[DIGI][VRAAG] Photoshop, Illustrator of?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij voor digitale tekeningen/digital art liever Photoshop of Illustrator?

Photoshop
14 (53%)
Illustrator
1 (3%)
Beide, afhankelijk van de toepassing van de tekening etc.
6 (23%)
Ander
5 (19%)

Totaal aantal stemmen: 26

maylotje

[DIGI][VRAAG] Photoshop, Illustrator of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 19:56

Hoi Bokkers!

Voor een schoolproject doe ik onderzoek naar welk programma het fijnste is om te gebruiken voor Digital art. Zelf ga ik na dit onderzoek aan de hand van tutorials een filmstill uit Frozen natekenen als uitdaging aan mezelf. Maar nu wil ik uiteraard wel goed beslagen ten ijs komen. Ik zelf zal bij het uitwerken gebruikmaken van een computer waar een Wacom aan hangt en heb beschikking tot alle Adobe programma's.

Ik zoek naar het fijnste programma voor de uitwerking met deze combinatie van apparatuur. Maar ben ook erg benieuwd naar jullie beweegreden. Waarom gebruik je wat je gebruikt? en ben je tevreden over wat je kan met het programma? maar natuurlijk vind ik alle tips en tricks voor hoe ik het beste mijn uitwerking aan kan pakken ook leuk. Dus kom maar op met jullie ervaringen, verhalen, artpieces, tutorials,tips&tricks.

Alvast heel erg bedankt!
Mocht er animo voor zijn kan ik als ik de uitwerking aan het maken ben hier ook een volg topic van aanmaken of hier de voortgang in zetten.

Ketly

Re: [DIGI][VRAAG] Photoshop, Illustrator of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:59

Ik zou kiezen voor Photoshop. Hier heb je veel opties, kan je werken in lagen en bijvoorbeeld verschillende brushes gebruiken/downloaden.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:00

Illustrator gebruik ik alleen als ik in vector iets wil maken, vaak zijn dit niet echt ingewikkelde illustraties. Photoshop gebruik ik zelf voor wat meer realistische tekeningen :)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:01

Als je toegang hebt tot alle Adobe programma's en wilt tekenen zou ik ook Photoshop aanraden.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 20:02

Dankjewel Ketly,mnka,Whale. Ik ben al bekend met beide alleen nog nooit zo uitgebreid gekeken naar in welke ik fijner kan tekenen. deed meestal een beetje van beide soms in de een soms in de ander. lagen zijn een voordeel inderdaad(al heeft Illustrator ook lagen) de Brushes lijken me of fijn en handig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:25

Echt tekenen uit de hand photoshop, als je iets strak wilt en op elk mogelijk formaat wilt kunnen produceren dan illustrator. Kortom het hangt af van de type tekening dat je wilt maken.

Voorbeelden wat meestal vectors zijn (illustrator):
-autostickers, raamstickers op winkels
- naamlogo's, beeldlogo's

Voor echt te tekenen zoals je ook met potlood of penseel zou doen is photoshop beter geschikt.

Brushes, lagen etc. Heb je in beide programma's.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:19

Echt afhankelijk van het werk dat je wilt maken. Photoshop voor realistisch/getekend werk.
Illustrator als het strak of in vector moet zijn.

Ik denk dat in jouw geval photoshop de juiste keuze is

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:34

Illustrator gebruik ik vooral voor logo's/visitekaartjes etc. Voornamelijk strak werk dat in Vector moet zijn.
Photoshop heeft wat meer vrijheid, je hebt mogelijkheden tot verschillende brushes wat met tekenen met de hand gewoon erg makkelijk is. Ik werk zelf voor het tekenen in photoshop.

Als je echt wilt tekenen zou ik photoshop aanraden. Mocht je meer vragen hebben stuur me gerust een PB :)

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 13:00

Bedankt voor alle antwoorden al!

Frost als ik vragen heb zal ik ze zeker stellen dankjewel.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:18

Inderdaad Illustrator is meer voor logo's en strakke werken, Photoshop is voor te tekenen veel fijner.
Succes :D

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:11

Mocht je nog toelichting willen bij "ander", ik gebruik op de computer Paint Tool SAI voor digital art. Photoshop gebruik ik soms voor de laatste afwerking (beetje kleuren aanpassen of iets) maar 99% van de tekening is altijd in SAI. En ProCreate op iPad :)

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 23:16

Bimmerd schreef:
Mocht je nog toelichting willen bij "ander", ik gebruik op de computer Paint Tool SAI voor digital art. Photoshop gebruik ik soms voor de laatste afwerking (beetje kleuren aanpassen of iets) maar 99% van de tekening is altijd in SAI. En ProCreate op iPad :)

Dankjewel! En uiteraard mag toelichting ook. SAI heb ik in heg verleden ook mee gewerkt maar kon er mn draai niet direct mee vinden. Door een meevallertje met de belastingaangifte komt hier binnenkort ook de lang gekoesterde Ipad Pro. Ik ga Procreate ook zeker proberen dan!