Probleem met naaimachine met fleece stof

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Probleem met naaimachine met fleece stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 11:11

Hallo, ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen. Ik heb al vaker iets met de naaimachine gemaakt en dat ging altijd goed. Nu wil ik graag iets van fleece stof maken en hier begint het probleem.
Mijn naaimachine lijkt niet door fleece te kunnen naaien. Hij haalt de draad niet op. Een gewoon stukje stof gaat prima.

Ik heb geprobeerd;
De naald iets lager zetten
Ander steekje kiezen
Draaien aan het wieltje wat de bovenste draad op spanning houd

Het is helemaal geen dikke fleece, de naald gaat er ook met gemaak doorheen, er gebeurt alleen verder niets ( ik krijg geen steekjes )
Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd, dit zijn nog wat foto’s;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jolien87

Re: Probleem met naaimachine met fleece stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:12

Heb je ook een andere naald genomen?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 11:15

:o nee, is dat nodig ?

Bedoel je dan een nieuwe zodat deze scherper is, of een andere maat? :o

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:16

Ik denk dat ze bedoeld: verschillende stoffen hebben vaak verschillende naalden nodig.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:32

Zit het wel goed aan de onderkant? Ik heb ook een tijd lopen kloten omdat het draad aan de onderkant steeds losschoot en daardoor geen steek maakte zegmaar.
Ik doe alles met dezelfde naald/draad (lui :o ), fleece en katoen en dat gaat goed (als alles ook goed vast zit :') )

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:12

Ik vraag me ook af of er wel draad op je spoel zit :P Zo ja, dan zorgen dat je bij de eerste steken de draadjes die uitsteken even goed vasthoudt, na een paar steken kun je loslaten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:14

Granoek schreef:
Ik denk dat ze bedoeld: verschillende stoffen hebben vaak verschillende naalden nodig.

Dat ja. :j

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 15:02

Alvast enorm bedankt voor het meedenken allemaal!
Er zit wel draad op de spoel, als ik er nu een gewoon lapje stof door haal is er ook niets aan de hand.

Welke naald soort zou beter geschikt zijn voor fleece?

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 15:59

Bij mij moest ik de spoel afstellen. Voor grotere of kleinere lus van het onderdraad. Bij pakte hij het onderdraad ook niet op omdat de lus van het onderdraad te klein was. Ik moest met een schroevendraaier aan de plus of min draaien van de spoel
Laatst bijgewerkt door hetty007 op 21-04-18 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:00

Een speciale naald zorgt ervoor dat er een grotere lus gemaakt wordt en de onderdraad makkelijker ophaalt; speciaal voor fleece en stretch stoffen.
Anders heb je een grotere kans dat hij de onderdraad niet (of minder goed) ophaalt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:02

Heb je de machine al opnieuw ingeregen?
Bovenspanning goed?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:26

Bij fleece zou een gewone naald moeten kunnen, maar probeer anders eens een stretch naald. Hier op mijn pfaff pak ik normaal voor fleece universeel maar ik heb een werkpaard wat graag en hard werkt. Een gevoeliger apparaat werkt wellicht beter met een stretch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:50

Glijd de fleece wel makkelijk onder het voetje door? Fleece wil namelijk wel eens stroever lopen dan gewone stof en pakt daardoor de onderdraad niet lekker mee.
Krijg je toevallig ook kleinere steekjes dan normaal?

Als het dunne fleece is dan zijn gewone naalden wel te doen, is je stof dikker dan zou je nog eens een leernaaldje kunnen gebruiken. Deze prikken wat makkelijker door bepaalde stofjes heen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:54

Ik bedoel met het voetje vd naaimachine het ondertransport trouwens :-) Ik denk dat daar je probleem zit. Dit omdat je al aangeeft dat je geen steekjes krijgt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 11:01

Ik heb het spoelhuisje eruit gehaald en gekeken, maar ik geloof niet dat ik hier iets kan aandraaien.

Ik heb ook een andere naald gepakt (hier stond 100 bij ipv 90) nu kreeg ik een paar steekjes, dan weer 2 cm niets en dan een steekje. Bij gewone stof is er nog steeds niets aan de hand.

De fleece is niet te dik en loopt soepel onder het voetje door, maar het is wel iets pluiziger dan een glad lapje stof, zou dat de reden zijn dat het onder draadje niet opgehaald wordt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:28

Het metalen transportplaatje kan mss niet voldoende grip krijgen op de fleece. Wat je kan proberen als dit daadwerkelijk zo is, is een stukje patroonpapier onder de stof leggen en zo eens een stukje stikken.

Ik heb in het verleden vaak auto interieurs gemaakt voor klassieke wagens, dus stoelen e.d opnieuw bekleed. Sommige stoffen lopen gewoon niet lekker door het transport heen en krijg je of onregelmatige steken of helemaal geen steken. Nu weet ik natuurlijk niet of dit bij jou ook zo is, maar je kan het wellicht proberen :-) Het papier trekt je er met een beetje beleid zo weer tussenuit.

Zit er ook rek in de fleece?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:40

En heb je al geëxperimenteerd met de bovenspanning? Kan heel goed dat deze voor fleece anders moet zijn.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 20:12

De fleece is een beetje rekbaar, maar niet heel erg, stukje patroonpapier ga ik proberen! (die stik je dan dus mee en dan daarna voorzichtig er weer uit frutselen?)

Bovenspanning heb ik inmiddels op alle standjes geprobeerd :P (zelfs te strak, toen kwam het draad niet meer door :P)

Edit;
Inmiddels geprobeerd met papier eronder (patroon papier, en daarna ook nog een A4tje, helaas blijft hij steken overslaan... zo stom.

Morgen is het hier markt, dan ga ik even kijken voor andere naalden. Ik hoop enorm dat dat het is. Inmiddels heb ik al zoveel gefrot dat met de hand waarschijnlijk sneller was geweest :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:41

draaakje schreef:
De fleece is een beetje rekbaar, maar niet heel erg, stukje patroonpapier ga ik proberen! (die stik je dan dus mee en dan daarna voorzichtig er weer uit frutselen?)

Bovenspanning heb ik inmiddels op alle standjes geprobeerd :P (zelfs te strak, toen kwam het draad niet meer door :P)

Ja, gewoon mee stikken en er later weer af halen. Het wil niet zeggen dat het bij jou gaat werken, ik heb er zelf sommige stoffen wel mee "mak" gekregen :-)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 20:43

Haha, net tegelijk gepost, ik had mijn berichtje nog aangepast.
Had het meteen even geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:22

Ná, wat sneu joh!
Wat ben je aan het maken trouwens? :-)