[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:56

Sanneb zo laten, dit heeft wel iets :)

Kiwiris, leuk gedaan. Mooie overgangen ook met die kleuren tussen paars en blauw.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:57

Een vraagje!

Ik heb jullie topic doorgespit en ik ben door jullie aangestoken. Nu het probleem.. ik teken nooit. Vroeger op school, ja, en toen was ik er niet al te best in :+ .
Het lijkt mij heel leuk om te leren tekenen. Het liefst zou ik honden mooi kunnen tekenen. Schilderen kan natuurlijk ook, maar dat lijkt mij een stapje lastiger dan tekenen?

Hoe hebben jullie het geleerd of zijn jullie gezegend met een talent? Hebben jullie misschien aanraders voor boeken gericht op de echte beginner? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:22

xdniesje Gewoon beginnen :j
Ik heb veel YouTube filmpjes gekeken en random op internet gelezen hoe ik iets moest doen als ik ergens tegenaan liep.
En dan lekker hier plaatsen, er zijn genoeg mensen die vast tips kunnen en willen geven.

Nog een toevoeging, ik heb geen aangeboren talent. Ik begon ook met alleen de omlijningen en geen schaduwen. Ik denk dat met genoeg oefening iedereen kan leren tekenen.
De kunst is denk ik om niet te hoge verwachtingen te hebben of jezelf met mensen te vergelijken die al veel langer bezig zijn.

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:42

xdniesje schreef:
Een vraagje!

Ik heb jullie topic doorgespit en ik ben door jullie aangestoken. Nu het probleem.. ik teken nooit. Vroeger op school, ja, en toen was ik er niet al te best in :+ .
Het lijkt mij heel leuk om te leren tekenen. Het liefst zou ik honden mooi kunnen tekenen. Schilderen kan natuurlijk ook, maar dat lijkt mij een stapje lastiger dan tekenen?

Hoe hebben jullie het geleerd of zijn jullie gezegend met een talent? Hebben jullie misschien aanraders voor boeken gericht op de echte beginner? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.


Hier hetzelfde probleem! Ik heb op de basisschool wel veel getekend, maar meer voor de lol en ik kon er echt niets van. Toen later op de middelbare heb ik een jaar heel fanatiek getekend omdat ik een vriendin had die prachtig kon tekenen, en dat inspireerde mij en mijn andere vriendinnen om ook te gaan tekenen. Maar na een paar maanden werkte dat erg ontmoedigend, ik was namelijk de enige die geen steek verder kwam en totaal heen progessie maakte ondanks dat ik dagelijks tekende. Mijn level is dan ook nog gewoon "beginner"..

Ik wil het heel graag weer oppakken en in 2019 echt meer gaan tekenen, zowel digitaal als op papier. Maar ik heb het gevoel dat ik gewoon het gevoel mis om goed te kunnen tekenen (en ja, alle mensen die goed kunnen tekenen zeggen dat het geen talent is maar gewoon veel oefenen, maar dat is ook wel makkelijk praten :=). Ik wil het gaan doen door tutorials op YouTube te gaan kijken, ook al zijn die meestal te moeilijk voor mij

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:47

Talent is ook echt een dooddoener voor mij. Ik heb geen talent. Alles wat ik heb gemaakt is alleen maar door er uren aan te besteden en stukje voor stukje beter te worden. Het afschuiven op talent komt op mij over alsof het vanzelf komt aanwaaien. En dat is bij zo goed als niemand het geval.

Dus wees welkom en doe ervaring op door te doen!

Ontdek trucjes om het jezelf makkelijker te maken. En ga vooral op zoek naar het materiaal dat bij je past. We zijn niet allemaal geschikt om haar voor haar te tekenen met een potlood.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:48

Wat Malenka zegt, hier ook geen 'talent'. Gewoon niet jouw werk vergelijken met dat van iemand anders. Vergelijk jouw werk met het oude werk van jezelf. Zo zie je pas progressie.

