[ART] kleding maken, leerbewerken en heel veel vikingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Runa

[ART] kleding maken, leerbewerken en heel veel vikingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 22:43

Hoi!

Sinds ik een paar jaar terug een groep mensen vond die het net als ik leuk vinden om coole historische kostuums te maken en te dragen, ben ik veel bezig gegaan met het maken van mijn eigen historische/historisch geïnspireerde kleding.

Misschien heb je al eens een foto van mij voorbij zien komen die genomen is door Berber, Mariett hier op bokt, want samen hebben we al heel wat fotoshoots achter de rug 8-)
Zoals deze foto! De broek, tuniek en vest op deze foto heb ik zelf gemaakt naar voorbeeld van patronen die door de vikingen gebruikt werden.

Je ziet het niet heel goed op deze foto, maar ik draag hier ook beenwindsels (die wel wat weg hebben van paardrijsokken). Deze werden vroeger gebruikt ter bescherming tegen bijvoorbeeld sneeuw en struiken.

Afbeelding

Zo is dit alles eigenlijk ook voornamelijk begonnen: mooie dingen vinden of maken en dan op de foto. Maar langzamerhand gingen we ook naar wat evenementen toe en leerden we meer mensen kennen die hun passie voor historisch kostuum willen delen.

Zo gingen we naar het Imaginarium in Tytsjerk waar deze foto's genomen werden, haha. Deze jurk moest een kirtle worden mét mouwen, maar ik had zo'n ruzie met die dingen dat ik ze er uiteindelijk maar af heb gelaten... Het wapen is niet van mijzelf, maar het is wel een mooi ding.
Afbeelding

Afbeelding

Wel ging ik natuurlijk mijn eigen wapens verzamelen en werd mijn paard er ook bij betrokken zoals op deze foto van Berber!

Afbeelding

En later ging ik ook het leerbewerken oppakken zodat ik ook zelf wat meer detail en invulling kon geven aan mijn kostuums. Zo heb ik voor mijn vikingzwaard een houder gemaakt:

Afbeelding

Voor het zomerseizoen van festivals en evenementen wilde ik ook graag ook een vikingjurk erbij in plaats van alleen een "mannen"kostuum. Dat is toen deze combinatie geworden! Hier gedragen tijdens een markt met Viking thema in, volgens mij, Schothorst.

Het bestaat uit een linnen onderjurk, een wollen bovenjurk en een wolmix cape en heeel veeel kralen! Naast de leren riem draag ik hier ook een band. Deze is gemaakt, niet door mij trouwens, middels kaartweven. Een tijdrovend klusje waarbij de draden op kaarten gespannen worden en door middel van verschillende volgordes en door het draaien van de kaarten allerlei patronen gemaakt kunnen worden!

Afbeelding

Maar na de zomer komt de herfst, wat betekent... Herfstkleuren! Ik was al een tijdje bezig met deze leren borstplaat en besloot van de gelegenheid gebruik te maken en een herfstshoot te plannen. Zo'n borstplaat viel nog niet mee om te maken, maar het is gelukt! Hier gedragen met een maliënkolder, de blauwe jurk van hierboven en een andere zelfgemaakte blauwe jurk gemaakt van oude gordijnen! De armbeschermers en de riem zijn allemaal matchend gemaakt 8-)

Afbeelding

En dan voor de winter nog een lekker warme wollen tuniek met een kaproen.

Afbeelding

Ondertussen ben ik ook bij een viking-achtig showteam beland met nog veel meer vikingen en ridders en hele leuke mensen. Het staat nu nog in de kinderschoenen allemaal, maar we hebben mooie plannen voor deze zomer!

En ondertussen probeer ik steeds meer te leren, ook nieuwe dingen. Zo heb ik een smederij workshop gevolgd, met deze gesp als resultaat:

Afbeelding

En houtsnijden...

Afbeelding

Of schild schilderen!
Afbeelding

Ook ben ik begonnen met het volgen van een naaicursus. Hoewel het maken van een tuniek nog wel ging, merkte ik dat ik veel kennis miste. Met deze cursus hoop ik mijn naaikunsten een niveau omhoog te tillen!

