[VER]Gepest - dagboek van een "bonus" moeder

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:53

Zertab schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd bij wie het probleem nu lag zeg maar. Bij Prem? Baukje? Manuela? Van Manuela hebben we de laatste paar hoofdstukken niets meer gehoord...


In het echte leven ligt het probleem zelden bij 1 persoon, maar heb je te maken met een wisselwerking waarin mensen het slechtste in elkaar naar boven halen.. plus: mensen met rugzakjes connecten vaak met mensen met rugzakjes. Denk dat alle personages in dit verhaal hun issues hebben. Vind dat echt súperknap geschreven.

Ik denk dat het verhaal grotendeels autobiografisch is, of meegemaakt van heel dichtbij. Ik kan me niet voorstellen dat je anders de dynamiek zo goed kan omschrijven. Of TS is stiekem psychotherapeut :P

Zertab

Berichten: 12338
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:54

VogeltjeM schreef:
Zertab schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd bij wie het probleem nu lag zeg maar. Bij Prem? Baukje? Manuela? Van Manuela hebben we de laatste paar hoofdstukken niets meer gehoord...


In het echte leven ligt het probleem zelden bij 1 persoon, maar heb je te maken met een wisselwerking waarin mensen het slechtste in elkaar naar boven halen.. plus: mensen met rugzakjes connecten vaak met mensen met rugzakjes. Denk dat alle personages in dit verhaal hun issues hebben. Vind dat echt súperknap geschreven.

Ik denk dat het verhaal grotendeels autobiografisch is, of meegemaakt van heel dichtbij. Ik kan me niet voorstellen dat je anders de dynamiek zo goed kan omschrijven. Of TS is stiekem psychotherapeut :P


Ja dat weet ik ook wel :') Vind het gewoon jammer dat er niet meer achtergrond verhaal is bij Prem, Manuela en Baukje.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:08

Zertab schreef:
Ja dat weet ik ook wel :') Vind het gewoon jammer dat er niet meer achtergrond verhaal is bij Prem, Manuela en Baukje.

Ik hoop inderdaad ook dat hier meer op ingegaan wordt in het tweede deel. Dat zal dan waarschijnlijk een hele hoop situaties verklaren waarbij wij (ik) de acties, gevoelens en reacties van de hoofdpersonen niet begrepen.

Momo94
Berichten: 1125
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:50

Wauw.. wat een knaller het einde!

Hopelijk komt er nog een deel 2, want wat is jou schrijfstijl goed! :D

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:52

Vind zelf wel leuk/ grappig dat ik een aantal plekken in het verhaal ken.

Enige puntje van kritiek dat ik heb, ik werd in de titel getriggerd door het bonus moeder, als zelf bonusmoeder zijnde was ik benieuwd naar een verhaal daarmee. Ik vond daar vrij weinig echt over gaan, tussen de kids en Nina is nauwelijks contact geweest

singa

Berichten: 741
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:34

parnassia schreef:
Dank! Fijn geschreven!

En idd.... zou (deels) waargebeurd moeten zijn ;
En ja, de week erna ging het inderdaad over dure tripjes, fotoshoots en alles! Ik werd compleet ingepakt (wel leuk, hoor). Een weekend na onze eerste date gingen we al een nacht naar Antwerpen.
Ik zal het nog beter nalezen volgende keer om onduidelijkheid te voorkomen, dus thanks!


Wacht? Wat? Jij hebt zojuist even mijn mind gef*cked %) Ik zou er geld op ingezet hebben dat het autobiografisch was. We moeten onze pijlen dus op jou richten om meer te weten te komen }>

Goed gedaan TS, je had me helemaal mee!

Tieneke

Berichten: 21701
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:44

Parnassia quote gewoon TS maar zonder quote-code :') Ik moest ook even nadenken :+

singa

Berichten: 741
Geregistreerd: 12-04-07

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:11

Aha ok, dat verklaart een hoop :)

Om de ene of andere reden heb ik op Prem steeds het gezicht geplakt van een Belgische topdokter, die ook in het gelijknamige programma heeft meegedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:27

singa schreef:
Aha ok, dat verklaart een hoop :)

Om de ene of andere reden heb ik op Prem steeds het gezicht geplakt van een Belgische topdokter, die ook in het gelijknamige programma heeft meegedaan.


