[TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:05

Superleuk!! Lekker zeker neergezet en vooral het rossige fraai vol van kleur. Klein lijstje erom en mooi ergens neerzetten. :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 00:23

Ik doe er nooit wat mee dus die wat ik zelf vrij geslaagd vind (zoals deze) geef ik weg aan mensen die ze meer waarderen dan ik. :j

Begin pastel door te krijgen nu, :j

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:46

Worden er hier nog schetsjes en probeersels gemaakt? ;)

Ik zag de officiële Inktober promptlist! Maar ik ga dit jaar denk ik bewust niet meedoen... Niet vanwege tijdgebrek, maar ik heb teveel ‘eigen’ plannen die ik nu wil maken. Ik hoop dat er wel weer een topic komt met Bokkers die ermee aan de slag gaan, er waren echt leuke dingen gemaakt vorig jaar. :j

Afbeelding

Ik ben nu vooral aan het brainstormen voor een leuke opdracht. Maar toch ook nog maar een vosje... :)

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 21:28

Hier vandaag erg drukke dag gehad en nu erg veel pijn. Geen probeersel dus. Gisteren wel een hert met houtskool maar was er niet tevreden over. :o

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:36

Een paar dagen geleden gans in pen en waterverf gemaakt, en vandaag een koperwiek alleen waterverf (weet niet of die klaar is, het overwerk spook dreigt...).

Ben een beetje een projectje ijslandse vogels bezig. Ik moet ze in ieder geval gezien hebben, helemaal tevreden als ik de referentiefoto zelf heb gemaakt, maar ben daar niet te streng in (goede natuurfotografie is niet simpel...).

Heb nog te weinig oefening in dit voor mij nieuwe medium (aquarel) vind ik, maar het bevalt me goed.

Heb inktober overwogen, maar prompts zijn altijd wat dwingend (maar ze hebben óók het voordeel je uit je comfortzone te halen). Ik heb het geloof ik een stuk of 9 á 10 tekeningen gered vorig jaar ( eens nakijken, mss een optimistische schatting :D ).
Ik denk dat ik het dit jaar laat zitten ( er is ook wat drama aan de gang met de "stichter" Jake Parker, maar dat boeit me niet zo...)

Leuk idee zo' n gestileerd bos. Vosjes zijn wel een rode draad ;)

Beniewd naar je hert Ayasha (als je hem laat zien post ik mijn dikke gans met te grote snavel ;) ) En beterschap gewenst!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 10:36

Ben benieuwd naar jouw dikke gans kuggur! (Die zin ga ik ook niet meer vaak typen. _O-)
Deze ging nog:
Afbeelding
Deze kreeg ik niet zoals ik wilde. :o
Afbeelding
Ter hoogte van het gewei gaf ik het zichtbaar op. :o

Vind de boompjes wel leuk Elanor. Heb je nou niet de neiging om ze ook eens dichter bij elkaar te zetten? Voor zeg maar meer dat "echte sprookjesbos" ( Ik heb mijn koffie nog niet op, dus mijn zinnen zijn nog raar. _O-) idé?

Ik vind de inktober uitdaging wel interessant. Wil 'm wel eens proberen eigenlijk.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:14

Even binnenvallen: ik ben wel geïnteresseerd om dit jaar de inktober challenge te doen. Maar nu lees ik dat er drama is rond plagiaat? Is inktober nu not done of kan iemand me het hele gebeuren even uitleggen? :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 11:19

Oei de plagiaat heb ik gemist, de challenge zelf of werd er veel plagiaat gepleegd met de uitvoeringen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:59

Oh oliebol Ayasha, nu moet ik wel...zal het posten als ik thuis kom. Leuke herten trouwens.

Toevallig volg ik het YouTube kanaal van Alphonso Dunn, in een recente video beschuldigt hij Jake Parker ervan de structuur/methode van zijn leerboek inkt tekenen te hebben gestolen. Hij heeft vrij goede argumenten, maar het is een grijs gebied.
De hele zaak is nogal dramatisch opgeblazen. Jake Parker had zich al minder populair gemaakt door zijn eigen copy right claims op de naam "inktober".