Ik hoop dat je het leuk vond om mee te kijken. Laat gerust een berichtje achter!

Mocht je meer willen, mijn Instagram is horsebackseamstress, die van Berber is bmaarsingh en die van Rianne is Rianne_van_Wieren

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:47

Oooh, supertof!

Ik moet zeggen, ik vind het altijd heel leuk om foto's te zien en dan proberen uit te vogelen hoe iets in elkaar zit en of ik het na kan maken, maar verder dan een rok of jurk in elkaar zetten kom ik niet :')

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 22:59

gerlindie schreef:
Oooh, supertof!

Ik moet zeggen, ik vind het altijd heel leuk om foto's te zien en dan proberen uit te vogelen hoe iets in elkaar zit en of ik het na kan maken, maar verder dan een rok of jurk in elkaar zetten kom ik niet :')

Dankje!

Het is ook heel knap als je dat kan! Er zijn wel een aantal dames op YouTube (Bernadette Banner en Cathy Hay bijvoorbeeld, mocht je nieuwsgierig zijn en ze niet kennen!) die historische kostuums helemaal namaken zoals ze er vroeger uit zouden hebben gezien en hoe ze toen gemaakt zijn. Zij maken dus ook alles met de hand. Ik vind het altijd super cool om dat proces te zien!

Zo ver ga ik zelf dus nog net niet en een voorgemaakt patroon vind ik ook wel errug handig :+

Onali

Re: [ART] kleding maken, leerbewerken en heel veel vikingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:40

Supergaaf.
Ik koop mijn jurken ed altijd gewoon, ben absoluut niet creatief genoeg om het zelf te kunnen.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:04

Runa schreef:
gerlindie schreef:
Oooh, supertof!

Dankje!

Het is ook heel knap als je dat kan! Er zijn wel een aantal dames op YouTube (Bernadette Banner en Cathy Hay bijvoorbeeld, mocht je nieuwsgierig zijn en ze niet kennen!) die historische kostuums helemaal namaken zoals ze er vroeger uit zouden hebben gezien en hoe ze toen gemaakt zijn. Zij maken dus ook alles met de hand. Ik vind het altijd super cool om dat proces te zien!

Zo ver ga ik zelf dus nog net niet en een voorgemaakt patroon vind ik ook wel errug handig :+

Die twee dames zijn heel tof ja *D
Waar haal je bijvoorbeeld je leer vandaan voor de borstplaat?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 18:23

gerlindie schreef:
Die twee dames zijn heel tof ja *D
Waar haal je bijvoorbeeld je leer vandaan voor de borstplaat?

Jaa ik vind hun filmpjes zo leuk om te zien! Mede dankzij hun ben ik meer bezig gegaan met het maken van jurken zoals die blauwe jurk.

Leer haal ik in Zwolle bij Eurolatino!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:57

Ha! Wat leuk! Ik maak ook vikingkledij, althans die van mezelf :+ Ik borduur het ook zelf en vind het echt leuk om te doen. Heb dan weer geen broek en alleen maar jurken, schoenen (ja, zelf gedaan, en nee nooit meer!), mes en kaartgewoven band. Ben alles langzaam aan het uitbreiden en loop ook regelmatig zo door het bos heen omdat het ook gewoon lekker warm en comfortabel is :')
Afbeelding

En het lopende project, hier zit een donkerblauwe hangerok over en het borduursel word ook nog afgemaakt met een blauwe kleur.
Afbeelding

Jij hebt wel echt heel leuk spul zeg, maliënkolder is wel echt heel gaaf! Is dat nou zwaar zo'n maliënjurk?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:04

Ziet er gaaf uit, Mimimus! Dat borduurwerk is ook erg mooi! Daar heb ik nooit genoeg geduld voor, haha.

Schoenen heb ik ook wel eens geprobeerd maar die zijn eigenlijk iets te groot uitgevallen... misschien dat ik het ooit nog eens probeer!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:12

Wat gaaf :):)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:18

Leuk!!! Mijn zonen zijn fanatieke larpers oa in vikingstijl, dus ik maak ook kleding zelf en ik kan ook kaart/bandweven. Ik heb nooit geleerd om te naaien (vond mn moeder niet nodig 8)7 ) dus ik heb het mezelf met behulp van youtube geleerd.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:30

Bedankt, Eclair!