Ik weet gelijk welke arts je bedoelt en kan je vertellen dat hij dat absoluut niet is. :+ In mijn ogen zie ik trouwens ook het gezicht van deze arts voor Prem.

Stille meelezer vanaf het begin. Maar te, chapeau! Ik ben zeer onder de indruk en ik vind het een krachtig einde!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:14

Ik ben nu wel benieuwd TS: ging je echt even stoppen of was het een grapje dat einde ?

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:25

trustHim schreef:
Vind zelf wel leuk/ grappig dat ik een aantal plekken in het verhaal ken.

Dat had ik ook, hahah. Speelt grotendeels af in de Bollenstreek.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:57

chantalboes schreef:
trustHim schreef:
Vind zelf wel leuk/ grappig dat ik een aantal plekken in het verhaal ken.

Dat had ik ook, hahah. Speelt grotendeels af in de Bollenstreek.


Ja, tot 2 jaar geleden woonde ik in de bollenstreek

PotjeMayo

Berichten: 579
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:56

Ik heb een tijdje niet mee gevolgd omdat ik het ietwat te langrddig vond worden ( lange stukken en ik volgde het soms niet meer ) maar net het einde gelezen en nu ben ik wel benieuwd hoe dat zo is gegaan. met een geheim kindje en ene manfred... dat word overnieuw lezen tot vannacht denk ik :p

PotjeMayo

Berichten: 579
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:57

Ik heb een tijdje niet mee gevolgd omdat ik het ietwat te langdradig vond worden ( lange stukken en ik volgde het soms niet meer ) maar net het einde gelezen en nu ben ik wel benieuwd hoe dat zo is gegaan. met een geheim kindje en ene manfred... dat word overnieuw lezen tot vannacht denk ik :p

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 09:15

Suuuuper bedankt voor alle leuke reacties!

Een aantal mensen slaan den nagel op den hoofd;
Ten eerste vind ik de titel niet (meer) gepast. Het verhaal heeft zich een andere richting in ontwikkeld dan ik in eerste instantie voor ogen had.

Ten tweede betekent het vooral "einde relatie", of beter: einde tijdperk. Geen eten-ruzie-schreeuwen-goedmaken meer! Nina is een leerling van het leven :) .

Volgens mij valt het nog wel mee met hoe ik me "aangesproken" voelde, hoop althans dat het niet zo overkwam! Alleen de opmerking van "gelukkig heb ik niet zo'n heks als stiefmoeder" viel niet helemaal lekker nadat Nina abortus had gepleegd alleen maar om een goede daad de doen voor de familie. Maar ook daar geldt weer; zoveel inzichten, zoveel meningen.

Halverwege, toen ik een beetje vastliep en ik veel kritiek kreeg over mijn schrijfstijl, heb ik de belangrijkste les geleerd en dat is dat dat alleen maar duidt op betrokkenheid. Of zoals Nina tegen Prem zou zeggen "ruzie duidt op verbondenheid". En ben daardoor juist al jullie tips ENORM gaan waarderen.

Ik zal niet ontkennen dat ik bang ben voor negativiteit, maar dat komt omdat ik de kracht ken van negativiteit. Of, zoals ik al citeerde:
Laten we als voorbeeld een gewoon getrouwd stel nemen. Om een of andere reden is de vrouw boos. Ze heeft veel emotioneel gif opgehoopt ten gevolge van een onrechtvaardige handeling of opmerking van haar man. Haar man is niet thuis, maar ze moet steeds weer aan dat onrecht denken en het vergif neemt toe. Als haar man thuiskomt, probeert ze direct zijn aandacht te vangen, want als dat eenmaal is gelukt, kan ze al het emotionele gif richting haar man spuien. Zodra ze hem vertelt hoe slecht, hoe stom of hoe oneerlijk hij is, wordt het gif overgedragen aan haar man en voelt ze zich opgelucht.
Ze blijft net zolang praten tot ze zijn aandacht heeft. De man reageert en wordt woedend en zij voelt zich beter. Maar nu stroomt het vergif door hem en wil hij haar dat betaald zetten. Nu moet hij haar aandacht zien te vangen en het gif spuien, maar nu is het niet langer haar gif alleen, maar haar gif vermengd met het zijne. Als je een dergelijke wisselwerking beschouwt, zul je zien dat ze beiden elkaars wonden openrijten en pingpong spelen met emotioneel vergif. Het vergif blijft zich maar ophopen, totdat op een dag een van beiden explodeert. Zo gaan mensen vaak met elkaar om
.”
Dus dan denk ik vaak: moet dat nu? Want ik krijg er een negatief gevoel van en zal dat op de een of andere manier ook weer kwijt willen raken. Maar dat is meer een persoonlijk dingetje. Ik zeg zelf lang niet alles wat ik denk.

