[VER] Let's escapril!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Misty444

[VER] Let's escapril!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 17:41

Hoi hoi!
Ik zag het weer langskomen dit jaar: escapril! De bedoeling hiervan is dat je elke dag een gedichtje maakt met de prompt voor die dag. Het maakt niet uit hoe je het erin verwerkt. Je kan bv. het woord gebruiken, letterlijk schrijven of figuurlijk, verzin het maar!
Als je het niks vind om je aan prompts te houden, mag je natuurlijk ook een ander zelfgeschreven gedicht hier plaatsen. Ik dacht dat er vast wel dichters op bokt zitten, dus ik ben benieuwd! Zelf ben ik geen professionele schijfster, maar ik vind het gewoon leuk om elke dag te oefenen met het schrijven van gedichten.

Dit zijn de prompts van de maand:
Afbeelding

Bedacht door: Savannah Brown
Afbeelding: @letsescapril (Instagram)
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 02-04-20 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Misty444

Re: [VER] Let's escapril!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 11:21

Niemand?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:33

Ik zie dit topic nu net, benieuwd wat je met de titel bedoelde :-D lijkt me een leuke uitdaging! Ik sla dan dag 1 en 2 over maar ik wil straks wel kijken of ik iets met dag 3 kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:52

Hmmm, ik volg in ieder geval, maar ik heb al jaren niet meer geschreven, dus of ik ook actief meedoe, is een tweede. :P

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:11

Oh ik ken dit totaal niet! Erg interessant, ik ben eigenlijk totaal geen dichter maar ik lees het wel graag. Misschien dat ik een poging ga wagen dan!

Misty444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 12:18

DeEenhoorn schreef:
Ik zie dit topic nu net, benieuwd wat je met de titel bedoelde :-D lijkt me een leuke uitdaging! Ik sla dan dag 1 en 2 over maar ik wil straks wel kijken of ik iets met dag 3 kan

Leuk dat je meedoet! :j Goeie vraag haha! Ik heb de titel van het topic zo genoemd, omdat de 'challenge' zo heet, maar geen idee waar de oorspronkelijke titel vandaan komt! De april snap ik nog, maar dat andere... Nu ben ik wel benieuwd eigenlijk :))

@Mkango leuk dat je volgt! Misschien komt je schrijftalent wel weer naar boven borrelen! :P
@Sannens het is ook niet heel bekend volgens mij, maar ik kwam het per toeval tegen en toen vond ik het wel heel leuk klinken!

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:51

Poging 1 gedaan, ik wist bij de laaste 2 zinnen even niet zo goed meer wat ik nou wilde dus die passen naar mijn gevoel wat minder goed bij de rest van de tekst. Vind het nog wel lastig maar ik hoop dat het in de loop van de maand beter gaat.

Afbeelding

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:46

Hm ik snap wat je bedoelt DeEenhoorn, door die laatste twee zinnen lijkt het niet af ofzo. Maar ik vind het wel echt super knap dat je het in het Engels probeert! Je gevoel benoemen vind ik erg mooi. :D

Ik heb een poging gedaan, ik dicht normaal nooit, dus niet te streng zijn alsjeblieft hihi. Ik heb weinig kennis over de theorie en stijlen erachter.

Een klank, een woord, een zin,
Dat is hoe ik mijn dag begin,
Maar eigenlijk met tegenzin.
Witte muren hebben geen oren,
Dus niemand zal me kunnen horen,
Toch zal ik de stilte doorboren.
Gevangen in een ruimte van steen,
Kan het geluid nergens heen,
Zo ben ik voor even minder alleen.

Misty444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 20:10

Wat hebben jullie ontzettend leuke gedichten al!
@deEenhoorn ik vind jou gedicht echt heel mooi en ik herken mezelf er ook wel een beetje in :o Ook heel cool dat je en in het Engels schrijft én ook nog eens op rijm! Ik zou ook heel graag in het Engels willen dichten, vind het altijd wel mooi klinken maar ik ben bang dat het dan niet echt iets word mijn Engels kennende :+ Ik snap je struggle met die laatste zinnen wel, dat heb ik ook vaak: het eerste gedeelte lukt prima maar het einde is vaak net niet! Maar misschien als je er over een poosje naar kijkt dat er iets anders uitkomt!

@Sannes het lijkt net of je gedicht uit zo'n bundel komt! <3 Het is echt zo mooi verwoord, zo kloppend. Ik vind hem echt heel gaaf!

Nou hier komt mijn gedichtje van de dag hoor! Ik had heel veel in mijn hoofd, maar de zinnen liepen er niet helemaal zo uit, dus die kunnen beter. Maar ik ben er voor de rest wel tevreden over!

