Ik heb een cowboyhoed, waar een vreselijk lelijke hoedband omheen zat, dus ik besloot er zelf eentje te maken. Diverse soorten leren veters besteld en lekker aan de pruts gegaan. Ik ben er niet zo goed in, dus ik hou me aanbevolen voor tip! Vooral ideeën over 100% natuurlijke sluitingen zijn welkom!
Eerst de materialen leren kennen: in geen jaren gevlochten, dus lekker oefenen hoe het leer zich gedraagt. Kwam er al snel achter dat nat leer zich een stuk makkelijker laat vlechten:

Ik wilde ook een tof uniek armbandje.
Dit vlechtwerk was wat saai:

Maar ik vond een super tof design op pinterest!

Het eindresultaat:

De sluiting bestaat uit 'houtje touwtje'. Een houten stokje bevestigd aan de leren veter die je aan de andere kant door de lus haalt. Gaat zeer makkelijk open en dicht, en zit als een huis. Draag hem al meerdere dagen, ook op het werk, en het gaat uitstekend!

Dan zijn we toe aan waar het mee begon: de hoedband. Ik wilde graag een gevlochten hoedband maar alles wat ik mooi vond was zo duur, dus wat inspiratie opgedaan op pinterest. Daar zag ik ook leuke combinaties van leer met een paardenhaar tassel. Ik had nog een pluk haar van mijn Haflinger liggen waar ik 'ooit wat mee moest doen' dus die heb ik gebruikt. Ik heb ze niet gewassen, maar ik hou sowieso van een 'gebruikte' look en mijn haflinger heeft zelf ook nooit 100% wit haar. Het is altijd wel iets vies. Dus ik wilde ze niet wassen. Ook omdat haar geur er na jaren op mijn kamer liggen nog in zit. De hoed gaat mee naar Canada voor 3 maanden deze zomer, en zo is ze altijd een beetje erbij, haha!
De haren sorteren, wat een monnikenwerk!

De vlecht en de tassel:

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de bevestiging van de tassel aan de vlecht. Ik vrees dat dit los kan gaan, maar ik laat het even zo en dan kijken wat er gebeurd, haha!

Het eindresultaat op de hoed:

Wat vind bokt ervan? Hebben jullie nog tips of toffe vlecht patronen? Ik heb nog zat leer over namelijk, haha!
Wil ook nog een leren ketting maken voor mijn zegelring. Het liefst zo dat ik de ring er wel makkelijk af kan halen, maar hij er niet zelf af kan vallen. En het moet geen ontzettende stellage worden. Dus daar ga ik nog even op broeden!