Laatst heb ik mijn vorige project afgerond die ik ook op bokt heb gedeeld ( [UK] [ART] Het maken van een droomhoofdstel ). Door de Corona liggen mijn Longeerlessen en andere dagelijkse bezigheden stil en heb ik tijd voor een nieuw project. Dit wordt een bitloos hoofdstel die je ook als kaptoom kan gebruiken.
Mocht je geïnteresseerd zijn in welke stappen ik een hoofdstel maak volg dan dit topic mee. Oja, ik ben geen proffecional! Ik heb de basis geleerd tijdens mijn zadelmakeropleiding, en vind het super leuk om harnachament te maken en te repareren. Sommige dingen doe ik niet altijd volgends het boekje, en sommige dingen moet ik echt nog leren of onder de knie krijgen.
Tips, ideeën en opbouwende commentaar zijn altijd welkom!!
MOODBOARD

Het doel is om het zo prettig mogelijk voor het paard te maken. Alles wat onderlegd kan worden wordt onderlegd. Als bitloos systeem heb ik voor de star hackemore gekozen. 1 omdat ik dat fijn vind werken ivm keuze hefboom, 2 omdat het mooi in het ontwerp past.
Ik houd van de kleurcombinatie bordeaux, goud en zwart dus een ideaal project om die kleurcombinatie te gebruiken.
Ontwerp op mijn manier
Ik meld er gelijk bij ik kan niet zo goed tekenen. Ik ontwerp waar ik mij deels aan ga houden. Zoals de frontriem en neusriem kan het nog wel is zo zijn dat op het moment dat ik het ga maken iets niet werkt of dat ik iets beters/mooiers heb gevonden.

Tadaaa
6 APRIL - - >STARTEN MAAR!!
Eerst moet ik natuurlijk alles bestellen. Alleen het leer heb ik moeten halen (jaja 1,5 meter afstand en handschoentjes aan)

Bordeaux topleer en zwartonderlegleer

De gespen en de hackemore (zijn toch prachtig

Dan moet het paard opgemeten worden en kan ik beginnen met het snijden van het kopstuk. Daar begin ik het liefst mee, omdat ik de rest daar op afstel.
Ik heb gekozen voor een kopstuk met wervelvrijheid. Geen idee of het werkt, maar in nood kan ik er altijd nog een kopstuk bijmaken die ik ook voor mijn hoofdstel heb gemaakt.

De randjes zijn bewerkt met zwarte burnishing wax, de stitchnaden er in geslagen en alvast de gespen gepast. Die kreeg ik namelijk vandaag binnen

Doordat ik moest wachten op de gespen ben ik ook begonnen met de teugels (deze worden voorzien van biothanerubber +musketons) en neusriem.

Vandaag ben ik lekker vrij en komt vanmiddag mijn laatste pakketje met onderdelen binnen. Dan kan ik echt even doorwerken.