Is anyone listening?
Kwetsbaar, bloot
De woorden rollen over mijn mond
Ik voel opnieuw de pijn door mijn lichaam stromen
Echt mijn best doende
Vraag ik me af, of dit het juiste was
Ik druk het weg, verdergaande met mijn verhaal
Maar ik voel ook iets nieuws, iets geks
Frisheid, opluchting, zelfvertrouwen
Maar naarmate ik dichterbij het einde kom
Durf ik in zijn ogen te kijken
En wordt ik overspoeld door machteloosheid

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:21

Wat lief van jullie @misty444 en @sannens :D
Ik vind engels een mooiere taal om in te dichten dus ik vond dit wel een mooie kans :j mocht ik er een keer in het engels niet uitkomen zal ik wel een keer in het nederlands proberen.

Jullie gedichten in het nederlands spreken mij ook erg aan, ben benieuwd wat we de rest van de maand bedenken :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:25

Hoewel ik eigenlijk niet van gedichten hou (of het moet humor of limericks oid zijn), kon ik wel iets met de prompt van dag 1:

After a sleepless night tossing and turning
Praying for oblivion - no, more than that, yearning!
Bleary-eyed she stifled a yawn
Oh my god, not yet? Already dawn?

En nee, ik lijd absoluut niet aan slapeloosheid, dus waar dit vandaan komt, geen idee :+

Misty444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 10:39

Ibbel schreef:
Hoewel ik eigenlijk niet van gedichten hou (of het moet humor of limericks oid zijn), kon ik wel iets met de prompt van dag 1:

After a sleepless night tossing and turning
Praying for oblivion - no, more than that, yearning!
Bleary-eyed she stifled a yawn
Oh my god, not yet? Already dawn?

En nee, ik lijd absoluut niet aan slapeloosheid, dus waar dit vandaan komt, geen idee :+

Wat een leuke manier van schrijven heb je! Heel anders dan de rest hier, maar wel heel vet! Hahahaha ik kom soms ook uit op hele dramatische gedichten dat iedereen denkt: gaat alles ok? En ik me helemaal prima voel :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:59

OK. Prompt voor 2 april is een haiku geworden:

Recycling

Machtige woudreus,
Nu vermolmd na zoveel jaar.
Een eikel ontkiemt.

Haiku's hebben wel wat. Vooral het voordeel dat ze kort zijn :))

Misty444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 21:35

Oké, de promt voor vandaag was: earthly pleasures. Het was een beetje puzzelen met het onderwerp en hoe ik dat wou gaan inrichten, maar ik ben best tevreden met het eindresultaat!

Earthly pleasures!
Het leven staat op zijn kop
Iedereen vraagt zich af wat er gebeurt
De vragen blijven maar komen
Vragen waar niemand antwoord op weet

In de tuin zittend met mijn benen bungelend in water
Voel ik de zon op mijn gezicht branden
De vogels kwetteren opgewonden met elkaar
En de geur van vers gemaaid gras maakt dat ik opmerk

Hoe vredig de natuur zijn gang gaat
Niets aantrekkend wat er zich afspeelt in de wereld om ons heen
En het roept ons aan, om te genieten
Van de kleine dingen die de natuur ons geeft

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:41

Leuk! Ik wil morgen wel een poging wagen :D

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:19

Ik ga morgen even nadenken over 2 gedichten :D is er vandaag een beetje bij ingeschoten dus dan ga ik het morgen inhalen.
Om niet beïnvloed te worden door jullie teksten zal ik pas na het schrijven van die van mij verder reageren hahaha

Misty444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 16:09

Ik begin even met een gedicht van gister, en misschien doe ik er vanavond nog eentje!

6 april
Straten zijn leeg, winkels gesloten
Omdat een virus hier naar binnen is geslopen
Zachtjes en stil
Verwoest hij levens, dat is wat hij wil

Niemand weet wat er gebeurt
Maar vele worden er in meegesleurd
Angst, pijn en verdriet
Dit is het moment dat je naar anderen omziet

Een belletje, boodschap of een kaart
Zorgen ervoor dat iemand opklaart
Want dit is wat wij kunnen betekenen
Zodat we op elkaar kunnen rekenen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:40

3 april:

Is er eigenlijk wel iemand die luistert?
Zei de vrouw met een vragende blik
Als je nu eens wat minder zacht fluistert
Dan hoor ik misschien wat je zegt, sprak ik

5 april - free verse :D

The view from up here is marvellous
Said Saint Peter
As he saw mankind struggle with reality