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 12:04

oei, als structuur en methodes ook al plagiaat zijn dan wordt tekenen over een tijd wel een erg moeilijke hobby. :=

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:58

Jake Parker heeft een zelfde soort instructie boek geschreven als Alphonso Dunn.
Alphonso maakt wel een sterke casus voor jatwerk, met direct vergelijk tussen de twee boeken. Het gaat dus niet om het toepassen van een bepaalde structuur of methode in een kunstwerk.
Het gaat om een bepaalde didactische methode, een bijna letterlijk zelfde opzet, indeling en illustraties (beetje vreemd dat Jake illustraties maakt in een tekenstijl die in zijn werk niet voorbij komen...), de structuur van het boek.
Het is bekend dat Jake het boek van Dunn al jaren in zijn bezit heeft.
Of je het plagiaat kan noemen, geen idee. Je kunt je óók afvragen of het publiekelijk aan de schandpaal nagelen zo netjes is. Het verhaal heeft duidelijk twee kanten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:54

Okay, genoeg over die storm in een glas water.
De beloofde dikke grauwe gans, speciaal voor Ayasha ;) Weekje geleden getekend, oostindische inkt en waterverf. Niet helemaal tevreden erover, maar goed;
Afbeelding
En als bonus de kramsvogel waar ik nog mee bezig ben (weet eigenlijk niet of ik er met m'n vingers af moet blijven....)
Ze heten hier om onduidelijke redenen "skógarþröstur" wat boslijster betekent (bos? Waar?)

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 21:58

Vind de gans nog mee vallen. De boslijster is prachtig. :+:

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:01

Afblijven van die kramsvogel :j
Echt gewoon niets meer aan doen, schitterend!

Ik zag vanavond in de schemering een steenuil op een paar meter afstand langsfladderen. Fladderen ja, niets 'elegant geruisloos langs zweven'. Soort overmaatse vleermuis. En het krijste, dus geluidloos was het ook niet :+

Ik ga een poging doen dat beeld te tekenen...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:07

Bedankt! En ik volg jullie raad op, heb ook de indruk bij waterverf; bij twijfel stoppen.

Succes met je steenuil Ibbel. Betekent dat dat je van plan ben hem naar je herinnering te tekenen, geen referentie?
Ben hoe dan ook benieuwd naar het resultaat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 22:11

:j dat is een gouden basis regel. :

Jindai

Berichten: 1903
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 00:39

Ik leef ook nog :+ maar de laatste tijd erg druk geweest met werk, dus van tekenen kwam er helaas niet veel. Heb even bij gelezen en een hoop mooie tekeningen gezien!

Kuggur, ik vind je tekening van je hond heel erg leuk, het is net een klein verhaaltje zo! Over de gans kan je zéker tevreden zijn, die is echt goed gelukt! Niks meer doen aan de boslijster, die is prachtig zoals 'ie nu is! :)

Ayasha, je bent lekker bezig en veel verschillende tekeningen! Vind de handen heel mooi gedaan! Het vosje is echt super leuk, die knalt er lekker uit! :) De herten/reeën zijn misschien niet zoals je wilde, maar wel goed gelukt!

Tallie, je schets ziet er al veelbelovend uit, ben benieuwd wat je er van maakt!

Elanor, leuk probeersel, de acryl met wit potlood erover. Geeft een leuk sfeertje! Heel knap gedaan, de lichtinval in de 'Bramenpauze'. :) Tof om te zien dat jouw tekeningen echt een verhaaltje vertellen steeds, ook als het 'maar' schetsen zijn! Vind je laatste plaat ook weer zo leuk!

