[VOLG] [ART] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elanor

Berichten: 6779
Geregistreerd: 25-08-04

[VOLG] [ART] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 21:26

Ik heb een paardje gekocht! :):)

Het is wel een projectje hoor, want hij is wat verwaarloosd. Hij stond in een oude stal te verstoffen en kwam maar weinig nog buiten.

Hij was van een wat ouder echtpaar dat altijd paarden had gehad. De kleinkinderen hadden er op gereden. Maar ze gingen kleiner wonen. De stallen stonden nu leeg en dienden als opslag. En in één box lag oud speelgoed en stond Kleine Witje.

Ik was op slag verliefd na het zien van de advertentie op marktplaats, heb gebeld en mocht hem diezelfde dag komen ophalen. Zijn oude eigenaars vonden het helemaal leuk dat ‘ie weer een ‘nieuw leven’ gaat krijgen. :)

Want: ik ga Kleine Witje restaureren. Hij is namelijk vies, heeft wat slijtage plekken en is erg grof in het lijf. Kleine Witje wordt dan een kraamcadeautje en kan hopelijk weer veel jaren mee.

Net opgehaald, wat is hij leuk he!

Afbeelding

Je ziet hier dat hij wel wat renovatie kan gebruiken.

Afbeelding

Ik heb eerst het sierwerk op het hoofdstel en de rand van het zadel los gehaald. Dat wil ik later weer terug zetten, maar omdat ik een andere vorm hoofdstel en zadel ga maken en eerst ga gronden, moeten ze er nu af. Lastig, want het zijn bolle pinnen die helemaal tegen het hout zitten en ik wil het hout niet beschadigen. Maar met flink wat gewrik zijn ze allemaal losgekomen. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen naar buiten, voor een wasbeurt om alle stof en spinrag te verwijderen.

Afbeelding

Verplaatst naar de fietsenschuurtje vanwege de regen. Om te schuren. Ik heb er echt een gróndige hekel aan. :)) Stof overal, zwaar werk, last van m’n handen, het duurt uren en je ziet er uiteindelijk niks van. :Y)

Afbeelding

Onder de schommels zat deels rubber en deels vilt, maar dat was helemaal op. Je ziet het nog op de bovenste schommel op de foto. Ik heb het losgehaald en ga er uiteindelijk viltstrips onder zetten. Dat beschermt de vloer en zorgt dat hij heel stil kan schommelen.

Afbeelding

Weer naar binnen. Na het schuren nog een keer met de doek erover om hem stofvrij te maken en te ontvetten. En dan de eerste laag grondverf erover. Yay, verf! *\o/*

Afbeelding

En zo ver ben ik nu. De eerste laag grondverf staat te drogen.

Afbeelding

Er zit nog best wat werk in Kleine Witje, maar ik vind het een superleuk projectje. :j De verf voor zijn lijf en de schommels heb ik al klaar staan. Ik had al zitten dubben wat ik zou doen voor de kleuren waar ik maar een beetje van nodig heb, daar wilde ik geen heel blik meubelverf aanschaffen. Bleek er de ideale oplossing: je kunt tegenwoordig van bijna alle kleuren een kleine tester kopen. Ideaal! Zo veel zin om hem te schilderen straks! :)
Maar eerst nog een keer schuren - jakkes - en een tweede laagje gronden nog. ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Muiz op 10-07-20 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Jennifuur

Berichten: 3162
Geregistreerd: 13-08-08

Re: [VOLG] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:39

Wat leuk zeg!!

Eilinora

Berichten: 11920
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:43

Leuk! Ik ben met iets soortgelijks bezig, ook een hobbelpaard maar dan wat moderner.
Hij is al opgeschuurd en de eerste laklaag zit er al op maar het heeft nog een 2de laag nodig.
Daarna komen er zwarte vlekken op.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:43

*zucht* uit jouw handen komen alleen maar leuke dingen. Ik ben nieuwsgierig welke kleur je Witje gaat geven, wil je dat al kwijt? :D

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [VOLG] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:58

Wat een leuk en inspirerend project! Ik volg, ben benieuwd hoe je Witje weer opkalefatert. :D

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:26

Ohhhh, wat leuk dit! Wat dat betreft ben je een gouden koper. Ik kan me voorstellen dat het ouder echtpaar dit super tof vindt. :j

Elanor

Berichten: 6779
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:36

Dankjulliewel!

