[VRAAG] Help! Social media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

[VRAAG] Help! Social media

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 12:06

Ik wil mijn fotografie echt wat serieuzer gaan oppakken, en daar hoort dan ook social media bij.
Ik heb wel besloten dat ik dan mijn fotografie kanalen het beste in twee kan splitsen, aangezien ik hele verschillende doelgroepen heb.

Maar.. ik faal al met 1 kanaal, laat staan drie..
Ik ben te veel tijd kwijt met bedenken wat ik wil plaatsen, hoe ik het wil plaatsen, met welke #, dat ik het uiteindelijk maar gewoon niet doe.

Zijn er hier bepaalde tips voor? Baal hier flink van, want heb onderhand gevoel dat dit een beperkende factor op dit moment is bij mij om beetje verder te groeien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-20 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Flux

Re: Help! Social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:08

Ooh man ik volg even met je mee als je het goed vind. Ik heb echt precies hetzelfde :\

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 12:09

Ben blij dat ik er niet alleen in sta :P

Is dat ik niet genoeg verdienste eruit haal, anders zou ik er iemand voor inhuren _O-

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:12

Hahaha precies dat ja. _O- p Ik ben zelf gewoonweg ook niet zo goed met social media en heb er ook niet veel interesse in vanuit persoonlijk vlak zeg maar. Maar ja, zakelijk is het wel echt een dingetje..

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:13

Heb je een linkje naar je pagina? Mag ook in PB :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:15

Er zijn apps waarmee je je posts van tevoren kan inplannen. Op die manier kun je op 1 moment in de tijd al bijv elke week 1 post inplannen, en dat 1-2 maanden vooruit.

Qua hashtags, beter goed gejat dan slecht bedacht > Maak een standaard lijstje en kijk de truc af bij andere (vergelijkbare) fotografen. Voeg daarnaast altijd een paar hashtags toe die specifiek over je post gaan.

Er zijn talloze inspiratiebronnen over wát te posten. Kies iets wat bij je past. Wat wil jij vertellen aan je volgers? Ik zou het bijv interessant vinden hoe een foto tot stand is gebracht, ofwel het verhaal achter de foto. Maar je kan ook before/afters, commercielere posts etc plaatsen. Repost waarin anderen jouw taggen. Leg uit waar je het meest trots op bent, of waar je juist moeite mee hebt, of wat je graag zou proberen.

Om gezien te worden is interactie belangrijk. Het werkt dus prima om mensen aan te moedigen een comment achter te laten, door bijv een vraag te stellen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:16

Vooraf een contentkalender maken voor het overzicht.
Welke content wil je wanneer en waar gaan plaatsen? Wat wordt ongeveer de boodschap? Stop je niet te veel in 1 bericht, wat je eigenlijk ook verder over de week had kunnen uitspreiden?

Tijd besteden aan de post kan natuurlijk geen kwaad, maar lijkt alsof je van te voren niet helemaal helder hebt wat je ermee wilt waardoor je te lang blijft hangen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:17

Ga er eens een dagje (of twee) voor zitten. En maak een contentplanning voor de komende maand. En als maand bijna voorbij is, contentplanning voor volgende maand. Hashtags op Instagram zullen grotendeels hetzelfde zijn dus die hoef je maar 1x te bedenken en daarna kwestie van aanvullen of veranderen. Om je contentplanning makkelijker te vullen kun je bv vaste dingen doen die dan 1x per maand terugkomen. Bv ‘kijkje achter de schermen’ of ‘uitleg over m’n apparatuur’ of ‘blogartikel’
Meestal heb je je shoots vooruit gepland dus dan weet je dat je de week erna bv 1 foto ervan op Social media wilt zetten. Je kan ook vooruitplannen via Facebook en dingen als Hootsuite. Als je dan een keer wat rustiger hebt qua shoots, dan kun je alvast wat berichten klaarzetten voor als je het weer drukker krijgt.

Even snel wat tips die ik nu kan bedenken :)

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:19

Haha, je bent gelukkig niet de enige kleine ondernemer die hier tegen aanhikt. Een goede eerste stap is om te bepalen op welke kanalen je aanwezig wilt zijn (met andere woorden: waar bevinden jouw potentiële klanten zich?). Voor een fotografie-account kan ik me voorstellen dat dat Instagram is, maar ook Facebook kan nog steeds heel interessant zijn, net als Pinterest.

Vervolgens ga je een plan maken: wat wil je laten zien? Alleen de gelikte plaatjes in je tijdlijn? Of wil je ook behind the scenes laten zien, bijvoorbeeld in Instagram story's. Wat schrijf je erbij? In het Nederland of in het Engels? En hoe vaak wil je iets plaatsen? Welke hashtags zijn voor jouw publiek interessant (wat zetten andere fotografen erbij?)? En dan is het een kwestie van doen. Wat vaak goed werkt is om er af en toe een dagje voor te gaan zitten en een lading posts klaar te maken. Bijvoorbeeld per maand. Dan kom je in een flow, heb je het maar gedaan en hoef je er de rest van de maand niet meer over na te denken. Je kunt die berichten direct inplannen, dan heb je er geen omkijken meer naar. Enige wat je dan wel moet doen is reageren op reacties.

