[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 21:37

Geen ervaring met paint.net, maar je mag hem altijd hier showen Brittien :j

@Frost; waar studeer je gamedesign, in Kortrijk? (weet niet of je BE of NL bent)

Artstation ken ik ook, maar is nog iets boven mijn niveau haha :+

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:45

Hihi, en Behance? Iemand die daar ook nog op zit?

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:50

Nee haha, in Enschede.. Oosten van NL :+

Hier ook geen ervaring met paint.net

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 21:57

Behance ken ik, maar dat is meer porfolio gericht. Ik heb een 'portfolio' op tumblr onder laurisaunders.tumblr.com :)

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:09

Quebelle schreef:
Behance ken ik, maar dat is meer porfolio gericht. Ik heb een 'portfolio' op tumblr onder laurisaunders.tumblr.com :)


Klopt, al is het ook nog best wel interactief: je kunt makkelijk andere artiesten vinden en volgen. Er staan vacatures op, wat interessant is voor de pro's. Vind het wel tof dat je alles zo mooi in projecten kunt weergeven. En er zijn regelmatig hele interessante livestreams en wedstrijden! :j

Moet zeggen dat ik het eigenlijk ook alleen maar heb omdat het aan m'n licenties gekoppeld zit, maar het viel me op hoe leuk het er eigenlijk is. :j

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:37

Quebelle schreef:
Fenrir schreef:
Ik kom dan niet uit op een tekenaccount? :P

Jodiemuirart, sorry :+


Idd wel mooie stijl!
Ben een hoop nieuwe mensen gaan volgen nu, toch handig aan instagram dat ze als je iemand volgt gelijk wat suggesties laten zien je blijft doorklikken :')

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:15

Artstation volg ik ook, maar volg op mijn instagram veel artiesten die ook op artstation posten dus dan moet ik maar 1 app bijhouden :)

Ik ging op school wat foto's trekken van de cintiq formaten die wij hebben, ik denk dat de kleinste de oude modellen 23 inch zijn omdat er hier wat interesse was, maar met pijn knie graak ik momenteel niet in uni :+

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:26

Ik heb hier een Gaomon tablet met scherm staan.. Ding doet het prima, heel snel, pressurelevels zijn prima.. En behoorlijk wat goedkoper dan een Wacom.. :Y)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:30

Ik had daar ook nog naar gekeken, ook naar de Huion. Ik had ook de prijs afgewacht van de nieuwe Windows maar met een prijs van 3k was die toch iets te duur :+

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:40

Jij hebt een 27 inch Cintiq, toch Quebelle? Hoe bevalt dat formaat jou? Zijn jouw tekenbewegingen groot (dat klinkt raar, maar je snapt vast wel wat ik bedoel)? Zou je ook uit de voeten kunnen met iets kleiners?

Bimmerd heeft ook een Cintiq, toch? Zelfde vragen voor jou dan. :P

Ik verbaasde eigenlijk over de prijs van de Cintiq Pro 13 en Pro 16: in mijn hoofd ben ik er altijd van uit gegaan dat Cintiqs dik boven de 2000,-/2500,- zitten. Ik vind die Pro 13/16 eigenlijk best interessant klinken. Ik heb een hele grote werktafel, dus aan ruimte geen gebrek, maar ik vraag me af in hoeverre ik die 16 inch nu echt 'nodig zou hebben' over de 13. Heb ik er ook daadwerkelijk 500 euro meer profijt van, of maakt het eigenlijk niks uit? :') Ik ben altijd van het friemelen geweest. M'n bewegingen zijn eigenlijk heel klein. Ben denk ik niet zo mobiel in m'n pols, maar des te meer in m'n vingers. :P

M'n eerste tablet is van 2007, dat was een A4-formaatje en vorig jaar heb ik hem vervangen voor zo'n hele kleine Bamboo. Heel eerlijk: die overgang maakte voor mij dus helemaal niks uit.

