[TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:15

Die handen zijn mooi gelukt Ayasha!

Tallie1979
Berichten: 22782
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:26

Mooi gedaan Kath! :D Handen tekenen is zeker niet makkelijk!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 08:39

Nee, ik vind het eigenlijk één van de moeilijkere onderwerpen. Terwijl het zo simpel lijkt he. :=
De duim van de bovenste hand klopt voor mijn idé ook niet maar mijn referentie had dus een kort laatste kootje ofzo. Bij nader inzien had ik daar beter af geweken en die iets langer gemaakt.

Tallie1979
Berichten: 22782
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:19

Wat ik ook wel eens deed vroeger, is een tekening maken van mijn hand die aan het tekenen was. ( Ok, klinkt vaag! :P )

Dus dan tekende ik mijn hand op papier die een potlood vast hield, Ik heb helaas geen voorbeeld meer ( die is verloren gegaan )

Is wel een uitdaging :D

Ik ben overigens met een portret (mens) begonnen, de eerste schets op papier gezet. Maar omdat ik dit heel moeilijk vind, ga ik eerst kijken of ik het voor elkaar krijg voor ik wat neerzet hier. :') Mislukt hij nml, dan probeer ik het later opnieuw! :')

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:33

Handen zijn het ergste van alles om te tekenen vind ik. Knap gedaan Ayasha! :j

Geweldige schets Kuggur. Hij is lekker los en vlot maar 'klopt' wel helemaal. Knap met dat perspectief van boven. En leuk dat het zo goed gaat met haar! :)

Ibbel, onomatopee is nu mijn nieuwe lievelingswoord! Nog nooit van gehoord. 'T lijkt me typisch iets voor bij vogels: Oehoe, Kievit. :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 11:39

ah Tallie! Gewoon neerzetten joh! Deed ik ook met mijn oncomfortabele vrouw en daardoor heb ik haar toonbaar gekregen. :D

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:00

Elanor schreef:
Ibbel, onomatopee is nu mijn nieuwe lievelingswoord! Nog nooit van gehoord. 'T lijkt me typisch iets voor bij vogels: Oehoe, Kievit. :)


Tjiftjaf :j

Wij noemen de steenuil daarom dus ook "wiew poeh" - want dat zegt-ie :))

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:55

Op wikipedia over onomatopeeën nog een toepasselijk pareltje: "In de Indonesische volkstaal heet een paard tjeplok tjeplok. ." Je hoort hem lopen, geweldig!

Tallie1979
Berichten: 22782
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:55

Ayasha schreef:
ah Tallie! Gewoon neerzetten joh! Deed ik ook met mijn oncomfortabele vrouw en daardoor heb ik haar toonbaar gekregen. :D


Tot nu toe alleen de schets! Ik ga het gewoon proberen

Afbeelding

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:28

Ik ben benieuwd Tallie. Aparte manier van schetsen zo, met lijnen en zonder vormen zeg maar. Het is al wel een sprekend hoofd! :)

Dit is probeersel in m’n schetsboek met wit potlood over acrylverf. Zit nog heel veel in volgens mij. :j

Afbeelding

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:59

Kijk nou, stond zomaar in de kringloop. Hebbeding speciaal voor mij, denk ik dan. :D Heb er wel even flink aan moeten draaien, ongeveer alles scharnierde de verkeerde kant op en z’n torso zat verkeerd om op z’n heupen. :(:)

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:00

Mooie vondst! Ook als je hem niet gebruikt een belangrijke accessoire om je tekentafel er extra arty uit te laten zien :D
( ik heb er óók een, uit de IKEA ;) ).
Was toevallig ook in de lokale kringloop in het dorp, 2 vierkante witte borden gescored, exact wat ik nodig had om waterverf op te mixen.

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:03

Ik heb er laatst ook één meegenomen bij Ikea :)) Altijd leuk.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:58

Haha, ja, hij is handig maar ook leuk om gewoon ‘arty’ te staan. ;)
Fijne aanschaf die borden ook Kuggur, hoef je het eetservies niet meer te gebruiken!
Vanmiddag gestart met -voorlopige titel- de bramenpauze. Pluspuntje tot nu toe: lichtval linksonder. =:) Werkpuntje voor morgen: de bladkronen. >;)

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 12:50

Is deze ook met acryl Elanor?
Vind het erg mooie werken!

Beetje gefrustreerd geraakt van mijn kleur potloden dus nog maar eens met fineliner. :j
Ik denk dat ik ecoline ook wel leuk zou vinden.
Afbeelding

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:21

Mooi Ayasha! Duidelijk weer eentje van jou. Deze vrouw en draak zijn ook een echt geheel. :j Ik heb geen ervaring met ecoline, maar ‘t lijkt me mooi materiaal.

Die van mij is er weer eentje in acryl inderdaad.

