[DIGI] Digital Painting of The Miracle Pony Lotje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

[DIGI] Digital Painting of The Miracle Pony Lotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 12:05

Hallo lieve bokkers!

Mijn moeder heeft laatst een erg mooie stylo voor de Ipad aangeschaft en sindsdien is ze bezig met haar tekenkunsten te ontwikkelen :D . Ik vond het steeds zo leuk om naar te kijken, dat ik heel lief heb gevraagd of ik zelf een poging zou mogen doen. *\o/*

Zo gezegd, zo gedaan, met nul ervaring met tekenen of überhaupt met digitaal tekenen. :=

Het leek mij erg leuk om een mooie foto van mijn pony Lotje na te tekenen. Ik heb gekozen voor deze foto, gemaakt door Lieke van den Oord voor in de Penny Magazine van zo'n 2 jaar terug waar ons verhaal is verteld in de rubriek "Als paarden konden praten".
Afbeelding
Ook al zit er geen logo op, heerst er uiteraard wel copyright op.

Omdat er maximaal 15 foto's geplaatst mogen worden, zal ik niet alle stappen kunnen laten zien. Ik ben namelijk nog niet klaar. Echter ben ik al zo blij met het resultaat tot nu toe dat ik niet kon wachten om het alvast te delen :D

1. Eerst een grove uitlijning gemaakt van Lotje, de heg en de boom. Vervolgens de heg en boom op aparte lagen ingevuld.
Afbeelding

2. Vervolgens de verschillende kleuren blaadjes. Ik heb hier ook per kleur op een andere laag gewerkt. Tevens ook op een aparte laag de kleine takjes die doorschijnend getekend.
Afbeelding

3. Ondertussen zo veel zitten knoeien met alle lagen dat ik best vaak opnieuw moest beginnen met bepaalde stappen. Maar hier kon ik eindelijk aan Lotje zelf beginnen. Ik vond het lastig om een goede techniek te vinden aangezien ik echt nog nooit les heb gekregen. Maar met wat trial and error ben ik toch tevreden. :o Ik ben vooral trots op haar oren!
Afbeelding

4. Toen de ogen, wat was dat spannend. Maar ik ben stiekem erg blij met hoe ze zijn gelukt *\o/*
Afbeelding

5. En waar ik tot nu toe ben. Het halster is gemaakt en haar voorplukje. Ik vond haar neus ook wel een lastig puntje maar ook hier ben ik blij met hoe het is uitgepakt :D
Afbeelding

Aangezien mijn lessen de rest van het jaar zijn afgelast en we alles thuis moeten uitzoeken, kan ik niet de hele dag blijven tekenen (al zou ik dat graag doen). Dus overdag zal ik aan school werken en 's avonds ontspannend met dit project. Ik denk dat ik met 1 of 2 avonden wel klaar zal zijn. Lijken jullie het leuk om te volgen? :D

Ps. Tips zijn uiteraard welkom! Maar graag in je achterhoofd houden dat dit mijn aller eerste tekenproject ooit is. :o
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 27-03-20 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

ScarOfWars

Re: [DIGI] Digital Painting of The Miracle Pony Lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:41

Nul ervaring met tekenen.. Ik vind het3nu al super gaaf worden!
Gabzo door en ik ben benieuwd wat het eind resultaat wordt!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 14:16

ScarOfWars schreef:
Nul ervaring met tekenen.. Ik vind het3nu al super gaaf worden!
Gabzo door en ik ben benieuwd wat het eind resultaat wordt!

Dankjewel! _/-\o_
Vandaag komt nog een update! *\o/*

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 17:23

Ik dacht dat er nog een reactie was met een vraag over welke pen ik gebruik. Maar ik zie dat de vraag weg is gehaald. Om toch antwoord te geven, het is een Apple pen :D

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 18:29

Ik ben toch sneller klaar dan gedacht!
Het liefst zet ik de volgende stappen in de OP, maar tot dat lukt doe ik het even zo :D

6. De hals en manen. Man man man wat was dit lastig! Ik moest even teruggrijpen op wat ik gisteren met het hoofd had gedaan. Ik wist het eventjes niet meer :=
Afbeelding

7. Borst en rug :D
Afbeelding

8. En het eindresultaat *\o/* *\o/* *\o/*
Afbeelding

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:51

Ik vind hem goed gelukt! Ik doe het je in ieder geval niet na!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 10:51

ScarOfWars schreef:
Ik vind hem goed gelukt! Ik doe het je in ieder geval niet na!

