1) Als eerste begin ik met een simpel stripje zilver en zilver draad.

2) Vervolgens ga ik berekenen wat de lengte moet zijn en maak ik het zilver op maat.

3) Wanneer alles de juiste maat heeft kan ik het rond gaan buigen. Het lijkt nu nog niet op een ring. Voor het solderen is het belangrijk dat de uiteindes precies aansluiten op elkaar. Daarom begin ik met een beetje een ovale vorm.

4) Dan is het tijd om het te solderen. Er worden kleine stukjes soldeer geknipt en vervolgens ga ik met de brander het zilver verwarmen en het soldeer toevoegen. Wanneer de hele ring warm is zal het soldeer vloeien en daarmee de naad dichten.

5) Vervolgens kan ik de ring gaan vormen. De ring wordt om de tribulet geschoven en met een zachte hamer sla ik hem rond. Het lijkt nu eindelijk op een ring. Omdat ik een ruimte wil hebben waar het haar in komt te liggen schuiven ik de twee dunne ringen over de brede. Dit moet precies aansluiten anders kan het niet gesoldeerd worden. Goed meten en rekenen is dus heel erg belangrijk.

6) Als het dan gesoldeerd is ziet het zilver er erg vies uit en moet dit afgekookt worden. Het afkoken gebeurd in een glazen schaal met een zuurbad. Het zuur lost het vuil op en maakt het zilver wit.

7) Dan kunnen de drie ringen aan elkaar gesoldeerd worden. Ook komt er een klein afdeklaatje op de ring. Daar kunnen de eindjes van de vlecht onder verstopt worden. Na het solderen volgt dan weer het afkoken.

8) De ring is nu schoon maar nog lang niet af. Om te zorgen dat de ring mooi glad en zonder zichtbare naadjes is moet ik hem gaan vijlen. Daarna schuren, schuren en nog meer schuren om hem vervolgens te kunnen polijsten.

9) Het werk aan het zilver is nu gedaan maar de ring is nog niet af. Het haar moet er nog in. Dit haar gaan we eerst goed wassen en ontvetten. Daarna worden de haren gesorteerd en geteld. In elke streng haar moeten hetzelfde aantal haren zitten zodat het een mooie gelijkmatige vlecht wordt.

10) Dan doe ik wat lijm op een zakje en verdeel dit met een saté prikker in de ring. Dit doe ik zodat ik het goed kan doseren. Het ene uiteinde van de vlecht onder het kapje en het andere aan de andere kant. Wederom is meten heel erg belangrijk.

11) De lijm mag dan een paar uur lekker drogen en de ring is klaar!!