Ik ben omringd voor eigenwijze mensen (gelijken trekken gelijken aan; ik zal zeker niet ontkennen dat ik zelf ook eigenwijs ben) en heb geleerd dat het soms beter is een tip voor de goede vrede vriendelijk te accepteren en dan te denken "daar ga ik mooi niets mee doen" hahaha dan een discussie aangaan. Een wijze les van mijn moeder. En in de praktijk: van mijn eigenwijze trainster :) .

Nina en Prem gaan nu even in de ijskast (beide een andere ijskast, dat wel) terwijl ik ondertussen een nieuw pad aanleg voor Nina. En dan zullen we zien of Prem nog aan de kant staat. Maar we gaan vooral zien hoe Nina zich gaat ontwikkelen (of niet). Ik hoop weer op meelezers, het geeft me motivatie om extra mijn best te doen en dat is echt de beste motivatie!

Ondertussen wil ik eerst nog even werken aan iets anders en oefenen met het neerzetten van scenes, dus ga tussendoor ook nog iets anders doen.

Heb ook erg veel lol gehad met een aantal mensen op de PB en met de namenbingo's elke keer (ik werd wel steeds sneller hahhhaahah)! Echt onwijs leuk!

Joltsje

Berichten: 9047
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:22

tanx voor de update en ik kan me heel erg vinden in je laatste post.

het is ook heel lastig, soms trek je je het persoonlijk aan, maar dat hoeft niet.
ik heb heel lang een bijrijdpaard gehad en wat moest ik eerst aan de eigenaresse wennen. net of wist ze alles beter en was het nooit goed genoeg. later merkte ik dat dat echt was zodat ik er wat van leerde. uiteindelijk gaf ze minder commentaar, dat zag ik als een compliment hahaha.

maar ts, wij weten natuurlijk niet wat autobiografisch is en wat niet. met dit verhaal bedenken we er zelf van alles bij en op basis daarvan maken wij onze mening. dat is niet altijd hoe het precies is.

ik ben benieuwd naar het vervolg, ik blijf lezen (ik zou zeggen, een kind met haar bff en dan lekker zelf doen en dan die struggles ervaren).

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:27

Leuk om je reflectie op het topic te lezen :) !
Ik blijf sowieso volgen en verheug me al op deel 2 :):) . Succes!

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:30

astridastrid schreef:
Suuuuper bedankt voor alle leuke reacties!

Een aantal mensen slaan den nagel op den hoofd;
Ten eerste vind ik de titel niet (meer) gepast. Het verhaal heeft zich een andere richting in ontwikkeld dan ik in eerste instantie voor ogen had.

Ten tweede betekent het vooral "einde relatie", of beter: einde tijdperk. Geen eten-ruzie-schreeuwen-goedmaken meer! Nina is een leerling van het leven :) .

Volgens mij valt het nog wel mee met hoe ik me "aangesproken" voelde, hoop althans dat het niet zo overkwam! Alleen de opmerking van "gelukkig heb ik niet zo'n heks als stiefmoeder" viel niet helemaal lekker nadat Nina abortus had gepleegd alleen maar om een goede daad de doen voor de familie. Maar ook daar geldt weer; zoveel inzichten, zoveel meningen.