Maylene0910, wat een leuke tekening heb je gemaakt! Ik zie vooral strakke lijnen, probeer echt wat losser te schetsen, dan krijg je vanzelf ook de goed verhoudingen te pakken :)

Ibbel, ik ben heel benieuwd naar je uil! Ik hoor ze (bosuilen) hier ook bijna elke avond/nacht, maar zie ze helaas nooit. Maar zulke mooie en imposante dieren! :)

Zag Inktober ook nog voorbij komen... Ik heb alle ophef eromheen een beetje gemist eigenlijk. :+ Maakt ook niet uit, ik haal het toch nooit, die 31 dagen lang. :P Ik vind die lijstjes vooral wel handig voor als ik geen idee heb wat ik moet tekenen.

Ik heb van de week nieuw formaat papier gehaald en in dezelfde afmetingen een canvas board, 30x40. Heb al wel plannen voor het canvas board, maar wil eerst even een proef maken op gewoon papier, vooral qua materiaal en kleurgebruik. De schets heb ik al wel gemaakt en twijfel nog een beetje of ik daar nog wat aan wil doen....morgen met een frisse blik maar even verder naar kijken :z

Tallie1979
Berichten: 22782
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 07:55

Ben begonnen met mijn eigen kitten. Zwart, waar ben ik aan begonnen :')

Het model:
Afbeelding

Eerst de ogen, altijd:
Afbeelding

Hier was ik gisteravond:
Afbeelding

Ze is uiteraard nog lang niet af, hier ben ik nog wel even zoet mee! :))

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:19

Oh, gaaf Tallie! Heel mooi al!

Heb manlief hier onder druk gezet mijn werk/tekenkamer nu eindelijk eens op te ruimen :+
Eerst was het zijn thuiswerkplek, en toen hij eenmaal echt definitief met pensioen was bedacht-ie dat-ie een doos vol gebruiksaanwijzingen, folders, facturen en andere oliebol van 30+ jaar eens ging uitzoeken.

Guess what: die liggen nu nog steeds over mijn werktafel verspreid _O- dus ik kan nog steeds niet tekenen/schilderen of wat dan ook.

Bijkomend probleem: het huis moet ook geschilderd, manlief heeft hoogtevrees dus ik zei de gek mag op de steiger de boeiboorden doen. Op 5 meter hoogte :)) Dus ik mag wel kwasten hanteren, maar niet echt creatief, zeg maar :D

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:28

Zo, schilderklus buitenkant huis is voorlopig klaar - even wachten op de volgende droge periode, als het regent valt er weinig te verven.

Werkplek was nog niet volledig opgeruimd, dus ik heb de rest van de papieren rücksichtslos op 1 hoop geveegd en heb m'n steenuiltje getekend. Kleine bomvormige fladderaar <3

Afbeelding

Heel grof papier, pastelpotlood, en het oog is geel, dus wat de telefoon ervan gemaakt heeft, geen idee :))
Beetje gedoezeld hier en daar om de suggestie van beweging er in te krijgen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:35

Mooi uiltje.
Wordt ook hoog tijd voor een volgende vogel hier....

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:11

Ik zal mijn verzameling foto's van inheemse verenpakkies die hier in de tuin komen eens opduikelen.
Van winterkoninkje tot en met ooievaar heb ik in de loop der tijd gefotografeerd, meer dan genoeg materiaal.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:06

Ik realiseer me net dat ik de nederlandse namen van twee lijstersoorten door elkaar heb gehaald (hey, ik woon hier al 24 jaar...). De vogel die ik geschilderd heb en die hier algemeen is is de koperwiek, niet de kramsvogel (die is hier véél zeldzamer, komt voor maar ik heb hem nog nooit gezien hier).

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:01

Whahaha, ik heb alleen maar naar de tekening gekeken, geconstateerd: 'koperwiek', ook nog je verhaal over 'boslijster' (of wat was het) gelezen, maar totaal over kramsvogel heengekeken :)) _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 10:11

Ik vind het uiltje echt wel wat hebben. Hele mooie verhoudingen ook IMO! Mooie pose ook!

Tallie is ook weer knap bezig zie ik! :j :+:

Ik ben nog steeds met mijn herten aan het worstelen. _O-