[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:54

ik heb over elke schets ongeveer 10 min gedaan ben er best nog wel trots op al heb ik heb gevoel dat er bij sommige toch iets niet klopt :o

Afbeelding

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:47

bij de twee linkse, die beide van schuinvoor zijn, steekt de kin/onderkaak wat te ver uit, alsof ze aan het kauwen zijn.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:02

Chasingmood schreef:
bij de twee linkse, die beide van schuinvoor zijn, steekt de kin/onderkaak wat te ver uit, alsof ze aan het kauwen zijn.

ahja nu zie ik het ook :D dankje!

Eviii_x
Berichten: 788
Geregistreerd: 15-02-13
Woonplaats: Arnhem

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:47

Hoi iedereen!

Ik kom net deze topic tegen en heb een vraagje.
Voor mezelf ben ik aan het oefenen voor het digitaal tekenen.
Echter heb ik veel moeite met het in elkaar over laten lopen van kleuren en het realistisch laten lijken.

Heeft iemand van jullie wat linkjes naar goede tutorials?

Was eerst van plan video's te kijken via skillshare maar heb geen creditcard haha...

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:22

Ik heb zo geen linkjes voor je, maar voor mij helpt het enorm om brushes te gebruiken die zachte randen hebben en te spelen met opacity (die zet ik vaak ergens tussen de 10 en 55%, afhankelijk van de brush) om een mooie overloop te maken werk ik 2 kanten op, ik doe eerst kleur nr 1, daarna ga ik verder met kleur nr 2 en maak een overlap over kleur nr 1. Als ik dat gedaan heb pak ik kleur nr 1 nog en keer en dan ga ik over de overlap met kleur nr 2 heen. Dat vind ik zelf het mooiste effect hebben.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:47

Ik maak van te voren vaak een pallet met welke kleuren ik wil hebben en stop daar ook een heleboel 'tussen'kleuren in. Ik heb een wat ruwere stijl, dus ik werk het liefst met wat hardere brushes en meer kleuren. :) In mijn geval zou ik dus aanraden om ergens in een hoekje van je tekening wat kleuren bij elkaar te zetten in dezelfde 'familie' die redelijk in elkaar overgaan.

Jorex

Berichten: 9967
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:54

Oh dat ik dit topic nu pas ontdek. Ik teken al jaren op de tekentablet, al is mijn werk niet het meest realistische en grote paarden zullen ook wel nooit gaan lukken. Ik lees dus even mee, aangezien mijn nieuwe laptop nog niet de tablet heeft geïnstalleerd en ik bij god niet zou weten waar ik de cd gelaten heb die bij mijn tablet hoort, heb ik al sinds april niet meer getekend. Ik maakte vooral kleine dingen zoals avatars en voor mij zijn mijn voorbeelden in de wei shetlanders dus vandaar dat grote paarden altijd heel erg uit verhouding werden. Niet dat ik realistisch kan tekenen, maar toch.
Afbeelding

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:56


Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 01:32

Vele drivers zijn nu inderdaad online beschikbaar Fennadev, juist even kijken welk model je hebt :j

Evii, even Istebrak op youtube opzoeken. Ze heeft erg veel tutorials rond digital art die alles mooi uitleggen. Verder is het advies van Xyris erg goed, kijk voor een zachte ronde brush op lage opacity. Sleutel ook even met je penpressure als dat je helpt. Wel zou ik aanraden om de airbrushtool en sludge tool wat even achterwege te laten. Beide zijn erg handig, maar kunnen ook textuur en diepte wegnemen bij overmatig/verkeerd gebruik. En blijven proberen!

Deze heb ik vandaag gemaakt. Heb al een paar weken niet meer getekent oldat ik het momenteel erg druk heb ivm studentenjob en een herstellende knieblessure. Maar deze studie was wel even nodig :j Is volledig gemaakt met een zachte ronde brush, van Nesskain of devianart denk ik.Afbeelding

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:01

Mogen oneliners hier? Want: <3 <3

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:02

Wat gaaf zeg Quellebelle!
Welk programma gebruikte jij nog maar weer?

