[VRAAG] Verhaal schrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

[VRAAG] Verhaal schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 15:50

Beste Bokkers,

Ik schrijf al vanaf dat ik kan schrijven verhalen. Meestal in genres zoals triller of misdaad. Nu heb ik nooit echt een verhaal van het begin tot het eind af kunnen maken. Ik wil nu dus een verhaal gaan schrijven, die ik ook echt af ga maken. Graag zou ik hier hulp bij willen krijgen, iemand die mij helpt met de verhaallijn maken etc. Ik kan niet elke dag schrijven, maar meestal wel doordeweeks. In het weekend heb ik geen tijd. Ik heb al ideeën etc voor mijn verhaal alleen moet ik dit nog kunnen uitwerken op de juiste manier, zodat ik dat later kan verwerken in mijn verhaal.

Alvast bedankt voor mensen die mij hulp willen bieden.

Mvg,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-19 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Kuggur

Re: [VRAAG] Verhaal schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:03

Ik denk dat je geen respons krijgt op deze vraagstelling. Probleem is denk ik dat je te weinig hebt nu, alleen een handjevol ideeën. "Helpen de verhaallijn te maken" is eigenlijk een verzoek om een ghostwriter, iemand die het verhaal voor je schrijft naar aanleiding daarvan. En sowieso "wel de lasten niet de lusten" voor je helper.

Als ik jou was zou ik eens grondig het internet afschuimen naar informatie over hoe je een verhaal of boek schrijft ( er is véél, ook gratis), en er dan gewoon induiken. Daarna kun je er beta lezers of zelfs een editor op loslaten.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:29

Ben het wel een beetje eens met Kuggur. Er is zóveel informatie te vinden over hoe je een verhaal opzet, hoe je een plot bedenkt, hoe je personages maakt... ga daar mee aan de gang, en blijf oefenen en schaven en oefenen en schaven totdat je zelf tevreden bent. Dán is er vast wel iemand die ernaar wil kijken en je tips wil geven (je kunt mij bv een pb sturen, of een kijkje nemen in het 'Schrijf jij ook een boek' topic). Maar het begin zul je toch echt zelf moeten doen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:03

Je krijgt misschien wel wat concretere tips als je vertelt waarom het niet lukt om een verhaal af te maken. Loop je vast in het plot? Vind je het lastig om tijd vrij te maken? Vind je het na een tijdje gewoon niet leuk meer? Er kunnen zoveel verschillende redenen zijn om een verhaal niet af te maken, het is lastig om concrete tips te geven zonder wat meer informatie :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:08

Allereerst is het handig je plot te bedenken.

Je begint bij punt A en gaat naar punt B, maar welke tussenstappen wil je maken voor je bij B aankomt.

Bijvoorbeeld een verhaal over een meisje wat een eigen paard krijgt.
Je begint met te vertellen over het meisje en hoeveel ze droomt van dat eigen paard.
Je wilt eindigen met dat het meisje haar droompaard krijgt.

en daartussen moet je dus bedenken hoe ze haar droompaard krijgt.
Wat is haar droompaard, waar komt ze hem het eerst tegen.
Wat is haar reis van begin naar het einde van het verhaal.

Vaak helpt het om korte ideeën op te schrijven en dat dan steeds verder uit te werken.

Je hoeft in principe niet van A naar B te schrijven.
Bij mij werkt het bijvoorbeeld door een idee uit te werken en dan te gaan kijken waar in het verhaal ik het zou willen plaatsen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:07

Ik werk zelf met een soort grote 'master to do list', een lijst met al de belangrijke onderdelen in het verhaal. Die belangrijke onderdelen heb ik vervolgens ook tot aparte lijstjes gemaakt, met daaronder weer belangrijke details en onderdelen die ik er in wil hebben onder dat hoofdstuk.

