[VRAAG]Welke acrylverf kiezen of toch olieverf?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elsje123

[VRAAG]Welke acrylverf kiezen of toch olieverf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 18:11

Na jaaaaaren niet getekend en geschilderd te hebben, ben ik onlangs weer begonnen. Gewoon, met wat acrylverf van de Action. Het resultaat was ik een beetje teleurgesteld -O- over en dan heb ik het niet over mijn schilderkunsten ;) , want daar ben ik nooit écht tevreden over, maar over de acrylverf. M’n schilderij is zo dof, echt niet mooi.

Ik heb dus besloten dat ik wat meer glans wil in mijn verfjes, maar wat voor verf wil ik dan? Een goede kwaliteit acryl? Maar welk merk dan? Of toch olieverf? Dat laatste lijkt me minder geschikt voor mij, omdat ik niet als de geduldigste bekend sta en ook het mengen met terpentine lijkt me lastig.

Kunnen jullie me verder helpen met tips en trucs? Alvast heel erg bedankt!

Groeten Ellen
Laatst bijgewerkt door Warboel op 16-02-19 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd

__Maartje

Re: Welke acrylverf kiezen of toch olieverf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:03

Ikzelf ben helemaal tevreden met Winsor & Newton Galeria acrylverf. Schildert erg fijn, heeft een fijne textuur/dikte (je ziet de penseelstreken op het doek als je dat wil) en de kleuren zijn nagenoeg hetzelfde als de verf opdroogt, heel mooi helder. Ik schilderde eerst ook met Action acrylverf, dat frustreerde mij na een tijd enorm. Toen ben ik op dit merk overgestapt, een verademing was dat.

Over olieverf kan ik niks zeggen, vanwege dezelfde redenen als jij hebt :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:14

Ik ben pas geleden begonnen met olieverf en het geeft echt zoveel meer glans dan acryl, daar kan acryl gewoon niet tegenop. Maar met een vernislaag kan je een ook een mooie glans krijgen op je werk.

Verf zelf heel graag met Acryl van Golden open, wel wat duurder maar werkt ontzettend fijn, langere droogtijd dan gewone acryl en de kleuren zijn prachtig.

Waar je ook naar kan kijken is olieverf op waterbasis van Cobra, weet zelf niet hoe het met de glans zit bij die verf, zelf niet mee gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:16

Het kan, ik heb deze volledig gemaakt met materiaal van de Action (de doos met meerdere grotere tubes, niet het ronde paneel met kleine tubes want die waren echt te waardeloos voor woorden). Dus het canvas en de verf :D Om het op te pakken is het prima vind ik.

Ik heb zelf ook eens acrylverf gebruikt van Winsor & Newton, heel fijn materiaal. Amsterdam eveneens. Mocht je eens wat anders willen proberen raad ik van harte de Acrylic Ink van Liquitex aan <3 Normaal werk ik enkel watercolor, hiervoor verschillende merken geprobeerd maar deze is toch echt wel de moeite waard. Het is eigenlijk acrylverf, maar het gedraagt zich dus als aquarelverf. Maar dan veel feller en dieper qua kleur (je kunt het ook over elkaar gebruiken ipv verplicht licht naar donker).

Olieverf heb ik het geduld ook niet voor, wil het wellicht eens doen "voor de leuk" maar dat is het dan.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 19:58

Dank voor jullie reacties, ik ga even googlen op de merken.

@Bizzybijtje je schilderij ziet er goed uit, echt heel mooi, maar heb jij wel glans erop of is hij toch ook wat dof om te zien in het echt? Of heb je ‘m afgewerkt met een vernislaag?

Olieverf op waterbasis heb ik ook gezien, weet ff niet wat ik daarvan moet denken

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:16

Als het alleen maar de glans is wat je mist kijk dan even naar glansmedium. Zelf geen ervaring mee, zou even googlen op de nadelen en voordelen daarvan.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 20:21

Dank voor de tip Jis_ hier zal ik ook eens naar kijken!

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:26

Op mijn schildercursus werken wij met Amsterdam acrylverf, super. Thuis werk ik ook wel met cobra wateroplosbare olieverf, maar dan moet je wel geduld hebben.... droogt niet echt snel. Zet dan wel de onderlaag op met de acrylverf en ga verder met de Cobra study. Het is wel mooier dan de Talens Amsterdam acrylverf. En je hebt geen terpentine nodig, je gebruikt gewoon water, ook om je kwasten te reinigen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:04

Ik vind zelf Winsor & Newton, Golden en Amsterdam fijne merken voor acrylverf, vooral Amsterdam is prijstechnisch een fijn uitprobeermerk :D
Je kan wel gaan werken met mediums/pasta’s of vernissen om het wat glanzender te maken :j