[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:14

Ontzettend leuk,vooral die laatste vind ik mooi gelukt, je kan veel kanten op hoor met zo'n stijl!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:07

Vraagje, om jullie eigen werkt te promoten, welke taal gebruiken jullie op welk medium?
Denk aan facebook, instagram, youtube etc...

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 23:17

Engels, maar ik ben engelstalig opgevoed dus ik gebruikte het zowiezo al :j

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:20

Oke, :p ik ben dan niet Engelstalig opgevoed maar het is wel een solide 2e taal voor mij (ex in buitenland, andere bijna-vriend in buitenland, veel vrienden in het buitenland, naja je weet het wel) dus ik doe alles in het Engels, want ik heb ook veel (of naja, percentueel gezien veel) buitenlandse mensen die mij volgen, maar ik krijg toch regelmatig van Nederlanders te horen dat ze geen zin hebben mijn Engelse teksten te lezen op facebook en dus maar afhaken om die reden. (Terwijl het vaak alleen maar om de video of het plaatje gaat in dat bericht). Dus ik heb nu echt zoiets van }:0

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:49

Je kan er altijd voor kiezen een vertaling toe te voegen op fb (dus je tekst in het Engels en Nederlands), fb is toch wel het enige medium waar de generatie zit die minder Engels zijn grootgebracht dan de jongere generaties.
Of je kan voor tante truus het bericht "delen" vanuit je portfolio / artist facebook page op je persoonlijke fb account met de Nederlandse tekst. Zie ik ook vaak gebeuren dat mensen dat doen en doe het zelf ook omdat ik anders een mopperende pa in de fb messenger heb :=
Insta en youtube lekker voor Engels gaan.

Het ligt er echter wel aan welk publiek je wil bereiken. Met Engels bereik je meer mensen en echte fans zouden moeten begrijpen dat je voor Engels kiest om je markt te vergroten.
Maar wil je het toch in Nederland houden, je werk, je potentiële klanten, dan kan je natuurlijk wel het beste voor Nederlands gaan.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:19

xTinkertje schreef:
wat een talentvolle mensen hier wauw :o zelf heb ik nu een beetje eigen style ontwikkeld. ben niet talentvol maar ik vind het wel leuk om te doen, daar gaat het toch om :P

[ [url=m/4XzIJ8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JBb4tl.jpg]Afbeelding[/url] ]
en deze voor iemand anders gemaakt:


[ [url=m/iT8QzQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waarom ben je dan direct niet talentvol? Talentvol staat niet gelijk aan realistisch. Ieder zn eigen stijl toch, ik kan nou juist weer niet goed cartoon achtig tekenen zoals jij.


Ik deel mijn tekeningen op Instagram en daar gebruik ik Engels.

Hiraeth

Berichten: 3224
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:35

Sowieso is talent een vreemd begrip. Iedereen kan het leren, als je maar jezelf blijft uitdagen blijf je jezelf ontwikkelen! :D

Je hebt in ieder geval een goede basis!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 12:36

Probeer ook helemaal niet te focussen op stijl, dat komt vanzelf. Let erop dat je werk klopt en correct is, stijl is van onderbelang.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 13:38

Ik zie hier zoveel moois voorbij komen dat ik zelf niet eens durf te plaatsen :+

Gisteren voor het eerst een lineart gemaakt. Heb geen tekentablet oid, heb het met de muispad van mijn laptop gemaakt... Ik teken met Pixlr.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog tips voor me hebben.

Deze is van gister. Erg slordig nog, maar oké :+
Afbeelding

Deze heb ik net in elkaar gezet :) Hier ben ik wel blij mee al denk ik dat het hoofd iets te grof is..

Afbeelding

IceNation is mijn naam waar ik mee actief ben op het spel MyHorsez. Die heb ik erop staan als copyright :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 13:43

Een tekentablet hoeft echt niet duur te zijn, Huion heeft degelijke modellen vanaf 50 euro. Daar kan je eens naar kijken als je je meer wil toespitsen in digital art.

