In deze vreemde periode heb ik een stuk minder om handen, en ik probeer die tijd te gebruiken om het nu eens echt te doen: een compleet verhaal illustreren.
Ik had een aardig idee - niet het aller- allerbeste idee, maar dat hoeft ook niet. Ik wil dit gewoon eens doen om er een beetje gevoel voor te krijgen..
Gelukkig schrijft mijn vriend graag (en véél beter dan ik kan), dus hij verzorgt de teksten.
We schaven er nog een hoop aan, dus lang niet alles wat ik al gemaakt heb is uiteindelijke bruikbaar.
Maar toch laat ik al graag van de voortgang zien.

Tot nu toe werk ik een Pentel pocket brush, hier en daar aangevuld met indische inkten van Vallejo en WIndsor & Netwon. Ik werk 'gewoon' in mijn schetsboek van Windsor & Newton, met 160 grams papier.
Het idee werd eigenlijk geboren naar aanleiding van een online cursus 'creatieve technieken in illustratie'. Doel daarvan is om gewoon te durven tekenen. Zonder schets lijnen volgen en kijken wat er gebeurt. Dat heeft me echt weer op een lekker spoor gezet met werken. Ik zet nu nog wel een paar lijntjes potlood neer om te zorgen dat wat ik wil maken niet half van de pagina af gaat vallen, maar stap dan eigenlijk direct over op de inkt. Ik heb bewust gekozen voor niet al te gedetailleerde tekeningen, zo kan ik het tempo er een beetje inhouden en ik denk dat dat me gemotiveerd houd.

De eerste opzetjes van illustraties, in 'random' volgorde. Ik heb er zo een stuk of 30 gemaakt. Veel te veel, maar zo kan ik heel makkelijk wat beelden uitproberen.

Toen begonnen met de grote plaat op de rechterpagina. Je ziet het: dát viel tegen, ik sloeg helemaal dicht. Het moest voor het echt en ik verviel meteen in heel krampachtige lijnen.

Eerst dus maar eens even de hand weer losgemaakt met twee plaatjes op half formaat op de linkerpagina. Je ziet dat het daar weer losser wordt. Ze zijn niet netjes of af, maar wel weer vloeiend en dát wil ik zo graag.

Nu zit de vaart er wél lekker in. Ik zet een licht schetsje op en dan lekker inkten. In elke plaat zit wel een foutje, maar dat hindert me niet zo als het beeld als geheel maar fijn kijkt. Overigens: deze gaan lang niet allemaal in het boek komen, ik vind ze niet allemaal geschikt en het zouden er veel te veel worden. Maar het is zo leuk om met dat verhaal in het achterhoofd de platen te maken.

En deze staat alvast klaar voor morgen, het is me nu wat te donker onder de tafellamp om nog te gaan zitten inkten.