Ik heb voor mezelf een doel gesteld (iedere maand een tekening maken), dat doel heb ik niet gehaald, maar belangrijker, ik vond de lol in het tekenen weer terug! Ik heb dit jaar meer getekend dan de afgelopen 4 jaar bij elkaar. Dat zegt wel iets over de dip, denk ik

In dit topic heb ik een overzichtje gemaakt van wat ik zoal gemaakt heb:

Als eerste een ezeltje, grafiet op acryl papier en technisch gezien gemaakt in 2018 en dus telt ie niet voor 2019

Dit zeehondje is de eerste voor 2019, ook maakte ik een wasbeer en een hert.

Ik tekende Nagraj, een Marwari hengst. Mijn eerste tekening voor de challenge die ik gezet heb voor mezelf.
Ook maakte ik een serie bosdieren, zoals dit hertje, dit wilde zwijntje en dit schattige vosje. Ook maakte ik nog dit hert. Ik liet er prints van maken en ze zijn als setje te krijgen:

De bedoeling is om de andere twee diertjes ook op print te zetten.

In februari tekende ik deze Zeeuwse Schonen. Grafiet op wit acrylpapier van 300 gram. De ingelijste versie.

In maart maakte ik dit paard. Een combinatie van grafiet en koperkleurige spray paint op 300 gram acrylpapier. Dit is de tekening ingelijst.
In april tekende/schilderde ik een paard in de schaduwen, ik gebruikte zwart kleurpotlood, olieverf en werkte alles af met glitter spray paint. Ook schilderde ik een koolmeesje met aquarelverf.
Toen werd het door drukte op het werk, het paard en een vriendje erg druk en had ik na alle verplichtingen niet echt meer puf om werken te maken. Toch heb ik in augustus nog een tekening gemaakt voor de challenge:

Een lusitano, ik maakte gebruik van zwart kleurpotlood van Derwent coloursoft op wit tekenpapier dat ik bij de Action kocht en waar ik echt ontzettend blij mee ben, zo fijn werkt het.
Dat smaakte naar meer, dus in augustus heb ik ook deze Lusitano nog gemaakt:

Wederom een zwart potlood van Derwent Coloursoft op mijn Action papier. Twee werken in één maand, telt mooi mee voor een extra maand, me dunkt

Al langer liep ik met het idee om een tekening in sepia toning te tekenen. Ik vond de perfecte foto in een topic van Bokster Tenno7, ik mocht de foto gebruiken voor mijn werk voor de maand september:

Yellow, geheel in sepia toning. De tekening is gemaakt met twee kleuren bruin (Dark Brown en Mid Brown van Derwent Coloursoft) en een witte gelpen. Voor de achtergrond heb ik er een lichte lila aan toegevoegd.
In oktober begon ik vol goede moed aan Apache, met het doel de tekening ik oktober af te hebben. I failed.
In november deed ik mee aan een challenge van PaardVerzameld, een collectief waar ik lid van ben:

Ik maakte van simpele lijnen mijn interpretatie van het woord confidence. Ondertussen werkte ik langzaam maar zeker door aan Apache, wat toch meer werk was dan ik vooraf ingeschat had. Naast alle andere activiteiten die ik deed.
Voor een volgende PaardVerzameld challenge maakte ik mijn interpretatie van het wereldberoemde schilderij van de hengst Whistlejacket, gemaakt door George Stubbs:

Whistledripping - Whistlejacket maar dan anders. Gemixte materialen: grafiet, aquarel en goudverf. Het Collectief heeft een prachtige collectie Whistle's gemaakt, hier kun je alle werken zien.
En eindelijk - EINDELIJK - kon ik Apache afronden:

Apache, 20 x 27 cm Derwent Coloursoft kleurpotloden, zwarte fineliner, witte gelpen en goudverf op wit papier van de Action

Er komt een zwarte passe partout met een gouden randje en een zwarte lijst om.