Ik gebruik Photoshop en Lightroom wel veel voor m'n werk, maar dat is voornamelijk fotobewerking en een beetje vormgeving. Daar gebruik ik m'n tablet eigenlijk nooit bij, of ik moet hem toevallig mee hebben. Mocht ik besluiten voor een Cintiq te gaan, dan is dat echt om het hobbymatig frutten wat leuker te maken. En ja, ik ben me ervan bewust dat dit een zeer groot luxeprobleem is! :o

Nalonyda

Berichten: 544
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:03

Ik kom mij ook aanmelden :D Dankzij jullie ben ik dus dieper gaan kijken in de schermdisplays.... ik heb besloten met mijn vakantie geld voor een Huion te gaan :')

Ik ben sinds 2010 begonnen met photomanipulaties en toen 2011 doorgestroomd naar Pixelart... denk dat ik in 2012 ben begonnen met gewoon digital art := Heb het vooral in 2013 en 2014 heel 'dwangmatig' gedaan.... had toen ongeveer 500 tekeningen gemaakt in 2 jaar tijd _O- Exclusief alle verdwaalde schetsen O:)

Heb er toen 1 á 2 jaar tussenuit gelegen en nu weer actief bezig :j

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding




Ben nu bezig met mijn verzorgpaard (zelfde in het filmpje) te tekenen... en wil die ook gaan filmen :j

Werk met Photoshop CC en met een Wacom intuos uit 2012. Hij doet het super... alleen ben ik ... sloperig, hij heeft dus kuren nu door de gesloopte ben :')

Status van mijn Pen :)...

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:42

Wauw ik vind je een hele gave stijl hebben! <3 :j
Ik had dat springende paard al gezien in een ander topic van je, echt heel mooi!
Welke brushes gebruik je? En maak je de achtergrond helemaal zelf of gebruik je dat van een foto? (diezelfde vraag had ik al voor de laatste foto in je topic, waar een paard in een grasveld staat)

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:44

Ik heb altijd respect voor jouw tekenwerk, Nalonyda! _/-\o_

Trouwens, betreft het grayscale/niet grayscale van de vorige pagina. Ik werk er eigenlijk ook nooit mee omdat ik liever klooi met kleuren en hoe ze samen werken. Wel wil ik het nog een keer proberen, dus bedankt voor het delen van het linkje! :D

Nalonyda

Berichten: 544
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:13

Chasingmood, dankjewel <3 Ben er echt super blij mee hoe het uitpakt!
De brushes die ik gebruik zal ik even opzoeken als ik dit weekend thuis ben. Ik gebruik de standaard ronde brushes met drukgevoeligheid van Photoshop en een gedownloade brush voor de schetsen en grove shading.
Ik teken de achtergronden zelf :j Heb vanaf het begin altijd heel erg gedreven geweest in achtergronden. Vind dat het leukste onderdeel samen met de schaduwen tekenen :Y)


Ik teken ook nooit in greyscale... het lukt me namelijk niet om de kleuren om te zetten en ik werk ook erg graag met kleuren :D

Zag trouwens ook de little stitch tekening in het topic, deed me denken aan een aanvraag die ik een paar jaar terug deed <3

Afbeelding

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:33

Echt?! wauw, ik vond die gras achtergrond heel realistisch!
Ik heb nog nooit een achtergrond getekend eigenlijk, mijn portretten hebben altijd gewoon een effen of gradient achtergrond.
Maar al jullie werken inspireren me wel om eens iets te proberen! Vind het alleen heel moeilijk om uit mn comfort zone te stappen en nieuwe dingen te proberen

lovelyfiefy

Berichten: 5102
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:29

Nalonyda schreef:
Chasingmood, dankjewel <3 Ben er echt super blij mee hoe het uitpakt!
De brushes die ik gebruik zal ik even opzoeken als ik dit weekend thuis ben. Ik gebruik de standaard ronde brushes met drukgevoeligheid van Photoshop en een gedownloade brush voor de schetsen en grove shading.
Ik teken de achtergronden zelf :j Heb vanaf het begin altijd heel erg gedreven geweest in achtergronden. Vind dat het leukste onderdeel samen met de schaduwen tekenen :Y)


