[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:22

@Koekeldoedel het sfeertje in de tekening vind ik al goed tot stand komen. Je hebt een fijne zachte tekenstijl. Ben het wel eens met Quebelle. Lekker van grof naar fijn werken. Dat voorkomt ook dat je extreem veel 'vacht textuur' details gaat toevoegen die uiteindelijk niet nodig hoeven te zijn (dat kan er uiteindelijk zelfs heel nep uit gaan zien). Je kan dan namelijk bij de kleurovergangen wat vacht textuur toevoegen, en echt in het gezicht, waar je de focus wil hebben, echt gedetailleerd gaan met de vacht. Dan verlies je ook minder snel de zin om eraan te werken :p

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:29

Ik ben even heel vrij geweest om je tekening en het voorbeeld erbij te pakken en daarin wat dingen aan te wijzen die mij opvallen, ik hoop dat je dat leuk of handig vind (laat maar weten anders haal ik het natuurlijk weer offline).

Grootste punt dat ik zie is dat de opbouw van de tekening nog net niet genoeg was om al te beginnen met tekenen. Daarin is mijn tip eigenlijk dezelfde of een verlengde als wat al genoemd is, goed kijken naar alle verhoudingen, blijf vergelijken en schetsen tot je tevreden bent en ga dan over tot uitwerken, anders kom je er 'te laat' achter wanneer iets niet klopt en dan heb je veel tijd verspilt aan details die je later anders misschien moet uitgummen (super zonde want ik vind dat je mooi werkt)


Hier wat dingen die mij opvielen, misschien dat je aan de hand van het plaatje makkelijker kan zien wat ik precies bedoel als wanneer ik het uittik.
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:32

Oh god ik zie dat ik links en rechts door elkaar heb gehaald op het plaatje, faal. Op het plaatje hierboven, de rode tekst rechts waar staat 'blik gericht naar rechts voorbij/naast de camera' daar had LINKS moeten staan.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 16:48

Mijn advies is en blijft om heel veel te spiegelen zowel bij je ref als je canvas, dan kun je veel beter je foutjes zien :j

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:23

Super bedankt voor alle tips iedereen!

Quebelle en Bimmerd: Bedankt voor het complimentje. :) Ik heb voor de line wat dingen aangepast nadat ik inderdaad gespiegeld had. Ik ga dat zeker blijven doen. Omdat ik van honden eigenlijk bijna niets ken van de anatomie klopt het inderdaad dat er daar nog heel wat fouten in zitten. Ik zie dat dingen niet kloppen, maar ik weet niet goed wat ik moet doen om het beter te laten lijken. Ik denk dat dit door oefening wel opgelost gaat raken (en info opzoeken over de anatomie). :) Ik ga proberen wat meer te shaden zonder vacht. Ik ben wel bang dat het er dan wazig komt uit te zien van mij hoewel ik dat ook wel bij mijn paarden doe.

Telpeva: super bedankt voor de moeite. Zoals je zegt, ben ik nu inderdaad al wat te ver om die dingen aan te passen. Ik ga het proberen of het misschien toch lukt. Ik ga die techniek met dat kruis etc wel onthouden voor de volgende keer. ^^

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:18


Hiraeth

Berichten: 3228
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:59

Netjes! Je hebt de norse expressie zeker weten vastleggen. :D

Even een vraagje: is er iemand hier die photoshop gebruikt en die toevallig wat olieverf achtige brushes heeft? Ik krijg het idee dat ik in mijn hoofd heb nog niet helemaal op mijn digitale canvas namelijk. :D

Dit is mijn meest recente, ik ben er redelijk blij mee maar het is dus niet helemaal geworden wat ik wou. :')

Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:59

Waah die is zo mooi <3 geen tips, maar wou dat wel even zeggen. Jouw stijl vind ik altijd leuk om te zien heel mooi

lovelyfiefy

Berichten: 5119
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:26

Hiraeth schreef:
Netjes! Je hebt de norse expressie zeker weten vastleggen. :D

Even een vraagje: is er iemand hier die photoshop gebruikt en die toevallig wat olieverf achtige brushes heeft? Ik krijg het idee dat ik in mijn hoofd heb nog niet helemaal op mijn digitale canvas namelijk. :D

Dit is mijn meest recente, ik ben er redelijk blij mee maar het is dus niet helemaal geworden wat ik wou. :')

[ Afbeelding ]


Super mooi deze!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 13:33

Ik heb wel wat CPS brushes maar geen photoshop, maar je kan er heel veel vinden online!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 23:19

wat krabbeltjes
Afbeelding

Fair
Berichten: 3563
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:39

Hiraeth schreef:
Netjes! Je hebt de norse expressie zeker weten vastleggen. :D

Even een vraagje: is er iemand hier die photoshop gebruikt en die toevallig wat olieverf achtige brushes heeft? Ik krijg het idee dat ik in mijn hoofd heb nog niet helemaal op mijn digitale canvas namelijk. :D

Dit is mijn meest recente, ik ben er redelijk blij mee maar het is dus niet helemaal geworden wat ik wou. :')

[ Afbeelding ]


Ik heb recent een fijne brush gevonden waarmee ik het gevoel heb dat ik aan het schilderen ben haha. Ik geloof dat het deze is:
https://www.deviantart.com/c278234/art/ ... -602746575

Mooie krabbeltjes Quebelle, ik ben jaloers op hoe goed jouw anatomie is bij mensen. :)


Ik doe een poging tot uit mijn art block te komen door simpelweg heel veel te tekenen, nieuwe brushes te gebruiken, andere manieren van shaden etc. 2 nieuwe werkjes:

https://pre00.deviantart.net/f40c/th/pre/i/2018/197/3/f/shetland_pony_speed_paint_by_xsapience-dchdeua.png
https://www.deviantart.com/xsapience/art/Horses-in-the-Scottisch-highlands-754633599

Om mezelf wat uit te dagen ben ik nu bezig met een DA waarbij ik geen reference gebruik. Inmiddels ben ik hier, maar ik vind voornamelijk de benen lastig. Het moet een demoon achtig paard worden. Heeft iemand tips omtrent de anatomie? Voornamelijk in combinatie dat het paard 4 voorbenen heeft.