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:01

4 april - ik ben bijna bij :+

Earthly pleasures

Warm earth in your hand
Birds singing over your head
Every reason to be glad
Wanting this to never end

Enjoying the sun
Admiring the flowers
Result of the hours
Of hard work done

Gardening is a lot of work
Colour and fragrance is the reward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:17

Oké, bijleespost:
DeEenhoorn: De eerste strofe vind ik beduidend sterker dan de tweede, ondanks dat het Engels hier en daar een beetje onnatuurlijk aanvoelt. De tweede voelt een beetje aan als een rap, wat op zich niet erg is, maar dan had een grotere breuk in het register tussen de eerste en tweede strofe denk ik passender geweest. Desondanks een mooi gedicht dat duidelijk een gevoel overbrengt. :j

Overigens ken ik het gevoel van niets anders willen lezen voordat je zelf iets geschreven hebt, vandaar dat ik ook nog niets had gepost na mijn eerste bericht. :+

Sannens: Geen slechte poging hoor, mooie woordkeuze! Als je er wat meer mee wilt doen, zou je kunnen overwegen om je zinnen gewoon door te laten lopen aan het einde van de regel, of juist te laten stoppen middenin een regel, en wat losser om te gaan met het rijm, zodat het wat minder leest als een Sinterklaasgedicht. Je kunt dan ook spelen met het ritme en leessnelheden.

Misty444: Ondanks de zware onderwerpen vind ik dat je wel luchtig schrijft, je gedichten lezen vlot! Persoonlijk vind ik ze wel iets teveel neigen naar proza: alles word je vrij letterlijk voorgeschoteld in relatief lange regels en laten weinig over voor interpretatie, en ondanks dat ze vlot weglezen, lezen ze ook een beetje als een boek. Als je wat rommelt met woordvolgorde, dingen weglaten etc. kun je je lezer wat meer "aan het werk" te zetten. :) Je weet wel mooie beelden neer te zetten!

Ibbel: Sorry, ik gooi alles gewoon op één hoop, want ik vind ze stuk voor stuk briljant gevonden! Vooral die van 3 april moest ik even hardop om lachen. :)) Je haiku is ook prachtig, en ik houd niet eens zo heel erg van haiku's. Overigens vind ik "Haiku's hebben wel wat. Vooral het voordeel dat ze kort zijn" in zichzelf al poëzie. Stiekem ben ik ook wel jaloers op mensen die zo "klein" kunnen dichten; ik ben daar heel slecht in. :o

Ik smokkel en begin gewoon bij prompt 8. Ik merk wel dat ik extreem roestig ben en iets teveel strooi met enjambementen ( <3 ), maar bon. Ik heb zeker al een jaar of 5 niets meer geschreven, dus ook weinig ontwikkeling doorgemaakt. :')

“Wie als eerste de Brielse Dom ziet”
heeft gewonnen: een wedstrijd
zonder prijzen, zonder aanzien,
zonder eeuwige roem,
achterin de auto, onderweg
vanuit de wijde wereld
naar een vesting van herinneringen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:19

Hé, Mkango, wat heb jij met Brielle?
Ik (her)ken het gevoel dat je (heel mooi) beschrijft :j
Ergens tussen Zwartewaal en Vierpolders zie je 'm opeens.
Ik heb er van m'n 4e tot ik uit huis ging gewoond :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:22

Wat toevallig, ik ben er ook grotendeels opgegroeid, tot ik ging studeren, en met uitzondering van een paar jaar in Zuid Afrika. :D Mijn ouders wonen er nog steeds.

Misty444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 15:23

@mkango thanks voor je opmerking! Ik vind t idd lastig om mijn woordvolgorde te kiezen! Zit er ook een beetje mee t puzzelen maar het blijft ingewikkeld hahaha Hoe bedoel je precies met de lezer aan het werk zetten? Heb je misschien een voorbeeld of iets? Dan kan ik het misschien wat makkelijker toepassen! :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:26

Ik zie dit topic nu pas.
Ik vind het wel lollig.

Als ik nog mag aanhaken: leuk!

(Ik pak dan soms wel de nl vertaling van de prompt)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:27

Denkend aan Brielle (en dan vooral aan de Rijksscholengemeenschap) schoot mij de scheikundeleraar te binnen.

Vandaar dit gedichtje passend bij 7 april:

H2S

Een experiment tijdens het laatste uur
IJzersulfide en zwavelzuur.
De leraar heeft de grootste lol:
Neem allemaal een flinke neus vol
Dat gaat sneller dan een open deur
Als je weer af wilt van die geur.

("Allemaal een neus vol dan zijn we er zo vanaf" was zijn standaardantwoord als we iets stinkends geproduceerd hadden :)) )