En ohja, minimus, deze maliënkolder is ongeveer 5 kilo, ongeveer zo zwaar als een flinke liksteen :+ maar met die leren borstplaat is het heel goed te doen, die geeft veel ondersteuning.

crazycactus schreef:
Leuk!!! Mijn zonen zijn fanatieke larpers oa in vikingstijl, dus ik maak ook kleding zelf en ik kan ook kaart/bandweven. Ik heb nooit geleerd om te naaien (vond mn moeder niet nodig 8)7 ) dus ik heb het mezelf met behulp van youtube geleerd.

Wat cool! Larpen lijkt me stiekem ook wel leuk maar ook wel wat spannend, haha.

Ik heb het ook heel lang zonder instructie gedaan maar ik vind het nu toch wel heel fijn dat er iemand meekijkt, vooral bij het maken en aanpassen van patronen! En bij het zetten van mouwen >;) En het is ook nog eens gezellig :)

Dus ik vind het knap als dat lukt zonder hulp!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:38

Arggg mouwen zetten is zo irritant... hoe vaak ik dat niet verkeerd gedaan heb.... _O-

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:42

Runa schreef:
Ziet er gaaf uit, Mimimus! Dat borduurwerk is ook erg mooi! Daar heb ik nooit genoeg geduld voor, haha.

Schoenen heb ik ook wel eens geprobeerd maar die zijn eigenlijk iets te groot uitgevallen... misschien dat ik het ooit nog eens probeer!

Nja ik wil wat moois dus ik moet maar geduld hebben }> Ik kan alleen niet kaart/bandweven, dus dat ooit nog eens een keer leren is wel goals haha. Ik kan wel naaldbinden! Maar dat is dan ook wel redelijk simpel om te doen.

Flinke liksteen :') Scheelt dat ik nu wel weet hoe zwaar het is hahaha! Die vergelijking is briljant.

@Crazycactus, ik kon ook niet naaien en heb de jurken van de foto met de hand genaaid, voor het eerst. Laten we zeggen dat men al doende voldoende leert en Pinterest is ook echt een fijn medium om vikingtijd-steken op te zoeken, en ja, YouTube! Mouwen, breek me de mond niet los -O-

Afbeelding
Hier ook nog een borduursel, word een kleed wat ik aan de hangerok vastspeld aan mijn turtlebrooches en onder de kaartweefband om mijn taille laat lopen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:06

Minimus schreef:
Nja ik wil wat moois dus ik moet maar geduld hebben }> Ik kan alleen niet kaart/bandweven, dus dat ooit nog eens een keer leren is wel goals haha. Ik kan wel naaldbinden! Maar dat is dan ook wel redelijk simpel om te doen.

Kaartweven is heel makkelijk te leren hoor! Gewoon met een eenvoudig patroon beginnen tot je de logica van het proces snapt, en dan ingewikkelder gaan. :D

Leuk trouwens, zo'n topic. :D Ik/wij zijn op het moment over aan het gaan op werkelijk historisch verantwoord in plaats van een samenraapsel van vindplaatsen en 'zo kan het wel even'. Momenteel zorgt de Thorsbjerg broek voor nogal veel frustratie. :') Dat lukt gewoon niet voor dikke konten. -O-

En wat betreft mouwen: Troost jullie, mijn moeder met haar 60 jaar naaiervaring zit soms ook te vloeken omdat een mouw gewoon niet wil meewerken. :P

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:13

Oh wat geweldig, en wat doe je dat knap! Ik ga je opzoeken op insta :)

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:28

Heel gaaf! Vaak vind ik het namaken van historische kostuums een beetje een flop met karnavals uiterlijk, maar dit van jou vind ik echt prachtig <3
Net alsof het 'echt' uit die vikingtijd is.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:14

Ik heb geen ervaring met broeken maken Julius, maar wel met het aanpassen van patronen door het hebben van een wespentaille. Redelijk wat billen en redelijk wat schouder maar nauwe taille en dan passen de meeste jurkpatronen ook niet. Kun je je gebruikte patroon voor de thorsbjerg broek niet zo aanpassen dat het past? Ik neem van mijn hele lichaam de maten op en gebruik geen patroonpapier want ik teken alles op de stof uit. Zo kan ik het nog wat aanpassen :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:04

Ik heb één keer een broek proberen te maken, en wat een ellende was dat _O-
Ik kreeg dat ding gewoon niet in een flatterend model.