Ik teken ook nooit in greyscale... het lukt me namelijk niet om de kleuren om te zetten en ik werk ook erg graag met kleuren :D

Zag trouwens ook de little stitch tekening in het topic, deed me denken aan een aanvraag die ik een paar jaar terug deed <3

[ Afbeelding ]


Deze is echt heel gaaf!! <3

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 19:33

@Bunn; De 27 qhq is groot, heel erg groot :+

Afbeelding

Nu, ik had het geluk dat ik eerst eens alle modellen kon gebruiken, hier op school hebben we de volledige oude serie. Daarbij dat ik daarvoor eerst twee tabletten en ga ik professioneel verder in de kunst als storyboarder/vis dev dus ik wist dat ik wel een investering kon doen en die effectief ga gebruiken.

Koop in ieder geval geen touch model, daar zitten nog wat foutjes in en heb je eigenlijk niet nodig. Dankzij dat draadloze grijze bakje hoef je zelf je andere hand niet richting scherm te begeven om te roteren/zoomen/wissen etc.

Qua grootte - ik vind hoe groter hoe beter hier wel toepasbaar, maar dat is omdat ik zowiezo al ambetant word van kleine laptopschermen (mijn laptop is ook erg groot). Ik zou prima kunnen tekenen op een kleinere Cintiq, want uiteindelijk hangt het ook een groot stuk af van hoe je tekent. Ik probeer inderdaad grote, vloeiende lijnen te gebruiken. Toch zou ik niet groter dan de 27 gaan, de PRO is er in 32 maar ik denk (voor mij persoonlijk) dat dat een waste of space is. Het is jammer dat je zoveel geld zou geven aan zo'n groot scherm en dan maar de helft gebruikt imo. Ik zou dan voor de 16 of 24 gaan, de 13 vind ik persoonlijk te klein, maar dat vind ik ook van een 13 inch laptopscherm dus dat ligt misschien aan mij.

Van de Wacom engine ben ik ook niet zo'n fan, daar zitten ook nog wat kinderziektes in. Zelfde met hun mobile studio, waar het eigenlijk op neer komt dat je alles op kleine SD kaartjes moet opslaan en je dus met een heel arsenaal zit achter een jaar zwaar gebruik. Hun troubleshooter is momenteel nog erg traag en onvolledig, en mijn leerkracht vind het persoonlijk een miskoop en heeft hem laten omruilen. Ik denk dat over een aantal jaar het wel fijne producten zullen zijn, nu is het nog te vroeg :j

Weet trouwens ook dat Wacom + Apple niet altijd zo'n fijne mix is, zeker nu met de nieuwere Macbooks waar je een verzameling adapters voor nodig hebt om een cintiq te kunnen aansluiten ivm compatibiliteit.

Koop overigens geen Wacom stand. Op dat gebied zijn het weeral gangsters, om de meeste cintiqs comfortabel te kunnen gebruiken (bij de kleine inches zit een stand denk ik!) maar bij de grotere en ook bij de Pro's zit geen stand. Die moet je apart kopen en kost zo'n 400 euro. Het zijn kl*te stands waar je écht macht op moet steken om dan niet eens de mogelijkheid te hebben om je scherm te roteren, of te tilten. Kijk in plaats daar van naar de Ergotron arm, die kost zo'n 150 euro, is vanachter je cintiq model te bevestigen (voor de grotere modellen moet je een tussenplaatje bestellen van zo'n 5 euro) en daarme kun je werkelijk alles. Scheelt geld en frustratie ;)

Babootje

Berichten: 26309
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:36

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb he-le-maal geen ervaring met digitaal tekenen. Wel met traditioneel tekenen, pastel en acryl verf. Ik overweeg ook nog een cursus olieverf schilderen.

