[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_roodvos_

Berichten: 1319
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:16

Afbeelding

Dit spul? Want dat is wat ik ken als "het oorspronkelijke spul" (maar 40 jaar terug is twee keer zo ver terug als ik oud ben, dus misschien dat het hiervoor wel nog iets anders was). Maar bij van beek hebben ze dat niet meer, alleen de rubberen lapjes die je in Thirtheens post ziet. Die hebben ook niet zo'n gaasje aan de achterkant.
Bij Harolds hebben ze nog wel dit spul geloof ik, maar dus ook allemaal rubberachtige en kunststoffen dingen in verschillende diktes.

Ik heb opgezocht of ze het bij de gamma en praxis hebben maar daar krijg ik geen resultaten, dus ik denk niet dat je het daar kan halen. Eerder bij kunstbenodigdhedenwinkels nu dan bij bouwmarkten dus. (denk ik dan, eigenlijk haal ik het vaak op de academie want daar is het ten minste zekerweten, in plaats van misschien mogelijk maar waarschijnlijk alleen plastic)

pjer
Berichten: 1590
Geregistreerd: 18-03-05

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:21

dat gaas op de achterkant spul is idd linoleum. Ik ben wel oud genoeg om dat op de basis school nog gebruikt te hebben :-) en dus al bijna mijn hele leven een litteken op mijn duim omdat de guts echt scherp was (ja echt). Wel grappig die linodrukken. Ondanks mijn trauma aan het gutsen zou ik het eigenlijk nog wel weer eens willen proberen.

Ibbel

Berichten: 49207
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:24

Gamma verkoopt het idd niet, Roobol wel (onder de naam marmoleum = een merknaam van linoleum). Het wordt nog steeds verkocht als vloerbedekking, het is nl oersterk.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:35

_roodvos_ schreef:
Allemaal linoprinten *\o/*

Mij heb je al bezig :') Gister voor de januari challenge een giraffe gemaakt en vandaag is daar een banaan bijgekomen, want de giraffe leek op een banaan (vond ik dan).
Achtergrond is ecoline, heb in photoshop alles om de bananengiraffen weggepoetst.

Gebruik je trouwens alleen die rubber plaatjes of heb je ook wel dat spul-met-gaasje-erachter gebruikt? Ik vond dat tweede makkelijker werken dan die dunne rubber plaatjes (t snijdt wat makkelijker imo) dus ben wel benieuwd wat jij daarvan vindt. Zag overigens ook laatst ergens dikkere (lichtblauwe) rubber plaatjes waarvan ik benieuwd ben of die fijner zijn, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.


[ [url=m/6LWQuc.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb het overigens niet op de basisschool gedaan, wel meerdere keren op de middelbare school. Het was en is (hier in de omgeving iig) ook wel een ding bij open dagen van middelbare scholen, op zo'n beetje elke middelbare kan je als toekomstig brugklasser in het tekenlokaal een lino maken :P

Geniaal haha! Ik heb 1x dat gaasspul gebruikt maar ik vind wat ik heb juist fijner! Snijd super soepel. Ik heb een of ander grijs spul van ongeveer 5mm dik. M'n naakte vrouwke wilt niet vlotten. Had hem al bijna weggegooid maar ga er morgen nog even een keer naar kijken. Iemand een idee voor een klein ontwerpje? Ik heb een hoop restjes.

Ik ben trouwens ook opzoek naar een winkel waar ik niet al te duur canvas tassen kan kopen. Ik heb textielverf en wil dat wel eens testen met m'n linosnedes!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:09

umm action daar haal ik mijn proef doeken, of ik bestel zelf iets waar ik dan zelf een tas van naai (dan heb je altijd de juiste tas die je in gedachten had)
Wat een mooie dingen weer die er bij gemaakt zijn!

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:49

kwita schreef:
umm action daar haal ik mijn proef doeken, of ik bestel zelf iets waar ik dan zelf een tas van naai (dan heb je altijd de juiste tas die je in gedachten had)
Wat een mooie dingen weer die er bij gemaakt zijn!