Halverwege, toen ik een beetje vastliep en ik veel kritiek kreeg over mijn schrijfstijl, heb ik de belangrijkste les geleerd en dat is dat dat alleen maar duidt op betrokkenheid. Of zoals Nina tegen Prem zou zeggen "ruzie duidt op verbondenheid". En ben daardoor juist al jullie tips ENORM gaan waarderen.

Ik zal niet ontkennen dat ik bang ben voor negativiteit, maar dat komt omdat ik de kracht ken van negativiteit. Of, zoals ik al citeerde:
Laten we als voorbeeld een gewoon getrouwd stel nemen. Om een of andere reden is de vrouw boos. Ze heeft veel emotioneel gif opgehoopt ten gevolge van een onrechtvaardige handeling of opmerking van haar man. Haar man is niet thuis, maar ze moet steeds weer aan dat onrecht denken en het vergif neemt toe. Als haar man thuiskomt, probeert ze direct zijn aandacht te vangen, want als dat eenmaal is gelukt, kan ze al het emotionele gif richting haar man spuien. Zodra ze hem vertelt hoe slecht, hoe stom of hoe oneerlijk hij is, wordt het gif overgedragen aan haar man en voelt ze zich opgelucht.
Ze blijft net zolang praten tot ze zijn aandacht heeft. De man reageert en wordt woedend en zij voelt zich beter. Maar nu stroomt het vergif door hem en wil hij haar dat betaald zetten. Nu moet hij haar aandacht zien te vangen en het gif spuien, maar nu is het niet langer haar gif alleen, maar haar gif vermengd met het zijne. Als je een dergelijke wisselwerking beschouwt, zul je zien dat ze beiden elkaars wonden openrijten en pingpong spelen met emotioneel vergif. Het vergif blijft zich maar ophopen, totdat op een dag een van beiden explodeert. Zo gaan mensen vaak met elkaar om
.”
Dus dan denk ik vaak: moet dat nu? Want ik krijg er een negatief gevoel van en zal dat op de een of andere manier ook weer kwijt willen raken. Maar dat is meer een persoonlijk dingetje. Ik zeg zelf lang niet alles wat ik denk.

Ik ben omringd voor eigenwijze mensen (gelijken trekken gelijken aan; ik zal zeker niet ontkennen dat ik zelf ook eigenwijs ben) en heb geleerd dat het soms beter is een tip voor de goede vrede vriendelijk te accepteren en dan te denken "daar ga ik mooi niets mee doen" hahaha dan een discussie aangaan. Een wijze les van mijn moeder. En in de praktijk: van mijn eigenwijze trainster :) .

Nina en Prem gaan nu even in de ijskast (beide een andere ijskast, dat wel) terwijl ik ondertussen een nieuw pad aanleg voor Nina. En dan zullen we zien of Prem nog aan de kant staat. Maar we gaan vooral zien hoe Nina zich gaat ontwikkelen (of niet). Ik hoop weer op meelezers, het geeft me motivatie om extra mijn best te doen en dat is echt de beste motivatie!

Ondertussen wil ik eerst nog even werken aan iets anders en oefenen met het neerzetten van scenes, dus ga tussendoor ook nog iets anders doen.

Heb ook erg veel lol gehad met een aantal mensen op de PB en met de namenbingo's elke keer (ik werd wel steeds sneller hahhhaahah)! Echt onwijs leuk!


Mooi gezegd :) ook ik vind dat je doorheen het verhaal steeds beter bent gaan schrijven en lees graag een volgende deel mee.

Die opmerking van die schoonmoeder from hell kwam van mij denk ik. In de context van het verhaal kan ik nog steeds die ‘ik wil een kind alleen maar om de heb’ gedachtengang onmogelijk bevatten en vond ik Nina (Als personnage!) in die passages echt een rotpersoon, zowel naar de al bestaande kinderen als naar het kind-to-be toe. Verder in het verhaal ontwikkelde ze zich wel volwassener en sympathieker, dat mag ook gezegd.
Jammer dat je het persoonlijk opvatte, het is natuurlijk nooit mijn bedoeling geweest om de schrijver persoonlijk te kwetsen. Als dat wel zo was, dan bied ik hierbij mijn excuses aan.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 09:37

Haha Poekkie, ik weet het niet meer want heb expres niet op de naam gelet toen,
maar het is al goed, hoor! Door die opmerkingen over die vieze slijmbeesten en vega-vriendin-die-wel-frikandellen-eet heb je jezelf onsterfelijk gemaakt :)) !