Dankjewel!!! _/-\o_
Ik twijfel alleen nog over haar lichaam nu ik er langer naar gekeken heb. Ik ben de witte stipjes vergeten, maar ik zou eigenlijk toch iets meer diepte/detail willen krijgen. Maar ik weet niet hoe.
Heeft iemand tips hiervoor? :D

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 14:51

Is er niemand die tips heeft? :o

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:11

Ik zie hem nu pas! Wat leuk al!

Wat tips betreft, ik denk zelf dat schaduw en highlights veel doen om diepte te versterken, je hebt de meeste al goed zitten maar ik denk dat het nog gedetailleerder kan.
Als je goed kijkt naar de originele foto, en even niet denkt aan wat je weet, maar puur kijkt naar wat je ziet. Ja, je weet dat Lotje bruin is, dat zien wij allemaal! Maar als je dit even vergeet en je kijkt puur naar haar rug op de foto, wat voor kleur heeft haar rug dan op deze foto? ons hoofd vult in dat het dier bruin moet zijn, maar het zonlicht schijnt daar zo fel op dat die haren licht beige, bijna wit verkleuren. Hetzelfde gebeurd bovenin de manen, achter de buik, achter de elleboog. Dat zijn highlights, die plekken kun je lichter maken

Misschien dat je hier wat mee kunt? De schaduwen heb je er al goed op zitten, ik denk dat je met wat highlights nog net wat meer diepte erin kan brengen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 20:08

Telpeva schreef:

Wat tips betreft, ik denk zelf dat schaduw en highlights veel doen om diepte te versterken, je hebt de meeste al goed zitten maar ik denk dat het nog gedetailleerder kan.
Als je goed kijkt naar de originele foto, en even niet denkt aan wat je weet, maar puur kijkt naar wat je ziet. Ja, je weet dat Lotje bruin is, dat zien wij allemaal! Maar als je dit even vergeet en je kijkt puur naar haar rug op de foto, wat voor kleur heeft haar rug dan op deze foto? ons hoofd vult in dat het dier bruin moet zijn, maar het zonlicht schijnt daar zo fel op dat die haren licht beige, bijna wit verkleuren. Hetzelfde gebeurd bovenin de manen, achter de buik, achter de elleboog. Dat zijn highlights, die plekken kun je lichter maken

Misschien dat je hier wat mee kunt? De schaduwen heb je er al goed op zitten, ik denk dat je met wat highlights nog net wat meer diepte erin kan brengen.

Heel erg bedankt voor de tip! Nu je het op die manier uitlegt zie ik inderdaad dat het eerder de highlights mist. :j Ik ga het proberen en zal het resultaat posten!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 10:05

Afbeelding

Dit is het tot nu toe geworden. Ik heb op haar rug en op haar heup wat wit erbij gemengd en ook haar twee stipjes die ik was vergeten.
Ook heb ik wat meer structuur aangebracht op haar gezicht.

Ziet het er zo iets beter uit? :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:07

Ik vind hem cool :D

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:08

Ik ook! Ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:21

Telpeva schreef:

Dit, maar ook: probeer niet klakkeloos over te nemen wat je op de foto ziet, maar vraag je ook af wat er ónder de huid zit en waarom het licht op een bepaalde manier op het lichaam valt. Je ziet nu dat je geprobeerd hebt om met name de schaduwen over te nemen, maar er zit niets "onder", het zijn donkerdere vlakken, maar ze zeggen eigenlijk vrij weinig, m.a.w. er mist structuur. :) Het helpt ook als je oefent met zelf schetsen in plaats van overtrekken (of een raster gebruiken), want je wordt je dan bewuster van hoe het dier precies in elkaar zit. Je geeft dan ook vrijwel automatisch belangrijke spiergroepen e.d. aan in je schets omdat die je houvast geven, en dat maakt het ook makkelijker met inkleuren.

Verder helemaal niet slecht voor een eerste poging! :D

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 19:06

Heel erg bedankt voor de tip!
Qua anatomie ben ik er mee bekend (studeer diergeneeskunde), maar ik heb er inderdaad niet heel veel mee gedaan bij dit schilderij omdat ik vooral aan het oefenen was met de verschillende kwastjes.
Ik neem het mee! :D