Anoniem

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:51

De mooiste tip die ik ook kreeg was: durf. Wees niet bang om te werk te ‘verpesten’ door een riskante keuze. Zo kom je achter nieuwe technieken en kan je je mooi ontwikkelen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:40

Niet je werk hetzelfde willen hebben als sommigen die gewoon echt goed zijn, ik ga dat ook nooit leren, maar heb ondertussen mijn soort cartoonachtige doodle stijl, gewoon zoeken naar iets wat je licht en wat je leuk vind.

En niet te vaak naar de action gaan.... ( kom ik weer thuis met iets waarvan ik denk hmmmm en hoe ga ik dat nou zinnig gebruiken.)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:54

Ik teken al sinds mijn 5e hondjes en paarden. Ben dit blijven doen. Nooit tekenles/academie gevolgd.
YouTube helpt idd ook erg goed.

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:01

Nou ik bedoelde meer dat als ik mijn werk met mijn eigen werk vergeleek dat ik een aantal maanden geleden tekende :+. Dat je je werk niet met anderen moet vergelijken doe ik gelukkig niet. Want iedereen werkt en verbeterd op zijn eigen tempo en heeft een eigen stijl natuurlijk!

Het voelde voor mij zo frustrerend na een tijdje omdat ik niet vooruit ging. Om een heel stom voorbeeld te geven: als je aan een challenge begint om om de dag te gaan sporten terwijl je niet of vrijwel nooit sport, dan zal je dag 1 helemaal kapot zijn. Maar als je in de tweede maand weer de routine doet die je dag 1 deed zul je merken dat wat toen zo onmogelijk moeilijk was, makkelijker gaat! Terwijl als je na twee maanden nog steeds op het niveau van dag 1 zit, dan raak je motivatie kwijt.

Misschien door aan deze challenge te doen en doordat ik inmiddels wat ouder ben zal dit beter gaan, maar ik voel me er een beetje onzeker over :=

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:59

Ik heb ook "geen talent". Middelbare school gehaald met een 5 op tekenen met heel veel pijn en moeite _O-
Ik pak nu even de tablet, ga kijken of ik raad weet ik met gimp.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:05

Afbeelding


Deze heb ik vandaag gemaakt! Ik ben er echt ontzettend blij mee, het ging beter dan gehoopt :D

Er is natuurlijk wel nogsteeds ruimte voor verbetering, dus tips zijn zeker welkom ;)

Ik vind hem zelf wat mooier in het echt, ik heb het gevoel dat de foto misschien iets vertekend. Of ik heb er gewoon te lang naar gestaard nu, dat kan ook :P

Edit: betere foto toegevoegd :)
Laatst bijgewerkt door Remembrance op 03-01-19 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:05

Fennadev schreef:
Ik heb ook "geen talent". Middelbare school gehaald met een 5 op tekenen met heel veel pijn en moeite _O-
Ik pak nu even de tablet, ga kijken of ik raad weet ik met gimp.


Ik heb tekenen maar laten vallen :+

Het gekke is dat ik totaal niet digitaal kan tekenen, ondanks dat ik het al heel lang probeer, maar ik weet door al het proberen ondertussen wel goed hoe gimp werkt. Is het in ieder geval ergens goed voor geweest

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:08

Ik had er een 7 op NL&T tegenover staan, dus ik vond het wel best, want al mijn vrije uren zaten in dat project en had er zoveel frustratie enzo van. Ik heb tot nu toe met PSE 11 gewerkt, dus ben benieuwd.

Edit; probleem 1, gimp ziet mijn gum niet -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:40

Remembrance schreef:
[ [url=m/iKY20O.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze heb ik vandaag gemaakt! Ik ben er echt ontzettend blij mee, het ging beter dan gehoopt :D

Er is natuurlijk wel nogsteeds ruimte voor verbetering, dus tips zijn zeker welkom ;)

Ik vind hem zelf wat mooier in het echt, ik heb het gevoel dat de foto misschien iets vertekend. Of ik heb er gewoon te lang naar gestaard nu, dat kan ook :P

Edit: betere foto toegevoegd :)

Dat is Eomer als ik het goed heb.

