[SCH] Tips gevraagd voor mijn eerste aquarel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

[SCH] Tips gevraagd voor mijn eerste aquarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 13:40

Dag allemaal,

Normaal teken/schilder ik nooit, maar ik vond het vroeger als klein meisje wel leuk om te doen, en ik heb ook altijd bewondering voor de prachtige schilderijen en tekeningen die ik vaak op bokt langs zie komen. Ik besloot dus maar eens langs de knutselwinkel naast mijn huis te gaan en wat aquarelspullen op te halen *\o/* Gewoon om te proberen!

Ik had al een tijdje in mijn hoofd om een mooi paardenhoofd te maken. Ik ben er voor de eerste keer niet ontevreden mee, maar ik zou het heel leuk vinden om wat tips te krijgen om hem nog mooier te krijgen :) Ik denk zelf misschien nog iets meer kleur/wat gewaagdere dingen? Oortjes/schaduwen iets anders?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sheran op 21-09-19 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:40

Je topic is 3x geplaatst. Foutje? :D
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 21-09-19 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 13:40

NEE IK WIL AANDACHT!

Uiteraard foutje :)

Pepperrr

Re: [SCH] Tips gevraagd voor mijn eerste aquarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:41

Je paard is verder wel heeeel gaaf geworden! Heb verder geen tips :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 14:40

Dank je wel Pepper :)

Ik heb hem nog iets aangepast. Het lijkt me ook mooi om met podlood een of andere tekst in de achtergrond te maken. Moet nog even een mooie regel/quote vinden :)

Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:56

Vind het ook wel echt knap voor de 1e keer! Ik weet niet of je er een tekst in moet zetten, of dat dan te druk wordt. Vind het juist gaaf dat hij nu zo mooi rustig oogt. En anders heel licht en subtiel ofzo, een niet al te lange tekst :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:12

Ik zou hem zo laten en er een mooie lijst voor zoeken :)

Erg mooi!

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 16:35

Mooi hoor!
De achtergrond lijkt een beetje vlekkerig, maar dat is ook een moeilijk ding van waterverf en dat komt met tijd en het veel doen.
Misschien is het wat om met een tekening als dit(dus niet deze, lekker zo laten) om wat fellere kleur ochre met blauw te gebruiken

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 19:38

Dank je wel! De achtergrond wilde ik juist wat vlekkerig, naar mijn idee is het idd niet vlekkerig genegeerd om echt vlekkerig te zijn, snp je :P

En dat tweede is een leuk idee, ik ga zeker ook wat feller werken :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 20:26

Ben ik weer, sorry :')

Op mijn mobiel heb ik net het schuifje 'opvallen' wat verschoven en krijg nu een resultaat waar ik oorspronkelijk naar streefde. Hoe krijg ik dit voortaan in het echt? Toch donkerder werken?

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 20:26

Ben ik weer, sorry :')

Op mijn mobiel heb ik net het schuifje 'opvallen' wat verschoven en krijg nu een resultaat waar ik oorspronkelijk naar streefde. Hoe krijg ik dit voortaan in het echt? Toch donkerder werken?

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:29

ik zou niet gelijk donker gaan, maar lagen opbouwen. Een stap terug gaan met waterverf is lastig

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:20

Als dit je eerste werk is, ben ik heel benieuwd hoe je schilderijen er over een jaar uit zien! Knap gedaan. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:50

Mooi al voor een eerste en leuk dat je aquarel gaat uitproberen! Ik ben wel benieuwd hoe je te werk bent gegaan: heb je je papier eerst nat gemaakt of ben je met de verf op droog papier gaan schilderen? Ik denk het laatste eigenlijk. In dat geval zou je ook eens kunnen opzoeken hoe je te werk gaan met de eerste manier. Je hoeft dan wat minder te schilderen met streken maar kunt de verf als het ware meer laten vloeien op het papier. Verder is het ook leuk om met wat meer kleuren te werken. Het geheel is nu erg bruin, met een paar stukken van de manen blauw. Schaduwen kun je ook mooi met blauwen of paars aanzetten, bijvoorbeeld onder de kaak. Krijg je ook direct meer diepte van. Succes met experimenteren! :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 10:57

Dank je wel Elanor! Ik heb het op de eerste manier gedaan (behalve de manen) maar ik denk dat het papier misschien niet nat genoeg was, want het ging niet echt vloeien. Dat wilde ik wel maar het lukte niet. Ik begin straks aan mijn tweede en daar ga ik inderdaad wat meer kleur in gebruiken, ik ben heel benieuwd hoe dat uitpakt.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:41

Afhankelijk van de verf die je gebruikt is het laten vloeien moeilijk. Waterverf van de Action zou amper gaan vloeien, terwijl 1 stapje hoger op de student grade verf van Winsor and Newton dat al veel beter gaat.
Je moet ook weer niet te veel water op je papier hebben, andersgaat het zich aan de onderkant verzamelen. Het is een moeilijke balans om uit te vogelen hoor. Op Youtube staan veel tutorials, die zou ik zeker raadplegen. En lekker veel doen. Het hoeft geen meesterwerk te zijn, gewoon lekker prutsen en kliederen! Niks mis mee

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 01:26

Dank je vikawiek! Ik heb de verf van Winsor dus theoretisch zou dat moeten lukken. Morgen nog maar eens iets proberen!

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 01:41

Theoretisch kan alles, maar waterverf is een bitch :')

Je kan ook een los blad waterverf papier pakken en telkens kleine stukjes afplakken en zo oefenen. Zo is er ook geen stress om iets moois te maken

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 23:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding