[TEK] [VRAAG] prints van tekeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

[TEK] [VRAAG] prints van tekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 18:39

Hoi!

Ik ben op zoek naar wat informatie over het maken van prints van tekeningen (om weg te geven of te verkopen). Het moet wel een goede kwaliteit zijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en wil vertellen hoe dit in zijn werk gaat? Vragen die ik heb zijn bijvoorbeeld : Hoe krijg ik ze digitaal? Moet ik ze dan inscannen of kan een goede foto ook volstaan? Waar kan je dit soort afdrukken laten maken voor een leuke prijs? En kan je ook bijvoorbeeld op een groter formaat afdrukken of wordt dat niet mooi?

Alle informatie is welkom. Op internet wordt ik niet heel veel wijzer..Het gaat om tekeningen met grafiet, meestal op a4 formaat.

Vast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 16-06-20 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:02

Charlie_P schreef:
Hoi!

Ik ben op zoek naar wat informatie over het maken van prints van tekeningen (om weg te geven of te verkopen). Het moet wel een goede kwaliteit zijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en wil vertellen hoe dit in zijn werk gaat? Vragen die ik heb zijn bijvoorbeeld : Hoe krijg ik ze digitaal? Moet ik ze dan inscannen of kan een goede foto ook volstaan? Waar kan je dit soort afdrukken laten maken voor een leuke prijs? En kan je ook bijvoorbeeld op een groter formaat afdrukken of wordt dat niet mooi?

Alle informatie is welkom. Op internet wordt ik niet heel veel wijzer..Het gaat om tekeningen met grafiet, meestal op a4 formaat.

Vast bedankt!

Wat ik weet uit ervaring is dat digitaal gemaakte illustraties het mooist werken voor prints. Traditionele illustraties zijn sneller een uitdaging om ten eerste scherp te krijgen en het gewenste effect te krijgen. Het ligt er bijvoorbeeld ook aan op wat voor papier je de grafiet tekeningen hebt gemaakt. Als het papier aardig grof is, kan dat vreemd eruit zien op glad papier van een print. Daarnaast is grafiet ook reflectief. Bij zowel foto als inscannen is dat iets om op te letten.

Heb je misschien een voorbeeld foto van een grafiet tekening waar je een print van zou willen maken?

Eleionomae

Re: prints van tekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:06

Ik zou eens met je tekening naar een drukker gaan. Ik weet dat ze bij de drukkerij/kopieerderij waar ik nog wel eens kom ook op hele hoge resolutie kunnen inscannen en printen op verschillende papier soorten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:26

Ik ben momenteel bezig om een aantal van mijn werken te laten printen (mijn werken hebben nog een extra moeilijkheidsgraad :)) ).

Het komt erop neer dat je bij prints van traditioneel werk altijd 10% verlies hebt op de kleurintensiteit, dus daar moet je wel rekening mee houden. Het scannen kun je zelf doen, maar ook laten doen. In het laatste geval gebeurt het scannen met een hoogwaardig apparaat op hele hoge resolutie. Ook dan houd je wat verlies. Mijn testdrukken worden momenteel gemaakt, deze ga ik volgende week beoordelen en ik ben erg benieuwd.

Ik zou gewoon eens contact opnemen met een drukker in de buurt, vragen wat de opties zijn en aan de hand daarvan keuzes maken. Ofwel je levert zelf je bestanden aan (dan moeten ze wel echt van heel goede en scherpe kwaliteit zijn), ofwel je laat je werken scannen en door de drukker bewerken.

Dan de kosten. Die zijn afhankelijk van wat je wil drukken. De oplage, welk papier, moet de print gelamineerd ja of nee, hoe groot moeten de prints zijn (A5, A4, A3 enz.). Allemaal dingen waar je over na moet denken en waar een drukker je mee kan helpen. Nog een tip: Ik zou geen online afdrukken bestellen. Je kunt de kwaliteit niet controleren en voor je het weet zit je voor 50 euro aan lelijke prints. Ik zou dus wel echt naar een goede drukker gaan.

Charlie_P

Re: [TEK] [VRAAG] prints van tekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 11:21

Dank voor de reacties. Ik ga tzt gewoon eens contact opnemen met een drukker hier in de buurt om te informeren naar alle mogelijkheden.

Prachtige werken maak je _San87_ !

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:17

Charlie_P schreef:
Dank voor de reacties. Ik ga tzt gewoon eens contact opnemen met een drukker hier in de buurt om te informeren naar alle mogelijkheden.

Prachtige werken maak je _San87_ !

Zou ik doen. Voor normale zwart/wit en kleurenprints valt de prijs over het algemeen goed mee.

Bedankt voor je compliment :D.