[DIGI] (Dragon)Cave

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

[DIGI] (Dragon)Cave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 16:28

Hoihoi,

net weer een digitale tekening 'afgerond'.
Mijn doel was om de details wat meer los te laten en het penseel zijn werk te laten doen. Dit is aardig gelukt met de grot naar mijn gevoel, de draak had natuurlijk wat meer aandacht nodig maar ook die heb ik meer verwerkt vanuit lagen met kleur en structuur ipv elk detail nadrukkelijk weergegeven.

Nu zit ik nog een klein beetje met het feit dat de draak niet echt op zijn plek hoort, ik kan niet helemaal thuisbrengen waarom, ik heb goed gelet op het licht en de reflectie hiervan tegen het blauwe oppervlak van het water, ik ben er niet helemaal uit, ik gok er op dat het komt omdat de omgeving best wel ruw en grof is en de draak daarentegen best wel gladjes is, maargoed, als dat het geval is :+ het blijft uiteindelijk een draak, die is sowieso "out of place". Daarnaast zit ik er over te denken de draak simpelweg te verwijderen en de grot zelf gewoon visueel wat aantrekkelijker te maken.

Ik hoor graag wat jullie denken!

Afbeelding

Ps, door het comprimeren zijn de kleuren wat schreeuweriger geworden van de draak. Het groen en oranje heeft op het origineel iets natuurlijkere tinten.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:18

Knap gemaakt hoor! :j Ik denk dat de draak wat vreemd voorkomt, omdat je hem hebt getekend alsof hij nog licht vangt. Hij lijkt echter al te dicht op de kijker genaderd (te diep in de grot gevlogen) om nog licht te vangen. De laatste stralen raken achter hem het water. Hoe zou het eruit zien als de draak meer een silhouet is tegen de lichte achtergrond? :)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:19

Wauw echt prachtig!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:25

Oh wauw ... supermooi!
Ik ben het met Elanor eens, ik denk ook dat je draak teveel licht vangt, terwijl de lichtstraal achter hem ligt. De ene vleugel vangt nog wel licht, maar het lichaam eigenlijk niet meer/veel minder. Zelf ben ik slecht met highlights en schaduwen, dus ik kan je helaas geen tips geven.
Maar ik vind vooral je lucht, lichtstraal en het water/waterkanten heel mooi zacht gemaakt en wat een prachtige kleuren. <3

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 19:31

Elanor schreef:
Knap gemaakt hoor! :j Ik denk dat de draak wat vreemd voorkomt, omdat je hem hebt getekend alsof hij nog licht vangt. Hij lijkt echter al te dicht op de kijker genaderd (te diep in de grot gevlogen) om nog licht te vangen. De laatste stralen raken achter hem het water. Hoe zou het eruit zien als de draak meer een silhouet is tegen de lichte achtergrond? :)

Oh duh, daar heb je een punt |o ik zat zo met de metallic glans in mijn hoofd dat ik daar nooit meer aan heb gedacht. Toch mettertijd het draakje er maar uit zoals die nu is en vervangen voor een silhouette.

Lindeeee schreef:
Wauw echt prachtig!

Thanks! :o

Victory-Boy schreef:
Oh wauw ... supermooi!
Ik ben het met Elanor eens, ik denk ook dat je draak teveel licht vangt, terwijl de lichtstraal achter hem ligt. De ene vleugel vangt nog wel licht, maar het lichaam eigenlijk niet meer/veel minder. Zelf ben ik slecht met highlights en schaduwen, dus ik kan je helaas geen tips geven.
Maar ik vind vooral je lucht, lichtstraal en het water/waterkanten heel mooi zacht gemaakt en wat een prachtige kleuren. <3

Dank je wel! Komt er dus eigenlijk op neer dat die draak gewoon weg moet :') of op zijn minst niet de aandacht moet wegtrekken.

Bimmerd

Re: [DIGI] (Dragon)Cave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:06

Als de draak in een aparte laag staat kan je ook nog proberen de saturatie iets omlaag te schroeven. Hij heeft behoorlijk felle (en veel verschillende) kleurtjes. Met een iets lagere saturatie past hij misschien net wat lekkerder in het grijze van de grot. dan hoeft de belichting misschien niet eens een probleem te zijn. Maar ook daarvoor zou je er even een brightness & contrast filter erop kunnen clippen, brightness iets omlaag en kijken wat dat doet. Voor je artwerkje zelf leuk om nog te kijken wat er te verbeteren valt en ook voor volgende werkjes leer je zo een hoop over het sfeertje binnen een tekening. Ik vind dat blauwe reflectielicht dat van onder komt wel echt heel sterk in je tekening. Dat heeft echt al veel gedaan voor de samenhang.