Verder raad ik aan om een referentie te gebruiken en die goed te bestuderen. Qua opzet kloppen je tekeningen, maar de hals/kaak verbinding in de eerste heeft geen overgang en bij de tweede is de hals te klein ivm met het hoofd :j

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 14:21

Quebelle schreef:
Een tekentablet hoeft echt niet duur te zijn, Huion heeft degelijke modellen vanaf 50 euro. Daar kan je eens naar kijken als je je meer wil toespitsen in digital art.

Verder raad ik aan om een referentie te gebruiken en die goed te bestuderen. Qua opzet kloppen je tekeningen, maar de hals/kaak verbinding in de eerste heeft geen overgang en bij de tweede is de hals te klein ivm met het hoofd :j


Tt staat zeker nog wel op mijn lijstje, maar nu gewoon echt het geld er niet voor :(

Bedankt voor je tips :)

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:50


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:31

Wat bedoel je precies met de "binnenkant"? :+

Jouw tekeningen zijn echt gaaf!

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:09

Pepperrr schreef:
Wat bedoel je precies met de "binnenkant"? :+

Jouw tekeningen zijn echt gaaf!



De omlijning en buitenste rand vind ik erg mooi, maar er lijken nog wat kleine foutjes te zitten met oog en verhoudingen binnen de buitenste lijn.


Dankjewel! ^0^

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:40

Ohh zo, ja klopt haha. Dit vind ik ook nog erg lastig! :)

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:43

Ik zal de volgende post ook even reageren op andere werken, maar ik wou deze ook graag even delen :)
Afbeelding

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:37

@ Hierboven;

Erg mooi! Textuur vind ik erg fijn!

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:31

ik had een idee in m'n hoofd en dat wou ik uitwerken tot een cartoon!
mijn paard heeft van alles schrik en nu had ik een idee dat hij gek in de lucht springt omdat hij bv een muis ziet
ik heb al een ruwe schets gemaakt maar de rug klopt volgens mij niet ( waar de rode cirkel zit) kunnen jullie helpen?

Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14754
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:12

Voor de koopjesjagers, Clip studio heeft komende 5 dagen 50% korting :)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:50

ik teken altijd met een raster en zou graag zonder raster kunnen tekenen maar ik weet niet goed hoe ik er aan moet beginnen... hebben jullie soms tips hoe ik dit kan leren?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:20

Waar ben je dan precies afhankelijk van? De verhoudingen? If so, het is een hulpmiddel, geen enkele schande dat te gebruiken, anders zou je de boel opmeten met een lineaal of een potlood. Dan is een raster een betere workflow.

Als je er echt vanaf wilt zou ik gewoon beginnen met het maken van schetsen met raster en dan het raster weghalen.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:25

Xyris schreef:
Waar ben je dan precies afhankelijk van? De verhoudingen? If so, het is een hulpmiddel, geen enkele schande dat te gebruiken, anders zou je de boel opmeten met een lineaal of een potlood. Dan is een raster een betere workflow.

Als je er echt vanaf wilt zou ik gewoon beginnen met het maken van schetsen met raster en dan het raster weghalen.


inderdaad de verhoudingen. ik zei het eens tegen iemand en toen zei die persoon ook van ja dat kan ik ook... dan kun je helemaal niet tekenen :+ en sindsdien wou ik van het raster af

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:32

Een raster is een hulpmiddel, op zich is daar natuurlijk helemaal niks mis mee maar die persoon heeft wel een punt. In feite maak je eigenlijk gewoon een kleurplaat. Je beperkt jezelf ontzettend door altijd een raster te gebruiken omdat je niet echt leert tekenen, alleen inkleuren.
Daarnaast heeft het gebruik van een raster andere nadelen, zoals dat je vervormingen die de camera maakt niet kan corrigeren (bijv door het gebruik van bepaalde lenzen worden dingen die dichterbij de camera staan net iets meer vergroot dan dat ze in het echt zijn waardoor de verhoudingen niet helemaal 100% meer kloppen - denk aan paardenneuzen die in het echt eigenlijk kleiner zijn tov de rest van het hoofd maar op de foto groter tonen).

