[TEK] Begonnen met tekenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

[TEK] Begonnen met tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 22:47

Begin deze maand zat er een griepje aan te komen en heb ik een schetsboek en een bosje potloden aangeschaft bij de Aktion. Leek me wel eens wat na een pauze van bijna 25 jaar van enkele tekening meer maken.
Vroeger als puber tekende ik graag. Mijn favoriete vak op school. Abrupt gestopt nadat ik ging doorleren. In mijn schetsboek vond ik nog een paard van toen
Afbeelding
Ik werkt toen alleen met een HB potlood en een doezelaar
Ik ben begin februari maar begonnen met mijn bekende onderwerp, een paard. Hij lukte redelijk maar de verhouding klopt van geen kant. Les 1: eerst je schets van alle kanten goed bekijken
Afbeelding
Daarna ben ik een steenbok gaan tekenen. Les 2, potloden van de Aktion zijn waardeloos. Breken bij het slijpen en zijn te hard
Afbeelding
Nieuwe set potloden aangeschaft. Er volgde een paar dieren en mijn eerste portret. Eerst nog door een foto te printen en wat lijnen door te drukken voor de verhoudingen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Les 3: ook al heb je potloden van H2 tot B9...je hoeft ze niet allemaal te gebruiken. Nu vooraf de F, HB en B2 potlood
Daarna wat tuterials gevolgd op you tube en uit de losse hand gaan tekenen.

Afbeelding
Helaas bleef het wat te donker er te grof naar mijn zin. Ik leerde dat ik niet met donker moet beginnen maar zo licht mogelijk. Ik leerde in laagjes te werken en doezelen tussendoor en vooral belangrijk, ik leerde gummen met een finelinergum en kneedgum. Eindelijk snap ik hoe ik witte haren kan maken en huid kan maken door arceren of cirkelen.

Afbeelding
Laatste les. Papier van de Aktion is waardeloos. Ik kon maar niet zacht genoeg tekenen op dit papier. Geoefend met donsjes en veertjes in laagjes, doezelen en gummen.

Afbeelding
Laatste project is deze uil.

Afbeelding
Ik vind het erg leuk om te doen. Gelukkig veel slecht weer want ik heb ineens zoveel idee die ik alleen uit mijn hoofd krijg als ze op papier komen. Zover werk ik alleen nog met grafiet. Ik heb nog een enorme doos aquarelpotloden maar die durf ik nog niet te gebruiken (geen idee of ze nog werken na 26 jaar)
Benieuwd of jullie nog tips hebben.
De foto’s zijn wat donkerder uitgevallen als in werkelijkheid door kunstlicht.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 26-02-20 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:56

Wauw! Ik kan zelf totaal niet tekenen, dus geen tips, maar vind wel je laatste tekeningen heel erg mooi! Zeker dat muisje, die veertjes en de uil <3

Wat is doezelen?

vikawiek

Re: Begonnen met tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:04

Heel mooi werk, ook na je lange break en met belemmeringen :j

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 23:06

Doezelen of blenden is het uitvegen van je grafiet zodat je tekenlijnen weggaan. Hier heb je speciale doezelsticks voor van geperst papier maar een make up kwast of een stuk wc papierwerk soms ook goed.

mar_fay

Re: [TEK] Begonnen met tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:35

Slecht weer is ook een goed excuus om naar een goede kunstwinkel te gaan en te neuzen naar fijn papier :j
Wat een snelle vooruitgang heb je gemaakt! Dat voelt vast heerlijk. En het ziet er ook top uit.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 01:30

mar_fay schreef:
Slecht weer is ook een goed excuus om naar een goede kunstwinkel te gaan en te neuzen naar fijn papier :j
Wat een snelle vooruitgang heb je gemaakt! Dat voelt vast heerlijk. En het ziet er ook top uit.

Afgelopen zaterdag door de carnaval heen naar de Kwast in Den Bosch omdat ik online niet wist wat ik nodig heb. Helaas zitten daar bijna alle boeken verpakt en kan je het papier niet voelen. 1 boek meegenomen die voldoet maar helaas een dunne kaft waardoor ik bang ben dat de tekeningen makkelijk beschadigen en de andere een bristol blok maar die bleek wel erg glad te zijn nadat ik deze thuis pas had uitgepakt. Dat had ik beter daar meteen kunnen doen. Was weer een les.
PS trouwens een heerlijke winkel waar je heel gretig van wordt

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:28

Kunstwinkels zijn verslavend hoor :D
Je zou NenahDM kunnen vragen, zij werkt veel met grafiet en heeft misschien tips voor papier. Ik hou van canson, maar werk met name met aquarel dus daar heb je weinig aan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:34

Wat betreft techniek ga je als een speer, daar kan ik weinig aan toevoegen.
Een tip die misschien interessant voor je is, probeer eens houtskool uit. Je hebt dan een veel dieper zwart, en zeker als je houdt van werken met doezelaars is het een fijn medium.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:05

Ik heb er weinig verstand van maar ik vind je werk leuk. Dat muisje! <3

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:15

Wauw wat goed zeg! Je hebt er aanleg voor:)