Gisteren echt een debacle met vernissen gehad... ik had een schilderij buiten ingespoten en daar plat neergelegd. Ik wilde hem even buiten laten liggen om te drogen, want in huis stinkt die vernis zo. Ik zat drie tellen binnen, keek naar buiten: het góót ineens van de regen! :x Naar buiten gehold en schilderij naar binnen gehaald: maar ja, het kwaad was al geschied... Helemaal vlekkerig geworden met water /half gedroogde vernis. Arrgggghh. Zoooo stom!! Ik heb hem een nacht laten drogen en net opnieuw vernist, kijken of dat nog wat helpt...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:55

Auw! Dàt is ergerlijk zeg! Ik hoop het beste voor je schilderij, maar voor zover ik weet zijn dit soort onglukken met vernis moeilijk weer in orde te krijgen...

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:24

Ooh, wat een pech!

Maar wie weet, worden geverniste watervlekken wel ontzettend mooi. Misschien niet per se op dit schilderij, maar straks heb je zomaar een nieuwe abstracte techniek ontdekt. Serendipiteit...

Tallie1979
Berichten: 22782
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:52

Jeetje, wat zonde! Even je schilderij laten drogen en dan verziekt. :\

Aysha, mooi gedaan! Inderdaad typisch iets voor jou! :D

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:09

Overigens Elanor, bij restauraties kunnen ze vernislagen ook verwijderen, dus daar zou ik eventueel ook eens op googlen: hoe verwijder ik een vernislaag van acryl (neem ik aan?) Als deze tweede laag niet werkt, is het misschien mogelijk alles alsnog te verwijderen en echt helemaal opnieuw te beginnen.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:19

Het probleem lijkt dat het water, de toplaag van de verf en de vernis zo’n beetje gemengd zijn Ibbel. ‘T was ook geen topkwaliteit verf voor dat werk, ik denk dat verwijderen het niet meer redt helaas. Er staat ook op de bus met vernis: zorg dat schilderij door en door droog is. :+
Maar dank voor het medeleven allemaal. Leermoment: schilderijen buiten altijd in de gaten blijven houden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 23:45

Haha ik weet nooit of dat positief is als iets typisch is. _O-

Elanor: durf je het aan om een foto te plaatsen? Ben wel beetje benieuwd.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:23

Jawel, typisch is goed, vind ik. :j

Ik zal eens kijken of ik het op de foto krijg. Merk dat ik er liever niet naar kijk. :\

Gelukkig gaat ‘t schilderij waar ik nu mee bezig ben wél heel lekker. Heel tevreden met dit gezicht, ik vond de jongen in m’n vorige schilderij een wat te statisch /plat zijaanzicht hebben, dus heb mezelf nu gedwongen om een keer driekwart te doen. En ben er echt tevreden mee. Nog steeds ‘tekenachtig’ maar niet meer echt plat. Morgen nog een paar kleinigheidjes bijwerken, dan is hij af. :)

Afbeelding

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:01

Wij hebben een Dirk Jan-scheurkalender. Op het stripje van vandaag parkeert hij de auto, wil geld in de meter doen en wordt dan opgezapt in een UFO. Daar halen aliens hem helemaal uit elkaar, bekijken z'n ingewanden en nieten hem dan weer dicht. Teruggezapt bij de auto heeft hij een bon onder de ruitenwisser liggen. :+ Maar wat mij nu opviel: bij het plaatje van dichtnieten staat als geluid 'tek tek tek', het geluid dat zo'n machine maakt. En zo'n nietmachine heet een tacker. Onomatopee! :D Het doet wat met je, dit topic. :D

Ik heb vakantie en ga als de bliksem. Vandaag mezelf getrakteerd op echt schildersdoek, 60 x 70. En vervolgens durfde ik er eigenlijk niet op te beginnen. :') Ik krijg dan het gevoel wat ik herken van toen ik aan m'n scriptie moest beginnen, dat je wel iets Heel Goeds moet maken. Nou ja, niet zoveel nadenken, bekend veilig onderwerp, en gaan! Work in progress... Het werkt echt heerlijk, doek!

Afbeelding

En niet mij in m'n eentje dit topic laten vullen hé? >;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 22:58

Oh wauw deze vind ik echt prachtig! Je hebt al mijn favoriete elementen weten te combineren. :+: de maan, een beetje magie, de emotie... hele mooie ‘flow’ ook. Het past gewoon allemaal.. :+:

Reed daarnet naar huis en de maan was vrij groot en helder met wolken voor en rond die dus ook opgelicht werden... dacht meteen ‘dit zou ik willen kunnen tekenen...’

Heb alleen een doodle van gisteren. Moest lang wachten bij mijn kinesist. Dus balpen in een bullet journal. _O-
Afbeelding
Was bezig aan een derde maar toen werd ik geroepen. :)) :))
Van ‘ver’ of ‘in het klein’ heeft ie nog wel wat. :j

Ben een ‘fineliner’ schriftje gestart en daarin ben ik ook met eentje bezig maar die is nog niet af. Morgen naar het ziekenhuis voor medicatie. Dan teken ik ook. Maar dat is dan in mijn ‘handtas-schetsboek.’ _O-
En hoe ver ik kom hangt af van hoe mijn lijf het met de medicatie doet.