Ik vind het Instagram-account van @thesocialgoodgirl heel inspirerend. Zij geeft ook (betaalde) cursussen die imo echt de moeite waard zijn.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 12:31

Saintelette schreef:
Welke content wil je wanneer en waar gaan plaatsen? Wat wordt ongeveer de boodschap? Stop je niet te veel in 1 bericht, wat je eigenlijk ook verder over de week had kunnen uitspreiden?

Tijd besteden aan de post kan natuurlijk geen kwaad, maar lijkt alsof je van te voren niet helemaal helder hebt wat je ermee wilt waardoor je te lang blijft hangen.

Wat ik wil, is zeker ook iets waar ik enorm mee twijfel. Lang de twijfel over 1 of 2 kanalen, want enorm belemmerde. Maar nu ook de vraag van, "oke, is het voor een mooie feed beter om 3 posts achter elkaar de zelfde shoot te laten zijn of niet, tegelijk ben ik bang dat ik dan te snel "out of content ben", omdat het maf is om dan later weer wat van die shoot te plaatsen in mijn hoofd.

Of zoals laatste shoot: 3 paarden op dezelfde bloesem locatie. Hoe ga ik dat verdelen? Moet ik dat afwisselen met iets anders tussendoor of juist niet...

van te voren inplannen lijkt mij inderdaad erg handig!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 12:34

Drico schreef:
Heb je een linkje naar je pagina? Mag ook in PB :)

Mijn persoonlijke is www.instagram.com/gina_vd_s Ook weer goed voorbeeld hoe samen geraapt zooitje het is en ik het heel lastig vind om balans te vinden.

Op mijn fotografie staat op dit moment maar 1 ding _O- had hem weer leeg geplukt en weet nu dus niet meer wat ik ermee aan moet www.instagram.com/gianti_fotografie

Derde moet ik nog bedenken hoe ik het wil noemen :')

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:45

Er is een app genaamd Unum, daarmee kan je je insta feed zien en foto uploaden zodat je kan zien hoe jouw feed eruit komt te zien, je kan dan dus ook schuiven met de foto's die nog niet op Instagram staan. Zo kan je alles al plannen met een volgorde. Je kan alleen niet van de app uploaden geloof ik. maar dat wil ik zelf ook niet.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:48

Mijn tip is: post niet zomaar alles om maar te zorgen dat je iedere dag kan posten. Dat haalt de kwaliteit van je werk omlaag en het is beter om minder te posten en alleen goede werken, dan een mix van matig en goed zodat je iedere dag post. ook kan je kijken naar hashtags. En ga niet volgen om volgers te krijgen, die mensen zijn meestal toch gewoon ghost followers en daar heb je niks aan.

ik post zo nu en dan wat en laat in stories zien waar ik mee bezig ben verder om wel actief te blijven

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:08

Wanneer vind je dat je veel volgers hebt?
Mijn tip is om juist niet altijd dezelfde hashtags te gebruiken, met verschillende hashtags zullen ook anderen weer je profiel zien. Zo zou je als hashtag ook een paar dingen kunnen noemen die je op de foto ziet zoals horse, flower, animal, proud, frisian als ik goed heb onthouden wat ik op je eerste foto zag.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:57

Gianti schreef:
Saintelette schreef:

Wat ik wil, is zeker ook iets waar ik enorm mee twijfel. Lang de twijfel over 1 of 2 kanalen, want enorm belemmerde. Maar nu ook de vraag van, "oke, is het voor een mooie feed beter om 3 posts achter elkaar de zelfde shoot te laten zijn of niet, tegelijk ben ik bang dat ik dan te snel "out of content ben", omdat het maf is om dan later weer wat van die shoot te plaatsen in mijn hoofd.

Of zoals laatste shoot: 3 paarden op dezelfde bloesem locatie. Hoe ga ik dat verdelen? Moet ik dat afwisselen met iets anders tussendoor of juist niet...

van te voren inplannen lijkt mij inderdaad erg handig!

Ik denk dat de manier van plaatsen (in 3x of juist in 1x bijv) heel erg afhankelijk is van je doel met de post. Wil je jouw werk van die shootdag laten zien? Dan is 3 foto's in 1 post geen probleem. Heb je weinig content? Dan spreid je ze toch gewoon? Alleen dan zou ik de boodschap aanpassen op de spreiding.