Je ziet wie het is, maar er missen wel wat herkenbaarbeden die hem nog gelijkender maken. Zoals een bredere mond :).

Verder wel een goede tekening al. Ik vind mijn tekeningen in het echt ook mooier :').

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:20

Ik zie mezelf ook niet als een talent, heb op en af heel wat geoefend. Vooral met verf/kleur gaan werken was frustrerend, nu 10 jaar verder heb ik het idee dat ik het mengen en kleurgebruik goed in de vingers krijg. Wellicht had ik dat met les wat eerder beter ontwikkeld maar mijn eigen weg gaan vond/vind ik wel fijn. Op internet heb ik gezocht naar de kleuren die gebruikt werden voor huidskleur voor portretten, toen ik daarmee wilde beginnen, eerste tijd alleen dieren geschilderd.

cataplana schreef:
De mooiste tip die ik ook kreeg was: durf. Wees niet bang om te werk te ‘verpesten’ door een riskante keuze. Zo kom je achter nieuwe technieken en kan je je mooi ontwikkelen.


Precies dit, en inderdaad jouw werk niet vergelijken met dat van een ander, hooguit om daar inspiratie uit te halen als het je aanspreekt.


Remembrance schreef:
[ [url=m/iKY20O.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze heb ik vandaag gemaakt! Ik ben er echt ontzettend blij mee, het ging beter dan gehoopt :D

Er is natuurlijk wel nogsteeds ruimte voor verbetering, dus tips zijn zeker welkom ;)

Ik vind hem zelf wat mooier in het echt, ik heb het gevoel dat de foto misschien iets vertekend. Of ik heb er gewoon te lang naar gestaard nu, dat kan ook :P

Edit: betere foto toegevoegd :)


Ziet er goed uit! ...Dat kan zeker, meest gelijkende foto maak je als je er precies recht voor staat.

vikawiek

Berichten: 1491
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:33

Remembrance mooi! Je kan een zwart potlood gebruiken voor donkere schaduwen, dat geeft meer contrast. Maar ik doe het je niet na, ik ben echt bagger met grafiet _/-\o_


Weer een stapje verder, het lijkt alleen net alsof die lippenstif op heeft :')
Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:39

@Remembrance, ik vind hem goed gelukt, herken hem! (en ik ben echt een nono in het herkennen van bekende mensen)

@Vitawiek, wauw.....

En digitaal tekenen, geen kaas van gegeten, vind het op papier al moeilijk genoeg :+ :D

Mezelf aan oor getrokken en kwasten uit de kast gehaald..
Probleem 1.... verf dekt niet (goedkope troep blijkbaar) dus moet nog een keer er over heen.
Probleem 2.... had geen klein fijn penseeltje, hmmmm, die moet ik dus gaan kopen, want met een bezemsteel kan je geen oor of oog schilderen of manen...
Probleem 3.... mijn ongeduld, ik wou hem natuurlijk meteen af maken, maar ja.. acrylverf... als je iets met een andere kleur wil moet je het wel eerst laten drogen, heb ik nu niet gedaan, gewoon doorgeklodderd…
Probleem 4.... hij is dus nu nog niet af, want heb vervolgnes oor met groen half ondergeverfd (oor was al niet groot, nu nog verder gekropmen, dus moet hersteld worden) en nog wat van dat soort acties en oog moet met klein penseel dat ik nog niet heb. Dus ligt het nu te drogen (Dat is dan wel weer zo handig... ) en kan ik pas verder als ik klein penseeltje heb.
Probleem 5... omdat ik concentratie spanne heb van een garnaal is het toch weer een snelshcilderwerkje geworden.

Kortom hij is nog niet af, maar wel fun om wat met kleuren door elkaar te prutsen.

