[TEK][WIP] Het verschil van dag en nacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

[TEK][WIP] Het verschil van dag en nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 22:29

"Dat kan zo in een kinderboek!" Ik hoor het regelmatig als positieve reacties op mijn werk. :)
In deze vreemde periode heb ik een stuk minder om handen, en ik probeer die tijd te gebruiken om het nu eens echt te doen: een compleet verhaal illustreren.
Ik had een aardig idee - niet het aller- allerbeste idee, maar dat hoeft ook niet. Ik wil dit gewoon eens doen om er een beetje gevoel voor te krijgen..
Gelukkig schrijft mijn vriend graag (en véél beter dan ik kan), dus hij verzorgt de teksten.
We schaven er nog een hoop aan, dus lang niet alles wat ik al gemaakt heb is uiteindelijke bruikbaar.
Maar toch laat ik al graag van de voortgang zien. :)

Tot nu toe werk ik een Pentel pocket brush, hier en daar aangevuld met indische inkten van Vallejo en WIndsor & Netwon. Ik werk 'gewoon' in mijn schetsboek van Windsor & Newton, met 160 grams papier.

Het idee werd eigenlijk geboren naar aanleiding van een online cursus 'creatieve technieken in illustratie'. Doel daarvan is om gewoon te durven tekenen. Zonder schets lijnen volgen en kijken wat er gebeurt. Dat heeft me echt weer op een lekker spoor gezet met werken. Ik zet nu nog wel een paar lijntjes potlood neer om te zorgen dat wat ik wil maken niet half van de pagina af gaat vallen, maar stap dan eigenlijk direct over op de inkt. Ik heb bewust gekozen voor niet al te gedetailleerde tekeningen, zo kan ik het tempo er een beetje inhouden en ik denk dat dat me gemotiveerd houd. :)

De eerste opzetjes van illustraties, in 'random' volgorde. Ik heb er zo een stuk of 30 gemaakt. Veel te veel, maar zo kan ik heel makkelijk wat beelden uitproberen. :)

Afbeelding

Toen begonnen met de grote plaat op de rechterpagina. Je ziet het: dát viel tegen, ik sloeg helemaal dicht. Het moest voor het echt en ik verviel meteen in heel krampachtige lijnen. :') :Y)
Eerst dus maar eens even de hand weer losgemaakt met twee plaatjes op half formaat op de linkerpagina. Je ziet dat het daar weer losser wordt. Ze zijn niet netjes of af, maar wel weer vloeiend en dát wil ik zo graag. :j

Afbeelding

Nu zit de vaart er wél lekker in. Ik zet een licht schetsje op en dan lekker inkten. In elke plaat zit wel een foutje, maar dat hindert me niet zo als het beeld als geheel maar fijn kijkt. Overigens: deze gaan lang niet allemaal in het boek komen, ik vind ze niet allemaal geschikt en het zouden er veel te veel worden. Maar het is zo leuk om met dat verhaal in het achterhoofd de platen te maken. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze staat alvast klaar voor morgen, het is me nu wat te donker onder de tafellamp om nog te gaan zitten inkten. :D

Afbeelding

BarbaravdW

Re: [TEK][WIP] Het verschil van dag en nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:35

Oh leuk, ik volg!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:37

Goed bezig!

(En dan zeg je dat ík produktief ben :)) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:42

Jaaa, wat leuk dat je ervoor gaat! *\o/* Erg tof dat je dit samen met je vriend kunt doen. En wat goed en knap dat je het perfectionisme over je schouder hebt gegooid en zo losjes bent gaan tekenen. Je ziet het er inderdaad aan af! Ik zie al hele leuke en originele tekeningen :):)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:43

Wat een fijne stijl heb jij zeg, ik blijf zeker volgen :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:58

Wat een heerlijke tekeningen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 02:31

Ziet er goed uit. Veel succes met dit project!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:47

Heel gaaf! Ik volg :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:00

Geweldig, nu al super mooi. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:38

Dankjulliewel, wat een leuke reacties!
Ik ben alweer een plaatje verder. :#
Ik heb nog wel erge twijfel, want ik was van plan om wat kringelende tatoeages over de arm te maken. Maar ik denk nu dat dat toch te druk staat. Maar misschien verander ik nog van gedachten als ik hem even laat liggen en voeg ik ze alsnog toe. :))

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:47

Knap zeg. Handen zijn moeilijke dingen, maar dit ziet er weer prachtig uit!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:20

Hm, het is zwartwit, veel contrast, maak er een copy van of scan hem in, dan kun je daarop experimenteren, voor je verder gaat op je origineel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:42

Prachtige stijl heb je toch <3

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:11

Wat onwijs mooi zeg :oo <3

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 12:03

Goede tip Kuggur! Conclusie na testen: geen
De volgende bladzijde staat er alweer. :)

Afbeelding

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:10

1 woord: wauw! Prachtig!

Ook een vraagje, zou je zulke tekeningen (in inkt, enkel zwart wit dus) ook in opdracht maken? O:)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:56

Dankjewel! :)

Ik neem spaarzaam nog wel eens opdrachten aan, maar ik doe er geen meer waarbij er een foto moet worden nagetekend. Dat past nu gewoon wat minder bij wat ik leuk vind om te doen. Maar als je iets anders zoekt, dus bijvoorbeeld dit soort beelden van wilde dieren of iets met een mythisch tintje, kan je altijd een berichtje sturen. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:41

Je landschappen zijn om bij weg te dromen <3

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:41

echt fantastisch! inderdaad kan zo in een kinderboek. maar voor een muurschildering in een kinderkamer zou dit ook fantastisch zijn!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:28

Dank jullie wel Jis en Danielle :)

De volgende plaat is nog even zoeken... Ik heb een gewone inkttekening gemaakt en die op de PC in negatief gezet. Het werken met witte inkt op zwart papier pakte namelijk toch niet helemaal lekker uit, teveel variatie in de dekking van het wit en dat past niet goed bij de 'positieve' platen die gewoon harde lijnen hebben. Ik zie nu wel dat ik anders moet gaan kijken. Ik heb nu schaduwen en donkere stukken gewoon zwart gekleurd (achterste poot hert, neus koala, oren beer), maar die lichten nu natuurlijk juist op terwijl dat precies niet de bedoeling is. :+ Dikke zwarte lijnen zetten waar de highlights zitten, dát moet ik doen! Nog even terug naar de tekentafel dus, maar verder vind ik hem wel gaaf dus ik zet 'm hier toch vast neer! :))

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:31

Ja, 'negatief' werken is in het begin heel raar en lastig, je moet letterlijk opeens omdenken :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:18

Gaaf hoor! Wat leuk om al je schetsen en vorderingen te zien. Negatief werken is inderdaad een uitdaging, ik ben benieuwd om te zien hoe je daarin groeit :j