Action ben ik gisteren geweest, geen canvas tassen helaas. Zeeman, big bazaar, so low en hema ook niet :(

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:26

Bij de Flying Tiger heb je relatief goedkope blanco canvas tassen :)
Mijn projectje van de maand trouwens, ben niet helemaal tevreden over het lijf in verhouding met het hoofd, maar vind m wel leuk :)
Afbeelding

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:34

Leuk hoor, zeker met die achtergrond erbij!

Afbeelding


Afbeelding
Dit is het eerste schetsje zonder voorbeeldfoto. Zie je er waarschijnlijk wel ook aan :+

Ik krijg zin om uitgebreider en in kleur te werken, maar ik heb volgende weem 3 examens dus ik moet me inhouden...

Seven

Berichten: 21211
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:19

Schilderij aan het drogen dus een kleine opdracht tussen door gemaakt
Afbeelding

oji

Berichten: 4267
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:43

Nog uit het 2019 topic...mijn mensjes...oftewel een tweeluik van mijn neefje van 3, nu eindelijk klaar. Acryl verf op doek, ieder 50x50. Het leuke was wel dat de dreumes zichzelf onmiddelijk herkende. :D

Afbeelding

Afbeelding

Volgende wordt oefenen met olieverf.

Jis_

Berichten: 11654
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:19

Heel leuk, en lekker zoet die kleuren WithinYuuri.

Erg knap zo uit je hoofd Schemerdier en gaaf met dat oranje er bij.

Mooi Seven!

Vind vooral de 2e heel mooi oji, en mooi die zwarte achtergrond.
Wat voor kleuren gebruik je voor de schaduwen? Ik heb wel een tip voor je als je dat wil?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41704
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:21

Ik vermoed zwart.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41704
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:21

Schemerdier schreef:
Leuk hoor, zeker met die achtergrond erbij!

[ [url=m/GYVwW6.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/E7XsFB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is het eerste schetsje zonder voorbeeldfoto. Zie je er waarschijnlijk wel ook aan :+

Ik krijg zin om uitgebreider en in kleur te werken, maar ik heb volgende weem 3 examens dus ik moet me inhouden...

Ik vind 'm eigenlijk gewoon goed gelukt, hoor :D.

Jis_

Berichten: 11654
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:35

_San87_ schreef:
Ik vermoed zwart.


Ik ook maar ik zie toch ook wel wat bruin bij hals lijkt het.

oji

Berichten: 4267
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:38

Ah tips zijn altijd heel erg welkom!!! Nee ik heb geen gewoon zwart gebruikt voor de schaduwen. Beetje wat gemend met ruwe omber, gebrande omber, zwart en hier en daar wat pruisisch blauw. en dat dan weer door de huidskleur gemengd.

Maar wat ik vooral heel lastig vind is dat het zo verschrikkelijk snel droogt. Vooral als je de schaduw dun wilt aanbrengen, dan is het bijna al droog voor je de tijd krijgt het uit te "vegen". Daardoor durf ik bijna niet echt een schaduw duidelijk op te zetten, want op sommige stukken was het contrast op de foto nog wel wat sterker, maar was ik bang dan alles te verknallen als ik dat zo dik en donker zou opzetten. Ik hoop dat dat met olie beter werkt omdat je dan nat in nat kunt en denk ik (hoop ik) mooiere overgangen kunt maken.

Ik zag in jouw andere topic Jis de tip om ook te oefenen door een replica te schilderen. Goed plan, ga ik doen. Denk dat ik dan mezelf maar eens op het meisje met de parel van Vermeer ga storten. Daar vind ik ook veel youtube filmpjes van hoe je dat het beste aan kunt pakken.

Zie ook veel over dat ze een onderschilderij met acryl maken en daarover met olie gaan. Hebben jullie daar ervaring mee?