Om te oefenen en oog te krijgen voor verhoudingen kun je het beste heel veel snelle schetsen maken. Timer zetten op 10, 5, 3, 1 minuut en gaan schetsen. In het begin kun je daar gewoon voorbeeldfoto's voor gebruiken, later uit je hoofd. Als je tijd om is gewoon verder gaan met een nieuwe schets, het is niet erg als het niet af komt. Zo leer je snel oog te krijgen voor verhoudingen zonder jezelf te verliezen in onnodige details.

Telpeva

Berichten: 14754
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:40

Misschien een idee om als oefening het formaat van je raster aan te passen, zodat je jezelf wat kan uitdagen dat je meer zelf moet doen om de verhoudingen te bepalen? Je kan uiteraard ook meteen oefenen helemaal zonder raster maar wellicht is het een fijne tussenstap. Ik weet niet in hoeveel blokjes je je raster normaal op zet, stel dat zijn er 16, dan zou je kunnen kijken of je het ook redt met een raster met maar 9 blokken, of 4 blokken.

Ik werk zelf eigenlijk zelden tot nooit met een raster (het gebruik daarvan is mij nooit geleerd, ik kwam dat pas op bokt voor het eerst tegen). Mij is geleerd om te schetsen vanuit basisvormen, zoals circels, ovalen en rechte lijnen. Ik zal voor je kijken of ik daar voorbeelden en uitleg over kan vinden, misschien dat jij die werkwijze ook fijn vind :)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:43

Fenrir schreef:
Een raster is een hulpmiddel, op zich is daar natuurlijk helemaal niks mis mee maar die persoon heeft wel een punt. In feite maak je eigenlijk gewoon een kleurplaat. Je beperkt jezelf ontzettend door altijd een raster te gebruiken omdat je niet echt leert tekenen, alleen inkleuren.
Daarnaast heeft het gebruik van een raster andere nadelen, zoals dat je vervormingen die de camera maakt niet kan corrigeren (bijv door het gebruik van bepaalde lenzen worden dingen die dichterbij de camera staan net iets meer vergroot dan dat ze in het echt zijn waardoor de verhoudingen niet helemaal 100% meer kloppen - denk aan paardenneuzen die in het echt eigenlijk kleiner zijn tov de rest van het hoofd maar op de foto groter tonen).

Om te oefenen en oog te krijgen voor verhoudingen kun je het beste heel veel snelle schetsen maken. Timer zetten op 10, 5, 3, 1 minuut en gaan schetsen. In het begin kun je daar gewoon voorbeeldfoto's voor gebruiken, later uit je hoofd. Als je tijd om is gewoon verder gaan met een nieuwe schets, het is niet erg als het niet af komt. Zo leer je snel oog te krijgen voor verhoudingen zonder jezelf te verliezen in onnodige details.


inderdaad het lijkt me ook gewoon zo gaaf om uit mijn hoofd te kunnen schetsen of door foto's te gebruiken en geen raster meer :+
bedankt voor de tips dat ga ik zeker eens proberen! :D
Telpeva schreef:
Misschien een idee om als oefening het formaat van je raster aan te passen, zodat je jezelf wat kan uitdagen dat je meer zelf moet doen om de verhoudingen te bepalen? Je kan uiteraard ook meteen oefenen helemaal zonder raster maar wellicht is het een fijne tussenstap. Ik weet niet in hoeveel blokjes je je raster normaal op zet, stel dat zijn er 16, dan zou je kunnen kijken of je het ook redt met een raster met maar 9 blokken, of 4 blokken.

Ik werk zelf eigenlijk zelden tot nooit met een raster (het gebruik daarvan is mij nooit geleerd, ik kwam dat pas op bokt voor het eerst tegen). Mij is geleerd om te schetsen vanuit basisvormen, zoals circels, ovalen en rechte lijnen. Ik zal voor je kijken of ik daar voorbeelden en uitleg over kan vinden, misschien dat jij die werkwijze ook fijn vind :)


oh dat zou fijn zijn :D ik sta voor alles open en wil alles proberen :D