[ART] [VRAAG] Gipsmal paardenvoet en mensen hand maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

[ART] [VRAAG] Gipsmal paardenvoet en mensen hand maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:15

Hallo lieve bokkers!

Ik zag dit ontzettend leuke idee voorbij komen en het leek mij leuk om een topic erover te maken. :D Misschien dat iemand het al heeft gedaan en tips heeft? En als jullie het leuk lijken dan kan ik een overzicht maken van het proces.

Het geweldig leuke idee is dit:
Afbeelding

Ik zie het steeds vaker, mensen maken een gipsmal van handen of vele andere leuke ideeën. Het kan natuurlijk ook met een paardenbeen.

Je koopt zo'n emmer waarbij je een gel maakt. Je steekt je handen of in dit geval een paardenbeen erin en na 3 minuten is het voldoende gehard. Na het eruit halen van de been heb je dus een mal waar je gips in kunt gieten. Na het uitharden daarvan kan je de gel weghalen en kan je het gips schilderen naar wens. :j

Mij lijkt het een ontzettend leuk idee aangezien mijn pony inmiddels 28.5 jaar is en dus ook niet voor altijd zal blijven leven. :o

Wie lijkt het leuk om dit proces te volgen? En wie heeft er goede tips?

Ik zag op bol.com dat dit te koop is, maar ik kan nergens zien hoe groot de emmer is.
https://www.bol.com/nl/p/bodycasting-se ... uctPageUrl

Ik ga er even achteraan en dan bestel ik hem meteen als het groot genoeg is!

Wish me luck! :):)
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 30-12-19 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

tiwi1969

Re: Gipsmal paardenvoet en mensen hand maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:24

Hoewel het idee erg leuk is vraag ik mij af hoe je een hoef eruit krijgt als de opening bovenin zo breed is als een pijpbeen.

Lijkt me sowieso ook erg leuk voor een pasgeboren veulenhoefje

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:28

tiwi1969 schreef:
Hoewel het idee erg leuk is vraag ik mij af hoe je een hoef eruit krijgt als de opening bovenin zo breed is als een pijpbeen.

Lijkt me sowieso ook erg leuk voor een pasgeboren veulenhoefje

Goede vraag! De gel/siliconen mal is erg flexibel en zal bovenin misschien iets openscheuren, maar na het verwijderen van de hoef zal de mal weer terug in de juiste vorm komen. :D Dat is in iedere geval wat ik heb opgemerkt bij het zien van filmpjes ervan.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:41

Update: inmiddels heb ik de maten weten te achterhalen van de emmer. Deze is 17.5cm hoog en de diameter is 21cm. De diameter zal het probleem niet zijn maar ik begin te twijfelen over de hoogte. Wat denken jullie?
Ik heb een pony van 1.47cm, kruising arabier X nrps, dus zo groot is ze niet. Maar ik twijfel tot hoe hoog het dan zal komen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:42

Meetlint mee en opmeten dus bij je pony :+

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:44

Rintah schreef:
Meetlint mee en opmeten dus bij je pony :+

Altijd handig wanneer ik deze ideeen pas krijg nadat ik op stal ben geweest :') , dan maar nog een keer op en neer :D

Ik ben toch bang dat die emmer iets te kort zal zijn. 17.5cm komt denk ik niet boven haar kogel.
Laatst bijgewerkt door emilyslaluna op 30-12-19 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:46

Misschien voor een pony hoog genoeg maar je moet er wel rekening mee houden dat je de hoef niet op de bodem van de emmer kan zetten.
Als je je eigen hand erbij wil dan is het waarschijnlijk te klein.

Twee of drie pakketten kopen en een grotere emmer gebruiken misschien?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:48

tiwi1969 schreef:
Misschien voor een pony hoog genoeg maar je moet er wel rekening mee houden dat je de hoef niet op de bodem van de emmer kan zetten.
Als je je eigen hand erbij wil dan is het waarschijnlijk te klein.

Twee of drie pakketten kopen en een grotere emmer gebruiken misschien?

Hier heb ik nog niet over nagedacht. Hoe zorg ik ervoor dat ze niet volledig door steunt? Ik begin ook te twijfelen of ik mijn hand erbij wil, ik heb niet bepaald hele mooie handen :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:08

Je kunt prima 2 of 3 van die emmertjes in een grote emmer mixen.
Het is wel iets wat apart voelt, en ik weet niet of een paard braaf zo lang stil zal blijven staan. Een beetje bewegen op het verkeerde moment kan al een probleem zijn.

Eraf halen gaat bij een hand redelijk goed, een hoef heeft een vorm waarbij ik verwacht dat je er ideaal gezien gewoon een snee bij in de mal moet maken.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 16:41

Nog een update!
Ik heb contact gehad met een leverancier en zeer goede tips meegekregen.
Dit zijn de stappen die ik zal ondernemen:

Stap 1: Juiste formaat emmer zoeken, liefst zo hoog mogelijk (want dat is mooi), maar niet te breed in diameter want dat is zonde van de hoeveelheid materiaal wat nodig is.

Stap 2: Hoeveelheden berekenen:
A) Been in emmer (met gekende volume) plaatsen en vullen met water tot de rand. Dan been eruit halen: meten hoeveel het water is gezakt en dan aftrekken van de gekende volume van de emmer --> nu weet je de volume wat het been inneemt.
Ook meet je hoeveel water er nog achter blijft in de emmer --> nu weet je hoeveel liter water nodig is om het been volledig te bedekken.

B)
- Hoeveelheid liter water vermenigvuldigen met 1/4 --> nu weet je hoeveel kg Alginaat je nodig hebt.
- Hoeveelheid liter been --> 2kg gips en 1kg water nodig bij het mengen.

Stap 3: materiaal kopen; Alginaat 3D gel en porcelein gips.

Stap 4: nu begint het echte werk!!! Zorg ervoor dat je het been goed insmeert met vasaline, want de alginaat blijft echt als kauwgom plakken en je krijgt het er echt niet af. Helaas zullen wat details van de haren verloren gaan maar dat is toch wel beter dan dat je paard met geklitte haartjes rond moet lopen.

Stap 5: moet ik nog doen: juiste manier verzinnen waarbij de pony niet volledig in de emmer gaat staan zodat er nog alginaat onder de hoef kan. Hier moet ik nog op terugkomen.

Stap 6: instructies van de alginaat verpakking volgen.

Stap 7: been verwijderen, eventueel door een snede te maken in het alginaat zodat je het zo min mogelijk beschadigd (dankjewel Azmay).

Stap 8: instructies van het gips volgen.

Stap 9: alginaat verwijderen van het gips en dan kleuren naar wens.

Even een idee hoeveel het zou kosten:
- Stel je hebt een emmer van 15L (is redelijk normaal) en een paardenbeen neemt ongeveer 2L in beslag --> 13 L water --> 3.25kg alginaat nodig; 9.95euro/0.5kg = 64.68 euro voor alginaat
- 2L been --> 4kg gips nodig; 4.95/kg gips = 19.80 euro voor gips.

Dus om enkel het gipswerk te krijgen zonder spuitbus om het te kleuren oid, dan kom je uit op zo'n 85 euro.

Dat is voor mij toch wel iets duurder geworden dan de bestaande kit van 39.95 euro waarmee je twee handen kunt doen. Ik ga er dus nog heel eventjes over nadenken. Maar als iemand deze stappenplan al wilt gebruiken dan zie ik graag de resultaten!!! :D