Jis_

Berichten: 11654
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:16

Ik gebruik soms ook gebrande omber voor schaduw, :j meng je dat met ultramarijn blauw dan krijg je zwart. Meng je net wat meer gebrande omber dan word je zwart wat warmer en andersom, dat maakt het zo fijn voor onder andere schaduwen. In plaats van gebrande omber gebruik ik ook wel rauwe sienna, ook dat geeft zwart maar wordt met meer sienna nog warmer.

Dat net niet zwart door het mengen is mooi voor schaduwen in het gezicht, maakt minder hard, van Dijck bruin kun je ook gebruiken, die gebruik ik nu net voor het eerst bij aquarel.

Rauwe sienna heb ik niet zo lang geleden als laatste toegevoegd aan mijn kleurenpalet acryl en olieverf en dat had ik veel eerder moeten doen vind ik.

Probeer wit heel weinig te gebruiken, (Natuurlijk wel steeds meer naar het licht toe.) dat maakt het geheel flets en vlak en hier ben ik zo vaak weer mee de mist in gegaan, zeker in de donkere schaduwen helemaal niet. Oker geel en een nog lichtere heldere kleur geel om de schaduwen wat lichter te maken is daar fijn voor, je gaat dan wel naar wat meer groen. Met minder ultramarijn blauw en met wat rauwe sienna erbij verlies je dat weer meer als je geen koele tint wil.

Pruisisch blauw gebruik ik niet, geen idee of/hoe deze kleur werkt om zwart tinten te krijgen. Misschien ook heel goed te doen en mooi.

Ik wil je niet op kosten jagen maar ook huidskleur zelf mengen is tof, soms wil je net wat meer rood of net wat meer geel tinten, dit meng je dan weer met weinig of meer wit. Zo ontstaan er zoveel kleuren op je doek en gaat het echt leven. Je hebt daarvoor net wat meer kleuren nodig maar je hebt dan ook meer verf om langer mee door te gaan. En de tube zwart kun je eigenlijk weer weg laten.

Ik gebruik een citroen kleur geel, oker geel en ook weer rauwe sienna en er heldere rood voor. Cadmium rood licht, is een wat duurdere kleur maar echt fijn voor een heldere tint en wit voor de lichte tinten in huidskleur, voor de lichtblauwe/groene tinten of paars die je terug kunt vinden in huidskleur vind ik teal mooi. Maar dat kan ook met ultramarijn, en misschien pruisisch.

Teal kan ik niet vinden bij de N&W olieverf en wil die nu zelf gaan mengen, (bij mijn Golden Open acryl heb ik hem wel) ultramarijn, rauwe sienna en gele oker geeft meer een petrol kleur, moet nog kijken of ik daar wat meer mee richting teal kan komen.

Dat snelle drogen zorgde er voor dat ik heel veel laag op laag werkte , kost wel veel tijd.
Je kan een medium gebruiken om je verf minder snel te laten drogen, of de overstap naar Golden Open, die blijft langer nat.

Leuk meisje van Vermeer.
Ik heb, met heel veel geduld op moeten brengen, mijn Whistlejacket van George Stubbs deze week waarschijnlijk af.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:33

Mooie uitleg Jis!

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:42

Mooie uitleg Jis, een goed schilderij valt of staat echt met het goed mengen van kleuren.

Inderdaad uitkijken met Wit en geen zwart gebruiken.
In mijn laatste schilderij zie je bovenin de achtergrond dat ik de helderheid ben verloren door het wit. Iets wat ik nog wel ga proberen te herstellen als het droog is, maar de inkt ben ik eronder kwijt.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41704
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:04

Wel een heel gaaf schilderij :oo. Awesome!

Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:22

Ben al een tijdje dit topic aan het meelezen en aan het twijfelen om mee te doen (dat zegt al hoeveel vertrouwen ik in mezelf heb :') ) maar vind de sfeer en diversiteit aan werkjes zo leuk, dat ik het er toch maar op waag!

