Vroeger als puber tekende ik graag. Mijn favoriete vak op school. Abrupt gestopt nadat ik ging doorleren. In mijn schetsboek vond ik nog een paard van toen

Ik werkt toen alleen met een HB potlood en een doezelaar
Ik ben begin februari maar begonnen met mijn bekende onderwerp, een paard. Hij lukte redelijk maar de verhouding klopt van geen kant. Les 1: eerst je schets van alle kanten goed bekijken

Daarna ben ik een steenbok gaan tekenen. Les 2, potloden van de Aktion zijn waardeloos. Breken bij het slijpen en zijn te hard

Nieuwe set potloden aangeschaft. Er volgde een paar dieren en mijn eerste portret. Eerst nog door een foto te printen en wat lijnen door te drukken voor de verhoudingen

Les 3: ook al heb je potloden van H2 tot B9...je hoeft ze niet allemaal te gebruiken. Nu vooraf de F, HB en B2 potlood
Daarna wat tuterials gevolgd op you tube en uit de losse hand gaan tekenen.

Helaas bleef het wat te donker er te grof naar mijn zin. Ik leerde dat ik niet met donker moet beginnen maar zo licht mogelijk. Ik leerde in laagjes te werken en doezelen tussendoor en vooral belangrijk, ik leerde gummen met een finelinergum en kneedgum. Eindelijk snap ik hoe ik witte haren kan maken en huid kan maken door arceren of cirkelen.

Laatste les. Papier van de Aktion is waardeloos. Ik kon maar niet zacht genoeg tekenen op dit papier. Geoefend met donsjes en veertjes in laagjes, doezelen en gummen.

Laatste project is deze uil.

Ik vind het erg leuk om te doen. Gelukkig veel slecht weer want ik heb ineens zoveel idee die ik alleen uit mijn hoofd krijg als ze op papier komen. Zover werk ik alleen nog met grafiet. Ik heb nog een enorme doos aquarelpotloden maar die durf ik nog niet te gebruiken (geen idee of ze nog werken na 26 jaar)
Benieuwd of jullie nog tips hebben.
De foto’s zijn wat donkerder uitgevallen als in werkelijkheid door kunstlicht.