Voorbeeld (ik jat je voorbeeld even Sabbientje :D)
Verhaallijn van het meisje dat een paard krijgt, dan zou mijn plot lijstje er ongeveer zo uit zien:
- achtergrondverhaal hoe meisje voor het eerst in aanraking komt met paarden
- beweegredenen waarom het meisje zo graag een paard wil
- meisje wil ouders over halen maar lukt niet
- meisje diep teleurgesteld en zoekt naar een andere oplossing
- er gebeurd iets waardoor de hele situatie veranderd
- meisje mag toch een paard

Vanuit daar prop ik details er in, dan ziet het er ongeveer zo uit:

- achtergrondverhaal hoe meisje voor het eerst in aanraking komt met paarden
    - Omschrijving eerste rit
    - de klik die ze voelde met x paard
- beweegredenen waarom het meisje zo graag een paard wil
    - favoriete manegepony wordt verkocht
    - de reden waarom die pony bij haar het beste af is
    - omschrijving waarom die pony de geweldigste is
- meisje wil ouders over halen maar lukt niet
    - voor argumenten meisje
    - tegen argumenten ouders
    - familieleden die zich ermee bemoeien wat wel of geen impact heeft
- meisje diep teleurgesteld en zoekt naar een andere oplossing
    - neemt een baan
    - realiseert dat het echt hard werken is
    - roept hulp in van opa/oma/vriendin/instructeur
- er gebeurd iets waardoor de hele situatie veranderd
    - pony verongelukt
    - meisje gaat ervoor zorgen
    - meisje bewijst dat zij heel goed is voor het dier
    - staleigenaar biedt een optie waardoor zij het dier over kan nemen
- meisje mag toch de pony
    - het dier geneest volledig
    - samen nog lang en gelukkig

Dat gebruik ik dan als to do list, want zo kan je zien dat je voor een verhaal als dit ook onderzoek moet doen, zoals wat voor argumenten gebruikt een kind als het een paard wil, en wat zijn goede argumenten van de ouders om dat juist niet te doen? En, wat voor medische dingen kan een paard oplopen waardoor het zorg nodig heeft, zorg welke door een kind opgelost kan worden. Het kan immers geen bakken met geld kosten want dat heeft een kind niet, het meisje is overdag op school en kan niet altijd op stal zijn om te verzorgen, enzovoorts.

En zo pik ik eruit (uit de plot lijst) waar ik op dat moment zin in heb om uit te werken, ik werk totaal niet op volgorde ik pik een hoofdstuk waar ik op dat moment zin in heb om te maken. Het leuke er van is dat je het ook makkelijk door elkaar kan husselen, de volgorde kan je altijd aanpassen. En als je je bedenkt en je wilt iets toevoegen of juist weg laten dan kan het ook. Ik vind het vooral prettig dat ik op deze manier, zodra ik vast loop met schrijven en verzinnen, even aan een ander hoofdstuk kan werken en een andere keer terug kan komen bij het moeilijke stuk. Dat lukte mij nooit wanneer ik op chronologische volgorde en zonder plot schreef.

Let wel, ik ben hobbyist en ik heb wel een paar verhalen geschreven maar heb nog nooit een boek uitgegeven. Geen flauw idee of mijn manier handig is maar dit is hoe ik mijn plot organiseer (als iemand tips of kritiek heeft, leef je ajb uit! Ik lees er ook graag meer over, online vind ik het soms lastig om bruikbare voorbeelden of informatie te vinden).

Hiernaast gebruik ik ook de snowflake method voor meer diepgang in mijn verhaal, maar uitleg daarover is online goed te vinden. Dit plaatje bijvoorbeeld:
https://i.pinimg.com/originals/6a/ae/ff ... ef52b2.png

jeetje wat een lange post, oepsie :')

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:11

Binnenkort begint Nanowrimo weer, national november writing month. Niet echt als doel om een verhaal van voor tot eind te schrijven, en het is vooral veel schrijven, niet per se goed. Maar wel enorm motiverend, en genoeg hulp op de fora daar, en tips, video's,...

Misschien voor jou een idee om elke dag 1 verhaaltje te schrijven? Dat je heel veel kleinere plots krijgt etc? Dan is de druk ook niet hoog plot-wise, en kun je misschien daarna kijken welke het meeste aanspreekt om die uit te gaan werken. Of misschien loop je tijdens die maand al tegen een idee aan wat je ligt.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 18:14

Foaly schreef:
Je krijgt misschien wel wat concretere tips als je vertelt waarom het niet lukt om een verhaal af te maken. Loop je vast in het plot? Vind je het lastig om tijd vrij te maken? Vind je het na een tijdje gewoon niet leuk meer? Er kunnen zoveel verschillende redenen zijn om een verhaal niet af te maken, het is lastig om concrete tips te geven zonder wat meer informatie :)

Ik heb er na een tijdje geen motivatie meer voor, terwijl ik zo vaak wil beginnen met een verhaal. Het onderwerp vind ik ook super interessant om over te schrijven. Ik ben bijna elke avond thuis, alleen ik kijk er nooit naar om.