Ben in december eindelijk weer begonnen met tekenen! Heb er altijd een haat-liefde verhouding mee gehad door mijn perfectionisme, door de gedachte 'als ik er niet aan begin kan het ook niet mislukken', vervloog het tekenen altijd weer gauw of maakte ik nooit iets af. Mijn doel voor dit jaar is om in ieder geval elke maand een tekening af te maken en mijn eigen perfectionisme wat meer los te laten door ook lekker te schetsen en te experimenteren. :)

De tekening waar ik momenteel mee bezig ben. Qua materiaal en techniek doe ik maar wat, want de korte periodes dat ik wel tekende waren zo kort dat ik nooit echt mijn draai heb gevonden in materiaal. Tot nu toe grijp ik wel altijd naar mijn setje watercolor graphite potloden door de mooie donkere aardse tinten, verder gewoon potlood en fineliners.

Afbeelding

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:30

ooh wat een mooie dingen weer!

oji

Berichten: 4267
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:52

Wat een mooie schilderijen sanneb. Ik houd van felle kleuren en heel origineel! Wat voor materialen gebruik je daarvoor? Inkt maar ook verf denk ik?

De schetsen vind ik ook heel mooi en die vogel, wauw!

Superbedankt voor je duidelijke uitleg Jis. Ik ga ermee aan de slag!

Huidskleur heb ik inderdaad ook zelf gemengd. Had een filmpje op youtube opgezocht over hoe je huidskleur kon maken. Ik heb eerst met wit en zwart de juiste toon gemengd en daarna met gele oker en vermiljoen op kleur brengen. Vind dat nog wel lastig...vooral omdat ik bij kunstlicht werk en ik nog geen daglicht lamp heb (volgende op mijn verlanglijstje....maar moet nog een beetje financieel op adem komen van de revalidatie kosten van mijn paard := ). Ha ha ik was met tekenen en schilderen begonnen een paar maanden geleden, omdat ik dacht...paard op revalidatiestal, geen rijden, ik hou tijd over en ik zoek er een goedkope tijdelijke hobby bij....nou dat was een kleine misrekening (zowel tijd als geld) :+ Maar vind het wel heel erg leuk om te doen dus ga er zeker mee door.

Een groot nadeel van acryl vind ik ook wel het snelle drogen. Ik dacht dat ik dat juist fijn zou vinden. Maar zeker als je nog niet heel ervaren bent in het mengen is het best lastig. verf is droog voor je klaar bent. Dan moet je bijmengen en zie dan maar weer in dezelfde toon te komen.

Pruisisch blauw vond ik heel mooi op de tube, maar is volgens mij een lastige kleur met mengen en om te schilderen niet de meest ideale blauw. Lees dat veel phtallo blauw en ultramarijn gebruikt wordt, dus voor olie tubetjes heb ik die gekozen. rauwe sienna heb ik ook...hele mooie kleur vind ik. Van dijck bruin nog niet.

Gebruiken jullie wit ook niet om een kleur lichter te maken? Ik heb dus juist heel veel wit gebruikt om de kleur licht te maken. Geen puur wit maar wel heel veel wit gemend. Ik zie op het schilderij van sannb idd wel wat dat doet, maar heb je daar wit door het rood gemengd of puur wit als transparante laag erover heen gebracht?

Hoe doen jullie dat trouwens met olieverf. Als je kleuren op een pallet hebt gemengd en je bent klaar voor die dag. Kun je die kleuren dan de volgende dag/keer nog gebruiken of is het dan ook opnieuw mengen?

Sorry voor de vele vragen maar ik ben echt nog een beginner.

Ik ga met de olieverf eerst maar eens een paar keer echt met de kleuren stoeien, kijken hoe ze mengen en hoe dat uitpakt. Wel veel zin in!

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:32

Sanneb: geweldig! Heel mooi!

Suliko: ook heel mooi. Wat een werk, die veren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41704
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:41

Ik speel met een aantal ideeën, hopelijk kan ik er dit weekend wat mee doen. Ik ben zo druk in huis en hoofd. Bleh.

Seven

Berichten: 21211
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:56

Hier staan de volgende twee projecten alweer met achtergrond klaar
Zal daar wat van plaatsten als ze wat verder zijn