Wat betreft de wat ruwere achtergrond en de gedetailleerde draak, dat kan juist super goed werken dus ik denk niet dat dat zo zeer het probleem is. Je hebt allerlei 'design' regeltjes die eigenlijk altijd werken in een tekening en één van die regels is 20% van je tekening in detail tekenen en 80% van je tekening grof laten, dan trek je het oog direct naar de details en niemand zal zich direct storen aan de ongedetailleerde achtergrond.
Ook zou je nog wat kunnen spelen met de rules of thirds (mooi voorbeeldje: https://i2.wp.com/digital-photography-s ... C357&ssl=1 )
Werkt voor fotografie maar ook zeker voor tekeningen
En de gulden snede (fibonacci spiraal) om het focuspunt van een tekening te vinden. Mijn oog wordt naar het gat in de grot getrokken, door een beetje met de grootte en plaatsing van de draak te spelen kan je dat helemaal ombuigen.

Ik vind het overigens wel een tof staaltje werk. Zowel de grot (de kleuren in de grot) als het draakje zien er goed uit. Mooie texturen en naar mijn mening ook een goede verdeling van gedetailleerd en grof gelaten. Het zijn echt elke keer weer mooie hele illustraties. Als ik zo'n tekening maak dan blijft het vaak bij alleen de draak, solid kleurtje (of gradient) op de achtergrond gooien en hoppatee klaar, ik heb echt dik respect voor mensen die het hele plaatje erbij betrekken (nadenken over een achtergrond en het verhaal erachter).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 22:47

Bimmerd, thanks voor je reactie! Ik had per ongeluk mijn eigen topic ontstipt |o.

Ik heb zoals jij en anderen zeggen de kleurintensiteit verminderd, niet door een filter erop te zetten maar door delen zwarter te maken, voornamelijk omdat zo'n draak toch metallic is en licht sterk reflecteert, ik heb dan ook de overgangen vrij scherp gemaakt zodat de delen die min of meer naar het licht toe zijn gericht nog steeds reflecteren terwijl de rest duidelijk minder aanwezig is. Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Ik ben blij om te horen dat de ruwe achtergrond zo goed werkt, zo zoetjes aan leer ik steeds meer :p.

Rule of thirds heb ik geprobeerd toe te passen maar dat maakte dat de draak dan te laag zo vliegen en half in de zijkant van de grot zou verdwijnen, dat was al wat storen toen hij wat meer kleur had (er gebeurde dan teveel ter hoogte van het hoofd) maar al helemaal nu hij zelf zo donker is, net als de grot. Dus in dit geval kon ik het helaas niet effectief toepassen. Andere plekken wilden helaas niet lukken, simpelweg door de manier waarop de draak vliegt, wijze les voor de volgende keer weer: "Don't get carried away" :+.

Ik ben nog erg zoekende naar wat ik echt leuk vind, ik vind het allemaal leuk maar ik heb niet echt een ware passie, ik neig wel naar fantasy gewoon omdat je dan lekker alles op zijn beloop kan laten gaan, maar ik teken net zo graag mensen, of dieren, of paarden, zolang het er allemaal realistisch uitziet.

Landschappen tekenen is niet mijn sterke punt en heb er daarom ook minder plezier in, maar als ik buiten wandel in de natuur word ik zo geïnspireerd dat ik er toch elke keer weer mee aan de slag ga :+ dus tsja, zo komen mijn landschappen samen met andere dingen die ik graag doe.

Maar genoeg geluld, hier het eindresultaat: (Tips zijn nog steeds welkom hoor, kan het altijd nog aanpassen!)

Afbeelding

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:51

Het maakt me niet uit wat je er van zegt of wat volgens de tekenregels zou moeten (daar heb ik 0 verstand van), ik vind hem echt super gaaf geworden!

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:42

Ja hoor, dat donkerder maken heeft echt kei veel gedaan voor je tekening. Het is nu echt zoveel meer 1 geheel dan het gevoel dat er twee verschillende tekeningen samen zijn gevoegd. Echt heel tof. En die gloeiende blauwe oogjes daardoor trekt je blik toch gewoon naar dat koppie. Heel goed gefixt +:)+

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 09:31

Thanks alot, heel fijn om te horen :o

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:13

Ik vind hem ook heel mooi zo, alleen jammer dat je nu de (prachtige) kleuren van je draakje niet meer ziet. Dus nu ook een tekening maken met je draakje in het licht buiten de grot, haha.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:50

Gaaf aangepast zeg, stoere uitstraling heeft hij nu in z'n geheel! +:)+

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 23:47

En Victory-Boy, het kleurrijke draakje staat nog opgeslagen! Die zal ik geheid nog eens in een ander project gebruiken +:)+ dus verloren is ie niet!