Voor mijn opleiding heb ik photoshop moeten aanschaffen, maar ik vind dit zo anders dan gimp he, en weet niet zo goed wat ik ermee moet :')

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 09:45

Ik moet ook photoshop kunnen voor mijn opleiding maar ik vind dat zo'n overrated programma :+ De brushes voelen zo fake. Ik werk altijd met Clip Paint Studio!

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:57

Ohhhh dan is het dus een veelvoorkomend probleem wat betreft PS, gelukkig :') Ik dacht al dat ik zo'n vreemd persoon was dat ik het niet een lekker programma vind.

Ander ding, ik heb een tekentablet, werkte in het begin heel goed, maar sinds kort blijft de pen hangen zegmaar. Als ik een streep wil trekken denkt ie dat ik rechtermuisknop doe en kan ik uiteindelijk geen streep trekken. Hoe fix ik dat? Heb update opnieuw toegevoegd maar dat werkte niet.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 10:59

Welk programma werk je? Misschien je driver eens verwijderen en herinstalleren?

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:01

Drivers had ik gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd, werkte niet.
Het gebeurt me bij ieder programma waarin ik kan tekenen, dat is het vervelende. Illustrator heeft het enorm, gimp heeft dat ook, PS heeft het.

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:02

http://prntscr.com/kubud0
Deze melding krijg ik zodra ik de peninstellingen wil checken. Maar heb eergister de driver verwijderd etc

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 18:02

Heb je de laatste update van de driver? En de juiste?

Anders zou ik het ook niet weten. Even googlen? :=

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:35

Had de nieuwste update ja. Ben er uiteindelijk uitgekomen door opnieuw de driver te installeren, kostte me wel een half uur inclusief 2x opnieuw opstarten, maar het werkt weer zoals het hoort.

En dat is best fijn als je projecten als dit maakt :')
Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:26

Nou, ik heb mijn tekentablet hoor. Een Wacom! :D
Wel een hele oude, maar hij doet het nog prima. Het enige lastige is om nog een goed programma te vinden. Heb nu maar een simpel iets uit de windows store (heeft iemand nog ideeën voor niet betaalde goede apps?). Online kan ik al bijna niks vinden. Jammere is dat ik via internet niks kan downloaden. Dat is op een of andere manier geblokkeerd en daar heb ik een wachtwoord voor nodig die ik niet heb :')

Op internet gebruikte ik voorheen altijd Pixlr. Maar die transparante achtergrond is niet fijn tekenen. Kun je dit nog veranderen, dat het wel een effen achtergrond is, maar wel transparant? Of van een niet-transparante achtergrond naar transparant krijgen?

Digitaal tekenen is echt nog wel knap lastig. Respect voor jullie :P Denk dat het gewoon een kwestie is van heeel lang oefenen of niet? :+ Achja, gewoon lekker tekenen en krabbeltjes maken voor nu :)

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:29

Zelf gebruik ik Gimp. Gratis en heel fijn werken vind ik. Online te vinden op uit mijn hoofd http://www.gimp.org

Verder is het inderdaad gewoon oefenen, kijken wat jouw stijl is, kijken wat je prettig vindt werken etc. :D

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:33

Gimp moet je dus downloaden... :S

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:36

Pepperrr schreef:
Gimp moet je dus downloaden... :S

Ohhhh je hebt zon blokkering erop, excuses. Is de pc van jou? Anders heeft mogelijk iemand anders bij je thuis dat erop gezet en vraag je even of diegene het wachtwoord wil invoeren. :)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:38

Ja laptop is van mij.. Het is mijn vaders wachtwoord, maar hij wil hem niet geven omdat hij bang is dat ik stomme dingen download :')

Nayomie
Berichten: 32785
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:39

En als je uitleg wat het programma is en vraagt of hij zelf het wachtwoord wil invoeren? Dan heb jij het wachtwoord niet nodig. :)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:42

Nope. Wil hij niet :(