Maar ik denk dat het vooral belangrijk is om na te denken over waarom mensen deze pagina van jou volgen. Wat maakt jou uniek en hoe wil je dit laten zien? Wat voor soort content wil je naast je foto's nog meer posten? Wil je überhaupt andere content posten? Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om je content verder te splitsen in post voor je feed en post voor je verhaal. Verhalen worden steeds belangrijker op Insta, dus daar kun je ook veel in kwijt.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:12

Tja, social media, communicatie, marketing... het is echt een vak. En natuurlijk kun je zelf best wat knutselen en rommelen, maar als je echt een stap verder en professioneler wil dan denk ik toch dat je het beste hier iemand voor in kan schakelen of zelf een cursus/training/opleiding die kant op moet doen.

Op internet is best veel informatie, inspiratie en tips te vinden, dus ik zou zeggen verdiep je daar eens in.

Een van de belangrijkste elementen voor succesvolle content is een foutloze tekst (niks vervelender dan fouten in een tekst).

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:22

Het is inderdaad belangrijk om goed na te denken over wie je aan wil spreken met je account, en wat je deze personen wilt vertellen. Ik zou er zelf eerder voor kiezen om je foto's los te plaatsen (niet in een slider) want als ze je in een slider plaatst gaan ze in je overzicht verloren. Dat is zonde als het mooie foto's zijn, en zeker als je niet superveel content hebt zou ik ervoor kiezen om het uit te spreiden waar dat mogelijk is.

Iemand zei al, beter goed gejat dan slecht bedacht: ik zou zeker naar andere fotografie accounts kijken. Welke accounts spreken je aan, en wat spreekt je aan aan die accounts? Kijk vervolgens hoe je dit op je eigen account toe kan passen. Kijk ook naar dingen die je niet aanspreken en zorg dat je deze niet doet. Blijf dicht bij jezelf. Je wil alleen foto's plaatsen waar je trots op bent, maar zeker voor het Instagram algoritme is het toch wel goed om regelmatig te plaatsen. Hoe meer reacties en likes er op je foto's komen, hoe meer mensen deze te zien krijgen. Hashtags spelen daar natuurlijk een belangrijke rol in, maar er spelen veel dingen mee in wat de juiste hashtags voor je zouden kunnen zijn. Ook wat betreft hashtags zou ik naar andere accounts kijken wat zij gebruiken, maar het is wel verstandig om geen hashtags te gebruiken die te specifiek zijn, en geen die te breed zijn. Te specifiek zoekt niemand op, dus daar bereik je niet veel mensen mee. Te breed betekent over het algemeen dat je foto binnen no time verdwenen is tussen de andere foto's onder die hashtag.

Wat mijn voorganger inderdaad zegt, het is echt een vak, en het is zo veranderlijk :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:03

Ik zie hier al heel veel goede tips voorbij komen. Daar kun je echt wat mee!
Belangrijkste is om vooral even wat op papier te zetten over wat je graag wilt uitstralen en hoe je dat wilt bereiken :) .

Kijk zeker eens hoe andere fotografen het doen!

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:40

moonsparkle schreef:
Wanneer vind je dat je veel volgers hebt?
Mijn tip is om juist niet altijd dezelfde hashtags te gebruiken, met verschillende hashtags zullen ook anderen weer je profiel zien. Zo zou je als hashtag ook een paar dingen kunnen noemen die je op de foto ziet zoals horse, flower, animal, proud, frisian als ik goed heb onthouden wat ik op je eerste foto zag.

ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, je moet natuurlijk wel per bericht kijken naar de hashtags die erbij passen. Wat betreft volgers bedoel ik: ga niet zomaar iedereen volgen in de hoop dat ze jou terug volgen. De meeste mensen willen alleen maar een hoog aantal volgers, maar daar heb je niets aan als ze alleen jou volgen omdat jij hen volgt. Dan heb je dus ghostfollowers. Er zijn een hoop accounts met 1000+ volgers en dan maar 22 likes per post. Daar heb je dus geen drop aan als je ook verwacht eventueel klanten te kunnen werven op deze manier. :+

Gianti

Re: [VRAAG] Help! Social media

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 19:47

Jeetje wat een bizarre prijzen voor insta trainingen :oo

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 23:55

Oke, ik ben er met volle moed tegenaan gegaan.
Heb de app Later nu geïnstalleerd en voor de aankomende weken foto's in de planning gezet!
Ben nu nog aan het oriënteren voor een masterclass en wil ook nog een tweede kanaal deze maand uit de grond stampen voor de andere tak van mijn fotografie :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 06:20

Interactie met je volgers en een persoonlijkheid is wat mij toch altijd trekt bij andere accounts. Zelf ben ik niet zo goed in story-telling..
Connecties maken met andere fotografen/kunstenaars is voor mij persoonlijk heel belangrijk en dan bv anderen hun werk delen in je story!
Vaak posten, het helpt echt, desnoods de mindere foto’s dan weer na een tijdje verwijderen, af en toe eens opkuisen.. dat is wat ik doe met zowel mijn teken & fotografie account

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:03

Interactie is zeker iets wat ik niet moet vergeten :D
Wauw mooie instagrampagina heb jij zeg!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:18