Afbeelding
Afbeelding

Er is kans dat ie er na verdere mishadeling met kleiner penseel beter.... of... slechter uit gaat zien, 50/50 :Y) 8-)

specht was kwartiertje werk, dat is toch handiger *D , deze is nu verdeeld over de dag 4 x 10 minuten.
Schetsen was 2 minuten, de rest duurde langer, maar eigenlijk nog aardig met verf lopen kwakken geloof ik.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:57

Dank jullie wel voor de reacties! Nog even voor de duidelijkheid, ben het er vergeten bij te zetten, het is Thor. Gespeeld door Chris Hemsworth :o Dit is de voorbeeldfoto:

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:03

Remembrance schreef:
Dank jullie wel voor de reacties! Nog even voor de duidelijkheid, ben het er vergeten bij te zetten, het is Thor. Gespeeld door Chris Hemsworth :o Dit is de voorbeeldfoto:

[ [url=m/wqu7Lp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ow _O-.

Dat lijkt beter :P.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:56

@Sjolvir := Nadeel van acryl/olieverf; je moet wat geduld hebben. Te minste dat is mijn ervaring met wat ik maak. :D Voordeel van acryl/olieverf; een misstap is makkelijk weer aan te passen.
Weet niet met welk merk je schildert maar ook duurdere verf dekt niet altijd, en dat staat op de tube/pot. De niet dekkende soorten (binnen een merk) zijn weer heel fijn om mee te glaceren.
Als ik bijvoorbeeld in het iris van een oog een deel wil oplichten dan maak ik die plek eerst wit/vrijwel wit en als dat droog genoeg is ga ik er met een niet dekkende kleur dun overheen, in die kleur moet dan geen wit in zitten, dat dekt wel, geeft een heel mooi effect. :j

vikawiek schreef:
Remembrance mooi! Je kan een zwart potlood gebruiken voor donkere schaduwen, dat geeft meer contrast. Maar ik doe het je niet na, ik ben echt bagger met grafiet _/-\o_


Weer een stapje verder, het lijkt alleen net alsof die lippenstif op heeft :')
[ [url=m/YuXyjj.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:01

Hee hoi *\o/*
Jullie zitten al ver in het nieuwe topic ! wow !

Ik meld me ook weer :D

Remembrance Heel gaaf, dat is ook nog iets wat ik wil doen, op getint papier met wit potlood :D
vikawiek wat een supergave stijl heb jij!! ben ik jaloers op :o zo zacht
Sjolvir gewaagde houding :D ben benieuwd naar het eindresultaat!

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:13

Ik ben momenteel bezig aan 2 werkjes voor mezelf en 1 opdracht (de hond)

Ik heb geen idee waar dit naartoe gaat, maar ben wel best blij dat ik dit uit mijn hoofd heb getekend :+
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:26