Maar ik vind de werken die ik hier zie echt prachtig dus de verleiding is groot.. :D :D
ik heb een Ipad pro, maar volgens mij is dat niet ideaal. Wat zouden jullie adviseren om in te investeren?
Ik zag hier Huion langs komen.

Verder heb ik een nichtje die erg creatief is en die ik zoiets cadeau wil doen. Moet wel leuk blijven. :+
Wat zou een leuke betaalbare set zijn?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 20:40

Met een Ipad pro kun je zeker al iets leuks doen, al ben je met de huidige apps redelijk beperkt. Een Huion tabletje is geen dure aankoop waar je al heel veel dingen mee kunt, al kan je ook eens naar de goedkopere Wacom modellen kijken.

Qua programma's kun je kijken naar SAI en Clip Paint Studio. Beiden zijn rond de 40-50 euro in aankoop en heel gebruiksvriendelijk. Er zijn heel wat tutorials te vinden op youtube waar je mee aan de slag kunt :j

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:14

Ahh, Quebelle dankjewel voor alle informatie! Die 27 is inderdaad enorm, wow!

Ik heb dus toevallig wel zo'n Macbook Pro met alleen maar Thunderbolt-poorten. Irritant is nog zacht uitgedrukt. ;) Maar het is een wonder: die nieuwe Cintiq Pro's hebben dus ook uitsluitend Thunderbolt-poorten! Dus dat euvel zou met een nieuwe Cintiq gelukkig niet meer op gaan - voor mij althans.

Ik denk dus dat ik stiekem wel tegenovergesteld ben van jou: ik vind klein altijd wel fijn. ;) Buiten dat zo'n grote maat Cintiq eigenlijk z'n geld voor mij niet waard is, zou ik 'op z'n grootst' naar een 16 willen kijken.

Die tip van dat touch-systeem is een goeie: dat houd ik in de gaten!

Thanks! :D

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:07

@Babootje, Ik zie best veel mensen belachelijk mooie werken maken met Procreate voor de ipad pro, maar geen idee hoe gebruiksvriendelijk het programma is verder. Ook geen idee hoe duur de app is want ik heb geen ipad pro ( :( )maar het is misschien het zoeken waard. Er zijn vast intussen al wat youtube filmpjes te vinden van art gemaakt in procreate.

@Nalonyda, die stitch is ook echt geweldig! en je andere art ook natuurlijk. Je hebt echt een fijn stijltje ook. Ook weer heel anders dan wat hier al voorbij is gekomen. *\o/*

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 22:24

Shoomlah werkt af en toe op de Procreate, ze maakt erg gave werken dus er is zeker wel iets mogelijk :j


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:06

Wat zijn eigenlijk de grootste verschillen/voordelen van Clip Paint Studio vs SAI? Ik ben alleen bekend met die laatste.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 23:14

CPS is een mix tussen Photoshop en SAI dus met een aantal features die SAI niet heeft. Zo is het bvb mogelijk om te animeren (beperkt in de pro versie, volledige optie in de ex versie), comicpages aan te maken, filters te gebruiken en 3D models te importeren. SAI is een hele goeie introductie tot digital art, CPS is iets 'professioneler' zonder moeilijker te zijn. Persoonlijk vind ik de brushes ook aangenamer.

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:51

Mag ik me hier ook melden? Ik teken regelmatig digitaal en probeer hier en daar wat opdrachtjes mee te pakken. Ik vind het waanzinnig om te zien wat hier allemaal voorbij komt! Heel erg mooi!




Wat dingen die ik zelf gemaakt heb :)


https://www.deviantart.com/download/736 ... 1521892716

https://orig00.deviantart.net/9c67/f/20 ... bkqm99.jpg

https://orig00.deviantart.net/3a02/f/20 ... b7k2a4.png

https://orig00.deviantart.net/4c51/f/20 ... b1sm23.png






Ik zag hierboven SAI voorbij komen. Kan die alleen maar heel erg aanraden. Fijn programma om mee te werken!