Joltsje, jij hebt altijd trouw gereageerd en dat waardeer ik enorm! Erg leuk! Volgens mij ben jij een onwijs vrolijk persoon :) .

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:51

Dan kom ik ook nog maar even binnen vallen.

Ik ben het blijven volgen het verhaal en heel eerlijk gezegd ben ik blij geweest dat ik en anderen je een soort van uitbrander gaven over het karakter van Nina, want het heeft je schrijfstijl echt geweldig veel goed gedaan erna.

Ik wil je bedanken voor je verhaal. Ik ben tot 10 jaar geleden een echte lezer geweest (ik verslond echt alles), naar helemaal niet meer lezen en een paar jaar geleden mijn collectie maar weggegeven want ik verhuisde het alleen nog maar mee.
Dus dat ik jouw verhaal heb uitgelezen is al een groot compliment op zich! Juist misschien wel door mijn ergernissen over de hoofdpersonen, want dat maakte ook dat ik mij er lekker over kon opwinden en mijn eigen strubbels even niet meer zo op de voorgrond stonden voor die paar minuten.

Dank je wel!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:05

Goed gedaan TS! Ik ga zeker weer volgen. Ga je een nieuw topic openen of komt het in dit topic?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 10:10

Haha, heel mooi gezegd neetoch!

Ja, ik ben ook blij, hoor! En soms dacht ik ook, mmm, zo wil ik niet helemaal dat Nina of Prem overkomt, dus zo had ik ook de kans om daarop in te springen. Het omslagpunt was dat ik inzag dat je beter kunt hebben dat mensen je willen helpen, dan dat ze stoppen met lezen. Die "uitbranders" zag ik niet als negativiteit, maar als goedbedoeld commentaar waar ik daadwerkelijk iets mee kon.

In het begin schreef ik de stukjes in 25 minuten, maar zo simpel bleek het allemaal niet te zijn. Ach, soms moet je gewoon beginnen en dan zie je wel.

Ik hoop dat ik in het volgende deel weer kan rekenen op kritische meelezers zoals jij! Want ik heb wel gezien dat er op Bokt enorm veel mensen met veel kennis zitten, in dit geval van boeken/ lezen/ schrijven. TOP!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 10:14

Giolli schreef:
Goed gedaan TS! Ik ga zeker weer volgen. Ga je een nieuw topic openen of komt het in dit topic?

Nee, nieuw topic! Dit is klaar haha! Zal de link posten.

Jouw onderschrift komt trouwens terug in deel twee _/-\o_ . Bedankt voor je leuke reacties!

Grappige is en nu komt het; ik ben met deel 3 begonnen met schrijven. Misschien deel ik daar binnenkort wel alvast een hoofdstuk van haha!

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:17

Ik wil toch ook even reageren, volgens mij niet eerder gedaan, ik ben sowieso een vrij stille meelezer op bokt. :)

Ik vind dat je je echt keihard hebt verbeterd ondanks soms wat reacties die harder leken aan te komen dan ze bedoelt waren. Heel knap en dit einde voor nu vind ik echt sterk! Geen eind goed al goed samen met een baby of een standaard ze vindt een ander en vergeet Prem of de kinderen slaan om en het is net een sprookje. Mooi gedaan! Bij een nieuw deel lees ik weer mee!

Rocamor

Berichten: 10965
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VER]Gepest - dagboek van een

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:37

Kun je met dit verhaal niet iets "educatiefs" doen? Richting Blijf-van-mijn-lijf huizen ofzo? Of juist richting scheidingen. Er zitten zoveel aanknopingspunten in.

Er hoeft niet naar je geschreeuwd te worden. Dat is niet normaal. Ook al gebeurt het normaal wel in je gezin.
Een relatie moet als een kers op de slagroom van de taart zijn.
Je partner is jou niet waardig als hij / zij je onderuit haalt om zichzelf meer waard te voelen.