Als eerst ons model die het hoofdstel uiteindelijk ook moet gaan dragen.
Meet Moses

Moses is een schwarzwälder fuchs ruin van 6 jaar die in de afgelopen 3 jaar een behoorlijk hoofd heeft ontwikkeld. Zijn hoofd is voornamelijk heel breed. Dat betekend dat de meeste full of zelfs extra full niet passen.
Kopstuk zit dan standaard te strak om de oren, frontriem moet altijd vervangen voor een grotere. Neusriem is vaak lang zat, maar zitten de bakstukken ergens in zijn ogen.
Daarnaast als je een stoer hoofdstel wilt met iets groter ogende gouden gespen dan is er weinig op de markt. Dus moet je het hoofdstel naar wens laten maken.... Laat ik dat nou zelf kunnen.
Hierbij een klein overzichtje
Het belangrijkste deel is toch wel het kopstuk. Deze zal het gewicht en de druk om het hoofd moeten verdelen. Ik koos voor een mooi uitgesneden anatomisch model.

Net uitgesneden

Randjes polijsten met speciale leerverf, die de randjes mooi afdichten en doen glanzen.
(mijn bolstaafjes waren op dus vandaar de marker)

Tijd om het kopstuk te onderleggen. Ik heb gekozen voor zwart leer zodat de gouden gespaccenten er beter uit komen te zien.

Avondje werk, maar het zit er weer mooi op.
Daarna ben ik begonnen met het minst leuke onderdeel de bakstukken. Ik wil een wat stoerder uitstraling dus ik heb gekozen voor dubbel gesp en geen blinde sluiting.

Tussendoor even passen ( zoals je ziet heb ik ze toch netwat te lang gemaakt meten is niet echt mijn sterkste kant) gelukkig kon er onder een gaatje bij en zit hij nu perfect
Dan gaan we door naar de frontriem. Ik wilde iets anders dan anders en heb voor kralen gekozen.

Nu hoogtijd voor de neusriem.... Tja een lastig dingetje want mijn eerste plan was toch wel een hoge neusriem van apart leer. Die heb ik dan ook gemaakt. Helaas werd dat wat te druk en hij liep er uiteindelijk niet echt fijn op toen hij weer onder het zadel mocht opbouwen. Dus heb ik gekozen om toch zijn eerste high jump neusriem te voorzien van gouden gespen. Uiteindelijk zal ik hiervoor nog ooit wel iets anders maken, maar voor nu past het helemaal.

Het eerste idee, maar ik vond het niet mooi en niet werken

Gespen vervangen van huidige neusriem
Als laatste onderdeel alles afwerken. Gezien ik zelf van apart houd, heb ik er toch nog wat opgemaakt.

De teugels had ik ook al liggen, die ga ik niet zelf maken, want dat kost zoveel leer. Dus ook daarvan de gespen vervangen. Ik heb een losse keelriem voor als we op wedstrijd gaan, maar voor thuis vind ik dat niet nodig
Dus nu tijd voor het eindresultaat.....

Wat vinden jullie er van?