staan? Want dan ga ik die eens downloaden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:08

Ja lightroom classic moet je hebben dan. Als je het fotografie abonnement hebt. Noemen ze ook de desktop variant.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 21:10

MyWishMax schreef:
Ja lightroom classic moet je hebben dan. Als je het fotografie abonnement hebt. Noemen ze ook de desktop variant.

Bedankt! Ik ga hem downloaden. Kan als het goed is alle programma's downloaden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:20

Daarna heb je wel wat aan alle berichten hierboven haha