Wat leuk Eilinora! Heb je er ervaring mee? Voor mij is het de eerste keer, zo’n ‘meubel’. En een foto vind ik leuk, in een linkje misschien? :)

Haha, uit mijn handen komt ook een hoop rotzooi hoor silverdapple, maar die hou ik voor mezelf. :)) Het is de bedoeling dat Kleine Witje een appelschimmel gaat worden. Wit lijf met wat appeltjes, grijze benen en grijs/witte manen. Bruin zadel met een geel dekje. En de schommels worden oudgroenig. :)

Ja, dat was echt leuk Hiraeth. Is soms ook zo bijzonder welke verhalen of mensen je zo via marktplaats tegen komt. Ik heb zelfs een hoefijzertje mee gekregen. Die wil ik ook nog mooi opschuren, om erbij te geven voor ‘t geluk. :)

Mer1980

Berichten: 18871
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:51

Eem stipje gezet wat leuk dat je dit gaat opknappen <3

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:01

wat een super tof project! Ik volg

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [VOLG] [ART] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 01:22

Leuk project, succes ermee. Benieuwd naar het eindresultaat!

Eilinora

Berichten: 11920
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 06:21

Elanor schreef:
Dankjulliewel!

Wat leuk Eilinora! Heb je er ervaring mee? Voor mij is het de eerste keer, zo’n ‘meubel’. En een foto vind ik leuk, in een linkje misschien? :)


Nee ook de eerste keer voor mij.
Maar wel een stuk simpeler dan de jouwe hoor.
Hij staat hier voor de sier in de hal.

Dit is hoever hij nu af is
Afbeelding

Elanor

Berichten: 6779
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 13:07

Dat is ook een mooi paardje zeg, heel leuk!
Ik ben nu de eerste grondlaag weer aan het opschuren. Kost een uur, maar levert eigenlijk geen leuke foto’s op. :')

Afbeelding

Elanor

Berichten: 6779
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 14:33

Alle gaatjes van de pinnen en andere beschadigingen netjes geplamuurd. Daar knapt hij ook goed van op! Dit mag nu even drogen. Einde van de middag deze plekjes nog iets bijschuren en dan de tweede laag grondverf! :)

Voor ‘t plamuren:

Afbeelding

Afbeelding

En dezelfde plekjes na:

Afbeelding

Afbeelding

Bootsiebob

Berichten: 5550
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [VOLG] [ART] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:35

Echt een ontzettend leuk project. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden

Elanor

Berichten: 6779
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 11:37

Sta je lekker buiten te werken... Fraai is dat! >;)

Afbeelding

Tweede laag grondverf zit erop! Vanmiddag de schommels in de groene lak zetten. **\O/**

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] [ART] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:07

Lekker dan. Kom je net lekker op gang en voor je het weet is je project weer ingekakt.

Liesje89

Berichten: 9928
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:18

Maflinger_S schreef:
Lekker dan. Kom je net lekker op gang en voor je het weet is je project weer ingekakt.

:')

Superleuk TS! Ik ben heel benieuwd hoe het eindresultaat eruit gaat zien dus ik volg :D

Elanor

Berichten: 6779
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 17:29

Hahaha, Maflinger. :')

Leuk dat je meekijkt Liesje!

Gelukkig nog steeds lekker op gang. Tweede grondlaag licht opgeschuurd en de schommels een eerste laagje lak gegeven. :) Het olijfgroen bleek echt heel mat op te drogen. Ik moest er effies aan wennen (en stond er eigenlijk wat van te balen) want dat had ik niet zo in m’n hoofd. Maar ik denk nu dat het uiteindelijk wel prima staat eigenlijk. :)

Afbeelding

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [VOLG] [ART] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 17:55

Wow, wat een leuk project!!
Ik volg ook mee :)

Telpeva

Berichten: 14748
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [VOLG] [ART] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:04

Volgende keer een bordje schilderen voor in je tuin: schijtlijsters no fly zone :D

Ik vind hem echt snoezig, leuk ook dat je hem meteen van top tot teen aan pakt!

Elanor

Berichten: 6779
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 21:39

Vandaag weer wat opgeschoten. In de lunchpauze de schommels ern tweede laag groen gegeven. Dat dekt nu mooi.
En in de avond op papier uitgezet hoe ik hoofd, manen, zadel en staart wil maken. Het lijkt ineens echt een paardje. <3 Na wat twijfelen overigens gekozen voor zonder hoofdstel of halster, wat denken jullie?

Afbeelding

Ik zet de lijnen heel vet aan met zacht potlood, als je de mal dan aanwrijft blijven de lijnen zo op het paardenlijf zitten. :)

Afbeelding

En het eerste laagje van de staart! Even wennen aan de verf nog, misschien doe ik ‘m op het eind nog over. Maar prima voor nu. :)

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] [ART] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:42

Goed bezig! Zonder hoofdstel of halster kan je wel meer uitdrukking geven aan het hoofd, dat is misschien wel mooier. De staart zou ik nog iets meer contrast geven maar je zegt zelf al dat dit het eerste laagje is.

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:45

Heel erg gaaf! Ik volg :D

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Re: [VOLG] [ART] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:52

Ziet er leuk uit!

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] [ART] Mijn nieuwe project-paard Kleine Witje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:54

Zonder hoofdstel halster ook mooi maar dan klopt het 'zadel' weer niet in mijn ogen.