[VRAAG] Gimp verkleinen kwaliteitsverlies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SergeantRoos

[VRAAG] Gimp verkleinen kwaliteitsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 18:58

Ik loop al een tijdje tegen een probleem aan, maar nu ik weer actief aan het tekenen ben wordt het wel echt heel vervelend. Ik maak graag tekeningen om in te zenden om een online spel (Howrse :+ ), en daarvoor moet de tekening in een frame passen van een vast formaat.
Als ik mijn tekening in Gimp (2.10.10) via het "afbeelding schalen" naar het gewenste formaat zet (300x300 pixels) wordt de tekening veel minder scherp. Het valt vooral op als ik hem upload op Howrse. Het ligt niet aan het spel, want ik zie vaak genoeg creaties van andere spelers langskomen die heel mooi scherp zijn.

Weet iemand hoe dit komt en of ik dit op kan lossen?
Het gaat om onderstaande tekening:

Afbeelding

Afbeelding

Nou is het op bokt sowieso lastig te zien omdat het door uploaden wat kwaliteit vermindert, maar voor het idee.

Bimmerd

Re: [VRAAG] Gimp verkleinen kwaliteitsverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:17

Wat je zou kunnen doen is copy-pasten in het frame bestand en dan met ctrl-T of shift+T in het frame passen. Dat werkt misschien beter dan de afbeelding schalen optie.
Er bestaat ook nog een kans dat je in het afbeelding schalen scherm een optie moet aanpassen voor het scherp schalen. In Photoshop heb je dat in ieder geval wel. Ik heb zelf geen GIMP dus weet niet hoe dat schaal schermpje eruit ziet en of daar nog meer in staat dan alleen de balkjes waarin je de pixels kan typen.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 21:14

In Gimp is dat de functie shift+S en die geeft helaas hetzelfde probleem... Ik heb geprobeerd om eerst de afbeelding te schalen en die in het frame te plakken, en om eerst te plakken en dan in dat bestand de laag te schalen, zowel met de functie "laag schalen" vanuit het programma menu als met de shift+S optie.
Het schermpje van afbeelding schalen ziet er zo uit:

Afbeelding

Resolutie omhoog gooien verandert ook niks aan wat er gebeurt. Ik werk al een poos met Gimp, ook voor foto's bewerken, en meestal gaat het super. Dit kan ik alleen gewoon niet uitvogelen _-:(

Als iemand een ander gratis programma weet waar deze functie wel in werkt dan hoor ik dat ook graag, dan kan ik dat proberen. Photoshop aanschaffen vind ik op het moment nog te duur voor hoe veel ik het gebruik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:21

Het lijkt me sterk dat dit met welk programma dan ook oplosbaar is. 300 pixels = 300 pixels, daar helpt geen moedertje lief aan.
Wil je scherpere tekeningen, dan zal je op 300 x 300 moeten tekenen, zodat ieder pixeltje ook daadwerkelijk is wat je wilt hebben. Werk je op 1000 x 1000 en verklein je, dat gooit je bewerkingsprogramma 2/3 weg. En dat zijn niet altijd de pixels die je kunt missen.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:35

Gimp is wel echt erg met het wazig maken, dat is niet zoals in Photoshop, daar gaat het kleiner schalen veel scherper. Welke opties krijg je als je op "kubisch" klikt?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:48

Heb je de interpolatie al eens naar Weinig Halo gezet? Die werkt het beste bij het flink verkleinen.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 22:11

Mijn laptop staat ondertussen uit, dus heb even plaatje van internet, maar dit zijn de opties:

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik daar nog nooit aan heb gezeten omdat ik het niet ken, maar dat ga ik morgen even uitproberen, bedankt!

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:12

Ik heb al bovenstaande opties gebruikt. Lineair en kubisch (wat ik eerst gebruikte) lijken hetzelfde effect te geven, de rest wordt allemaal nog minder scherp... Maar ik geef nog niet op, zal kijken of ik meer verschillende dingen nog kan proberen :Y)

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:00

Ohh ik zie nu bij jouw screenshot de resolutie op 11 staat. Als je daar 72 van maakt en dan pixelgrootte van je afbeelding 300 bij 300? Scheelt dat nog?