Overigens waren de zakken wel goed gelukt *D

Maar ik houd het wel bij rokken en jurken, das een stuk makkelijker :Y)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:40

Jaa zo tof Lisa! En je gaat zo vooruit met je spul <3
Ben ook nog steeds heel blij met mijn jurken, waar je me zo fijn mee geholpen hebt :D
Afbeelding

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:05

Ontzettend leuk topic. TS wat maak je prachtige kostuums :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:05

Minimus schreef:
Ik heb geen ervaring met broeken maken Julius, maar wel met het aanpassen van patronen door het hebben van een wespentaille. Redelijk wat billen en redelijk wat schouder maar nauwe taille en dan passen de meeste jurkpatronen ook niet. Kun je je gebruikte patroon voor de thorsbjerg broek niet zo aanpassen dat het past? Ik neem van mijn hele lichaam de maten op en gebruik geen patroonpapier want ik teken alles op de stof uit. Zo kan ik het nog wat aanpassen :)

Normaal zou dat idd wel kunnen, maar dit is een beetje een bijzonder patroon. Voor mensen met redelijk normaal figuur wil het wel prima met de instructies die ik kan vinden, maar ik heb een mega kont en bovenbenen, en dan werken de instructies niet. Ondertussen op het punt dat we maar een gewone standaard broek maken en die vervolgens uit elkaar gaan knippen op de juiste plekken om dat dan vervolgens als patroon te gebruiken. :+

Het lijkt trouwens helemaal niet zo ingewikkeld als je het plaatje van het patroon ziet:
Afbeelding

https://www.shelaghlewins.com/reenactme ... uction.htm

@Marriett: Dat is een prachtig stel kleren zeg! Helemaal af ook zo met die banden er op en om in precies de goede kleuren.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:00

Wat een mooie set kleding Mariett, daar mag je met recht trots op zijn! Ooit heb ik ook zoveel kralen :+ Dat komt wel met de jaren haha!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 22:48

Wat leuk dat er zoveel enthousiastelingen zijn! En heel erg bedankt voor alle lieve reacties natuurlijk!

Zo'n thorsbjerg broek heb ik eens in het mini geprobeerd om te kijken hoe dat nou helemaal zat, maar uiteindelijk ben ik toch maar voor een ander patroon gegaan... Puzzelen is nooit mijn sterkste kant geweest, haha.

Ik ben nu net klaar met mijn eerste naaldgebonden sok en hoewel het wel degelijk lijkt op een sok, ga ik toch eens wat meer filmpjes en info pagina's bestuderen voordat ik aan de volgende begin geloof ik... Ik heb nog niet echt een handleiding gevonden die alles van begin tot eind uitlegt, dus als iemand tips heeft: heel graag!

En laat gerust meer van jullie creaties zien!

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 01:36

Oh wat n leuk topic :D En wat een ontzettend mooie foto's.

Hier nog een viking reenactor sinds een jaar of 3, maar mijn kleding is niet zo mooi en chic als wat hier te zien is :P
Hoe heet je showteam?

Die Thorsberg broek heb ik vorige week in elkaar gekregen, maar echt, dat leek meer op wiskunde dan wat anders :') Kostte me ook een paar keer uit elkaar halen en aanpassen en hij zit nog niet helemaal oke, maar goed genoeg om te dragen dus dat komt met de volgende versie wel weer.

Naaldbinden wilde ik me binnenkort ook eens aan wagen, dus als ik een goede uitleg heb gevonden (of gekregen) zal ik die hier wel plaatsen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:51