Anoniem schreef:Ohh heb jij deze gemaakt? Vertel eens meer over de verhalen er bij? Ik heb overigens gestemd op de kaaiman.
Ok, dan eerst de krokodil of kaaiman:

Deze foto is gemaakt in cenote Aktun Ha, oftewel Carwash, in Mexico. Vroeger wasten taxichauffeurs hier hun auto's, dus vandaar de naam Carwash. Het doel was uiteraard grotduiken, dus we hebben genoten in de grot. Maar de cenote Carwash is vrij groot en wordt ook gebruikt door zwemmers. Dus toen we de grot uitkwamen besloten we nog even een rondje onder water te zwemmen. En ineens zag ik dit beest. Ik kon heel snel zwemmen, haha. Mijn buddies hadden echt zoiets van waar gaat die nu naartoe. Camera was al uit, er zat al weer een cover over de lens en dat ging er heel snel af. Maar natuurlijk stonden alle instellingen nog op standje 'totaal geen daglicht, aardedonker', dus snel wat aangepast en deze foto geschoten. Beestje was denk ik zo'n 2m lang. Dit is ook echt de enige foto die ik er van heb, want helaas was hij banger voor mij dan ik voor hem.

De andere foto:

Deze is ook gemaakt in Mexico, maar in cenote Tajma Ha. De cenote is om te zwemmen fantastisch, compleet met garra rufa's die aan je voeten knabbelen. Wij wilden ook hier grotduiken en de cenote voor sportduikers is werkelijk prachtig. Maar helaas was het waterpeil in de grot zodanig dat je de hele tijd EXACT in de halocline zwom, de laag tussen zoet en zout water. Dat betekent dat de voorste duiker gewoon 100m zicht heeft en de rest NIETS ziet, behalve een melkachtige laag. De duik was dus niet heel bijzonder.

Sommige grotten hebben haloclines waar je er net over of onder kunt zwemmen. Hier zie je ze op de foto:
https://duikeninbeeld.tv/duikreporter-h ... ograferen/