Afbeelding

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 16:50

Zoek eens afbeeldingen van Sleipnir op, die heeft 4 paar. Verder is het hoofd misschien iets te groot, en mag de borstkas wat breder. Denk eraan dat met die extra benen ook extra schouderbladen en beweging moet, hou dat in gedachte en dan komt het wel goed :)

Hiraeth

Berichten: 3228
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 18:53

Haha, qua brushes is het echt iets met bomen en bos... Ik ga 'm downloaden Fair! :D

Ik ga mee trouwens met Quebelle, maar ik heb onwijs veel respect voor mensen die zichzelf uitdagen, ga dus zo door! :D

En Quebelle, jouw stijl is echt. _/-\o_

Fair
Berichten: 3563
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:12

Dankjewel voor de tip. Een goede inderdaad. ik heb het hoofd wat kleiner gemaakt, nek langer, meer het idee van 2 gewrichten bij de schouder gecreëerd en de borstkarst iets hoekiger gemaakt. Ik ben er nu vrij tevreden mee!

Afbeelding

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:03

@Quebelle je krabeltjes zijn echt wauw kon ik ook maar zo goed mensen tekenen!

@Fair echt mooi ben benieuwd naar het eindresultaat!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 19:50

Gewoon veel studies van mensen doen, en dan verbeter je heel snel :j

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:34

paar dagen geleden ook eens een lang harige hond getekend :) is best nog wel moeilijk :+ tips zijn altijd welkom!
Afbeelding
momenteel ben ik aan deze tekening bezig :)
(alleen de achtergrond nog )
Afbeelding

Manarosao
Berichten: 33
Geregistreerd: 07-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:41

Hier een DA die ik een tijdje geleden gemaakt heb ^^ ben nu even de motivatie kwijt om nog wat te maken :’)

Afbeelding

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 19:57

darkhorse; Hij is wat 'vol'. Hij mist wat de fluffyness van langharige honden omdat je denk ik vanuit een vaste vorm werkt en dan wat haartjes er rond tekent in plaats van te beginnen met een lichte basis en van binnen naar bukten te werken.

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:39

Hooi even een vraagje, ik ben gevraagd om voor een lokaal evenement een poster te maken op dusdanig kort termijn dat ik niet in staat ben van 0 af aan te beginnen. Daarnaast staat de cliënt erop dat ik een specifiek plaatje gebruik waar copyright op rust en die regelrecht te traceren is naar de maker: https://goo.gl/images/JEm545

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil zo veel mogelijk van het origineel gebruiken zonder het copyright te schenden. Omdat dit de wens is van de cliënt en omdat ze nogal laat kwamen met dit verzoek en ik dus in tijdnood zit :')

Fair
Berichten: 3563
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:34

Er staat een copyright op dus ik zou het plaatje gewoon niet gebruiken en dat aan de klant uitleggen. :)

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:00

Zal nog een hele opgave worden :/ heb nog nooit zo een koppig iemand meegemaakt :') ben nu toch wel benieuwd, wanneer is er sprake van het kopiëren van content en wanneer is er sprake van manipulatie zodat een beeld acceptabel is als en zogenaamd onherkenbaar gemaakt?

Ik heb het hier uiteraard niet over het maken van een beeld met een filter er overheen maar echt het nadrukkelijk veranderen/aanpassen van iets wat al bestaat waardoor de hand van de artiest zichtbaar is.

Fair
Berichten: 3563
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:12

Zoals je zelf zegt vervalt de copyright zodra de de hand van de maker niet meer zichtbaar is/dat het beeld zo onherkenbaar gemanipuleerd is dat het niet meer herkenbaar is. Die lijn wanneer het wel/niet van toepassing is, is enorm dun en lastig in te schatten. Ik zou daarom persoonlijk niet gaan lopen balanceren op die lijn haha.

Ja ik snap het hoor! Misschien dat je de vergelijking met stelen maakt dat het iets helpt. :) Mensen zien vaak niet in dat het namelijk gewoon stelen is. Voor eigen gebruik mag het overigens, maar helemaal voor dit soort commercieel werk als een evementenposter zou ik de gok niet maken. :)

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:17

Nee precies inderdaad, het zit me ook totaal niet lekker :') ik denk dat ik het in een wat abstractere vorm na ga maken, het moet uiteindelijk op A6 (worden uitnodigingskaartjes) gedrukt, dus zoveel detail is ook niet nodig naar mijn mening. Dan blijft het beeld en de sfeer behouden maar doe ik niet aan plagiaat. Dan maar wat uurtjes minder slaap :') (tis voor een kennis en voor promotie van mezelf dus vraag er niks voor). Better safe then sorry. Goeie vergelijking btw +:)+