[DIGI] Across the Heath

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[DIGI] Across the Heath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:42

Al jaren wil ik fatsoenlijk leren schilderen, losser leren werken en mezelf uitdagen op creatief gebied met verschillende stijlen en media. Ik word altijd een beetje jaloers als ik de mooie schilderijen van Jis_ en Soll hier op Bokt tegenkom, en haast nog jaloerser van het werk van kunstenaars als Jaime Corum of Charles Church - ondanks dat ik enerzijds dus losser wil kunnen werken à la Bénédicte Gelé (wier stijl deels de inspiratie was voor mijn vorige werk, Nefyn Beach), wil ik óók die typische "Engelse (volbloed)" stijl in de vingers krijgen (veeleisend much?). Helaas heb ik momenteel niet de ruimte of de middelen om zelf fanatiek te gaan schilderen. Wel heb ik Photoshop. En een Wacom. De standaard Photoshopbrushes vind ik echter niks; ik wilde de mogelijkheid hebben om echt een schilderachtig effect te creëren. Dus downloadde ik een basis brush pack van Aaron Blaise, toverde elders nog een brush pack vandaan met olieverfbrushes, stofte een oude schets op papier af, zette die in Photoshop, en ging aan de slag.

Het resultaat 500MB later eh... had erger gekund denk ik? :')
Afbeelding
Voor wie hem op origineel formaat wil zien: Klik

Overigens is dit de eerste keer dat ik überhaupt iets met achtergrond schilder, dus het feit dat het allemaal redelijk één geheel is, vond ik al een prestatie op zich. :') Het smaakt in ieder geval naar meer! Want voor mijn doen heb ik het best snel gedaan allemaal, veel van geleerd, en zoals je in de grote versie kunt zien, ook niet alles pietje precies afgewerkt, en dat is voor mij al een flinke stap. :+ Ik ben ondertussen al hard aan het brainstormen voor een volgend project. En ooit, ooit zal ik ook zoiets maken. Anyway, alle feedback is welkom!

Ik ben zelf erg blij met de kleurwaarden, maar aan de wolken en de heuvels kan nog e.e.a. verbeterd worden om het wat realistischer te laten lijken, en ook aan het kleurgebruik zelf denk ik... Lichtval vond ik nog best lastig omdat ik verschillende referenties gebruikt heb voor kleine delen waar ik op vastliep, maar het verder grotendeels "gewinged" en uit het hoofd gedaan heb. Manen, staart en sokken waren een crime, en het idee was een sooty bruin paard, maar dat komt ook niet helemaal uit de (digitale) verf. :')

Ik heb ergens het idee dat de originele schets - zonder kleur, die is volledig eigen invulling - gebaseerd is op een foto uit het aanvraagtopic, maar hij is al zeker vier jaar oud, dus dat weet ik niet zeker meer. Mocht iemand desondanks denken: hé, een bekend paard, geef dan even een gil.

Seven

Re: [DIGI] Across the Heath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:46

Ik zie waar je je inspiratoe vandaan haalt, het kleuren pallet en de stijl zie ik er echt al in terug.

Hij spreekt mij enorm aan, de kleuren de compositie :j

Wel stoort me 1 ding en dat is de borst ban het paard, die lijkt namelijk naar de kijker gedraaid te zijn terwijl het paard van de zijkant word bekeken als je begrijpt wat ik bedoel. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 23:58

Thanks!

Die borst komt voornamelijk doordat het rechtervoorbeen naar voren gaat, maar ik denk dat het wat te overdreven is. Inmiddels zie ik het zelf niet meer na er uren tegenaan gekeken te hebben, en ook alle hoeken en spiegelbeelden tig keer bekeken te hebben, maar nu je het zegt, snap ik wel wat je bedoelt. :j

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 00:13

Mooi werk en ik snap je voorliefde voor de Engelse stijl, ben ik zelf ook erg van gecharmeerd. Wat ik fijn vind om te zien is dat je werk echt uit eigen hand is, inderdaad met anatomisch gezien wat foutjes, maar wel authentiek. Qua kleur denk ik dat je al de hele goede richting in gaat. Om meer diepte te creëren denk ik dat het je zal helpen om meer complementaire kleuren te gebruiken in bepaalde kleurvlakken. De witte sokken lijken bijvoorbeeld verschillende tinten grijs. In plaats van dezelfde kleurtint lichter of donkerder te pakken, kun je ook kijken naar meer warmere of koudere kleuren die elkaar contrasteren. In die zin maak je dan niet zozeer contrast tussen licht en donker, maar tussen kleur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-20 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast op verzoek

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:34

Wow hij is tof!

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:18

Als je het leuk vindt kan je een keer langs komen voor een mee kijk hoe ik schilder en doe je ook mee natuurlijk. Denk dat je daar dan ook digitaal wat mee kan. Midden Nederland zit ik.

En wat jij doet digitaal doe ik je echt niet na.

Wordt een mooi werk al, enige wat ik qua verhouding zie is dat zijn billen wel wat volume mogen hebben, hoofd ook, al is een iets kleiner hoofd schilderen wel heel klassiek. :D

Tip voor klassieke stijl paardenschilderijen, maak de kleuren een beetje vuil, 'stoffig', het heldere er een beetje af halen in de landschappen.

Kende Jaime Corum nog niet, heel erg mooi. Bij haar zie je ook heel goed bij veel van haar achtergronden met landschap dat de kleuren subtiel zijn en heel klassiek ogen daardoor. Die schilderijen met die hangende tapijten op de achtergrond, heel vet! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:11

Oooo, wat een superlief aanbod, Jis, dank je! Dat lijkt me echt heel tof! Als het goed is ben ik tegen het einde van de zomer weer terug in Nederland voor een tijdje, dus lijkt me zeker leuk! :D

Dank je ook voor je feedback, en Denise ook. Jullie hebben helemaal gelijk - verhoudingen en kleuren zijn echt mijn struikelblokken. :j Daarom deed ik er ook nooit iets mee, maar dan wordt het natuurlijk ook niet beter, dus ik heb nog een hoop te leren. Voor nu ga ik hier niet meer aan sleutelen, maar ik neem alles wel mee, en misschien dat ik hem over een tijdje nog een keer doe als een "draw this again" challenge om de vooruitgang te zien.

San: Dank je! :D

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:48

Leuk! Stuur maar een keer een pb wanneer je zin en tijd hebt.

Door te blijven oefenen wordt het alleen maar beter. :j

Die "draw this again" challenge zie ik wel zitten voor mezelf ook, heel tof lijkt me dat.