Vanuit een opdracht op school moet ik met Illustrator een logo ontwerpen. Dit heb ik gedaan, nu wil ik hem in GIF overzetten, blijft er toch een stuk wit op de achtergrond Hij moet ook op een visitekaartje komen, dus wanneer ik alles kopieer en plak, en hem dan verklein, kruipt alles in elkaar en krijg ik een dikke rand etc, wordt het dus niet mooier op... Kan iemand mij misschien helpen? Ik heb namelijk geen colleges Media Design meer tot mijn hertentamen
Ik denk dat het komt omdat je het wil opslaan in het bestandstype GIF. Dat is gewoon niet helemaal gemaakt voor drukwerk etc en comprimeert vaak enorm. Waarom wil je het graag opslaan als een GIF?
Laurora
Geplaatst: 28-03-18 13:03
Kun je het hele visitekaartje niet in illustrator maken? Zodra je het logo opslaag onder jpg, gif of bmp (of wat voor formaat dan ook) verliest hij zn vectoreigenschappen, waardoor je m niet meer eindeloos kunt vergroten of verkleinen. Als je het logo opslaat als .AI en importeert in indesign of evt photoshop kun je het logo wel zonder witte achtergrond krijgen en goed vergroten of verkleinen.
eigenlijk moet je je lijndikte omtrek naar voorwerp converteren dan blijft het die dikte als je geen wit achtergrond wilt kan je het ook als PNG bestand opslaan.
Weet je zeker dat je niet per ongeluk ergens witte vulling hebt aanstaan in een vorm? Als je er een gekleurd vlak achter zet moet dit helemaal zichtbaar zijn. En inderdaad de lijn omzetten naar vorm dan blijft alles ook mooi bij het schalen.
Wij zijn aan het leren om te werken met illustrator (vind het een rot programma, kan beter photoshoppen) dus het is misschien niet het allermooiste wat je ooit gezien hebt maar het is wel zelf getekend.
Kijk vervolgens in welk pad het witte vlak zit. of klik al je lijnen uit om te zien wanneer het weg gaat. Je kan er even een ander kleurig vlak achter zetten om het goed te kunnen zien.
Lastig te zeggen vanaf hier waar het precies in zit
Het lijkt alsof het wit achter de muts zit. Is dat wel een vectortekening? Kun je het witte deel niet selecteren en verwijderen? Als er dan ook nog iets anders verdwijnt dan weet je waar het aan vast zit en hoe je het moet verwijderen (gewoon ungroupen en verwijderen meestal)
Het witte deel zit inderdaad achter de muts omdat daar een ‘schaduw’ op is gezet. Als ik in die gif afbeelding op ‘origineel’ klik krijg ik hem gewoon zo:
Maar wanneer ik dan op opslaan klik is het nog steeds met witte randen
sureido
Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 15:28
Ik heb die muts trouwens dmv anker punten gemaakt Hoe zet je die dan om in vector? Ik ben een noob hoor!
Selina
Geplaatst: 28-03-18 15:32
Maar waarom per se .GIF? Dat is voor animaties, maar een visitekaartje beweegt over het algemeen niet. Dus ik zou daar sowieso van afstappen.
Ankerpunten is hetzelfde als vectoren Ik zou ook geen gif gebruiken. Dat is inderdaad alleen voor animaties en af en toe voor transparante plaatjes voor webpagina’s. Gewoon opslaan als .ai of .eps.
Maar hoe krijg ik dan dat logo in dat visitekaartje zonder witte achtergrond? Want ik wil dat het wel gewoon doorschijnt
nps
Geplaatst: 28-03-18 15:47
Opslaan als PNG ipv GIF. Is geschikt voor web en gaat netjes om met transparantie en randjes. Wil je vectoren (lijnen) behouden, dan opslaan als EPS of PDF. Deze bestanden worden vaak gebruikt voor drukwerk, een png is een pixelbestand met transparantie en kan je gebruiken voor webtoepassingen.
Tmr001, ah super bedankt! PNG heeft idd geholpen en heb hem nu zonder witte rare rand vanachter. Sorry mijn mediadesign leraar heeft gezegd dat het zo via GIF moest, maar dit werkt inderdaad! Ga even kijken of ik hem nu makkelijker in dat visitekaartje krijg
Maar heb je het visitekaartje niet ook in illustrator gemaakt? Waarom ga je het logo dan opslaan als een pixelbestand en opnieuw importeren terwijl je het ook gewoon kan kopiëren en plakken in het visitekaartje?
Voor in je vistekaartje drukwerk zou ik hem als EPS gebruiken. Je visitekaartje kan je het beste in Illustrator maken. Vuistregeltje is - doe je drukwerk (visitekaartjes, logo, flyers), gebruik vectorbestanden (AI, PDF, EPS), moet je de afbeelding voor het web gebruiken, doe als PNG (met transparantie, voor bijvoorbeeld logo's) of JPEG (voor fotografie). Photoshop is, zoals de naam zegt, echt bedoeld voor foto's. Een vectorbestand is een soort connect the dots (https://i.pinimg.com/564x/ca/e6/36/cae6 ... 2411a9.jpg) - is dus eindeloos schaalbaar. Pixels (png, gif, jpg) zijn gewoon vierkantjes - is dus niet schaalbaar. Zoals 8nnemiek zegt - ik zou je hele visitekaartje opmaken in Illustrator (en je leraar ontslaan, GIF's worden sinds de jaren 90 niet meer gebruikt voor logo's ). Gif moet je gebruiken om leuke giphy's mee te maken:
Huh ik heb het visitekaartje in Illustrator gemaakt? Maar moet het logo los printen en het visitekaartje met het logo erop ook. Dus vandaar losse onderdelen
Logo los ontwerpen is prima natuurlijk, maar je kan het logo gewoon opslaan als illustrator bestand of een ander vector bestand en plaatsen in het visitekaartje, of simpelweg erheen kopiëren. Wat jij nu doet, dus opslaan als een pixelbestand als gif of png, is eigenlijk niet de juiste manier van werken en daar zullen ze op de werkvloer ook niet heel blij mee zijn als je ooit als grafisch vormgever oid wil gaan werken. Dat is heel slecht voor de kwaliteit van je logo, de kleuren kunnen er verkeerd door worden afgedrukt, en daarnaast wordt het bestand er ook behoorlijk veel groter van, waar een drukker ook vaak niet blij mee is. Heb je een vector bestand, gebruik dat dan ook áltijd waar mogelijk Ga je een pixelbestand schalen, dan krijg je altijd kwaliteitsverlies, zelfs als je de afbeelding kleiner schaalt.
Maar ik krijg dat witte gewoon niet weg ik ben echt een leek in illustrator en haak al af wanneer jullie over die lastige woorden beginnen, want ik kan dat gewoon al nergens vinden...
Wij krijgen niet echt uitleg over het programma maar moeten vragen stellen en krijgen een tutorial op internet. Leraar is trouwens nu met een burn out thuis.