Fnanne Weer zo'n heerlijk plaatje, ik hou wel van dat losse, illustratieve werk.
Telpeva Maar even gegoogled, we zijn niet zo thuis in dit genre (och hemel, dit klinkt zó opoe tuf :') ), maar precies gewoon. Het was even vogelen met de handen, maar het hoofd is gewoon perfect.
Mijn licht geriatrische kat die nog niet doorheeft dat ze geriatrisch is vond de muziek niet echt...uh, tof. _O-
Sjolvir Mooie specht, vooral de kop vind ik echt heel er mooi gedaan. Achtergrond, iets wat ik altijd erg moeilijk vind, past er ook goed bij, juist dat hele losse daar maakt dat je naar de specht trekt.
En hoe gaaf, een groene specht! Hier zitten alleen de gewone hameraars.
Lol, die tekst bij de Fjord...Zo herkenbaar. :D
Hij is wel superleuk geworden. Het oor vind ik zelf het mooiste, echt zo'n flufoor (ik val op details).
Art_Ificious Volgens mij is dit ook best een lastige hoek, zo eentje die vervormd en dat dan de lijnen weigeren goed te komen. Toch best goed gelukt! Zeker het 'buiten' oog stuk vind ik erg goed. En inderdaad, gewoon lekker door oefenen.
En dan maar gelijk over op de vraag van xdniesje en Lestrange01, talent weet ik niet, 't zal misschien, maar hier, uit ouders die zelf beiden creatief zijn en waren, wel al van kleins af aan gestimuleerd om op allerlei manier lekker creatief bezig te zijn. Tekenspullen (uh, typ-papier - de voorloper van printerpapier - en pennen en potloden dus) lagen er altijd wel (verfdoosjes en boeken waren wat van de weinige dingen die ik als kind altijd zo kreeg). Dan wordt het vanzelf heel makkelijk om te durven en doen. Ik denk dat je zelfs zonder een cent talent dan al een heel end voorloopt op mensen die dat niet hebben meegekregen. Als je bv honden heel leuk vindt om te tekenen zou ik gaan voor plaatjes natekenen om zo de vormen onder de knie te krijgen. Gaat heel wat oefentijd in zitten, maar het is nou eenmaal een kwestie van eindeloos doen. Maar het allerbelangrijkste, nog boven of het lijkt op wat je wil maken, is dat je er lol in hebt.
sanneb Ik denk zelf, als je dat stuk lijf links weggumt en het stuk lijf rechts wat lichter maakt, je toch wel een mooi werk hebt staan. Het hoofd vind ik namelijk wel erg gaaf, juist door de combinatie van materialen.
Kiwiris Och jeetje, weer zo'n heerlijke tekening. Wat maak jij een ontzettend leuke dingen! <3
Remembrance Hij is zo al mooi hoor. Knap ook, die highlights, net als bij je haas doe je die mooi. Foto zal best vertekenen, als de hoek net niet goed genoeg is krijg je soms een heel ander plaatje.
vikawiek Wat een mooie kop! Die bovenkant lijkt ook gewoon echt zo fluwelig dat ik 'm wil aaien.
xTitanic Wauw, zo mooi weer...Maar zo'n draak uit je hoofd? Wauw.

Inzending voor vandaag. Weer stift op papier. Nu met referentiefoto uit een oude krant, over een stuk over een heel oude muis en een onderzoek naar verjonging, beeld is van Rein Janssen. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/he ... ~bb29695a/
Mijn kat had een muis naar binnen gebracht. Beestje zit nu onder de koelkast. Vandaag heel de middag door 't dorp gelopen op zoek naar een niet dodende muizenval (de dodende variant had ik namelijk al, en die werkt niet onder koelkasten, te saai en 't past niet) maar uiteraard hadden ze die niet. Wederom lang leve Google, je kunt ze ook zelf maken. Enniewee, plaatje van de muis kwam ik tegen toen ik een tekenpapier zocht en die paste eigenlijk wel bij het muizenthema van vandaag. Jammer dat de oker wat te okerig is geworden, nu lijkt ie op een verstokte roker. Beetje jammer, maar ik vind 'm toch té snoezig. :D

Afbeelding

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:34

Remembrance ik vind het knap :j portretten zijn zó lastig...
Vikawiek ik vind 'm prachtig. Hele mooie zachte stijl :j
Sjolvir Wat heb je dat prachtig beschreven :D ik vind het een aansprekend werk, ik denk dat als je nog wat meer 'out of the box' gaat met de kleuren, het erg tof wordt :) (dus als schaduw niet perse grijs gebruiken, maar eens paars... Of blauw of groen...)
xTitanic ik <3 jouw werk. Alledrie aansprekend :j

Wat betreft talent...
Het is mooi meegenomen, maar ik denk dat doorzettingsvermogen ook een grote rol speelt :j


Afbeelding
Vandaag weer een 'guilty pleasure' van mij op papier gezet. Zo erg, dat ik na sinterklaas gewoon nog zakjes in de uitverkoop koop... :=
#3

[edit] Pluis deze is super schattig... Ik zeg: lijstje :j